iran flag

گزارش خانه ملت از نخستین روز بررسی لایحه بودجه ۹۵ در صحن علنی مجلس

گزارش خانه ملت از نخستین روز بررسی لایحه بودجه ۹۵ در صحن علنی مجلس

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان نمایندگان موافق و مخالف کلیات لایحه بودجه، با کلیات لایحه موافقت و بندهایی از جزئیات لایحه بودجه سال ۹۵ را به تصویب رساندند.

گزارش خانه ملت از نخستین روز بررسی لایحه بودجه 95 در صحن علنی مجلس

خبرگزاری خانه ملت، گروه اقتصادی؛ نخستین روز بررسی لایحه بودجه 95 با بررسی کلیات آن در جلسه علنی صبح امروز ( 22 فروردین) آغاز و با بررسی بخشی از جزئیات لایحه در جلسه نوبت عصر ادامه یافت.

در جلسه علنی صبح امروز مجلس مطابق آیین نامه داخلی نمایندگان پس  از استماع سخنان نمایندگان موافق و مخالف کلیات لایحه بودجه 95، با کلیات آن موافقت کردند که در ادامه نمایندگان در جلسه علنی بعداز ظهر وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه شدند.

روند بررسی لایحه بودجه سال 95 در روز نخست به شرح زیر است:

تاکیدات موافقان کلیات لایحه بودجه ۹۵ ;از نوید تحقق رشد اقتصادی تا رضایتمندی از پالایش هدفمندی

موافقان در نوبت صبح جلسه علنی نخستین روز بررسی بودجه ۹۵ به بیان نقاط قوتی از جمله پالایش هدفمندی در بودجه ، توجه به تولید و تحقق رشد اقتصادی قابل قبول در مسیر اجرای بودجه در سال آتی پرداختند.

سبحانی فر:توجه بودجه ۹۵ به اقتصاد مقاومتی/ پالایش مسیر هدفمندی در بودجه سال جاری لحاظ شده است

رمضانعلی سبحانی فر

رمضانعلی سبحانی فر در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 کل کشور با بیان اینکه بودجه سال 95 کل کشور از ویژگی های بسیار بالایی برخوردار است که باید از زحمات دولت و نمایندگان در خصوص آن تشکر کنیم گفت: توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث انرژی و ا قتصاد مقاومتی مهمترین ویژگی بودجه سال جاری است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به راهکارهای خروج از رکود، تمرکز بر اقشار کم درآمد دیگر ویژگی لایحه بودجه 95 کل کشور بوده که نشان دهنده سیر مثبت این لایحه برای بهبود اوضاع کشور است.

وی با بیان اینکه استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی و حمایت جدی از سرمایه گذاری خارجی از طریق فاینانس در عرصه های مختلف اقتصادی دیگر ویژگی لایحه بودجه 95 کل کشور است تصریح کرد: تأکید به استفاده از اقتصاد دانش بنیان که در این راستا مبالغ بالایی از صندوق توسعه ملی پیش بینی شده که به عنوان تسهیلات به بخش هایی که در اقتصاد موثر هستند در نظر گرفته شود.

سبحانی فر با اشاره به افزایش سرمایه بانک ها به ویژه بانک مسکن گفت: برای ایجاد تحرک در بخش مسکن، افزایش سرمایه بانک ها را در لایحه بودجه 95 کل کشور در دستور کار قرار دادیم .

وی ادامه داد: در بخش هدفمندی یارانه حذف سه دهک بالاترین درآمدها از ویژگی های دیگر لایحه بودجه 95 کل کشور است که به این ترتیب می توان مبالغ به دست آمده از این مسیر را در بخش تولید، اشتغال و افراد کم درآمد پایین دستی هزینه کرد.

سبحانی فر با تأکید بر اینکه افزایش منابع بانک ها برای اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی یکی دیگر از ویژگی های لایحه مذکور بوده است افزود: با اعطای تسهیلات مناسب به کشاورزان روند تولید در کشور رونق می یابد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه از مزایای این بودجه استفاده از تسهیلات برای میادین مشترک نفت و گاز است گفت: توجه به تقویت اعتبارات فناوری های نوین از دیگر مزایای این لایحه است.

وی گفت: پرداخت مطالبات دولت به بانک مرکزی دیگر  شاخصه توجه شده در لایحه بودجه 95 کل کشور است که پرداخت های دولت به بانک مرکزی انجام می شود.

سبحانی فر افزود: استفاده از 50 میلیون دلار فاینانس برای سرمایه گذاری خارجی و اختصاص 2 میلیون تن قیر رایگان به روستاها و همچنین توجه به برق رسانی و گازرسانی روستاهای کشور از دیگر ویژگی های این لایحه است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: اختصاص مبالغی برای آبادانی روستاها در کنار توجه صرف به فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی ویژگی های مهم لایحه بودجه 95 کل کشور است.

پیرموذن :توجه ویژه دولت به بخش اشتغالزایی در بودجه سال ۹۵

پیرموذن

کمال الدین پیرموذن به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور با تبریک فرا رسیدن ماه رجب گفت: دولت برآمده از ارادت مردم، دولت تدبیر و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مراحل آماده سازی بودجه سال 95 را طی کردند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه مهمترین سند مالی کشور است و هر ساله از سوی دولت به مجلس ارائه و مجلس آن را تصویب می کند. بررسی سند مالی دولت بعد از اثرگذاری نسبت به متغییرهای کلان از اهمیت خاصی برخورداراست و با توجه به اینکه بحث پساتحریم وجود داشت و از طرفی کاهش قیمت نفت و عدم چشم انداز مناسب در واگذاری ها از چالش ها بود، اما دولت با لحاظ این موضوعات بودجه را به مجلس ارائه داد و اعضای کمیسیون تلفیق به آن توجه کردند.

پیرموذن درخصوص علل تاخیر ارائه بودجه از سوی دولت گفت: تاخیر در زمان ارائه بودجه از سوی دولت به دلیل مسائل برجام بود و تاثیرات آن اجتناب ناپذیر است. تاخیر بودجه به عوامل دیگری نیز ارتباط داشت و افزایش صادرات نفتی، آزادسازی دارایی های بلوکه شده که براین اساس 400 میلیون دلار برگردانده شد و یک میلیارد و 300 هزار میلیارد نیز افزایش بهره را به دنبال داشت، سهولت در روابط تجاری بین المللی، توجه به مسائل انتظارات مصرفی، توجه به توسعه متوازن اقتصاد مولد، بخش کشاورزی، عملیاتی بودن، شفافیت، عادلانه بودن، پروژه های عمرانی که از دولت قبل باقی مانده بود و… موضوعاتی بوده که در بودجه به آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: نقش مردم نیز علاوه بر دولت در زمینه بودجه مهم است. شاه بیت و ویژگی بودجه سال 95 این است که از فرصت طلایی پساتحریم استفاده شده و دولت تمامی شعارها و برنامه ها و مقاوم سازی اقتصاد ایران را لحاظ کرده و موضوعاتی مانند بهبود فضای کسب و کار، عدم وابستگی به نفت و… مورد توجه قرار گرفته شده است و این در حالی است که دولت های قبلی موفقیت ها و نارسایی های خود را با لحاظ درآمدهای نفتی سامان می دادند.

پیرموذن افزود: توجه به بخش امنیت ملی و بودجه های بنیه دفاعی، خروج از رکود و توجه به اشتغالزایی برای بیکاران در بودجه سال 95 پیگیری شده است و همچنین با لحاظ کنترل نسبی نرخ تورم به امر خطیر خروج از تورم توجه شده است.

وی بیان کرد: منویات مقام معظم رهبری و همچنین توجه به مسائل مردم کشور در بودجه لحاظ شده است. توجه به وضعیت بانکی و صندوق توسعه ملی از دیگر نکات مهم در تدوین بودجه سال 95 بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: با رعایت فرصت طلایی پسابرجام دولت تلاش خود را در زمینه بودجه انجام داده است.

پیرموذن تصریح کرد: در دولت قبل با وجود فرصت های طلایی که حاصل از درآمدهای افسانه ای نفت بود به صورت مطلوب کشور پیشرفت نداشت، اما دولت یازدهم با نگاه توسعه ای بودجه را لحاظ کرده و افزایش توان مالی بانک مسکن در رابطه با ساماندهی پروژه مسکن مهم و دیگر پروژه های وزارت راه و شهرسازی، توجه به مطالبات فرهنگیان، بازپرداخت بدهی های دولت به بخش خصوصی، رفع مشکل در منابع مالی دولت از دیگر نکات مورد توجه قرار گرفته در بودجه 95 بوده است.

وی ادامه داد: اختصاص 50 هزار میلیارد دلار در بخش فاینانس، توجه به اقتصاد مقاومتی، توجه به توسعه علمی کشور و شرکت های دانش بنیان و اختصاص 200 میلیون دلار برای صندوق های حمایت از دیگر نکاتی است که در بودجه سال 95 لحاظ شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: امیدوارم در فرصت های طلایی پساتحریم بودجه ریزی عالمانه به توسعه مطلوب کشور منتهی شود.

موسوی لارگانی : شفافیت اعداد و ارقام کلیات لایحه بودجه ۹۵ قابل توجه است

سیدناصر موسوی لارگانی در غرفه خبرگزاری خانه ملت در بیستمین نمایشگاه مطبوعات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید ناصر موسوی لارگانی نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: فعالیت‌های خوبی توسط دولت، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و اعضای کمیسیون تلفیق در راستای تدوین و تنظیم کلیات بودجه صورت گرفت که قابل تمجید است، امیدوارم با درایت و عقلانیت بتوانیم کشور را در مسیر رشد و تعالی قرار دهیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بارزترین نکته بودجه سال 95 شفافیت اعداد و ارقام آن است که قابل تمجید است. در بودجه ارائه شده ردیف بودجه محرمانه‌ای وجود ندارد و نهادهای نظارتی می‌توانند به خوبی آن را پیگیری کنند.

