iran flag

اطلاعیه مهم کانون سردفتران و دفتریاران تهران درخصوص ثبت آنی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، در دو جلسه فوق العاده هیات مدیره این کانون کلیه مسائل حقوقی و فنی طرح ثبت آنی به بحث گذارده شد و باتوجه به درخواست های مکرر همکاران از سراسر کشور مبنی بر اعلام نظر هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در این خصوص، بیانیه ای به شرح ذیل صادر شده است:

 

"بسم الله الرحمن الرحیم"

حضور محترم همکاران عزیزو بزرگوار سراسر کشور

سلام علیکم

   هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با استعانت از ذات لایزال الهی و حسب وظیفه قانونی، شرعی و اخلاقی، بر خود فرض دانسته است که در محضر پروردگار متعال و در این برهه حساس و تاریخی در حرفه سردفتری کشور، در حالی که سخت ترین شرایط متصوره را تحمل می کند، به منظور تنویر افکار عمومی جامعه و همکاران عزیز و گرامی خود در سراسر کشور و در راستای دفاع از کیان کاتبان بالعدل و اعتبار سند رسمی مبادرت به صدور این بیانیه می نماید.

دفاتر اسناد رسمی با سابقه بیش از 80 سال در انجام وظایف حاکمیتی، به عنوان موفق ترین نهاد بخش خصوصی،  یکی از مناصب حساس این سرزمین به حساب می آیند. نزدیک به یک قرن است که کاتبان بالعدل، امینان حاکمیت و مردم به حساب می آیند و همواره با توکل به خداوند متعال و تکیه بر دانش حقوقی و قلم خود، نه تنها در مقابل ناملایمات تاریخ، ریشه مستحکم نموده اند، بلکه همواره به عنوان حلقه مورد اعتماد حاکمیت و مردم مبادرت به انجام وظایف قانونی خود نموده اند. اما ناگهان این اعتماد با اجرای طرحی موسوم به ثبت آنی، آن چنان سلب گردید که به تبع آن، شأن سران دفاتر اسناد رسمی، از مرتبه کتابت بالعدل به اپراتوری بایگانی ادارت ثبت اسناد و املاک تنزل پیدا کرده است.

اما آن چه باعث گردید کانون سردفتران و دفتریاران علیرغم هجمه های ناروا و تحمیل سکوتی نفس گیر، تاب تحمل را نداشته باشد، اجرایی شدن طرح ثبت آنی در دفاتر اسناد رسمی است که شاید مهمترین دستاورد اجرای این طرح، خشکاندن ریشه دفاتر اسناد رسمی و شکستن قلم کاتبان بالعدل و تبدیل استقلال نسبی دفاتر اسناد رسمی به وابستگی مطلق و بی چون و چرای آنها به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشد.

لذا اعضاء هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران به نمایندگی از خانواده بزرگ دفاتر اسناد رسمی، با رعایت موازین و اصول حقوقی و قانونی و پرهیز از هرگونه حرکت خارج از مدار قانون و اخلاق و ادب، نکات ذیل را به استحضار می رساند:

1- در طراحی سیستم ثبت آنی علیرغم ضرورت حضور کارشناسان کانون سردفتران و دفتریاران به عنوان مجریان اصلی این طرح، نه تنها موضوع، محتوا و عملکرد این سامانه، به صورت منظم و کامل از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نمایندگان کانون سردفتران و دفتریاران ارائه و معرفی نشد، بلکه در برخی جلسات هم که بعضاً به معرفی این طرح پرداخته می شد، به صراحت با هر گونه اظهار نظر کارشناسی نماینده تعرفه شده در خصوص این طرح، مخالفت می گردید و حتی در ادامه معدود جلسات، از همکارانی که نظرات فنی و تخصصی دقیقی را ارائه می دادند، برای حضور در جلسات دعوت به عمل نیامد.

2- بر خلاف موارد مطرح شده از سوی برخی مسولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، هیچ یک از اعضاء هیات مدیره و مدیران واحدهای کانون سردفتران و دفتریاران، تا اجرایی شدن این طرح در مورخ 26/6/1392 از هیچ کدام از جزییات سامانه ثبت آنی مطلع نبودند و هیچ گونه توافقی میان کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای اجرای این طرح حاصل نگردید و اساسا، بنابر اجرای این طرح به شیوه فعلی نبود، به گونه ای که دفاتر اسناد رسمی تنها اپراتور سازمان ثبت شوند و در هر زمان و هر شرایطی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صلاح و مقتضی بداند، مبادرت به تنظیم اسناد رسمی نمایند.

لازم به توضیح است از 11 دفتر اسناد رسمی پایلوت در اجرای آزمایشی طرح، تعدادی از دفاتر موفق به تنظیم اسناد نگردیده اند و دفاتری هم که تنظیم سند نمودند، با ارایه گزارشی مبنی بر ناکارآمدی سامانه ثبت آنی و تخفیف جایگاه دفاتر اسناد رسمی، از حضور در پایلوت این طرح انصراف دادند.

3- کانون سردفتران و دفتریاران معتقد است تفسیری آگاهانه یا نا آگاهانه از ثبت آنی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، موجودیت و استقلال و اعتبار دفاتر اسناد رسمی را از ریشه هدف گرفته است. در این فرصت مغتنم به اختصار به موارد زیر اشاره می گردد:

مواد قانونی که با مصادره به مطلوب از مفاد آن ، مورد استناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای راه اندازی این سامانه قرار گرفته است، به شرح زیر می باشد:

فراز 2 از بند ( و ) ماده46 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه :

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است :

– در راسـتای توسـعه سامانه یکپارچه ثبـت اسناد رسـمی و امـلاک، نسبـت به الکترونیکی نمودن کلیه مراحل نقل و انتقالات، ثبت اسناد رسمی و املاک تا پایان سال دوم برنامه اقدام نماید.

