iran flag

تکالیف دفاتر اسناد رسمی در قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم

 

تکالیف دفاتر اسناد رسمی در قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم

تکالیف دفاتر اسناد رسمی در قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم

محمد عظیمیان، نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران: تکالیف دفاتر اسناد رسمی در قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم

 

قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحی آن مصوب 1394 در سه فصل برای دفاتر اسناد رسمی تکالیفی مقرر کرده است:

1- فصل چهارم از باب دوم (مالیات بر ارث)

2- فصل اول از باب سوم (مالیات بر درآمد املاک)

3- فصل ششم از باب سوم (مالیات بر درآمد اتفاقی)

 مبنای تکالیف دفاتر اسناد رسمی

مبنای قانونی تکلیف سردفتر در اخذ گواهی مالیات بر ارث قبلاً ماده 35 قانون مالیاتهای مستقیم بوده که در قانون اصلاحی با حذف ماده 35، در بند 3 ماده 34 تنظیم تقسیم نامه یا هر نوع معامله وراث راجع به ما ترک مستلزم اخذ گواهی مالیات بر ارث اعلام گردیده است.

مبنای قانونی تکلیف سردفتر در فصول اول و ششم باب سوم مواد 52 تا 80 (اجاره، رهن، انتقالات قطعی املاک و فسخ و اقاله) و مواد 119 تا 128 (انتقالات بلاعوض، معاملات محاباتی، صلح و هبه و صلح با شرط عمومی) همان است که در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 وجود داشته است.

تغییرات اساسی قانون سابق و قانون اصلاحی

اولین تغییر و شاید بتوان اساسی ترین تغییر را در تصویب ماده 282 اصلاحی بیان داشت. مطابق بند 4 ماده قانونی مرقوم از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، استثناء بند ج ماده یک و ماده 6 قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی لغو میگردد.

مطابق این ماده قانونی از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون، در تنظیم اسناد مربوط به معاملات و نقل و انتقال عین اراضی و املاک، پرداخت مالیات نقل وانتقال الزامی است و تنظیم سند بدون پرداخت مالیات نقل وانتقال و با تعهد پرداخت توسط خریدار صحیح نیست و ضمناً هرگونه انتقال بلاعوض املاک به نفع دولت و شهرداری ها (ماده 6 قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی) نیز مستلزم اخذ گواهی از اداره دارایی و پرداخت مالیات متعلقه است.

ضمناً در بند 4 ماده 282 تاریخ تصویب قانون تسهیل تنظیم اسناد سال 1386 قید گردیده که تاریخ صحیح آن 1385 بوده و تاریخ تصویب آیین نامه قانون 1386 میباشد.

 

 در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات دیگری هم در اصلاح قانون صورت پذیرفته است؟ باید گفت:

در ماده 187 قانون سابق که اساس تکلیف دفاتر اسناد رسمی است، دو تغییر عمده حادث شده است. اول اینکه برای اولین بار دفاتر اسناد رسمی مکلف شده اند، ظرف یکماه از تاریخ تنظیم اسناد وکالت بلاعزل نسبت به اموال منقول و غیرمنقول و حقوق مالی، نسبت به ارسال نسخه ای از سند تنظیمی به سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند. هرچند در تبصره 3 الحاقی به ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم، وکالت فروش تصریحاً مورد اشاره قرار نگرفته است ولی با توجه به فلسفه وضع تبصره و عبارات مندرج در آن باید اذعان داشت که ارسال نسخه ای از وکالت بلاعزل فروش اموال به سازمان امور مالیاتی الزامی است و در صورتی که وکالت تنظیمی مربوط به فروش اموال بوده ولی بالاعزل نباشد یا بلاعزل بوده ولی ناظر به فروش نیست، ارسال نسخه ای از وکالتنامه ضروری نمی باشد.

دوم اینکه در تبصره 4 الحاقی ضمن تکلیف سازمانهای امور مالیاتی، ثبت اسناد واملاک کشور به ایجاد ارتباط بین سامانه های دو سازمان ظرف مدت یکسان جهت فراهم شدن امکان محاسبه مالیات نقل وانتقال املاک، مقرر گردیده که پس از اجرای مفاد این ماده ثبت نقل وانتقال اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول که بموجب این قانون برای آنها مالیات وضع شده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی قطعی مورد انتقال ممنوع است.