وی در ادامه گفت: دولت تلاش کرده است که اعداد و ارقام بودجه با توجه به اقتصاد مقاومتی واقعی باشد. این موضوع در کمیسیون تلفیق نیز مورد توجه جدی نمایندگان قرار گرفت.

موسوی لارگانی گفت: کاهش وابستگی به نفت در بودجه که حتی نمایندگان مخالف کلیات نیز به آن اذعان داشتند اقدام خوبی است. در شرایط بحرانی جهانی بازار نفت کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه اقدامی مثبت است.

این نماینده مجلس نهم گفت: براساس اسناد فرا دستی میزان وابستگی به درآمدهای نفتی باید قطع شود. در بودجه سال جاری تنها 30 درصد از درآمد کشور با توجه به درآمدهای نفتی لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان موضوعی است که مورد توجه بودجه ارائه شده توسط دولت قرار گرفته است. اقتصاد دانش بنیان یکی از راه‌های اساسی توسعه اقتصاد و صنایع کشور است. افزایش بودجه صندوق شکوفایی و نوآوری علمی اقدامی است که از طریق آن می‌توان شاهد پیشرفت علمی کشور بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: توجه به مناطق محروم با توجه به فاصله گرفتن دولت از درآمدهای نفتی اقدام مثبتی است که می‌تواند منجر به محرومیت زدایی در کشور شود.

وی با اشاره به تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی گفت: تقویت بنیه دفاعی ایران موضوعی است که در لایحه بودجه 95 لحاظ گردیده است. تخاصم طلبی استکبار جهانی موضوعی است که باید در افزایش توان دفاعی ایران مورد توجه قرار گیرد.

موسوی لارگانی گفت: یکی از راه‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش سهم نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی است؛ در لایحه بودجه ارائه شده راه‌های مختلفی برای کشف فرارهای مالیاتی لحاظ گردیده است که با تحقق آن درآمدهای مالیاتی 36 درصد افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: افزایش سهم توسعه عمرانی نسبت به بودجه جاری دولت اقدام مثبتی است که باید از آن حمایت کرد. افزایش سهم مالیات واردات و جلوگیری از فرار مالیات نیز اقدام مثبتی است که توسط دولت لحاظ گردیده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مالیات در کشور یک بحث جدی است. دولت تلاش کرده است که زمینه های درآمدی مالیاتی جدیدی ایجاد کند تا بار مالیات از روی دوش حقوق بگیران و تولیدکنندگان برداشته شود.

وی با تاکید بر حمایت از کشاورزان گفت: یکی از نکات قابل توجه در بودجه ارائه شده معافیت کشاورزان از پرداخت هزینه هوشمندسازی کنتورهای برق کشاورزی است که به یک دغدغه اساسی برای آن‌ها تبدیل شده بود. توجه به عنوان روستایی نیز اقدام مثبتی است که می‌تواند به محرومیت زدایی در کشور کمک کند.

قربانی : لایحه بودجه ۹۵ مبتنی بر واقعیات است/ افزایش سرمایه بانک ها از مزایای لایحه بودجه

محمدحسین قربانی در غرفه خبرگزاری خانه ملت در بیستمین نمایشگاه مطبوعات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدحسین قربانی در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در موافقت با آن، شفافیت بودجه را یکی از مزایای آن دانست و گفت: بودجه 95 فارغ از هرگونه زد و بند و مبتنی بر واقعیات نگارش شد که در سال های گذشته کمتر چنین وضعیت را داشتیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم تعارض با قوانین از دیگر ویژگی های لایحه بودجه 95 است، چنانچه در سنوات گذشته بودجه با قوانین و اسناد بالادستی تعارض داشت که مشکلاتی را به وجود آورد که گزارش های دیوان محاسبات گواه آن است.

وی افزود: بودجه 95 براساس حفظ سیاست های کلی نظام بوده و حوزه های دفاعی کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است. همچنین در این بودجه حدود 50 میلیارد دلار فاینانس برای اتمام طرح های زیربنیای اختصاص داده شده که مورد انتظارم مردم بود.

قربانی افزایش سرمایه بانک ها را از دیگر مزایای لایحه بودجه 95 عنوان کرد و گفت: بانک ها به بهانه کمبود بودجه تسهیلاتی به حوزه تولید نمی دادند که با افزایش سرمایه آنها قصد رفع این ادعا و حتمی شدن کمک بانک ها به حوزه صنعت و تولید را داشتیم.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری بحران صنعت را حدود 60 درصد عنوان کردند و موضوع اشتغال نیز از دغدغه های ایشان بود که با افزایش سرمایه بانک ها برطرف می شود.

وی افزایش بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی طرح های نوین به 200 میلیون دلار را از دیگر مزیت های بودجه 95 برشمرد و اظهار کرد: توسعه این صندوق می تواند تحقیقات در کشور را عملیاتی کند همچنین اختصاص 500 میلیون دلار برای آبیاری تحت فشار می تواند شروعی برای خودکفایی در حوزه کشاورزی و پرداخت وام رایگان به کشاورزان باشد.

قربانی ادامه داد: تامین اعتبار جذب نیروی فرهنگی و درمانی به تعداد 30 هزار نفر از دیگر توجهاتی است که دولت در لایحه بودجه 95 به آن مبذول داشته است. همچنین با افزایش بودجه بیمه سلامت قصد رفع کسری آن را داشته ایم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان ساماندهی اعتبارات متفرقه بودجه سال های گذشته و افزایش حقوق بازنشستگان را از نکات مثبت لایحه بودجه 95 برشمرد و خاطرنشان کرد: تقویت اعتبار لازم برای اعطای جایزه صادراتی نیز از مواردی است که دولت در بودجه 95 برای تشویق تولیدکننده و صادرکننده در نظر گرفته است.

مصری :لایحه بودجه ۹۵ با توجه به شرایط ویژه کشور در وضعیت تصویب برجام مورد توجه قرار گیرد

عبدالرضا مصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبدالرضا مصری در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: تدوین لایحه بودجه 95 با توجه به شرایط ویژه کشور در وضعیت تصویب برجام، کاهش شدید قیمت نفت، رکود اقتصادی و لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی اقدام مثبتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: فاصله بین انتظارات و توقعات با منابع در اختیار دولت قابل توجه است. با تدوین و تنظیم ده برنامه بودجه دیگر نیز نمی‌توان فاصله بین توقعات و انتظارات را پر کرد.

وی در ادامه گفت: کلیات لایحه بودجه 95 در واقع مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است. مخالفت با بندهای لایحه ارائه شده حق نمایندگان است و باید اصلاحات مدنظر نمایندگان صورت گیرد اما کلیات آن باید توسط نمایندگان ملت تصویب شود.

عضو کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس گفت: متاسفانه نظام بودجه‌ریزی کشور دچار نقاط ضعف زیادی است، ملت، دولت و مجلس از روند نظام بودجه ریزی کشور رضایت ندارند. سیستم نخ نما شده بودجه نویسی در کشور باید به شکل جدی اصلاح شود. بزرگترین اشتباه این است که برخی گمان می‌کنند با اصلاح بودجه می‌توان نظام اقتصادی کشور را اصلاح کرد. در حالی که لایحه بودجه تنها دخل و خرج دولت را مشخص می‌کند.

وی در ادامه گفت: مشکل اساسی اقتصاد ایران نظام‌های مختلف اقتصادی است. نظام بانکداری، نظام مالیاتی، نظام گمرک و نظام اداری کشور دارای ایرادات اساسی است. موفق‌ترین افراد در کشور کسانی هستند که فرار مالیاتی می‌کنند. با نرخ نجومی سود بانکی، توسعه اقتصادی غیر ممکن است. نرخ نجومی قاچاق کالا و نقص نظام گمرکی کشور مسئله‌ای است که منجر به اشتغال زایی در کشورهای دیگر می‌شود.

مصری گفت: نظام بودجه‌ریزی کشور براساس برنامه است اما این روند تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. تاکنون 5 برنامه توسعه، تدوین و اجرایی شده است اما فاصله مناطق محروم و توسعه یافته تاکنون برداشته نشده است. استان کرمانشاه با 23 درصد بالاترین نرخ بیکاری را در کل کشور داشته است. نظام بودجه‌ریزی کشور به گونه‌ای است که ده‌ها هزار پروژه در نقاط مختلف کشور به صورت نیمه کاره رها شده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: متاسفانه 80 درصد بودجه دولت به هزینه‌های جاری اختصاص یافته است. تعداد کارکنان دولت و نهادهای دولتی نسبت به کشورهای توسعه یافته جهان بسیار زیاد است و این موضوع از اختصاص بودجه در جهت توسعه اقتصادی و عمرانی کشور جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، اصناف گرفتار رکود هستند بنابراین نباید به آن‌ها با افزایش مالیات فشار مضاعف وارد کرد. دولت باید از افرادی که با فرار مالیات ثروت اندوزی می‌کنند برخورد کند. توجه به مطالبات کشاورزان موضوعی است که باید دولت به صورت جدی‌تری آن را محقق کند.

این نماینده مجلس نهم گفت: اگرچه تصویب کلیات لایحه بودجه اقدامی است که نمایندگان به آن رأی مثبت خواهند داد و اصلاحات مدنظر آن‌ها اعمال می‌شود اما سیستم بودجه‌ریزی کشور باید اصلاح شود.

