iran flag

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در گفت‌وگو با «حمایت»: احتمال جعل اسناد با الکترونیکی شدن استعلامات از بین رفت

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در گفت‌وگو با «حمایت»:
احتمال جعل اسناد با الکترونیکی شدن استعلامات از بین رفت

 گروه قضایی-سعیده جلادتی:  افزایش تعداد اداره‌های ثبتی استان تهران، ثبت بیش از 10 هزار فقره از نامه‌های مراجع قضایی به شیوه الکترونیکی، نزدیک به 700 هزار فقره استعلام الکترونیکی و صدور بیش از 550 هزار فقره سند مالکیت در استان تهران، بخشی از آمار و عملکردی بود که مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران به آن اشاره کرد.

سیدصادق سعادتیان در گفت‌وگو با «حمایت» با تشریح عملکرد 9 ماهه اداره ثبت استان تهران می‌گوید: ما در آغاز هر سال به محض ابلاغ برنامه سازمان ثبت اسناد کل کشور، این برنامه را به تمام بخش‌ها ابلاغ و وضعیت اجرای آن را رصد می‌کنیم.
وی که در هفته اخیر هم بازدید سرزده‌ای به اراده ثبت کهریزک داشت، یکی از اهداف این قبیل بازدیدها از مناطق ثبتی را رصد برنامه‌های ابلاغ شده عنوان می‌کند و در ادامه می‌افزاید: با بازدیدهای مختلفی که از مناطق و ادارات ثبتی انجام می‌شود، اشکلات موجود نمایان شده که غالب آن ایرادات هم به برداشت‌های سلیقه‌ای همکاران از قوانین و مقررات مربوط می‌شود.   سعادتیان یادآور می‌شود: ما در حاشیه بازدیدهای سرزده، ضمن توجیه همکارانمان، با راهنمایی‌های مورد نیاز به آنها می‌گوییم که از چه مسیری بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

الکترونیکی شدن صددرصدی اسناد مالکیت
وی در ادامه با تاکید بر توجه ثبت استان تهران به ارتقای خدمات ثبتی الکترونیکی، برخی از آمارهای عملکرد 9 ماهه امسال بر اساس این نوع خدمات را اعلام کرده و می‌گوید: از سال‌های قبل اداره کل ثبت استان تهران، در چارچوب خدمات الکترونیکی به صدور سند مالکیت کاداستری که در جامعه به سند تک برگی مشهور است، اقدامات لازم را انجام داده است به طوری که 100 درصد اسناد مالکیت صادره الکترونیکی است و تا امروز بالغ بر 563 هزار و 700 فقره سند مالکیت در استان تهران صادر و تقدیم مردم شد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران ادامه می‌دهد: یکی دیگر از خدمات ثبتی مربوط به انجام معاملات در دفاتر اسناد رسمی و اخذ تسهیلات بانکی است که دفاتر اسناد رسمی وضعیت ملک را از ما استعلام می‌کنند و با کسب اطمینان از مواردی مانند نقل و انتقال املاک و اینکه چه کسی مالک است، اجازه انجام معامله را می‌گیرند.
به گفته سعادتیان، تا امروز بیش از 638 هزار و 760 فقره استعلام بین ادارات ثبت و دفاتر حوزه ثبتی تهران مبادله داشته است.
وی می‌افزاید: نکته جالب توجه این است که تا پیش از انجام استعلام به شیوه جدید، برای استعلام باید 4 برگه کاغذ بین سازمان ثبت اسناد و دفاتر اسناد رسمی رد و بدل می‌شد اما امروزه به جهت انجام خدمات الکترونیکی، به صرفه‌جویی در مصرف کاغذ انجامید که این تنها یکی از مزایا و دستاوردهای آن بود.  سعادتیان می‌گوید: کارهایی مانند ارتباط مکانیزه ادارات ثبتی با دفاتر اسناد رسمی و مراجع قضایی با اهداف موثری مانند ایجاد اطمینان از صحت نامه‌ها و استعلامات و همچنین افزایش سرعت و دقت در انجام این امور صورت گرفت.
وی عنوان می‌کند: در طول 9 ماهه امسال بیش از 10 هزار و 100 فقره وضعیت ثبتی به شیوه الکترونیکی به مراجع قضایی تهران و شهرستان‌های آن اعلام شد. نکته جالب توجه این است که تا پیش از الکترونیکی شدن ابلاغ‌ها، دست سوءاستفاده‌کنندگان برای جعل باز بود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران تصریح می‌کند: در حال حاضر این معضل با انجام خدمات الکترونیکی به حد صفر رسیده است به این معنا که از این پس این اطمینان وجود دارد که نامه‌ای که به دست ما رسیده از مرجع قضایی است و متقابلا این اطمینان از سمت آنها هم به وجود می‌آید که به دنبال آن زندانیان جعل در حوزه سند هم کاهش پیدا می‌کند.
سعادتیان ادامه تاثیر این روند را کاهش میزان مراجعه مردم به دفاتر ثبتی برای پیگیری وضعیت سند و اعلام آن به مراجع قضایی می‌داند.

راه‌اندازی نرم‌افزار ارتباط الکترونیکی بین اداره ثبت و دفاتر اسناد رسمی
وی در ادامه با بیان اینکه نرم‌افزار ارتباط الکترونیکی بین اداره ثبت و دفاتر اسناد رسمی از اول مرداد ماه امسال راه‌اندازی شده می‌گوید که در این مدت 93 هزار و 326 فقره مکاتبه به این دو نهاد یعنی بین سازمان ثبت اسناد و دفاتر اسناد رسمی به صورت الکترونیکی رد و بدل شده است و از هر گونه ارتباط فیزیکی خودداری شده است.  سعادتیان عنوان می‌کند: همچنین در حوزه تفکیک املاک در تهران برای سال جاری تا کنون 124 هزار و 332 واحد ملک در تهران اعم از آپارتمان و زمین تفکیک شده است.  مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران اعلام می‌کند: در حوزه ثبت استان تهران با توجه به بهره‌برداری از سامانه الکترونیک، حدود 184 هزار و 600 خدمات فقط در حوزه دفاتر اسناد رسمی صادر شده است.  به گفته این مقام قضایی، هر یک از این فرآیندها اعم از صدور اسناد مالکیت، پاسخ استعلامات، پاسخ مراجع قضایی، مکاتبه با دفاتر اسناد رسمی که میزان آن اعلام شد، تمام آنها خدمات ثبتی برای مراجعه کننده به شمار می‌رود.  سعادتیان در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه تا کنون 13 اداره ثبت اسناد در مناطق مختلف ثبتی استان تهران فعال است، از افزایش تعداد این ادارات به 18 اداره خبر می‌دهد و می‌گوید: افزایش ادارات مذکور از سه ماهه نخست سال آینده رخ می‌دهد.  مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران با بیان جزئیات بیشتر از این خبر می‌گوید: اولین ناحیه کن است که به دو ناحیه ثبتی کن و زیبادشت جدا می‌شود. همچنین یک اداره برای لویزان ایجاد می‌شود. شهرری و خاوران هم به دو ناحیه تقسیم می‌شود که در آینده امیدواریم با تهیه نیروی انسانی و تامین خدمات و امکانات مورد نیاز و وجود ساختمانی مناسب خدمات ثبتی، راه‌اندازی شود.
نقل از حمایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.