این تکلیف نیز ارتباط مستقیم با مواد 281و 282 اصلاحی یا به عبارتی لغو بند ج ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی دارد که ضمناً شبهه قوی درخصوص تاریخ اجرای این تبصره و تبعاً ضرورت پرداخت مالیات نقل و انتقال قبل از تنظیم سند بوجود آورده است.

در توضیح این ابهام که؛ چه شبهه ای در این خصوص ایجاد شده است و آیا کانون در جهت رفع شبهه اقدامی انجام داده است یا خیر؟ باید عنوان کرد:

 اولاً تاریخ اجرای قانون در بندهای مختلف اصلاحیه 1/1/1395 قید گردیده است، ثانیاً در ماده 281 قانون نیز ضمن تصریح به تاریخ ابتدای سال 1395 به عنوان تاریخ اجرای قانون، مواردی که در همین قانون، ترتیب دیگری برای آن مقرر شده است، استثنا گردیده است. به عبارت دیگر اصولاً تاریخ اجرای قانون 1/1/95 می‌باشد مگر مواردی که ترتیب دیگری برای اجرا مقرر گردیده باشد و ظاهراً همین تبصره 4 ماده 187 خود به عنوان استثنا قابل ملاحظه و بررسی است، چرا که در تبصره مرقوم، پس از اجرای مفاد آن (ایجاد ارتباط بین سامانه ثبت آنی و سازمان امورمالیاتی جهت محاسبه و پرداخت مالیات نقل و انتقال ظرف یکسال) تنظیم سند بدون پرداخت مالیات ممنوع گردیده است که مفهوم مخالف آن بلامانع بودن تنظیم سند بدون پرداخت مالیات نقل وانتقال  قبل از اجرایی شدن تبصره الحاقی (تعهد خریدار به پرداخت مالیات نقل وانتقال یا بدهی احتمالی موضوع بند ج ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد) میباشد. در این خصوص مراتب از اداره حقوقی قوه قضائیه استعلام گردیده که تاکنون پاسخی  واصل نشده است، ولی پیشنهاد میگردد تا اعلام نظر مراجع ذیصلاح و نظر به بند 4 ماده 282 قانون، دفاتر اسناد رسمی بدون وجود مفاصاحساب مالیاتی نسبت به تنظیم سند انتقال عین اراضی و املاک اقدام ننمائید.

سوال می شود که آیا در اصلاح قانون، کل بند ج ماده 1 قانون تسهیل تنظیم اسناد ملقی گردیده است؟

 در این خصوص نیز باید گفت خیر. با این توضیح که: مطابق صریح ماده 282 احکام مالیاتی برخی از قوانین از جمله استثنای بند ج ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی  لغو گردیده است و در نتیجه موضوع تعهد خریدار به پرداخت بدهی احتمالی ملک به سازمان تأمین اجتماعی به قوت و اعتبار خود باقیست. همچنین تکلیف مندرج در تبصره ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد ناظر به ارسال پاسخ استعلام دفاتر اسناد رسمی ظرف 20 روز از تاریخ وصول توسط سازمان امورمالیاتی و سایر ادارات و مراجع ذیربط نیز منتفی نگردیده است.

آیا قانون جدید در مورد اسناد اجاره و رهن تکلیف خاصی مقرر کرده است؟

 برای پاسخ به این سؤال باید نیم نگاهی به تحولات قانونگذار در این حوزه داشت. تا قبل از تصویب قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مبنای تکلیف دفاتر اسناد رسمی در قانون مالیاتهای مستقیم، ماده 187 قانون بود که بطور کلی در تنظیم اسناد اجاره و رهن (اعم از تصرف و غیر تصرف) تقسیم نامه با دستورالعمل ها بخشنامه های سازمان امور مالیاتی استعلام از مرجع مذکور را ضروری نموده بود.