توکلی :بودجه ۹۵ جلوی دست اندازی ها به صندوق ذخیره ارزی را گرفته است

احمد توکلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمد توکلی در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در موافقت با آن گفت: سیاستگذاری مالی باید طبق قانون و براساس قواعد علمی باشد که اگر غیر از این شودف نتیجه آن اتلاف منابع، فساد و تهدید ثبات کشور، کاهش سرمایه گذاری و افزایش رکود و تورم است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه پرهیز از قانون نویسی در کمیسیون تلفیق را از نکات مثبت آن دانست و گفت: در این کمیسیون توانستیم فرصت کافی برای بررسی جداول و ارقام را داشته باشیم. همچنین از سیاستگذاری پولی در بودجه پرهیز شد چرا که این امر به عهده شورای پول و اعتبار است که البته باید هماهنگ با سیاستگذاری های مالی در دولت و مجلس باشد.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه 95 به دولت اجازه داده شده 50 میلیارد  تومان تامین مالی از خارج از کشور داشته باشد که بتواند از محل آن 150 هزار میلیارد تومان تامین اعتبار داخلی کند.

توکلی در ادامه با بیان اینکه بودجه متفرقه 41 درصد است که مشخص نیست کجا هزینه می شود، افزود: در قانون هدفمندی یارانه ها آمده دولت به افراد غیرنیازمند یارانه ندهد، از این رو ریسک کرده تا 14 میلیون نفر غیرمستحق طی سازوکاری حذف شوند که براساس آن باید به حساب های بانکی سرکشی شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم اضافه کرد: رئیس جمهور در جایی سرکشی به حساب های بانکی افراد را مورد نقد قرار داد که صحیح نبود چرا که قاضی، دادستان و مامور محاسبه مالی محرم هستند.

وی ادامه داد: اجلاس جهانی برای شفافیت اطلاعات بریا مبارزه با مفاسد مالی شکل گرفته که 110 کشور عضو آن هستند، به این معنا که اطلاعات بانکی بین کشورها رد و بدل می شود تا فرار مالیاتی نداشته باشند، لذا اگر بانک مرکزی سرکشی به حساب ها داشته باشد هم افراد مستحق شناسایی می شوند و هم دریافت مالیات افزایش پیدا می کند.

این نماینده مردم تهران در مجلس نهم، حذف تبصره 19 در کمیسیون تلفیق را از دیگر نکات مثبت بوجه 95 قلمداد کرد و گفت: در تیرماه 92 یعنی اواخر ریاست جمهوری احمدی نژاد بود که وی برای تسویه حساب بدهی دولت درخواست 74 هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی را داشت که ما در مجلس بعد از مراجعه به شورای پول و اعتبار و عدم نتیجه گیری به دیوان عدالت اداری مراجعه کردیم که قاضی های دیوان حق را به ما دادند چرا که ارز دارایی خصوصی بانک مرکزی نیست که دولتی آن را برای تسویه بدهی خود استفاده کند بلکه ابزار سیاستگذاری است.

توکلی ادامه داد: در آن زمان مجلس قانونی تصویب کرد که هم جلوی این کار احمدی نژاد گرفته شود و هم دولت های بعدی وسوسه نشوند، اما روحانی 3 با این کار را تکرار کرد که به وزیر اقتصاد تذکر دادیم، این کار آثار منفی اقتصادی دارد و اگر تاکنون ارز را برای افزایش بودجه گران می کردند، حال دارند برای تسویه بدهی دولت این کار را می کنند که کمیسیون تلفیق با حذف تبصره 19 جلوی این کار را گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کشور مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: زمانیدر دولت قبل 150 هزار میلیارد تومان از صندوق برایتهیه دارو گرفته شد اما صرفاً 45 هزار میلیارد تومان آن را پس دادند و بقیه را صرف خرید ساختمان و قرض دادن به برخی نهادهای دولتی کردند و مقداری را نیز صرف امور رفاهی کارکنان کرد، ازاین رو در بودجه 95 جلوی دست اندازی ها به صندوق ذخیره ارزی را گرفتیم.

جلیلی :نگاه مجلس و دولت در بودجه ۹۵ تحرک بخشی به حوزه تولید است

اسماعیل جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اسماعیل جلیلی نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 گفت: در ابتدا قدردانی خود را از مجموعه همکاران در سال 94 و ابتدای سال 95 در کمیسیون تلفیق و همچنین همکاری‌های دولت برای هماهنگی در خصوص مصوبات مجلس اعلام می‌دارم.

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل در مجلس شورای اسلامی افزود: نکات چندی را مخالفان مطرح کردند که البته قابل بررسی است اما باید به شرایط کشور در دوران پسابرجام در تامین منابع و مدیریت منابع فعلی توجه کرد و باید نگاه به لایحه بودجه با رویکرد برنامه یکساله را مدنظر قرار داد.

وی تاکید کرد: در لایحه بودجه سال 95 انتظار می‌رفت که همه موارد در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد بنابراین اگر با دقت بررسی کنیم درمی‌یابیم که در بحث تملک و دارایی‌ها، صندوق توسعه ملی و مسائل مربوط به بخش دانش بنیان و کاهش وابستگی‌ها به درآمدهای نفتی به خوبی عمل شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه همه همت خود را به کار گرفت تا مسائل در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد بنابراین افزایش منابع در صندوق توسعه ملی، تحرک بخشی به حوزه تولید، سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در جهت افزایش کیفیت تولید از اقدامات مثبت کمیسیون تلفیق در تصویب لایحه بودجه بود.

جلیلی ادامه داد: همچنین نگاه به افزایش بودجه دفاعی کشور مورد اتفاق نظر همه اعضا بود و البته توزیع منابع براساس نیازهای مناطق در سال جدید نیز در لایحه بودجه به درستی مورد توجه قرار گرفت و این موضوع افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی به لحاظ محتوا و شکلی یکی دیگر از مزیت‌های مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه بود.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرمایه در بانک‌ها برای ایجاد رونق در ارائه تسهیلات از مزیت‌های دیگر لایحه بودجه است، گفت: در سال 95 شرایط کشور به لحاظ بین المللی و داخلی تغییر خواهد کرد که باید به آن توجه کرد. همچنین توجه به تامین منابع برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان در سال 95 در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده است و مورد تاکید جدی همه نمایندگان قرار دارد. البته نگاه قابل قبولی نیز به بحث مسائل مربوط به بهداشت و درمان با ارتقاء منابع در این بخش صورت گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بنابراین اگر بپذیریم بخشی از تحرک پذیری ها با افزایش هزینه‌ها و اعتبارات در تملک دارایی‌ها خواهد بود این افزایش به منزله حرکت در این حوزه بوده و نکته مهم دیگر این است که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید برنامه‌ها و رویکردهای دقیقی در این بخش انجام شود.

نگهبان سلامی :افزایش چشمگیر اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه۹۵ پروژ های عمرانی نیمه کاره در شهرستان ها را به اتمام می رساند

نگهبان سلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمود نگهبان سلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 95 در موافقت با آن گفت: بودجه سال 95 نخستین بودجه بعد از رهایی از تحریم های غرب به شمار می آید بنابراین فرصت بسیار خوبی برای اقتصاد ایران است که این بودجه در حوزه های مختلف، ویژگی های بسیاری دارد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از ویژگی های لایحه شفافیت، جامعیت و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و توجه به شعار سال است. نکته مهم دیگر در این لایحه لحاظ شدن راهکارهایی برای رفع مشکل تامین مالی بانک ها است که از جمله این موارد افزایش سرمایه بانک های دولتی از محل منابع واگذاری سهام دولت نزد بانک ها است. بنابراین افزایش سرمایه باعث افزایش رشد می شود.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر توجه به حوزه مسکن و لایحه بودجه است. با توجه به مشکلات سال های گذشته در حوزه مسکن به ویژه برایساخت و ساز، شرایط بسیار خوبی در این لایحه پیش بینی شده است. همچنین اقتصاد 8/4 میلیارد دلار سپرده در بانک ها برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی از ویژگی های دیگر لایحه بودجه است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به افزایش چشمگیر بودجه عمرانی در لایحه بودجه افزود: این افزایش سبب رشد و توسعه کشور و اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام به ویژه در استان ها و شهرستان ها می شود. از سوی دیگر هدفمندی یارانه ها که یکی از دغدغه های مهم نمایندگان در سال گذشته بود، در این لایحه به خوبی پاسخ داده شده و 3 دهک جامعه از دریافت یارانه حذف شده اند، بنابراین درآمد حاصل از این موضوع، برای تولید و اشتغال اختصاص می یابد.

نگهبان سلامی ادامه داد: توجه به حوزه فرهنگی و افزایش اعتبارات مقابله با آسیب های اجتماعی از نکات مهم دیگر در لایحه بودجه است. همچنین500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرد که قابل قبول می باشد. از سوی دیگر در این لایحه به دولت اجازه داده شده است 50 میلیارد دلار به صورت فاینانس در جهت رفع مشکل منابع مالی خود استفاده کند که این موضوع از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی صورت می گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در لایحه بودجه 95 توجه به شرکت های دانش بنیان و پرداخت بدهی دولت به بازنشستگان و کارمندان موردتوجه قرارگرفته است. البته افزایش تقویت اعتبارات حوزه دانشگاهی و بحث تقویت بنیه دفاعی کشور نیز در صحبت هی نمایندگان به آن اشاره شده است.

امیرآبادی فراهانی :ایجاد ثبات نسبی در تعرفه‌ها ویژگی مثبت لایحه بودجه ۹۵/سهم بالایی برای افزایش بنیه دفاعی کشور دیده شده است

احمد امیرآبادی فراهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمد امیرآبادی فراهانی در جریان بررسی لایحه بودجه 95 کل کشور در موافقت با کلیات لایحه، گفت: زحمات بسیاری برای بررسی و تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس صورت گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از نکات مثبت لایحه بودجه 95 کل کشور تلاش برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم بوده است افزود: در جریان بررسی این لایحه هیچ تعرفه ای از جمله نرخ مالیات، آب و برق و حتی اخذ گواهینامه افزایش نیافته است از این رو جلوی فشار تورمی گرفته شده است.

