iran flag

رئیس قوه قضائیه در جلسه مشترک با مدیران قضایی و اداری تهران مطرح کرد تراکم پرونده‌ها در برخی از شعبات/ دولت کمبودها را نمی‌بیند

رئیس قوه قضائیه در جلسه مشترک با مدیران قضایی و اداری تهران مطرح کرد

خبرگزاری میزان- آیت الله آملی لاریجانی گفت: اینکه ما گاهی از دولت گلایه می‌کنیم نه از این بابت که تعمد دارند بلکه بحث این است که آنها کمبودها را نمی‌بینند، ما با وجود جذب ۴هزار قاضی هنوز شعباتی داریم که با تراکم پرونده مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مشترک با مدیران قضایی و اداری تهران اظهار کرد: اینکه ما گاهی از دولت گلایه می‌کنیم نه از این بابت که تعمد دارند بلکه بحث این است که آن‌ها کمبودها را نمی‌بینند، ما با وجود جذب ۴هزار قاضی هنوز شعباتی داریم که با تراکم پرونده مواجه هستند.

تراکم پرونده‌ها در برخی از شعبات/ دولت کمبودها را نمی‌بیند

وی افزود: امسال برای جذب قاضی در برنامه ششم تلاش زیادی کردیم، اما در مجلس با مشکل مواجه شدیم.  پیشنهادمان این بود که در برنامه ششم هم مثل برنامه پنجم جذب ۴هزار قاضی را داشته باشیم که در هیات دولت در کمیسیون تصویب شد؛ اما در مجلس ۸۰۰قاضی را به ۵۰۰ رساندند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: واقعیت این است که دستگاه قضا بر حسب نص قانون اساسی عهده مسئولیت های مهم و خطیری است و البته به لحاظ شرعی و دینی نیز قاضی و حاکم وظایف و اختیاراتی دارد.

وی با اشاره به یکی از روایات دینی در مورد حضور امیرالمومنین (ع) در نزد قاضی که خود منصوب کرده بود و تسلیم رای آن قاضی شد گفت: موضوعیت رای قاضی برای قبول و تسلیم عملی را همگی قبول دارند بنابراین سمت قاضی در شرع مهم بوده و نقش خطیری دارد.

رئیس دستگاه قضا افزود: دستگاه قضا در قانون اساسی برخی شئون فراتر از قاضی هم دارد مثل بازرسی کل کشور نسبت به دستگاه های اجرایی و یا نظارت دیوان عدالت اداری بر مصوبات دولتی و ابطال آن در صورت مغایر قانون بودن که اینها همه اشاره به بزرگی دایره اختیارات و مسئولیت دستگاه قضا دارد بنابراین یک چنین مسئولیت بزرگ و خطیر که نیازمند همکاری سایر قوا است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: دستگاه قضایی باید اقتدار و استقلال داشته باشد تا تحت تاثیر یمین و یسار قرار نگیرد و اگر کارآمدی نداشته باشد نمی تواند آرای صادره را به درستی اجرا کند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: عدالت، اقتدار، استقلال و کارآمدی قوه قضائیه هر کدام متوقف بر مقدماتی است،‌ برای صدور رای عادلانه قاضی باید دانش کافی داشته باشد و نظر مشهور فقها این است که قاضی باید مجتهد باشد البته نظر شخصی خود من این نیست، بر این اساس وضع فعلی ما در نسل قضاوت اسباب ضرورت است.

وی به شرایط قاضی اشاره کرد و گفت: عدالت شرط بزرگی است و قاضی باید پرهیزگار باشد.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: دستگاه قضایی نمی تواند جزیره ای عمل کند و باید با قوا و نهادهای دیگر تعامل صحیح و منطقی داشته باشد تا اهداف را پیش ببرد،‌امروز نظام جمهوری نیازمند تعامل است و اگر بنا است وظیفه اصلی ما خدمت رسانی و کار برای خدا باشد همه قوا باید دست به دست هم بدهند.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: در مطالبی که دوستان امروز اینجا مطرح کردند اختلافی جز در منظر نبود که در این زمینه باید به دو منظر توجه کرد،‌ یک منظر دیدن واقعیت دستگاه قضایی و مجموع برجستگی ها و محاسن و معایب است،‌ ما اگر بخواهیم نقطه ای غایت و هدف ما است را بشناسیم باید ببینیم در این جغرافیا در کجا ایستاده ایم و کسب وضعیت فعلی نیازمند فهم نقص ها و معایب است که باید برطرف شود.

وی اضافه کرد: منظر دیگر ملاحظه فعالیتها و تلاش های کارکنان دستگاه قضایی است که باید به آن توجه داشته باشیم چرا که در ارزیابی ها گاهی بی انصافی می شود ما برای ارزیابی تلاش یک مدیر باید مجموع محدودیتهایش را هم ببینیم.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دو مشکل اساسی در دستگاه قضا وجود دارد گفت: اگر در دستگاه قضا ریشه یابی کنیم دو مشکل اساسی که یکی بحث نیروی انسانی و دیگری بحث فضای فیزیکی است وجود دارد، بعد از 5 سال که شروع به جذب قاضی کردیم قریب به 4هزار نفر قاضی به دستگاه قضایی اضافه شده است که نیمی از قضات را ما اضافه کردیم اگر این تدبیر در 5 سال گذشته رخ نمی داد امروز قوه قضائیه با بحران مواجه بود این در حالی است که در سال 88 و 89 برخی این حرف را قبول نداشتند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه گاهی در یک شعبه قاضی در یک ماه باید 250 پرونده رسیدگی کند و با انباشت پرونده ها در برخی شعبات روبرو هستیم بنابراین ارزیابی از زحمت مسئولین و کارمندان خدوم این دستگاه را نباید در محاق کمبودها نادیده بگیریم،‌ کمبودها درست است اما تلاش قضات و کارکنان قابل ستایش و تقدیر است و باید مجموع تلاش قضات و کارمندان ما در چارچوب محدودیت ها دیده شود.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه 15 میلیون پرونده در محاکم داریم گفت: رئیس سازمان ثبت در سال گذشته مطرح کرد که 40 میلیون خدمت ثبتی به مردم می دهیم،‌ اجرائیات سازمان ثبت به ذی نفعان قابل توجه است.

وی افزود: 16 مجتمع قضایی در سطح استان کارشان شروع شده و امیدواریم ظرف یک تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

رئیس دستگاه قضا گفت: بودجه هایی که برای تامین نیازهای دستگاه قضایی است و همچنین پاداش پایان خدمت لحاظ نشده است درحالی که طبق دستور دینی نباید اینگونه باشد.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: مطمئن هستیم با عنایات خاص دولت به ویژه استانداری و شهرداری که در تامین زمین مجتمع ها کمک زیادی کردند مشکلات حل شود.

وی در پایان گفت: از خداوند می خواهیم درماهی که ماه استجابت دعا است به همه توفیق خدمت به مردم و رفع حوائج آنها را قرار دهد و از خداوند سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری را خواستاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.