iran flag

رسیدگی به تصمیمات کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری در صلاحیت دیوان نیست

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به دادخواستی مبنی بر نقض تصمیم کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، این موضوع را به جهت عدم صلاحیت دیوان در رسیدگی به اعتراض نسبت به تصمیمات کمیسیون موضوع ماده12 قانون زمین شهری وارد ندانست.

 

به گزارش ایسنا، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان علی‌البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء با موضوع تعارض در دو رای صادره از شعب دیوان به این شرح مبادرت به صدور رأی کرد:

«اولاً، تعارض در آراء فوق‎الذکر محرز می‎باشد. ثانیاً، نظر به اینکه به موجب ماده 12 قانون زمین شهری، رسیدگی به اعتراضات نسبت به تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی در تعیین نوع زمین اعم از دایر و بایر بر عهـده دادگاه صالحه مـحول گـردیده است و هـیأت عمومی دیـوان عـدالت اداری به موجب رأی وحدت رویه شماره 222 مورخ 16 شهریور82 واژه محکمه را به دادگاه‎های ذی‎صلاح دادگستری تعبیر کرده، لذا رأی شعـبه هفتم دیوان عدالت اداری به شـماره دادنامه 1031 مـورخ 25 آبان 88 در حد عدم‌پذیـرش صلاحیـت دیوان در رسیدگی به اعتراض نسبت به تصمیمات کمیسیون موضوع ماده 12 قانون زمین شهری صحیح و موافق مقـررات اعلام می‌شود. این رأی به استناد بند2 ماده19 و ماده43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری ذی‎ربط در موارد مشابه لازم‎الاتباع است».

 

 

بر اساس این گزارش، رای شـعبه هفتم مورد اشاره در رای هیات عمومی دیوان نیز به این شرح است: «تشخیص صحت و سقم اظهارنظر کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری از هر حیث قابل‌رسیدگی در محاکم دادگستری است. رأی مورد شکایت از کمیسیون ماده 12 که مطابق ادعای شاکی و در دادخواست تقدیمی و در مدارک ابرازی شاکی در خصوص اراضی خارج از محدوده شهری صادر گردیده است به فرض صحت ادعا از مصادیق ماده 13 قانون دیوان نبوده، قرار رد شکایت صادر و اعلام می‌شود. رأی صادره قطعی است».

انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.