وی ادامه داد: در دوره ای که ما در حال رکود هستیم چون داد و ستدی صورت نمی گیرد نرخ های مالیات افزایش نمی یابد و با مسدود سازی مسیر افزایش تعرفه ها به ثباتی نسبی کمک کرده ایم.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد:همچنین سیاست‌های کلی نظام در اسناد بالادستی به خوبی در لایحه بودجه دیده شده است که این نکته نیز از نقاط قوت لایحه بودجه 95 کل کشور است.

وی با اشاره به دقت کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه 95 کل کشور گفت: با توجه به دقت این کمیسیون تعرضی به قوانین دائمی انجام نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری دو اقدام مهم انجام شده در راستای بررسی بودجه 95 کل کشور گفت: در جریان بررسی این لایحه توجه به افزایش بنیه دفاعی کشور با اختصاص ردیفی مجزا به آن و همچنین توجه به حاشیه کلان شهرهای مذهبی از حیث اختصاص بودجه مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: اختصاص 1890 میلیارد تومان برای موضوع امنیت داخلی و 710 هزار میلیارد تومان در بخش فرهنگ نیز اعتباراتی است که به درستی در لایحه بودجه 95 دیده شده است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم، با بیان اینکه برای جبران کمبود نقدینگی در حوزه تولید در لایحه بودجه 95 کل کشور 300 میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده شده است تصریح کرد: این میزان اعتبار در قالب یارانه تسهیلات بانکی ارائه خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به دیگر ویژگی های مثبت لایحه بودجه 95 کل کشور گفت: در جریان بررسی این لایحه 1340 میلیارد تومان به حوزه راه روستایی، راه آهن و بهیاری ها اختصاص داده شده است که همه این موارد از ردیف های متفرقه به ردیف اصلی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین اختصاص 400 میلیارد تومان به بخش آموزش عالی و آموزشگاه‌ها و 1340 میلیارد تومان به راه روستایی و راه‌آهن نیز از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه در سال 95 است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: توجه به راه روستایی در لایحه بودجه و همچنین نیاز بخش درمان نیز قابل اتکا و قابل ملاحظه است. به طوری که با توجه به بدهی 7000 میلیارد تومانی بخش سلامت و بیمه‌های سلامت پیش‌بینی 1000 میلیارد تومان تسهیلات به این بخش می‌تواند امیدواری‌هایی را برای تصویه این بدهی‌ها ایجاد کند که در این صورت شاهد حرکت رو به جلوی بخش بهداشت و درمان خواهیم بود.

عثمانی :توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی از نکات مهم بودجه ۹۵ است

محمدقسیم عثمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدقسیم عثمانی با تشکر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه و نادران رئیس کمیسیون در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: بیشتر خصوصیات ماده واحده ها را برای نمایندگان و همکاران تشریح می کنم به دلیل اینکه ما را اغنا می کند که به کلیات لایحه بودجه رأی خوبی بدهیم.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل موافقت خود با کلیات لایحه بودجه سال 95 افزود: سهم صندوق توسعه ملی از 20 درصد به 30 درصد ارتقاء یافته و می توان از این منابع در جهت اشتغال زایی و تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز، توجه به بخش های کشاورزی و صنعت استفاده کرد.

عثمانی گفت: آثار مثبت اقتصادی بودجه سال 95 در سال اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل مشهود خواهد شد به طور مثال 2 میلیون تن قیر رایگان در اختیار دستگاه ها قرار گرفته که 62 درصد آن برای آسفالت راه های روستایی، 20 درصد برای اجرای طرح های هادی در روستاها توسط بنیاد مسکن، 15 درصد برای آسفالت راه های شهرهای کوچک و 3 درصد برای نوسازی محوطه مدارس اختصاص یابد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: صدور اجازه برای انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه برای توجه به طرح های میادین انرژی مشترک از نکات مثبت بودجه است به دلیل اینکه در حال حاضر نیز قطری ها 17 برابر ما منابع نفتی استخراج می کنند.

عثمانی در اشاره به نکات مثبت دیگر بودجه گفت:‌حمایت از موسسات دانش بنیان و اینکه صندوق توسعه ملی بتواند برای طرح های توسعه ای بودجه اختصاص دهد و همچنین اختصاص 500 میلیون دلار از این صندوق برای بانک کشاورزی جهت انجام پروژه های آبیاری تحت فشار با بازپرداخت 8 ساله، اختصاص 10 میلیارد تومان اوراق قرضه برای انجام پروژه ها در وزارتخانه های نیرو، ورزش، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی از دیگر نکات مثبت بودجه 95 است.

وی ادامه داد: اختصاص 500 میلیارد اوراق مشارکت برای انتشار و تأمین منابع مالی از دیگر نکات لحاظ شده در بودجه 95 است و مشکل اوراق قرضه ای که به فروش نمی رفت در سال 95 حل شده و می توان با آن مطالبات پیمانکاران را تسویه کرد و همچنین به شهرداری ها اجازه داده شده 7 هزار میلیارد تومان اوراق صادر کند و همچنین اجازه صدور انتشار اسناد خزانه اسلامی و صکوک تا میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان نکته مهمی است و امکان ادامه فعالیت پیمانکاران لحاظ شده است.

عثمانی گفت: یکی از مشکلات این است همواره در 6 ماه اول سال پولی برای انجام پروژه های عمرانی اختصاص نمی یابد و زمانی پول اختصاص می یابد که فصل سرما اجازه کار در مناطق سردسیر را نمی دهد که در بودجه به این موضوع توجه شده و راهکار لحاظ شده است و همچنین 12 هزار و 500 میلیارد تومان برای تسویه بدهی ها اجازه داده شده و اجازه انتشار 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای انجام کارهای عمرانی مورد توجه قرار گرفته شده است.

وی ادامه داد: کارکنان دولت تا سقف یک میلیون و 300 هزار تومان حقوق ماهانه از پرداخت مالیات معاف شده اند و همچنین به ازای هر متر مکعب 150 ریال برای توسعه بخش آب و هر کیلووات برق هزینه ای لحاظ شده تا صرف موضوع برق پاک شود.

عثمانی گفت: 700 میلیارد تومان جهت تأمین ماشین آلات شهرهای کوچک و روستاها اختصاص داده شده و اینکه کلیه هزینه نصب کنتور های کشاورزی به وزارتخانه داده می شود و نکته دیگر اینکه به مشکلات فرهنگیان بازنشسته و مطالبات فرهنگیان و ارتقاء کیفیت مدارس از دیگر نکات مهم بودجه 95 است.

وی ادامه داد: حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه و اجازه فروش سربازی به غایبانی که بیش از 8 سال از غیبت آنان می گذرد نیز در بودجه لحاظ شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی از نکات بارز لایحه بودجه سال 95 است.

دغدغه های مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۵ ; از جای خالی محورهای اقتصاد مقاومتی تا هشدار درباره کسری بودجه

مخالفان در نوبت صبح جلسه علنی نخستین روز بررسی بودجه ۹۵ به بیان انتقاداتی از جمله غیر عملیاتی بودن ساختار بودجه ، عدم شفافیت درامدها و هزینه ها و مواردی از قبیل بی توجهی به مولفه های اقتصاد مقاومتی پرداختند

مخالفان در نوبت صبح جلسه علنی نخستین روز بررسی بودجه 95 به بیان انتقاداتی از جمله غیر عملیاتی بودن ساختار بودجه ، عدم شفافیت درامدها و هزینه ها و مواردی از قبیل بی توجهی به مولفه های اقتصاد مقاومتی پرداختند.

موسوی اصل :نقص لایحه بودجه ۹۵ در عدم توجه به وضعیت اشتغال جوانان است

میرقسمت موسوی اصل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، میرقسمت موسوی اصل در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه 95 در مخالفت با کلیات آن گفت: گرفتاری اصلی که در بودجه 94 داشتیم عدم رسیدگی به بیکاری جوانان بود که امروز به دغدغه خانواده ها و جامعه تبدیل شده، این در حالی است که همه نمایندگان و دولتمردان شعار رفع بیکاری را می دهند اما در عمل توجهی به آن نمی‌شود.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از عدم حمایت از واحدهای تولیدی در لایحه بودجه 95 بیان داشت: سرمایه در گردش باید برای رفع موانع تولید باشد اما در بودجه 95 تمهیداتی برای آن دیده نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال 94 به ماده 180 برنامه پنجم توسعه کشور پیرامون توازن در مناطق کم برخوردار توجهی نشد، عنوان کرد: دولت باید سالانه 2 تا 3٪ از بودجه کل کشور را به مناطق محروم اختصاص می داد اما این مورد صرفا در سال 93 عمل شد اما در سال 94 انجام نشد، همچنین در بودجه 95 نیز نسبت به آن توجهی نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در بودجه 95 نسبت به هدفمندی یارانه‌ها نیز توجهی نشده و به معنای کلمه یارانه هدفمند نشده است.

میرمحمدی :لایحه بودجه ۹۵ عملیاتی نیست/ دولت در لایحه بودجه۹۵ تنها به تکرار مکررات پرداخته است

سیدمحمد حسین میرمحمدی مصاحبه در صحن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید محمدحسین میرمحمدی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور گفت: در بررسی گزارش لایحه بودجه نخستین مطلبی که برجسته است عدم توجه به قابلیت عملیاتی شدن آن می باشد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد بودجه سال 95 تکرار فرضیات بودجه سال 94است. دراین لایحه بدون درنظر گرفتن آنچه که قابلیت تحقق دارد، اعداد و ارقام تکرارشده است. تکرار مکررات بدون در نظر گرفتن واقعیات موجب ضربه خوردن اقتصاد کشور می شود.

