………………………………………شماره:204152/89
………………………………………تاریخ:16/11/1389
قوه.قضائیه
سازمان.ثبت.اسنادواملاک.کشور
درراستای به کارگیری فناوری های نوین درایجاد نظام بازرسی الکترونیکی درسازمان وباعنایت به پیاده سازی کامل سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه دردفاتر اسناد رسمی کشور که باعث ایجادتحول درنظام مالی سازمان گردیده مقتضی است روش های ذیل درفرآیندهای منجربه تولیدسند دردفاتراسنادرسمی وهمچنین شیوه های بازرسی ازدفاتر مذکوربکار گرفته شوند:
1)..باعنایت به تولید شناسه مرجع درفیش های صادره ازسامانه مذکور که جایگزین شماره فیش درفیش های بانکی عادی گردیده است وبالحاظ مجوزشماره 54979/2042/54 مورخ 15/04/1387 خزانه داری کل کشورکه درآن فیش های صادره ازسامانه راکه ممهور به مهر وامضای سردفتر باشد به عنوان اسناد مثبته تلقی نموده است، لازم است شناسه مرجع درکلیه اسنادصادره درج گردد.
2)..شناسه مرجع یک کد20 رقمی بوده که لازم است 7رقم آخرآن درکلیه اسناددرج گردد. از7 رقم مزبور دورقم آخرمربوط به ارقام وارسی بوده و5 رقم اول ،همان شماره پیگیری مندرج درسامانه می باشد.
3)..باتوجه به اینکه زمان تولید شناسه مرجع ، پس از عملیات پرداخت الکترونیکی می باشد، لذاثبت شناسه مرجع به معنای پرداخت حقوق دولتی متعلقه بوده وفقدان شناسه مزبور تخلف ازمقررات می باشد.
4)..لازم است بازرسین بااخذ نام کاربری وکلمه عبور ازبانک ملی ایران ومراجعه به سامانه یادشده به نشانی ازطریق شماره پیگیری نسبت به پرداخت حقوق دولتی اطمینان حاصل نمایند.
5)..باتوجه به وجوه مبلغ معامله، بهای حق الثبت وسایرخدمات ثبتی درسامانه پرداخت الکترونیکی، بازرسین می بایست نسبت به بررسی صحت بهای اخذشده معاملات انجام شده اقدام ولیکن به منظور بررسی تخلف حاصله ازکم بودن مبلغ معامله نسبت به مبلغ اصلی، مراجعه به دفتر ورهگیری معامله انجام شده ازطریق شماره پیگیری درج شده درسندالزامی است.
6)..بررسی صحت زمان معامله انجام شده ازطریق مقایسه تاریخ پرداخت الکترونیکی شماره پیگیری وتاریخ انشاء سند امکان پذیر می باشد.
مقتضی است مدیران کل ثبت اسناد واملاک استانها نسبت به ابلاغ این بخشنامه به سران دفاتر اسناد رسمی به منظور رعایت مفادآن اقدام نمایند. همچنین مسئولیت نظارت براجرای صحیح ودقیق این بخشنامه برعهده معاونت اموراسناد، اداره کل ثبت اسنادواملاک استان ودفتر بازرسی وپاسخگویی به شکایات سازمان خواهدبود.
احمد.تویسرکانی