iran flag

رأی شماره 267 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

 

     
مصوب 3/9/1387

     تاریخ دادنامه: 28/6/1390     شماره دادنامه: 267      کلاسه پرونده: 88/685
     مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
     شاکی: آقای احمدعلی سیروس
     موضوع شکایت و خواسته: ابطال اصلاح ماده 9 آیین‎نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 3/9/1387
     گردش کار: آقای احمدعلی سیروس به موجب دادخواست تقدیمی، ابطال اصلاح ماده 9 آیین‎نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 3/9/1387 را خواستارشده و در توضیح و تبیین خواسته خویش اعلام کرده است که:
     « ماده 7 قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 1385 مقرر می‎دارد:
     « آیین‎نامه اجرایی این قانون حداکثر شش ماه پس از ابلاغ با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»
     لذا آیین‎نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی با توجه به پیشنهاد مشترک وزارت دادگستری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به موجب نامه شماره 7788/02/111 مورخ 25/4/1386 در تاریخ 30/10/1386 به تصویب رسید. با توجه به صراحت ماده 7 قانون مذکور، آیین‎نامه اجرایی فوق را سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت دادگستری می‎توانند تهیه کنند و سپس به تصویب هیأت وزیران برسانند.
     بر خلاف نص ماده 7 قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 1385، هیأت وزیران بنا به پیشنهاد شماره 58969 مورخ 20/4/1387 وزارت امور اقتصادی و دارایی به اصلاح ماده 9 آیین‎نامه مذکور مبادرت کرده که اصلاحیه مذکور برخلاف نص‌صریح قانون مذکور و خارج از اختیارات وزارت اقتصادی و دارایی و کمیسیون لوایح هیأت دولت است و خاطر نشان می‎کند که آیین‎نامه اجرایی مورخ 30/10/1386، با حضور نمایندگان وزارت امـور اقتصادی و دارایی در کمیسیون لوایح دولت بـه تصویب رسیده است و وزیر امـور اقتصادی و دارایی یکـی از اعضـای کمیسیون اصلی لوایح هیأت می‎باشد، بنابراین چنانچه اصلاحیه‎ای در آیین‎نامه ضروری باشد باید پس از اعلام به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز وزارت دادگستری، درخواست اصلاح شود.
     با توجه به عرایض ذکرشده استدعای رسیدگی و ابطال اصلاح ماده 9 آیین‎نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مورخ 3/9/1387 مندرج در روزنامه رسمی 18617 مورخ 17/11/87 را دارم.»
علی‎رغم ارسال و ابلاغ دادخواست و ضمایم آن به مشتکی‎عنه، تا زمان رسیدگی به پرونده در هیأت عمومی لایحه دفاعیه‎ای واصل نشده است. بنابراین هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یادشده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی و مشاوره با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‎کند.

رأی هیأت عمومی


     مطابق ماده 7 « قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 24/5/1385،»  آیین‎نامه اجرایی قانون با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. نظر به این که ماده 9 اصلاحی آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور، بدون رعایت فرآیند فوق و صرفاً با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران رسیده است، خارج از حدود اختیارات و مغایر قانون است، بنابراین به استناد بند 1 ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود.

 

 
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری  
 


 

بدون نظر
  1. سید رسول رسولی می گوید

    با سلام خدمت همکاران گرامی
    به عنوان عضوی از جامعه سردفتران از جناب سیروس بدلیل احساس مسئولیت و پیگیری امور سردفتری سپاسگزاری می نمایم .

  2. مهدی می گوید

    واقعاً جای بسی تقدبر وتشکر دارد کاش آقای سیروسی هم در مشهد بود تا جلو ره گشا را بگیرد که فقط راه خود را گشایش میدهد و به قانون کار ندارد

  3. سيد مهدي بديعي می گوید

    با سلام خدمت تمامی همکاران عزیز
    انصافا” تلاش و پشتکار جناب آقای سیروس قابل تقدیر و در خور سپاس است . بیشک نام این بزرگ مرد در تاریخ سردفتری ایران جاودانهو ماندگار خواهد ماند . خدایش خیر دهاد .

  4. مرتضی ساعدی دفتریار 334 مشهد می گوید

    من هم به نوبه خود تشکر خالصانه از جناب آقای سیروس مینمایم این است پیگیری به نفع همه جامعه محاضر.باشد که مشکلات عدیده دفاتر اسناد به توسط این مردان بزرگ حل شود ان شاء اله.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.