وی تصریح کرد: بودجه باید به صورت تکاملی تدوین شود نه اینکه تکرار مکررات صورت بگیرد. دولت در تدوین لایحه بودجه باید اولویت بندی مسائل مختلف مدنظر داشته باشد. اقتصاد مقاومتی رویکردی است که باید در بودجه ارائه شده لحاظ می شد، اما دولت در این موضوع غفلت کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درلایحه بودجه سال 95 موضوعات مختلفی مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان نمونه در سال گذشته 85 درصد بودجه مورد نیاز توسعه اقتصادی از صندوق توعه ملی به عنوان کمک بلاعوض ارائه شده بود اما این مبلغ در بودجه به عنوان وام در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: دولت کاهش بودجه وزارتخانه ها و نهادهای دولتی را لحاظ نکرده است و تنها براساس درآمدهای مالیاتی بودجه مورد نیاز خود را لحاظ نموده است. در شرایط رکود اقتصادی قطعاً درآمدهای مالیاتی محقق نخواهد شد. دولت اگر هزینه های جاری خود را کاهش دهد، می تواند دخل و خرج خود را افزایش دهد.

میرمحمدی افزود: رویکرد بودجه سال 95 براساس اقدام و عمل با توجه به اقتصاد مقاومتی نیست. دولت مسائل بخش کشاورزی و صنایع را درنظر نگرفته است و مسئله اشتغال مورد غفلت قرار گرفته است. توجه به سرمایه گذاری خارجی مسئله قابل اتکایی نیست؛ بررسی آمارنشان می دهد که میزان انتظار دولت در رابطه با سرمایه گذاری خارجی قابل تحقق نخواهد بود.

قاضی پور :هیچ شاخصه‌ای از اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه ۹۵ به چشم نمی خورد

نادر قاضی پور در خانه ملت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نادر قاضی‌پور در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در مخالفت با کلیات آن گفت: لایحه بودجه 95 صرفا به هزینه ها پرداخته و نسبت به منابع توجهی نشده است که بنابراین باعث تورم و افزایش قیمت می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه صنعتگران و تولیدکنندگان را خاسران اصلی بودجه 95 دانست و گفت: بودجه و اقتصادی مقاومتی، بودجه و تولید ملی، بودجه و تورم، بودجه و اشتغال، بودجه و قدرت خرید مردم، بودجه و توسعه، بودجه و رشد اقتصاد ملی، بودجه و محرومیت و بودجه و آینه اقتصادی کشور در کنار هم معنا پیدا می کنند اما در این لایحه برخی از آنها مغفول مانده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کرد نباید در حد شعار و تبلیغات باقی بماند، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای ایستادگی در برابر کفر، کم مصرف کردن و پس انداز کردن است.

قاضی پور ادامه داد: متأسفانه بسیاری از بودجه ها صرف برگزاری جشنواره ها و همایش ها می شود در حالی که هیچ ردپای آشکاری از حمایت از تولید در آن نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه بودجه 95 بودجه تورمی است، یادآور شد: دولت و مجلس به معنای واقعی کلمه به دنبال بهبود معیشت مردم نیست چرا که یک خانواده 4 نفره کارگر نمی تواند با 800 هزار تومان خانواده خود را بچرخاند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در بودجه 95 به اشتغال جوانان توجهی نشده لذا این بودجه به ضرر کارگران، جوانان، کشاورزان، دامداران و صنعتگران است.

علیمردانی :لایحه بودجه سال ۹۵ عملیاتی نیست/افزایش درآمدها در لایحه متناسب با افزایش هزینه ها نیست

علیمردانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محسن علیمردانی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور گفت: این لایحه دارای معایب و محاسن بسیاری است اما متأسفانه معایب آن توسط اعضای کمیسیون تلفیق مرتفع نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین معایب لایحه بودجه 95 را افزایش هزینه ها عنوان کرد و افزود: متأسفانه افزایش درآمدها متناسب با افزایش هزینه ها نیست و طبق این لایحه 25 هزار میلیارد تومان هزینه ها در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: همچنین هزینه بالای 200 هزار میلیارد تومان نیز در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیست زیرا باید با فروش دارایی نفت منابع را تهیه کرد بنابراین، این نوع بودجه نویسی نباید مورد قبول و تأیید نمایندگان قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند اما این موضوع مورد توجه نمایندگان کمیسیون تلفیق قرار نگرفته است بنابراین طبق ماده 219 برنامه پنجم توسعه که عنوان می دارد به منظور استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی دولت باید تا سال دوم زمینه های لازم را برای تهیه بودجه به صورت عملیاتی فراهم نماید اما متأسفانه بودجه سال 95 عملیاتی نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: همچنین افزایش اعتبارات هزینه ای باید سالانه 2 درصد کمتر از نرخ تورم باشد که به این موضوع نیز در بودجه توجه نشده همچنین در یک بند الحاقی از این لایحه آمده است 500 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد از این رو از نمایندگان تقاضا می شود با توجه به معایب گفته شده به کلیات رأی منفی دهند.

رستمیان :اصلاح لایحه بودجه ۹۵ با هدف بستن مبادی فرار مالیاتی و مثبت کردن تراز صادارات کشور ضروری است

عبدالرحمن رستمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبدالرحمان رستمیان به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور، گفت: اشکالات بسیاری بر این لایحه وارد است و علت مخالف بنده با آن اصلاح لایحه بودجه 95 کل کشور است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کاهش سهم درآمدهای نفتی یکی از ویژگی های مثبت لایحه بودجه 95 کل کشور است اما بنده معتقدم این مساله باید به سمت سرمایه گذاری و انجام پروژه‌ها پیش برود، افزود: سهم نفت باید به سمت سرمایه گذاری و پروژه های محرک و ریشه توسعه هدایت شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه باید دریافت مالیات های هدفمند و مالیات بر کالاهای آسیب رسان در دستور کار دولت قرار بگیرد، تصریح کرد: دریافت مالیات‌ها به عنوان یکی از منابع درآمدی‌ به ویژه در خصوص مالیات کالاهای آسیب رسان می‌تواند برای دولت درآمد داشته باشد اما متاسفانه در این مورد کوتاهی شده است. به عنوان مثال درباره‌ی نوشابه های گازدار، سیگار و مساله خرده فروشی آن قرار شد جلسه‌ای با مسئولان وزارت اقتصاد برگزار شود که متاسفانه در این مورد هم مالیات آن را دریافت نکردند که این مساله هم باید در سال جاری اتفاق بیفتد.

وی همچنین به بحث فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: مالیات ما پلکانی نیست و مطمئن باشید اگر به همین منوال پیش رود اختلافات و تبعیض های طبقاتی زیاد می‌شود و ما باید بتوانیم در مورد مالیات بر درآمد و سود سیستمی نظارت و رصد در نظر گیریم.

رستمیان با بیان اینکه ارزش افزوده کالاهای خارجی باید افزایش یابد، تاکید کرد: باید به میزان کشف قاچاق جریمه در نظر گرفته شود تا به این ترتیب اقتصاد کشور سامان یابد.

وی گفت: متأسفانه در بعضی از قسمت‌های جریمه‌ها به جای اینکه به اصلاح امور کمک کند اصلا به روزرسانی نشده است.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، افزود: امروز ساختمان‌های خارجی که در تهران مشاهده می‌شود ببنید که چه سودآوری درآنها وجود دارد که به سمت آنها گرایش پیدا شده است.

رستمیان با بیان اینکه باید مدیریت بر درآمدها داشته باشیم تصریح کرد: یک وزارتخانه چندتا مدیرکل دارد، آموزش و پرورش سه مدیرکل دارد، وزارت نیرو پنج مدیرکل دارد، وزارت جهادسازندگی چندین نیروی کل دارد، ما اگر می‌گوییم حجم دولت را کوچک کنیم آیا نمی‌توانیم این را کوچک کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین راهکارهای کاهش حجم دولت کاهش ساختمان‌های اداری و مدیران کل است، تصریح کرد: آموزش عالی ما اشباع شده است و جالب است که وزارت آموزش و پرورش ما از دیپلم بورسیه می‌کند امروز کجای دنیا از دیپلم بورسیه می‌کنند.

رستمیان خاادامه داد: متأسفانه مناطق آزاد ما در صادرات تراز منفی دارند و آن وقت معافیت‌های وارداتی را می‌دهیم به مرزنشینان در حالی که باید معافیت‌های صادراتی به آنها داده شود.

وی گفت: متأسفانه هر روز پروژه‌های فرودگاه سازی را در کشور داریم و بودجه‌های متفرقه ما بسیار بالا است که باید این‌ها شاخص‌پذیر شوند و کسی جسارت لابی بازی را نکند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، همچنین با بیان این که متاسفانه گاهی اوقات بخشی از اختیارات مجلس در اختیار دولت گذاشته می‌شود گفت: به طور مثال حقوق گمرکی کالاهای خارجی باید افزایش یابد که این مهم عملیاتی نشده است. در حالی که مالیات یک درصدی بر کالاهای مصرفی 3000 میلیارد برای کشور درآمد دارد.

وی همچنین به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در مورد بورس‌ها هم انتقاد کرد و گفت: چرا باید وزارت آموزش و پرورش از دیپلم نسبت به بورس اقدام کند در حالی که باید از مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و بعد از آن اقدام شود.

رستمیان ادامه داد: کسب درآمدها باید شاخص پذیر باشد تا کسی جسارت نکند پارتی بازی کند. به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که روستاها در صندوق توسعه ملی دیده نشده‌اند. در حالی که باید همه‌ی این گزینه‌ها مد نظر قرار گیرند. معتقد هستم این مشکلات و نواقص اگر رفع شود به نفع کشور است.

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه در حال حاضر سهم بودجه های متفرقه بالا است، افزود:  بسیاری از پروژه‌های ما را دولت گرفته است و در اختیار بخش خصوصی قرار نمی‌دهد چرا که واگذاری به بخش خصوصی قطعا می‌تواند درآمدزایی کند.