با تصویب قانون تسهیل تنظیم اسناد دردفاتر اسناد رسمی (1385) تکلیف استعلام محدود به انتقال عین اراضی و املاک گردید و انتقال منافع (اجاره) و سایر معاملات از قبیل رهن و تقسیم از شمول قانون خارج و در اصل ماده 187 قانون در قسمت های مغایر، نسخ و در قسمتی تخصیص خورده است. قطع نظر از صدور آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره های 4 و5 – 19/1/86 مبنی بر عدم ضرورت اخذ گواهی مالیاتی در تنظیم اسناد رهن غیر تصرفی وتقسیم نامه، با توجه به مواد 1 و8 قانون تسهیل تنظیم اسناد، تکلیف ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم درمورد اسناد اجاره، رهن، تقسیم نامه و سایر اسنادی که ناظر به انتقال عین اراضی و املاک نیست ملغی شده است (ماده 9 آیین نامه اجرایی و آراء وحدت رویه کانون سردفتران ودفتریاران نیز قابل توجه است و در سال 1394 با اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم و الحاق دو تبصره به ماده 187 قانون، نمیتوان به بقای تکلیف مندرج در ماده 187 قبل از تصویب قانون تسهیل تنظیم اسناد اظهار نظر نمود چراکه قبلاً ماده 187 دچار تغییر عمده گردیده و فی الحال دو تبصره به ماده قانونی اصلاح شده (لغو قسمت های مغایر قانون تسهیل تنظیم اسناد) اضافه شده است و دلیلی نیز بر ابقای ماده 187 سابق وجود  ندارد، بنابراین کمافی السابق تکلیفی به استعلام در تنظیم اسناد اجاره، رهن و تقسیم نامه نیست. ضمناً قسمت اخیر تبصره 4 الحاقی به ماده 187 قانون که تنظیم سند انتقال اموال را بدون پرداخت مالیات نقل و انتقال منع کرده است به این دیدگاه و برداشت کمک می‌کنند.

 نقل از سایت کانون مرکز

۲ نظرات
  1. وحيد جوانشير افشار - سردفتر 126 مشهد می گوید

    با توجه به اجرایی شدن قانون مالیاتی جدید از مورخه ۱۳۹۵/۱/۵ و ایجاد تکالیف جدید بر شانه نحیف دفاتر اسناد رسمی که مهمترین آن ارسال نسخه ای از وکالتنامه فروش بلاعزل نسبت به املاک منقول و غیر منقول و … است ای کاش کانون محترم قبل از اجرا رایزنیهای لازم را با سازمان امور مالیاتی و تعیین تکلیف اینکه ارسال باید به چه صورت و به کدام قسمت یا کدام ادارات انجام گیرد انجام میداد تا بصورت شفاف دفاتر تکلیف خود را در قبال اجرای این قانون میدانستند چون در قانون مالیات اعلام شده دفاتر نسخه ای از وکالتهای فوق را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند ، حال آنکه سازمان امور مالیاتی در تهران میباشد یعنی اینکه کل دفاتر ایران باید ارسال نمایند نهران که عملا شدنی نیست و در این خصوص حداقل این انتظار میرفت که کانون محترم مرکز قبل از اجرایی شدن قانون رایزنی های لازم را انجام میدادحال بماند که وضع چنین قانونی با توجه به اینکه از نظر حقوقی و ثبتی وکالت معامله محسوب نمیشود خالی از اشکال نبوده و بدتر ازین وضع مجازات کیفری برای سردفتر متخلف است که واقعا باعث تاسف است که برای تخلف از اجرای یک تکلیف تحمیلی و انتظامی برای سردفتر به جای آنکه تخلف و مجازات انتظامی وضع گردد جرم انگاری شود و برای وی مجازات حبس در نظر گرفته شود .به امید روزی که برای انجام هرکاری در کشور از افراد مدیر و متخصص در آن امر استفاده گردد خصوصا در حوزه وضع قوانین که وضع و تصویب آن احتیاح به تخصص خاص و حقوقدان و حداقل مشاوره با افراد حقوقدان و مطلع دارد تا دیگر شاهد تصویب چنین قوانینی نباشم.

  2. ذبیح ااه رضازاده می گوید

    با سلام آیا کانون مرکز قبل از تصویب این قانون با اعضای کمیسیون حقوقی مجلس در این مورد رایزنی نموده اند تا شاهد چنین وضعیتی در خصوص تصویب ماده ۲۰۰ نباشیم ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.