iran flag

از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد؛ لایحه الحاق ایران به کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولتی بیگانه

از سوی رئیس جمهور لایحه الحاق ایران به کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولتی بیگانه – مصوب 1961- تقدیم مجلس شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولتی که بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه به تصویب هیئت وزیران رسیده است، برای طی تشریفات قانونی از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.
در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: با عنایت به ضرورت ها و فواید الحاق ایران به کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولتی بیگانه که عبارتند از: طولانی وپیچیده بودن مراحل بوروکراتیک داخلی ،برای اعتبار بخشی به اسنادی که باید به مراجع رسمی سایر کشورها ارائه شود ؛ارتباط ناگسستنی تایید اسناد در داخل کشور با نظام حاکم بر ترجمه رسمی اسناد توسط مترجمین رسمی دادگستری ؛کاستی های سیستم داخلی اعتبار بخشی به این قبیل اسناد ؛تضمین اعتبار سند صادر شده در مراجع رسمی کشور های دیگر ؛ کوتاه کردن مراحل و یکسان سازی رویه اعتبار بخشی به سند صادر شده در مراجع رسمی کشور های دیگر این لایحه برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس می شود.
بر این اساس، فواید الحاق عبارتند از: ایجاد اعتماد بیشتر میان کشورهای عضو با ممانعت از تایید اسناد مجعول، ایجاد تسهیلات برای اتباع کشورهای عضو از جمله متقاضیان تحصیلات تکمیلی که درصد بالایی از افراد ذی نفع را تشکیل می دهد، با کوتاه کردن مسیر مراجعه به نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی، با توجه به اصل عمل متقابل، صرفه جویی در هزینه ها، با توجه به اصلاح رویه اداری طولانی و زمان بر تایید اسناد است.
بر اساس ماده واحده این لایحه، به دولت اجازه داده می شود به کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولتی بیگانه، مورخ 5 اکتبر 1961 مشتمل بر(15) ماده و یک پیوست ملحق شود و اسناد الحاق را نزد امین اسناد تودیع کند.
بر این اساس، اسناد دولتی تصدیق شده توسط سایر دولت ها در جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین و مقررات داخلی قابل ترتیب اثر خواهد بود.

 
 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.