بائوج لاهوتی :ضرورت پررنگ شدن خصوصی سازی در کشور/ تداوم شرایط رکودی رشد اقتصادی را منفی خواهد کرد

مهرداد بائوج لاهوتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور در مخالفت با آن گفت: مخالفت بنده با این لایحه به معنای رأی ندادن نیست اما ضعف هایی در بودجه وجود دارد که باید در خلال رسیدگی به بودجه برطرف شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی دولت در سال گذشته 88 هزار میلیارد تومان بوده افزود: در سال 95 این رقم به 101 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و روند رسیدگی ها طبق آنچه که مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرده نشان می دهد که ما رقمی در حدود 91 هزار میلیارد تومان تحقق خواهد یافت که عدم تحقق رقم مذکور در مالیات کسری بودجه دولت را منجر می شود.

وی افزود: بخشی از 101 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات ارزش افزوده بوده که این نوع مالیات 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است در مقایسه با عملکرد 8 ماهه ما رقمی در حدود 13 میلیارد تومان نشان می دهد یعنی ما 50 درصد مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته را به نسبت عملکرد افزایش داده ایم در صورتی که نرخ تورم ما سال آینده 11.5 درصد پیش بینی شده است.

بائوج لاهوتی گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از وصول درآمد نفت مالیات بوده اما پایگاه های اطلاعاتی ما به شفاف سازی بالایی دست نیافته اند که این فشار مضاعفی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نکته دیگر هزینه های جاری دولت است ما در قانون بودجه سال گذشته 174 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بودیم که همین عدد در بودجه امسال 197 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد در مقایسه با عملکرد 9 ماهه ما 11 هزار میلیارد تومان بوده که اگر برای امسال این موضوع در نظر گرفته شود 132 هزار میلیارد تومان می شود یعنی بالای 80 درصد افزایش داشته در صورتی که نرخ تورم ما 11.5 درصد اما نرخ افزایش هزینه های جاری 12.8 درصد است که این مسئله حاکی از انبساطی بودن بودجه در سال 95 است.

بائوج لاهوتی با اشاره به ضرورت کوچک سازی دولت تصریح کرد: ما در بودجه در حدود 68 هزار و 500 میلیارد منابع درآمد نفتی با عددی در حدود 40 دلار پیش بینی کردیم از آنجایی که متوسط فروش ما در سال گذشته 30 دلار بوده است واقعیت های پیش رو نیز نشان می دهد که 3 میلیون بیش از ظرفیت اپک نفت صادر می شود از این رو عدم وابستگی به نفت و درآمدهای آن ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: 43 درصد از سهم تملک دارایی های ما در ردیف های متفرقه پیش بینی شده یعنی بدون اختصاص به دستگاه های اجرایی معین و بدون محل مصرف در اختیاردولت بوده و نظارت قوه مقننه را در این زمینه مخدوش کرده است.

بائوج لاهوتی با اشاره به تداوم شرایط رکودی در کشور گفت:‌ در طی سالیان گذشته شوک های بسیاری به کشور وارد شده از جمله افزایش قیمت نفت که دکتر توکلی همیشه از آن به عنوان بیماری هلندی اقتصاد نام بردند.

وی با یادآوری بحث تحریم های اقتصادی و کاهش قیمت نفت تا سقف 70 درصد افزود: همه این موارد آ‌سیب هایی بوده که به بنیان تولید در کشور وارد شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  ادامه داد:‌ به رغم رشد اقتصادی 3 درصد در کشور پیش بینی ما این است که آهنگ رشد اقتصادی در سال آینده به سمت کاهش تمایل داشته و رشد منفی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به کسری عملیاتی دولت نسبت به قانون بودجه سال گذشته تصریح کرد: رشد بیش از 40 درصد در کسر عملیاتی دولت نسبت به قانون بودجه سال گذشته می تواند زیان های بسیاری را برای کشور و اقتصاد آن در سال جاری به همراه داشته باشد.

بائوج لاهوتی با انتقاد از روند خصوصی سازی در کشور گفت: یکی از آثار خصوصی سازی آن است که بتوانیم نتایج واگذاری شرکت های دولتی را در بودجه ببینیم که این موضوع هیچ گاه دیده نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس،  یادآور شد: امسال دولت رقمی در حدود 11.5 میلیارد تومان برای واگذاری ها پیش بینی کرده اما این ها واگذاری های صورت گرفته از سال های قبل بوده از این رو باید خصوصی سازی پررنگ تر شود.

سلیمی :لایحه بودجه۹۵ منحنی تورم را افزایش می دهد/ افزایش صفر درصدی بودجه نهادهای مردمی

علیرضا سلیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علیرضا سلیمی نیز در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در مخالفت با آن گفت: از زحمات طاقت فرسای معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور و کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه تشکر می کنم. بودجه سال 95 دارای نقاط قوتی است که باید قبل از رسیدگی به آن نقایص نیز جبران شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: مهمترین نقص در بحث نفت و بودجه با نفت 40 دلاری است که این موضوع دستیافتنی نیست. سال گذشته نفت 30 دلار به فروش می رسید و نفت 40 دلاری آرمانگرایانه است و مشخص نیست که این مبلغ قابلیت بازگشت به کشور را داشته باشد که نتیجه آن کسری بودجه خواهد بود.

وی تصریح کرد: بودجه عمرانی در سال گذشته 20 هزار میلیارد عملکرد داشته است که در لایحه سال جاری این رقم به 60 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است، بنابراین در زمانی که عملکرد ما در سال گذشته 20 هزار میلیارد بوده بودجه 60 هزار میلیاردی قابل دست یافتن نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه متاسفانه در لایحه بودجه، پیشنهاد 197 هزار میلیارد برای بخش هزینه ای داده شده است، تصریح کرد: این رقم سال گذشته 171 هزار میلیارد بود که در کمیسیون تلفیق به 208 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است، بنابراین این بودجه هزینه ای چگونه می تواند با رویکرد توجه به اقتصاد مقاومتی باشد؟

سلیمی ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه ها کار قابل قبولی انجام شد و ما نیاز به مصوبه داشتیم، بنابراین دست دولت برای حذف 3 دهک برای جلوگیری از دریافت یارانه باز بود، اما با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی در این زمینه نداریم، متاسفانه با اتکا به رندوم برخی افراد به ناحق از دریافت یارانه حذف شدند.

وی با انتقاد از اینکه در حوزه آموزش و پرورش یک هزار و پنجاه میلیارد تومان کسری وجود دارد، گفت: مطالبات فرهنگیان و معلمان روی زمین باقی مانده است و متاسفانه در حوزه فرهنگ نسبت به سایر بخش ها، افزایش بودجه 4 درصد کمتر بوده است، بنابراین این افزایش عادلانه نیست، چرا که در برخی بخش ها افزایش 160 درصدی وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: همچنین در حوزه فرهنگ، بودجه برخی نهادهای مردمی و انقلابی صفر درصد است، البته در بخش بهداشت و درمان نیز با 2 هزار میلیارد تومان کسری در دانشگاه های علوم پزشکی مواجه هستیم که این بودجه تا پایان سال در بخش بیمه 15 هزار میلیارد کسری به وجود می آورد، از سوی دیگر با توجه به اینکه در حوزه تورم کارهای قابل قبولی انجام شده است، اما با همین کاهش تورم در حال حاضر نرخ تورم بیش از 4 برابر نرخ متوسط جهانی و 2 برابر نرخ خاورمیانه است، بنابراین با این بودجه منحنی تورم روزبه روز افزایش می یابد.

کامران :ضرورت توجه به مشکلات مددجویان/ در بودجه به مسائل خبرنگاران و هنرمندان رسیدگی شود

حسن کامران دستجردی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حسن کامران در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95 گفت: شهید صیاد شیرازی تابع تکلیف و نمونه عمل بودند بنابراین مسئولان برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید این موضوع را در زندگی خود مبنا قرار دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به تابوت شهید صیاد شیرازی بوسه زد گفت: باید سیاست های اقتصاد مقاومتی در بودجه با جدیت به کار گرفته شود و جای انجام این مهم در بودجه خالی است.

کامران افزود: من عضو هیأت نظارت بر سفرهای خارجی هستم و بعد از ا نجام سفر خارجی اعلام می کنند که خارجی ها دبه کرده اند در پاسخ به این موضوع اظهار داشتیم حال که دروازه ها باز شده بیان این موضوعات مطابق با اقتصاد مقاومتی نیست.

وی گفت: باید به مناطق آزاد اقتصادی و تجاری بیشتر توجه شود و در بودجه سال 94 در خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفته شد این سازمان موظف است نظارت های لازم را انجام دهد و در بودجه 95 در پیوست 3 بیاورد باید سوال کرد این موضوع کجا لحاظ شده است این در حالی است که در دنیا حساب و کتاب در این رابطه وجود دارد.

کامران ادامه داد: مناطق آزاد در موضوع صادرات از معافیت مالیاتی برخوردار است این در حالی است که اگر درست عمل می شد صادرات غیر نفتی افزایش پیدا می کرد.

وی گفت: بنده سال ها در کمیسیون تلفیق حضور داشته ام به جداول و ردیف های بودجه ای به طور کامل رسیدگی نمی شود حتی در جدول 17 فرهنگی که از ما بهتران آن را می بینند در حالی بیمه مداحان لحاظ شده که بیمه قالیبافان قطع شده است.

کامران ادامه داد: در بخش فرهنگی باید به بودجه هنرمندان و سختی کار و همچنین مسائل خبرنگاران توجه شود.

وی افزود: باید مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری به بنیه دفاعی توجه شود همچنین منویات مقام معظم رهبری در خصوص اختصاص صندوق توسعه ملی باید به طور کامل رعایت شود و باید پاسخ داده شود.

کامران ادامه داد: در ماده 72 احکام به وضعیت بازنشستگان نیروهای مسلح توجه شده و در ماده 84 بیان شده که حقوق مدیرعاملان و اعضای هیأت مدیره ها نباید بیش از 10 برابر مصوب شورای عالی کار باشد.

