iran flag

گزارش کارگاه آموزشی با موضوع صلح در مورخ 94/11/11

پیرو دعوت قبلی کانون کارگاه آموزشی با موضوع صلح در روز یکشنبه مورخه 94/11/11 با حضور همکاران محترم سردفتر و دفتریار در محل کانون برگزار گردید .جلسه با قرائت آیاتی چند از کلام ا… مجید آغاز و سپس جناب آقای اورعی ریاست محترم کانون به ایراد سخن پرداخته و گزارش مختصری از همایش ساری را ارائه نمودند از جمله ایشان اظهارداشتند که طبق اظهارات جناب آقای انجم شعاع بزودی اثر انگشت افراد با سابقه سوابق موجود در سامانه چک خواهد شد و افرادی که به جای آنها شخص دیگری اثر انگشت گذاشته است قادر به تنظیم سند نخواهند بود و تا طی تشریفات قضائی و تعیین تکلیف اثر انگشت اخذ شده و اصلاح آن در سیستم ثبت آنی ، قادر به تنظیم سند نمی باشند و عملا جلوی کار افراد متخلف گرفته خواهد شد ،در ادامه آقای پرهیزگار دقایقی در خصوص انتخابات و ضرورت حمایت همکاران از سردفتران یا دفتریارانی که کاندیدای نمایندگی مجلس شده اند وتائید صلاحیت گردیده اند ،صحبت نمودند و سپس آقای مرجانی به بحث در خصوص موضوع جلسه پرداختند ایشان ابتدا ضمن تعریف صلح ،به بیان انواع صلح در اموال منقول و غیرمنقول و بیان مصادیق هر یک پرداخته و به تشریح اسناد صلح خیاری و صلح با استیفاء منافع پرداختند و به سئوالات همکاران پاسخ گفتند و در پایان جلسه با ذکر صلوات خاتمه یافت .

                   photo_2016-02-01_11-53-21 photo_2016-02-01_11-54-40 photo_2016-02-01_11-55-04واحد آموزش کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی

۲ نظرات
  1. سردفتر می گوید

    چـرا روز « سـردفتر » ؟
    هر ساله در روزهای منتهی به‌ دی‌ماه و دقیق‌تر بگویم به «ششم دی‌ماه» مبحثی کهنه در این چند سال دوباره نو می‌شود و فرهیخته‌گان دست به قلم هریک از دیدگاهی در مورد این روز و وجه تسمیه آن می نگارند و آمال و آرزوی‌های خود را از نوک قلم جاری می کنند و همیشه با این انتقاد مواجه بوده‌اند که اولا چرا فقط همین چند روز پیگیر موضوع هستند و دوم این‌که چرا به نام مشترکی نمی رسند ؟!

    گرچه این کوچکترین نیز از این انتقاد مبنائی مستثنی نیست ولی زنده بودن این موجود کهن سال و تازه نمودن هربارۀ این بحث را به فال نیک می گیرد و آن را دلیلی بر پویایی این قشر در تکرار خواست خود به نشان‌گزاری روزی از ۳۶۵ یا ۳۶۶ روز سال را برای موضوعی در خور اهمیت می‌داند. پس تا زمانی که مبانی و مشروعیت نام‌گذاری مشخص شود این استدلال بایستی به دور از هر انشقاق و اختلافی ادامه یابد که هدف اعتلای صنف و موضوعی به نام سند رسمی است .

    نام‌گذاری یک روز به نام شخص ، صنف ، پدیده ، عمل و … رسمی است در دنیای مدرن برای یادآوری و بزرگ‌داشتن امری ، در روزگاری که صفحه‌های سفید تقویم باید متحمل رنج یادآوری گردد در دنیای فراموشی‌ها.

    نگارنده هم به سهم و حق و بلکه تکلیف خویش نام « روزسردفتر » را برای دویست و هشتاد و دومین روز سال با تبرک جوئی از آیۀ شریفه « مداینه » به دلالیل اثباتی و نقضی زیر مرجح می داند .

