iran flag

کانون سردفتران و دفتریاران استان قم افتتاح شد

 

کانون سردفتران و دفتریاران استان قم افتتاح شد

کانون سردفتران و دفتریاران استان قم افتتاح شد

کانون سردفتران و دفتریاران استان قم در سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران،‌این مراسم عصر روز گذشته با حضور رییس دادگستری قم، دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران مرکز و تعدادی از اعضای هیات مدیره، روسای کانون ها و جوامع سایر استانها و تعداد بسیاری از سردفتران و دفتریاران استان قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمدرضا محامد،‌رییس کانون سردفتران و دفتریاران قم ضمن آرزوی قبولی عبادات همه روزه داران درماه مبارک رمضان،‌ از حضور تمامی مهمانان در آیین افتتاح نخستین کانون سردفتران و دفتریاران استان قم تشکر و قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون در 16 استان کشور کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل شده است، گفت: استان قم، هفدهمین استانی است که در آن کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل می شود. مهمترین اهداف و وظایف این مراکز فراهم کردن زمینه های پیشرفت علمی سردفتران و دفتریاران و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه میان آنهاست.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران قم ادامه داد: الزام رعایت مقررات در دفاتر اسناد رسمی با تایید سازمان ثبت، اداره امور اسناد رسمی از قبیل تنظیم بودجه، وصول درآمدها پرداخت مخارج و کمک به اشخاص بی بضاعت از طریق راهنمایی و هدایت آنها به دفاتر اسناد رسمی از دیگر ویژگی های این طرح است.

محامد انجام دادن امور مربوط به بازنشستگان و صندوق تعاون، همکاری با سازمان ثبت در بازرسی و نظارت دفاتر رسمی، ‌دفاتر ازدواج و طلاق و رسیدگی به اختلاف‌ها ناشی از روابط شغلی میان سردفتر با کارکنان را از دیگر اهداف تشکیل این کانون برشمرد و یادآور شد: انتخابات صنفی این کانون برای تعیین اعضای آن تیرماه سال 95 برگزار شد و با ابلاغی که از سوی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم به آنها ارایه می شود، به صورت رسمی کار خود را آغاز می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر و با توجه به تشکیل نشدن کانون سردفتران استان مرکزی، کلیه امور ثبتی مربوط به این استان از سوی کانون قم انجام می شود.

حجم گسترده پرونده ها در محاکم قضایی به دلیل ناآشنایی مردم با قوانین است

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: طرح دعاوی فراوان و حجم گسترده پرونده ها در محاکم قضایی که ما از آن به عنوان بحران یاد می کنیم، به واسطه آشنا نبودن شهروندان با قوانین و مقررات است.

 

محمدمهدی انجم شعاع در این مراسم با تاکید بر اهمیت ثبت و درج کلیه اسناد، معاملات و عقود در دفاتر رسمی کشور افزود: اگر مردم را به این سمت هدایت کنیم، از بروز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کرده ایم.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است، درصورتی که ما جرم را در نگاه جرم شناسی تنها به رفتار نابهنجاری که موجب اخلال در نظم عمومی جامعه و گردش صحیح امور و به طور کلی مواردی که قانون برای آن مجازات تعیین کرده محدود نکنیم، اهمیت مساله پیشگیری از وقوع جرم دوچندان خواهد شد.

انجم شعاع با اشاره به اینکه ایجاد کانون های سردفتران و دفتریاران در استان های مختلف با جدیت پیگیری شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کانون ها به علت ارتباط نداشتن با کانون مرکزی در تهران قادر به کار و فعالیت نیستند، ولی با این حال تاکنون 17 استان کشور از جمله قم که از نظر قانونی از امکانات و ظرفیت های لازم برخوردار بودند، موفق به ایجاد این کانون ها شدند.

وی گفت: هر چند تشکیل این کانون ها باید پس از تصحیح قوانین مربوطه انجام می گرفت، ولی سازمان ثبت با توجه به سختی و دشواری فرایند اصلاح قانون در کشور و با همه مشکلات ساختاری موجود بر حسب ضرورت اقدام به راه اندازی این کانون ها نمود.

انجم شعاع با تاکید بر حمایت های کانون مرکزی سردفتران مستقر در تهران از کانون های استانی تصریح کرد: ارائه خدمات ثبتی به بهترین شیوه ممکن، از مهمترین اهداف تشکیل کانون های مذکور است.

وی برون سپاری و سپردن خدمات حاکمیتی به بخش خصوصی را نیز از دیگر هدف های تشکیل کانون های یاد شده ذکر کرد و افزود: این کانون ها آثار بسیار مهم و برکات ارزشمندی در تنظیم امور گوناگون و حفظ نظم عمومی جامعه دارند.

رئیس کل دادگستری استان قم: دانش افزایی و آموزش در صدر وظایف کانون های سردفتران است

رئیس کل دادگستری استان قم نیز در این آیین با اشاره به اهمیت کانون های سردفتران خاطرنشان کرد: دانش افزایی و آموزش در صدر وظایف این کانون ها قرار دارد.

حجت الاسلام حمزه خلیلی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع آموزش درعرصه های مختلف قضایی افزود: اگر در حوزه عقل نظری و عملی این را بپذیریم که منشاء عقل عملی ، عقل نظری است، اشتباه بزرگی را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مسائل آموزشی ما همواره عقل عملی را منشاء عقل نظری می دانیم و به همین جهت دچار آسیب می شویم، افزود : برغم داشتن علم و معرفت و اشراف کامل بر قوانین و مقررات ولی حوزه های نظارتی و هیات رسیدگی به تخلفات اداری همچنان در مجموعه دادگستری و قوه قضاییه و سایر اداره ها و سازمان های کشور فعال است.

وی با بیان اینکه نباید تلقی ما از آموزش صرفا آموختن علم باشد، گفت: زمانی می توانیم به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنیم که عقل عملی خود را فعال کنیم و اگر علم افزایی نیز شد این علم را فقط در تن و جسم خود محدود نکنیم، بلکه آن را با جان و روح خویش در آمیزیم که بی شک لازمه این کار مقداری فاصله گرفتن از دنیاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.