iran flag

واکنش رئیس سازمان ثبت به تفاسیر خلاف واقع نسبت به ماده 29 قانون راهنمائی

شورای سیاستگذاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با حضور جناب آقای دکتر تویسرکانی معاون محترم قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونین و مدیران کل ستادی سازمان در مورخه 10/11/90 به منظور بررسی راههای ارتقاء، عملکرد هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری و دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران و شورای عالی ثبت تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این جلسه جناب آقای دکتر تویسرکانی، معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن گرامیداشت ایام ا… دهه فجر، با اشاره به ضرورت اجرای دقیق قانون بر اهمیت استقرار نظم حقوقی در جامعه تأکید و هزینه های ناشی از این بی نظمی ها را یادآور گردید. ایشان حجم فزاینده دعاوی ناشی از اختلافات در مسائل مالی در جامعه نگران کننده دانست و یکی از دلایل عمده این وضعیت را عدم توسعه فرهنگ ثبت رسمی معاملات و اقدام به انجام معاملات عادی اعلام نمود.

معاون قوه قضائیه آثار تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی را در پیشگیری از ایجاد اختلافات مالی با اهمیت دانست و اظهار داشت در صورت اختلاف در این گونه موارد سازمان ثبت اجرای مفاد اینگونه اسناد را بدون مراجعه شاکی به دادگاه بر عهده دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به توجیهات و تفسیرهای نادرستی که برخی از ماده 29 قانون نحوه اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی ارایه و در جامعه تردید ایجاد می نمایند با مرور قانون مذکور اعلام نمود قانونگذار در ماده 29 به صراحت وظیفه نیروی انتظامی را بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ها و دیون معوق و تعویض پلاک دانسته است. و بر نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی در دفاتر تأکید می نماید.

جای تعجب است که برخی با انگیزه های خاص درصدد توجیهات ناصواب به منظور عدم اجرای این قانون می باشند. انتظار می رود مسئولین محترم با احساس تعهد نسبت به وظایف قانونی خود در پاسداشت و التزام به قانون اهتمام ورزیده و از بیان تعابیر غیرواقع به منظور جلوگیری از طرح مسائلی که به نفع مصالح کشور و مردم شریف نمی باشد خودداری نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.