iran flag

گام بلند سازمان ثبت برای سند دار کردن اراضی ملی و طبیعی


گام بلند سازمان ثبت برای سند دار کردن اراضی ملی و طبیعی

دست‌درازی به منابع طبیعی همیشه یکی از دغدغه‌های مسئولان بوده است که  بر این اساس صدور اسناد تک برگی و کاداستری یکی از راهکارهای مهم برای پیشگیری از تجاوز به منابع ملی است. بر این اساس استان‌های مختلف با توجه به اینکه اسناد قبلی نیازمند اصلاح است تهیه سندهای جدید را در دستور کار خود قرار دادند.

صدور سند برای 98درصد از منابع طبیعی هرمزگان
بر این اساس مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان در گفت‌وگو با «حمایت» تاکید می‌کند که  برای 98 درصد از منابع ملی در سطح استان هرمزگان سند رسمی صادر شده است این در حالی است که صدور سند در گذشته اسناد به صورت برگی و دفترچه‌ای و قابل جعل بود که امروز این سندها غیرقابل جعل شده است. سید مهدی هاشمی با بیان اینکه سند دار شدن منابع طبیعی به طور کامل در هرمزگان انجام نشده است، توضیح می‌دهد: عزم اداره اسناد و املاک استان برای سند دار کردن همه منابع طبیعی آغاز شده است که نتایج خوبی خواهد داشت. البته به گفته مدیر کل ثبت اسناد و املاک هرمزگان اطلاعاتی که برای اسناد منابع طبیعی پیش از این صادر شده بود کامل نیست تا جایی که  برخی از آنها باید اصلاح شود، این در حالی است که کاهش یا افزایش مساحت در زمین‌ها مشاهده می‌شود بنابراین بررسی‌ها برای صدور سند منابع طبیعی در استان آغاز شده در برخی شهرستان‌ها و مرکز استان نیز پرونده‌ها بازخوانی شده است.

سنددار شدن 6میلیون هکتار از زمین‌‌های فارس
بسیاری از استان‌های کشور با پدیده زمین‌خواری دست و پنجه نرم می‌کنند و استان فارس نیز از این موضوع مستنثنی نیست به طوری که مدیر کل اسناد و املاک استان فارس در گفت‌وگو با «حمایت» درباره همکاری اداره کل منابع طبیعی در راستای صدور سند برای زمین‌های ملی نیز می‌گوید: تاکنون برای 6میلیون هکتار زمین سند صادر شده و نقشه‌های آن به ای تی ام و کاداستر وارد شده است. مهدی اقبال بیان می‌کند که 98درصد از زمین‌های منابع طبیعی سنددار شده‌اند و 500هزار هکتار نیز در کاداستر ثبت شده‌اند.

جانمایی 12میلیون هکتار زمین در کرمان
بر این اساس مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان بیش از 18میلیون هکتار اراضی طبیعی در استان کرمان داریم که تاکنون 12میلیون و 399هزار هکتار جانمایی شده است. رضا طالبی زاده در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان اینکه وزارت نیرو در بستر و حریم رودخانه کمک می‌کند 9هزار 145 هکتار نقشه حریم دریافت کردیم و نقشه راه‌ها و حریم قانونی 3هزار و 561 هکتار جانمایی شده است. به گفته وی 668 هکتار نیز محدوده بافت روستایی است  و 382 هکتار نیز بافت زراعی اضافه شده است در سال جاری برای اسناد دولتی نیز 106درصد افزایش داشته‌ایم.
صدور 9میلیون سند کاداستر در مازندران
مازندران جزء استان‌هایی است که منابع طبیعی زیادی از جمله جنگل دارد و بر این اساس زمین‌خواری در استان زیاد دیده می‌شود. مدیر کل ثبت اسناد و املاک این استان معتقد است که در مجموع 9میلیون هکتار اراضی سند کاداستر صادر شده در حالی که در گذشته 7 میلیون هکتار سند دار بودند اما این سندها دقیق نبود و امسال همکاری سازمان منابع طبیعی بوده است. ولی عبدی بیان می‌کند که تاکنون هزار و 309 فقره سند کاداستری برای املاک دولتی صادر شده است که 32هزار و 741 سند مالکیت صادر که طی 10 ماه شده است.
وی تصریح می‌کند: هزار و 570 ملک دولتی سند صادر شده که 130 فقره از این سندها برای اراضی ملی است و برای 2میلیون و 534 هزار هکتار نقشه کاداستر جانمایی شده است.

65درصد رشد صدور سند در کهگیلویه و بویر احمد
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از صدور هزار و 309 فقره سند برای املاک دولتی خبر می‌دهد و در این باره می‌گوید که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65 درصد رشد داشته است.
به گفته سعید محوری، صدور سند، تثبیت، مستندسازی اراضی ملی و دولتی موجب جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی و کاهش پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی می‌شود. وی در گفت‌وگو با «حمایت» خاطرنشان می‌کند که در 10 ماهه سال جاری نیز برای 768 هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان نقشه جانمایی انجام گرفته است که با تهیه این نقشه جانمایی و مشخص شدن حریم راه‌ها، حریم و بستر رودخانه‌ها و حریم چهارگانه محیط زیست، تعرض به اراضی ملی کاهش می‌یابد. مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه‌وبویراحمد از دستگاه‌های متولی حفاظت از اراضی و املاک از جمله منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان محیط زیست، اداره راه و شهرسازی، و همه دستگاه‌هایی که مالکیت دولتی دارند، خواست که نقشه املاک خود را با مختصات کاداستر به اداره ثبت ارایه کنند تا ضمن جانمایی در نقشه‌های کاداستر و تثبیت مالکیت دولت و صدور سند مالکیت کاداستری برای حفاظت و جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی اقدام شود.

صدور 125 هزار فقره سند تک برگی در  آذربایجان شرقی
مدیر کل  ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی نیز بیان می‌کند: برای پیشگیری از هرگونه زمین‌خواری  در سطح  اراضی ملی و دولتی سندهای مالکیت تک برگی صادر شده است که بر این اساس در 9 ماهه سال جاری بیش از 125 هزار فقره سند مالکیت تک برگی کاداستری در سطح استان صادر و تسلیم شده است.
کاظم به پایی خاطرنشان می‌کند:  طی 5سال بیش از 5هزار جلد  سند تک برگی کاداستری به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی  اداره کل منابع طبیعی صادر و تسلیم شده است که در اجرای اهداف و سیاست‌های سازمان و برابر نامه‌های ابلاغی سازمان مرکزی
با UTM کردن نقشه‌های کاداستری اراضی ملی و تعامل سازنده با اداره کل منابع طبیعی استان نسبت به   98 درصد از اراضی ملی استان سند مالکیت رسمی صادر شده است.

نقل از حمایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.