وی با اشاره به مسائل بازنشستگان ذوب آهن گفت: باید موضوع همسان سازی حقوق کارگران مورد رسیدگی قرار داده شود و نباید فراموش کرد یکی از بازنشستگان سالخورده ذوب آهن فوت کرد. بیمه کارفرمایان بخش کشاورزی، رزمندگان، روستاییان و عشایر و منابع مورد نیاز بخش آب در موضوع آمایش و مسائلی مانند انتقال آب و قنوات باید در بودجه به طور کامل رسیدگی می شد.

عضو کمیسیون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید تبصره ها و نقص ها در بودجه برطرف شود و به منابع کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی توجه ویژه شود.

حیدرپور :افزایش ۳۰ هزار میلیارد تومانی هزینه‌ها بدون منبع درآمدی مشخص دولت را با کسری بودجه مواجه می کند

عوض حیدر پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عوض حیدرپور شهررضایی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: در بررسی لایحه بودجه ارائه شده توسط کمیسیون تلفیق دو اشکال اساسی مشاهده می‌شود. نخست اشکال ساختاری وجود دارد. رفتار کمیسیون تلفیق نیز نقطه اشکال است.

نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه آقای مصری فرمودند مخالفت نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه موضوعیت ندارد، صحیح نیست نمایندگان حق دارند با کلیات لایحه بودجه مخالفت کنند. اینکه دولت لایحه‌ای ارائه دهد و کمیسیون تلفیق آن را به گونه‌ای تغییر دهد که دولت توانایی اجرایی کردن آن را نداشته باشد، اقدام درستی نیست.

وی گفت: بودجه مورد نیاز صنایع دفاعی کشور آنگونه که باید تامین نشده است. به دلیل شرایط ویژه منطقه باید بنیه دفاعی با توجه به نظرات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: افزایش 30 هزار میلیارد تومانی هزینه‌های دولت بدون آنکه منبع درآمدی خاصی برای آن مشخص شده باشد؛ دولت را در سال پیش رو با کسری بودجه مواجه خواهد کرد. دولت برای مقابله با کسری بودجه ناچار به افزایش انتشار پول بدون وجود پشتوانه و افزایش نرخ تورم خواهد شد. این موضوع موجب ایجاد نارضایتی در شرایط رکود اقتصادی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: افزایش میزان مالیات بر ارزش افزوده اقدامی است که نارضایتی مردم را افزایش خواهد داد. افزایش مالیات بر ارزش افزوده به رشد اقتصادی کشور ضربه وارد خواهد کرد.

این نماینده مجلس نهم گفت: در بررسی جداول لایحه بودجه 95 تغییرات وسیعی رخ داده است که عملا دست دولت را در سال پیش رو می‌بندد.

نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: جهت بهره‌برداری از حوزه‌های نفتی مشترک وزارت نفت حواله به نسیه شده است. گفته شده که دولت و وزارت نفت جهت ایجاد بودجه مورد نیاز برای بهره‌برداری از منابع نفتی مشترک اوراق عرضه بفروشند که این اقدام منبع بودجه‌ای قابل اعتمادی نیست.

وی در ادامه گفت: به وزارت نفت اجازه داده شده 5 درصد به قیمت فرآورده‌های نفتی افزوده شود تا سیستم سوخت رسانی کشور اصلاح گردد. این موضوع می‌تواند در گردش مالی وزارت نفت اخلال ایجاد کند. در لایحه بودجه ارائه شده موضوع هدفمندی یارانه‌ها مغفول مانده و نیاز به رسیدگی جدی دارد.

حیدرپور گفت: لایحه بودجه ارائه شده دارای اشکالات دیگری نیز می‌باشد، به عنوان نمونه وزارت نفت موظف شده است که قیر به وزارت راه و شهرسازی و وزارت مسکن در جهت توسعه راه‌های روستایی داده شود. این اقدام با توجه به ظرفیت‌های روستاها و شهرهای مختلف کشور باید به طور جدی اصلاح شوند.

وی در انتها تاکید کرد: به علت تغییرات وسیعی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت اعمال کرده است، عملا قدرت عملیاتی دولت سلب شده است. نمایندگان باید در تصویب جزئیات لایحه بودجه 95 تغییرات لازم را اعمال کنند تا دولت توانایی اجرایی کردن آن را داشته باشد.

موسوی نژاد :عدم همخوانی هزینه و درآمد در بودجه ۹۵

سید مهدی موسوی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید مهدی موسوی نژاد در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در مخالفت با کلیات آن با انتقاد از اصرار دولت بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی از 30٪ به 20٪ گفت: صندوق توسعه ملی به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند و بازوان اقتصاد داخلی بوده و رونق تولید در بخش خصوصی را ایجاد می‌کند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی رقابت در تولید داخلی و میان بنگاه‌ها را به وجود می‌آورد، بیان داشت: فراری یا زندانی شدن صاحبان کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی به خاطر بی‌توجهی دولت به صندوق توسعه ملی است لذا تقویت این صندوق باعث تقویت اقتصاد می‌شود.

وی افزود: از دیگر نکات منفی بودجه 95 عدم همخوانی میزان هزینه با درآمد است چنانچه امکان تحقق برخی از منابع درآمدی وجود ندارد و کاذب است در حالی که هزینه‌ها واقعی بوده و نیاز به اعتبار دارد که دولت در نهایت به سمت صندوق ذخیره ارزی می‌رود.

موسوی نژاد ادامه داد: وابستگی بودجه به نفت در بودجه 95 مشهود است که دولت می‌گوید با اینکه این وابستگی کاهش نداشته اما آن را حفظ کرده‌اند در حالی که براساس اعداد و ارقام حتی میزان وابستگی نسبت به سال گذشته حفظ نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دولت بخشی از درآمد خود را براساس دریافت مالیات تعیین کرده است اما بدون تزریق نقدینگی به صنایع کوچک و متوسط آن‌ها ورشکسته می‌شوند و امکان پرداخت مالیات ندارند. لذا در شرایط رکود دریافت مالیات ظلم است.

در ادامه محمد باقر نوبخت به عنوان نماینده دولت به ایراد سخرانی در مورد لایحه بودجه 95 کشور پرداخت.

نوبخت :افزایش ۵ درصدی رشد اقتصادی کشور از طریق برون زایی و فعال کردن واحدهای تولیدی در بودجه۹۵

نوبخت در صحن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر نوبخت در جریان بررسی لایحه بودجه 95 ضمن سپاسگزاری از کمیسیون تلفیق به دلیل رسیدگی بی وقفه لایحه بودجه و اصلاح آن گفت: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 95 کل کشور حتی در روزهای تعطیل نیز در جهت تسریع در رسیدگی به این لایحه جلسه داشته است.

وی با بیان اینکه امروز دولت می تواند با برخورداری از نظرات نمایندگان آنچه را که در قالب لایحه به مجلس داده بود را کاملتر دریافت کند تا کشور برنامه یکساله خود را با آن آغاز کند، افزود: در جهت اطمینان از اتقان بودجه سنواتی می شود از شاخص های حقوقی قانون محاسبات کمک گرفت، به ویژه ماده یک قانون محاسبات در رابطه با بودجه که آن را برنامه مالی یکساله دولت می داند که حاوی پیش بینی منابع و مصارفی است که برای نیل به اهداف و سیاست ها باید انجام شود.

نوبخت ادامه داد: اگر مجلس این سند را که از سوی کمیسیون تلفیق ارائه شده و ابتدای آن لایحه تقدیمی دولت است، براساس دقت در پیش بینی منابع و صحت در مسیر مصارف که آیا با این منابع می شود سیاست ها و اهداف مورد نظر را محقق کرد یا خیر؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز می خواهم به فرازهایی از دقت در پیش بینی منابع و صحت در چگونگی مصارف در نیل به سیاست ها اشاره کنم، افزود: بودجه سال 95 نسبت به سال گذشته، آنچه از سوی دولت به عنوان لایحه مطرح شده دارای رشد 13 درصدی است.

وی ادامه داد: با توجه به نرخ تقریبی تورم که بین 10 تا 11 درصد است، و با توجه به عملکرد 201 میلیارد تومانی بودجه در سال 94، رقم غیرواقع بینانه ای نیست، ضمن اینکه ما در سالی هستیم که برای خروج از رکود و کمک به اشتغال نیازمند توانمندی بیشتری در مخارج دولت هستیم.

نوبخت افزود: آنچه درخصوص مصارف براساس همین اعداد انجام می شود، آنچه در ارتباط با هزینه ای است 9/12 و برای تملک دارایی های سرمایه ای 3/17 درصد رشد در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: در لایحه بودجه 95 کل کشور 26 هزار و 500 میلیارد تومان در جهت مصارف، 11 هزار میلیارد تومان در بحث هزینه های و 2 هزار و یکصد میلیارد برای تملک دارایی های سرمایه ای اضافه شده است.

نوبخت گفت: خوشبختانه با توجه به نسبت‌هایی که می‌تواند دقت منابع و صحت آن را در جهت مصارف را بیان کند مطمئنا نسبت مالیات به تولید ملی موضوع مهمی است. این نسبت در لایحه بودجه 7 درصد لحاظ شده بود که خوشبختانه کمیسیون تلفیق با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آن را به 7.2 درصد ارتقاء داد. نسبت درآمدها به هزینه‌ها همچنان در حدود 75 درصد حفظ شده که عدد مقبولی است. نسبت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای براساس لایحه بودجه 22.3 درصد بود که نسبت به سنوات گذشته از دقت برای پیش بینی خبر می‌دهد.