    یک ـ استناد نام‌گذاری این روز به نام « سردفتر » به تبرک از آیه فوق است که بر « کاتب‌ « تصریح دارد و « کاتب » خود موصوفی است که به « عدل » وصف گردیده پس اگر کسی برآن باشد که به دلالت این آیه نامی برگزیند ، روز سردفتر « متعین » است . این سخن و انصراف به دلالت آیه را استاد معظم جناب دکترمهدوی دامغانی نیز فرموده اند که می توانید مشروح فرمایش ایشان را در اینجا ببینید .

    البته نام‌گذاری به « سندرسمی » هم به فرمایش ایشان نافی نام‌گذاری به « روز سردفتر » نیست . همانگونه که این نام‌گذاری نفی ماعدی هم نمی کند . چنان‌که نافی « نام‌گذاری » های دیگر هم نیست . ولی اگر بخواهیم به آیۀ شریفه استناد کنیم ، دلالت مستقیم بر کاتب می باشد .

    خالی از وجه نیست این نکته را نیز بیان نمایم که پیشنهاد یک نام از سوی پیش‌کسوتان نه فقط مذموم نیست که پسندیده است ولی الزام به آن خالی از نادیده گرفتن نظر دیگران و جلوگیری از تکامل آن می باشد.

    دو ـ این نام‌گذاری اولین بار از سوی سردفتران مطرح گردید . هر شهروندی در جامعه این حق را دارد که اظهار نظر نماید و برای همگنان خویش نام و نشانه و شاخصی پیشنهاد کند . ضمن آن‌که سردفتران نیز از این حق برخوردارند کدام دلیل مبتنی بر عقل سلیمی بایستی نامی را که ایشان برمی‌گزینند به دیگری منصرف و مصادره کنند؟ یا آن را مبنی بر اختلاف و نادیده گرفتن دیگران بدانند ؟

    سه ـ نام‌گذاری روز سردفتر نه فقط پاسخ به یک خواست قلبی مبتنی بر خردجمعی برای ایجاد یک شاخص با هدف همدلی بیشتر برای اعضای صنف است ، که می تواند تعیین روزی به نام و نشان برای پالایش و بازگویی کاستی‌ها و خواست‌های افراد مذکور باشد که تعمیم آن عقلانی نمی‌‌نماید .

    چهار ـ این که این روزی را بنام « سندرسمی » نام نهیم تضادی با نام‌گذاری « روزسردفتر » ندارد همچنان‌که تناسبی هم ندارد . زیرا اولا : سند رسمی اعم از اسنادی است که در دفاتراسنادرسمی تنظیم می شود و ثانیا این نام نهادن چه دخلی و دخالتی به سردفتر دارد ؟ مانند آن است که روزی را به نام «قلم» یا «عدل» یا حتی « کتابت » و « حقوق‌دان » بنامیم و آن را به « روزسردفتر »تعمیم دهیم!

    پنج ـ نام‌گذاری آن به « روزدفاتراسنادرسمی » نیز همانند بند چهار از حیث استناد و دلالت و در مغایرت با خواست‌ها و دلایل گفته شده در بندهای سه‌گانه اولیه است . همچنین دلایل دیگری از حیث عدم نام‌گذاری یک روز به بیمارستان و کارگاه و غیره هم ذکرشده که در جای خود مدلل و قوی می باشد .

    شش ـ نام‌گذاری این روز به نام‌های دیگر یا نامی که « دفتریاران » را هم شامل شود همانند بندهای گفته شده مرفوض و بی تناسب است . چه لزومی دارد و آب به کدام آسیاب سرازیر کردن است که برخی برای اثبات نظر خود بنیان تفرقه‌ای خیالی و موهوم را دامن زنند

  2. علیار تاریزاده سردفتر57 ایرانشر می گوید

    باسلام ازبابت اثر انگشت الکترونیکی که جلو تمامی تخلفات گرفته میشه تشکر وقدردانی میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.