iran flag

نشست مشترک مدیر کل محترم امور مالیاتی استان خراسان رضوی باتنی چند از اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان خراسان رضوی

نشست مشترک مدیر کل محترم امور مالیاتی استان خراسان رضوی باتنی چند از اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان خراسان رضوی با هدف طرح موضوع مشکلات موجود در اخذ پاسخ استعلام های مالیاتی در سامانه و دیگر موارد.

پیرو درخواست کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی بمنظورتصمیم گیری جهت رفع مشکلات دفاتر اسناد رسمی در اخذ پاسخ استعلام های الکترونیکی ازطریق سامانه مالیاتی، نشستی حضوری ساعت ۸ صبح روز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۹ با حضور آقای مدبرنیا مدیرکل محترم امور مالیاتی استان و آقای محمدی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی و تنی چند از اعضای هیات مدیره کانون تشکیل گردید.

نخست آقای محمدی با اشاره به این موضوع که نسبت به املاک در جریان ثبت که فاقد سند مالکیت هستند امکان ارسال استعلام مالیاتی بصورت الکترونیک وجود ندارد، خواهان ایجاد هماهنگی بیشتر با واحدهای مالیاتی در پذیرش استعلام بصورت فیزیکی شدند.

همچنین نظر به اینکه اخیراً بموجب بخشنامه رئیس سازمان مالیاتی کشور امکان ارسال استعلام الکترونیکی مالیاتی به استناد گواهی های پایانکار صادره توسط دهیاری ها میسر گردیده، بیان داشتند گواهی های صادره توسط دهیاری ها، عموماً  فاقد جزئیات مورد لزوم در فیلدهای استعلام مالیاتی الکترونیکی است که این امر ارسال استعلام بصورت الکترونیک را با مشکل مواجه می نماید و این موضوع می طلبد تا واحدهای محترم مالیاتی همکاری کافی در خصوص پاسخ به استعلامات فیزیکی ودستی نسبت به املاکی که صرفاً دارای نامه دهیاری هستند را با دفاتر داشته باشند.

در ادامه رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی وجود برخی فیلدها از قبیل شماره صورتمجلس تفکیکی را در سامانه استعلام الکترونیکی در برخی املاک، غیر ضروری دانسته و خواهان اختیاری شدن آنها شد.

همچنین محمدی در خصوص گواهی های صادره نسبت به املاک تجاری که علاوه بر عین ، حقوق تجاری نیز منتقل میگردد اظهار نمود که وصول مالیات انتقال حقوق تجاری، در گواهی های ماده ۱۸۷ درج نمیگردد که مدیر کل محترم دارایی در اینخصوص نیز دستور لازم را صادر نمود.

سپس خانم محمدی پناه، عضو دفتریار هیئت مدیره کانون نیز با توجه به بخشنامه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ سازمان امور مالیاتی در الزامی شدن پرداخت مالیات ها از طریق سامانه CarTransfer.Tax.gov.ir و با عنایت به اینکه سامانه مذکور هنوز قابلیت بهره برداری را ندارد، پیشنهاد نمودند تا زمان راه اندازی سامانه مذکور، امکان پرداخت مالیات  به سیاق قبلی و توسط دستگاه های POS مستقر در دفاتر اسناد رسمی فراهم گردد.

در ادامه رئیس کانون،  با توجه به مکانیزه شدن استعلامات موضوع ماه ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم در ادارات دارایی و از طریق سامانه در دفاتر اسناد رسمی، عدم ضرورت ارسال امار ماده ۱۸۷ قانون مالیتهای مستقیم را یاد آور شدند.

اقای مدبرنیا هم ضمن خوش آمد گویی به هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی و استقبال از تداوم جلسات اینچنینی، با قبول موارد ایراد شده توسط کانون، تشکیل کارگروه ویژه بین امور مالیاتی و کانون  جهت رفع مشکلات ارسال استعلام را بصورت ماهانه پیشنهاد نمودند.

ایشان در ادامه بیان داشتند کماکان نیاز به آموزش همکاران دارایی و دفاتر اسناد رسمی وجود دارد و در این راستا می بایست تعامل و همکاری بین اداره کل و کانون سردفتران و دفتریاران وجود داشته باشد. سپس ایشان نظر مساعد جهت پیگیری موضوعات مطروحه در جلسه و کاهش مشکلات  همکاران دفاتر اسناد رسمی را اعلام نمودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.