وی گفت: موضوع چگونگی مصارف بودجه مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. مصارف باید در راستای سیاست‌ها و اهدافی باشد که بودجه به عنوان برنامه یکساله دنبال می‌کند؛ مهم‌ترین سیاستی که نمایندگان محترم مجلس دنبال می‌کنند و می‌توانند از دولت مطالبه کنند، سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: نخستین نکته‌ای که در سیاست‌های اقتصادی مطرح شده و براساس آن اهداف تعریف گردیده؛ رشد اقتصادی 5 درصد با تورم 10 تا 10.5 درصد است. در عین حال بیکاری بین 10 تا 11 درصد پیش بینی شده است. با این اهداف باید بررسی کرد که آیا لایحه بودجه سال 95 با توجه به زحمتی که نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق کشیده‌اند، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد یا خیر؟

وی تصریح کرد: نخستین بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که باید روی آن تاکید شود، رشد اقتصادی مستمر است. رشد اقتصادی کشور در سال 94 در حد 1 درصد بود که در حالت عادی این رقم معقول می‌باشد. براساس لایحه بودجه در سال 95 این رقم در حدود 5 درصد در نظر گرفته شده است که این روند تاثیر گرفته از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

نوبخت گفت: افزایش 5 درصدی رشد اقتصادی کشور از طریق برون زایی و فعال کردن واحدهای تولیدی محقق خواهد شد. از حدود 36 هزار واحد تولیدی حدود 7 هزار واحد تولیدی که بیش از 132 هزار شغل را می‌تواند بیافریند، نیازمند سرمایه در گردش هستند. براساس برنامه تدوین شده برای سال پیش رو و برنامه بودجه وجود دارد تلاش شده نهایت استفاده از این ظرفیت محقق شود تا 132 هزار شغل ایجاد شود و رشد اقتصادی 5 درصدی نیز محقق گردد.

وی تصریح کرد: توجه به علوم دانش بنیان به عنوان یکی از سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال 95 لحاظ شده است. مبلغ 600 میلیارد تومان اعتبار برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یافته است. مبلغ 12 هزار میلیارد تومان در جهت تحقیقات علمی با رشد 100 درصدی نسبت به سال گذشته اختصاص یافته است. ما می‌توانیم زمینه دانش بنیانی را با تحقیقات هدفمند در سال 1395محقق نماییم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه افزود: آنچه که در راستای توسعه علوم دانش بنیان می‌توان بیان کرد این است که سهم تحقیقات به 1 درصد تولید ناخالص ملی برسد اقدامی است که برای نخستین بار در بودجه کشور محقق خواهد شد.

نوبخت گفت: بخش دیگری که در بودجه سال 95 لحاظ شده است، مسئله عدالت محوری می باشد. در سه رویکرد امور اقتصادی، اجتماعی و منطقه ای تلاش کردیم عدالت محوری را پیگیری کنیم. در ارتباط با امور اقتصادی اینکه مجلس اجازه داد که دولت بتواند در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان برخلاف آنکه همه کارکنان دولت اعم از شاغلین و بازنشستگان 12 درصد رشد اقتصادی داشته باشند، افرادی که زیر یک و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می کنند تا 20 درصد افزایش حقوق داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: استفاده از بند 10 ماده 68 حقوق کارکنان دولت را بر هم خواهد زد. در رابطه با توازن اجتماعی و منطقه ای بیش از 6 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است تا ما بتوانیم در ارتباط با مقابله با آسیب های اجتماعی به ویژه پدیده ناخوشایند حاشیه نشینی شهرهای بزرگ با اعتبارات ویژه کنترل شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: تلاش کردیم اعتبارات ویژه منطقه ای را برای استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام، بوشهر و هرمزگان به صورت خاص با توجه به مسائل اجتماعی لحاظ نماییم.

وی گفت: در جهت حمایت از تولیدات انجام گرفته در داخل و افزایش صادرات که 200 میلیارد تومان آن در ردیف های متفرقه بودجه آمده است و 800 میلیارد تومان آن از ردیف خاص هدفمندی است به آن اختصاص خواهیم داد.

نوبخت  تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی با تبصره های 18 ، 19 و 20 از سوی دولت پیشنهاد شد که بنا به دلایلی کمیسیون تلفیق که 2 تبصره آن راتصویب و یکی از تبصره ها را با تغییراتی تصویب کرد. با توجه به فرصتی که پیشنهادات تکمیلی و اصلاحی نمایندگان محترم ارائه خواهند کرد ، می توان اصلاح نظام بانکی را مورد بازبینی قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: برای آب‌رسانی روستاها ردیف بودجه ای با رقم 1500میلیارد تومان در نظر گرفته شد. تمام مواردی که در سیاست اقتصاد مقاومتی در ظرف و ظرفیت بودجه یکساله می گنجید آن را تهیه کردیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه نمودیم. از زحمات کمیسیون تلفیق باید تشکر و قدردانی کرد که بودجه ارائه شده توسط دولت را تکمیل نموده است ، تردیدی وجود ندارد که با رای به کلیات فرصت خوبی برای بررسی توسط نمایندگان مجلس فراهم شده است.

نوبخت گفت: بخش دیگری که در بودجه سال 95 لحاظ شده است، مسئله عدالت محوری می باشد. در سه رویکرد امور اقتصادی، اجتماعی و منطقه ای تلاش کردیم عدالت محوری را پیگیری کنیم. در ارتباط با امور اقتصادی اینکه مجلس اجازه داد که دولت بتواند در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان برخلاف آنکه همه کارکنان دولت اعم از شاغلین و بازنشستگان 12 درصد رشد اقتصادی داشته باشند، افرادی که زیر یک و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می کنند تا 20 درصد افزایش حقوق داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: استفاده از بند 10 ماده 68 حقوق کارکنان دولت را بر هم خواهد زد. در رابطه با توازن اجتماعی و منطقه ای بیش از 6 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است تا ما بتوانیم در ارتباط با مقابله با آسیب های اجتماعی به ویژه پدیده ناخوشایند حاشیه نشینی شهرهای بزرگ با اعتبارات ویژه کنترل شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: تلاش کردیم اعتبارات ویژه منطقه ای را برای استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام، بوشهر و هرمزگان به صورت خاص با توجه به مسائل اجتماعی لحاظ نماییم.

وی گفت: در جهت حمایت از تولیدات انجام گرفته در داخل و افزایش صادرات که 200 میلیارد تومان آن در ردیف های متفرقه بودجه آمده است و 800 میلیارد تومان آن از ردیف خاص هدفمندی است به آن اختصاص خواهیم داد.

نوبخت  تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی با تبصره های 18 ، 19 و 20 از سوی دولت پیشنهاد شد که بنا به دلایلی کمیسیون تلفیق که 2 تبصره آن راتصویب و یکی از تبصره ها را با تغییراتی تصویب کرد. با توجه به فرصتی که پیشنهادات تکمیلی و اصلاحی نمایندگان محترم ارائه خواهند کرد ، می توان اصلاح نظام بانکی را مورد بازبینی قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: برای آب‌رسانی روستاها ردیف بودجه ای با رقم 1500میلیارد تومان در نظر گرفته شد. تمام مواردی که در سیاست اقتصاد مقاومتی در ظرف و ظرفیت بودجه یکساله می گنجید آن را تهیه کردیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه نمودیم. از زحمات کمیسیون تلفیق باید تشکر و قدردانی کرد که بودجه ارائه شده توسط دولت را تکمیل نموده است ، تردیدی وجود ندارد که با رای به کلیات فرصت خوبی برای بررسی توسط نمایندگان مجلس فراهم شده است.

در ادامه بررسی لایحه بودجه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وارد بخش درآمدی بودجه شدند که جزئیات مصوبات به شرح زیر است؛

بانک مرکزی موظف به واریز ۲۰ درصد ارزش صادرات گاز طبیعی به صندوق توسعه ملی شد

بانک مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در درنشست علنی عصر امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه 95 با اصل تبصره یک این لایحه با 123 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند ب تبصره 1 ماده واحده لایحه مذکور؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بیست ‌درصد (20%) ارزش صادرات گاز طبیعی پس از کسر ارزش گاز طبیعی وارداتی را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند.

وزارت نفت مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی-ریالی در سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور بند (ج) تبصره 1 این لایحه را به تصویب رساندند.

در این مصوبه، مجلس به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط اجازه داد میادین مشترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی-ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف 50 هزار میلیارد ریال اقدام کند.

قیمت فرآورده‌های نفتی در سال جدید ۵ درصد افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 22 فروردین)  در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور بند (هـ) تبصره 1 این لایحه را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف شد نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌ اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش 5 درصد به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین و پس از واریز به خزانه‌داری کل‌کشور به مصرف برساند. این منابع جزء درآمد شرکت محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات با نرخ صفر است.

همچنین وزارت نفت موظف شد از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذیربط معادل ریالی 2 میلیون تن قیر رایگان تا سقف مبلغ 24 هزار میلیارد ریال قرار دهد.

همچنین در بند الحاقی 1 این تبصره آمده است؛ وزارت نفت موظف است از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط معادل ریالی دو میلیون تن قیر رایگان تا سقف مبلغ بیست و چهار هزار میلیارد (000/000/000/000/24) ریال قرار دهد.

دولت مجاز به واگذاری سهام خود در بانک‌ها برای افزایش سرمایه شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 95 با بخش درآمدی تبصره 2 آن موافقت کردند.

در بند (ج) تبصره 2 ماده واحده لایحه بودجه 95 آمده است؛ ج – رعایت ماده (4) قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) در مورد شرکتهای در حال واگذاری در سال 1395 الزامی است.

در بخش درآمدی بند (د) این تبصره نیز آمده است؛ وجوه حاصل از واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک ها و بیمه های مشمول واگذاری به افزایش سرمایه بانک های دولتی و پست بانک ایران اختصاص می یابد.

سقف تسهیلات فاینانس ۵۰ میلیارد دلار تعیین شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 22فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 95 با تبصره 3 ماده واحده لایحه مذکور با 118 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است در تبصره 3 ماده واحده لایحه مذکور آمده است: در سال 1395 سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) علاوه بر باقیمانده سهمیه سالهای قبل، معادل ریالی پنجاه میلیارد (50.000.000.000) دلار تعیین می‌شود./

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.