iran flag

با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام گرفت آغاز به کار اداره ثبت بین المللی اختراعات

با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام گرفت

خبرگزاری میزان- در روز جهانی مالکیت معنوی، اداره ثبت بین المللی اختراعات به عنوان مرجع دریافت کننده اظهارنامه‌های بین المللی ثبت اختراعات با حضور احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، مراسم بزرگداشت روز جهانی مالکیت معنوی و شروع به کار اداره ثبت بین المللی اختراعات به عنوان مرجع دریافت کننده اظهار نامه‌های بین المللی در ساختمان مرکزی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

احمد تویسرکانی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم آغاز به کار اداره ثبت بین المللی اختراعات گفت: امروز مصادف است با 26  آوریل، روز گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی و فرصتی است که ما به این مناسبت و نیز در راستای سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، قدمی را جهت خدمت به مردم برداریم.

وی گفت: اقتصاد کشورهای پیشرفته متکی به اقتصاد دانش بنیان است. در اقتصاد دانش بنیان مفهوم ثروت با گذشته تفاوت دارد. بخش عمده ای از ثروت و دارایی‌هایی که به عنوان نوآوری و ابداعات نام می‌بریم به تعبیری همین ثروت‌ها را به عنوان دارایی‌های فکری از آن یاد می‌کنیم. امروز بخش عمده ای از اقتصادهای کشورهای پیشرفته و دارایی‌های کمپانی‌های بزرگ در قالب دارایی‌های فکری است.

این مسئول قضایی ادامه داد: طبیعتاً در اقتصاد مقاومتی یکی از ضرورت‌هایی که وجود دارد این است که به اقتصاد دانش بنیان متکی باشیم. این اقتصاد باید هم قدرت‌مندی لازم را داشته باشد و هم حفاظت از این اقتصاد را صورت دهد.

معاون قوه قضائیه گفت: حفاظت از اقتصاد ملی و بحث دارایی‌های فکری در ثبت مالکیت‌های فکری معنا و مفهوم پیدا می‌کند. هنگامی که برای یک ملک غیر منقول سند صادر می‌شود و مالکیت آن تثبیت می‌شود در جهت حفاظت از دارایی افراد بوده است. در حفاظت از دارایی‌های فکری به همین نحو عمل می‌شود. قطعا یکی از ضرورت‌ها توجه به ثبت مالکیت‌های فکری است.

تویسرکانی در ارتباط با شیوه ثبت مالکیت‌ها گفت: طبیعی است ابداعات و اختراعاتی که باعث قوت گرفتن اقتصاد دانش بنیان خواهد شد در اقتصاد ملی هم باید سازو کارهای آن فراهم شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما در حوزه ثبت مالکیت‌های فکری و به طور خاص مالکیت‌های صنعتی که عبارتند از علائم تجاری، اختراعات و طرح‌های صنعتی سابقه ای طولانی داریم. لکن اقدامات و شیوه‌های ما سنتی بوده است. اما امروز در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته ایم و در طراز کشورهای پیشرفته در حوزه ثبت مالکیت‌های صنعتی قدم بر می‌داریم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ما در نیمه دوم سال 1392 به معاهده همکاری‌های ثبت بین المللی اختراع پیوستیم. قبل از الحاق به معاهده ثبت بین المللی اختراعات، اتباع ما نمی‌توانستند به عنوان تبعه ایران از مزایایی که سازمان جهانی مالکیت معنوی قائل است استفاده کنند و عدم ثبت اختراع در کشورهای دیگر منجر می‌شد به سوء استفاده از  ابتکارات و نوآوری‌هایی که مخترعین ایرانی داشتند.

این مسئول قضایی ادامه داد: در سال 1392 با الحاق به این کنوانسیون این امکان فراهم شد که مخترعین به طور مستقیم از طریق سازمان جهانی مالکیت معنوی از مزایای آن استفاده کنند. ولی زمینه مراجعه به مرجع ملی فراهم نبود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با هماهنگی‌هایی که شد و با توافقی که با سازمان جهانی مالکیت معنوی صورت گرفت از امروز این زمینه فراهم شد و این امکان بوجود آمد که دفتر پذیرش تقاضاهای ثبت بین المللی اختراعات در مرکز مالکیت معنوی ایران راه اندازی شود و مبتکرین برای ثبت بین‌المللی اختراع خود در هر کشوری که عضو سازمان جهانی مالکیت معنوی است اقدام کنند و امکان حفاظت از اختراعات و ابداعات این افراد ایجاد شود که گام بسیار مهمی است که بسیاری از کشورهای مختلف این زمینه را ندارند.

تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیح داد: مبتکرین مستقیم می‌توانند از طریق بخش pct نسبت به مالکیت خود اقدام کنند که هزینه‌های بسیار کمتری را برای مخترعین و صاحبین فکر خواهد داشت.

وی در خصوص ویژگی‌های یک اختراع گفت: یک اختراع به موجب قانون باید 3 ویژگی را در خود داشته باشد. جدید بودن، قابلیت صنعتی شدن و نیز ابتکاری بودن سه ویژگی یک اختراع است. در حوزه ثبت اختراع معتقد هستیم در درجه اول باید دولت‌ها و و حکومت‌ها زمینه رشد فکری و ایجاد فضایی که منجر به بروز ابتکارات شود که ما از آن به عنوان چرخه خلاقیت نام می‌بریم. این در حقیقت قبل از آن است که یک گام ابتکاری متولد شود.

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: زمانی که یک اختراع متولد شد مرجع حقوقی وظیفه ثبت این مالکیت را دارد. برای این که از تعدی مصون بماند. این وظیفه در کشور ما بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی گفت: گام سوم یا چرخه سوم که باید مورد توجه قرار گیرد گام تجاری سازی اختراعات در کشور است که ما در این مرحله معتقد هستیم که بخش شرکت‌‎ها و دستگاه‌های دولتی باید کمک و حمایت کنند.

این مسئول قضایی با اشاره به آمار تجاری سازی در ایران گفت: آمارها در دنیا می‌گوید که تعداد اندکی از مجموعه اختراعات به مرحله تجاری سازی می‌رسد و وضعیت ایران در این خصوص یک وضعیت نگران کننده نیست. اگر تعداد اختراعات دنیا رصد شود می‌بینیم که تعداد اندکی تجاری شده اند و وضعیت در ایران نیز به همین گونه است.

تویسرکانی با بیان وضعیت و چرخه اختراع در ایران گفت: اعتقاد داریم که سه چرخه خلاقیت، ثبت مالکیت و چرخه منجر به تجاری سازی اختراعات در ایران وجود دارد و وضعیت مطلوبی است.

وی گفت: امیدواریم که بتوانیم امسال با توجه به نام آن حمایت‌هایی را که منجر به مقاوم شدن اقتصاد ملی می‌شود را نجام دهیم و گام‌هایی برداریم.

معاون قوه قضائیه در پایان با اشاره به وضعیت دفتر پذیرش ثبت اختراعات گفت: از ابتدای اردیبهشت امسال غریب به 40 نفر متخصص و فارغ التحصیل در سازمان ثبت اسناد مشغول به خدمت در ارتباط با مالکیت‌های معنوی هستند.

نقل از میزان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.