iran flag

درخواست رسیدگی خارج از نوبت به لایحه قضازدایی/ اجماع نظر اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تصویب این لایحه

خبرگزاری میزان- میرکوهی گفت: با توجه به اجماع اعضای کمیسیون مبنی بر موثر بودن لایحه قضازدایی تعیین تکلیف و در نهایت تصویب این لایحه در دستور کار جدی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد.

«عبدالعلی میرکوهی» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی قضایی خبرگزاری میزان، در رابطه با وضعیت لایحه قضازدایی اظهار کرد: این لایحه در نوبت رسیدگی کمیسیون حقوقی و قضایی است.

وی با اشاره به درخواست رسیدگی خارج از نوبت بر لایحه قضازدایی تصریح کرد: بسیاری از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و سایر حقوقدانان بر روی این لایحه اجماع‎نظر دارند و معتقدند خیلی از موارد را می‌توان جرم زدایی یا قضازدایی کرد.

میرکوهی با بیان اینکه لایحه مذکور در نوبت رسیدگی کمیسیون حقوقی و مجلس قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به اجماع اعضای کمیسیون مبنی بر موثر بودن لایحه قضازدایی تعیین تکلیف و در نهایت تصویب این لایحه در دستور کار جدی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد.

گفتنی است، افزایش و تراکم بیش از حد پرونده‌ها و محکومیت‌های کیفری از یک طرف و تکالیف و وظایف بسیاری که طبق مقررات برای دستگاه قضایی پیش‌بینی شده، سبب شد تا مرکز مطالعات و پژوهش قوه قضاییه حدودا ده سال پیش پس از بررسی‌های مدقانه و نشست‌های طولانی و تخصصی با وکلاء، حقوقدانان و قضات، لایحه قضازدایی و جرم‌زدایی را تهیه و ارائه کند.

لا‌یحه قضازدایی در راستای سیاست حبس‌زدایی، کاهش عناوین مجرمانه، استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس تهیه شد و مواردی همچون ضرورت جرم‌زدایی از قوانین کیفری، گسترش سیاست قضازدایی، استفاده از کمیسیون‌های شبه‌قضایی در رسیدگی‌ها، حذف برخی عناوین مجرمانه از قوانین در این لایحه لحاظ شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.