بند ( م ) ازماده 211 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه:

 – سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است در راستای توسعه سامانه یکپارچه ثبت اسناد و املاک و راه‌اندازی مرکز ملی داده‌های ثبتی، نسبت به الکترونیکی کردن کلیه مراحل ثبت معاملات تا پایان سال دوم برنامه اقدام کند، به ‌نحوی که امکان پاسخ آنی و الکترونیک به استعلامات ثبتی و ثبت آنی معاملات با به کارگیری امضاء الکترونیکی مطمئن فراهم شود.

بند ( ج ) از ماده 12 ﻗﺎﻧﻮن ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ ﻧﻈﺎم اداری و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻓﺴﺎد:

ج ـ ﻇﺮف ﯾﮏ ﺳﺎل ﺷﺒﮑﻪ و ﭘﺎﯾﮕﺎه اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺸﺘﺮک ﺑﯿﻦ دﻓﺎﺗﺮ اﺳﻨﺎد رﺳﻤﯽ و ﺳﺎزﻣﺎن ﺛﺒﺖ اﺳﻨﺎد و اﻣﻼکﮐﺸﻮر را راه اﻧﺪازی ﻧﻤﺎﯾﺪ، ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ ﺛﺒﺖ و ﺗﺒﺎدل ﮐﻠﯿﻪ وﻗﺎﯾﻊ دﻓﺎﺗﺮ اﺳﻨﺎد رﺳﻤﯽ و ﺳﺎزﻣﺎن ﺛﺒﺖ اﺳﻨﺎد واﻣﻼک ﮐﺸﻮر از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻈﺎم ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﻣﺬﮐﻮر ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮔﺮدد.

مواد مورد بحث از قانون برنامه پنجم توسعه وقانون ارتقاء سلامت نظام اداری، صرفا ایجاد تکلیف برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نموده است ، بدون آن که هیچ گونه تکلیفی برای دفاتر اسناد رسمی که می بایست بر طبق قوانین موضوعه از جمله قانون ثبت اسناد و املاک کشور و قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین نامه های اجرایی آن تنظیم سند نمایند، ایجاد نماید.

در هریک از مواد قانونی یادشده تاکید به تکلیف قانونی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور در راه اندازی مرکز ملی داده های ثبتی است تا به صورت آنی نسبت به ثبت نقل وانتقالات اموال غیر منقول اقدام نموده، تا بتواند با ثبت آنی معاملات صورت گرفته در دفاتر اسناد رسمی، به استعلامهای صورت گرفته از جانب مراجع به صورت آنی پاسخ دهند.

قانون گذار دراین دو ماده از قانون برنامه پنجم توسعه، ازعبارت صحیح و درست"الکترونیکی کردن کلیه مراحل ثبت معاملات" استفاده نموده است.

توجه همکاران را به این موضوع جلب می نماید که عبارت "ثبت آنی معاملات" برای دو رویداد مجزا می تواند مورد استفاده قرار می گیرد:

1 – ثبت معاملات دردفاتر اسناد رسمی.

2- ثبت نمودن معاملاتی که دردفاتراسناد رسمی صورت گرفته  و می بایست دردفاتر املاک هر بخش ثبتی مطابق خلاصه معامله ای که از جانب دفاتراسنادرسمی ارسال می گردد، ثبت شود. ( وظیفه قانونی ومصرح سازمان ثبت )

سوال مطروحه آن است، آیا وقتی در همه جای این قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مخاطب قرارمی گیرد، این خطاب قانونی بدون توجه به وظایف قانونی این سازمان میباشد؟

د: در بند ج ماده 12 قانون ارتقاء سلامت اداری از راه اندازی پایگاه مشترک بین دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نام برده شده و اشاره به تسهیل ثبت و تبادل کلیه وقایع دفاتراسنادرسمی و سازمان ثبت اسناد واملاک کشور دارد . عبارت"ثبت و تبادل کلیه وقایع دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد واملاک کشور"اشاره به وظایف تعریف شده در قانون ثبت و قانون دفاتراسنادرسمی که برای هریک احصاء گردیده، دارد و این وقایع چیزی نیست جز"ارسال استعلام از جانب دفاتر"و"ارسال پاسخ استعلام توسط ادارات ثبت به دفترخانه " وارسال خلاصه معامله انجام شده توسط دفترخانه به اداره ثبت مربوطه" و"ثبت خلاصه معامله ارسالی دفترخانه دردفتر املاک ". به عبارت دیگر، عبارت مذکور در ماده فوق الذکر را می بایست در چارچوب وظایف قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تفسیر نمود.

ه : قانون گذار در ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری، از تسهیل تبادل اطلاعات بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتراسناد رسمی یاد می کند. اگر اندکی توجه شود کلمه "تسهیل" اشاره به وضعیتی دارد که قبلاً با صعوبت انجام می پذیرفته و فی الحال قانون گذار نظر به رفع آن دارد، تا قبل از انشاء این قانون، تبادل اطلاعات دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر اساس قوانین موضوعه به صورت سنتی انجام می پذیرفته که با تغییر قانون دسترسی به دفتر املاک را برای دفاتر اسناد رسمی به صورت آنی تغییر داده است، چیزی که در این طرح کاملا مغفول مانده است. حال چگونه است که با وضع قوانین موجود، کلیه قوانین سابق را ملغی شده تصور می نماییم؟

4-هر چند هیچ کدام از دفاتر اسناد رسمی و هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران از جزییات این طرح مطلع نبوده اند، اما با این حال به دلیل تخصص تعداد کثیری از همکاران سردفتر و دفتریار در سراسر کشور در حوزه IT، تذکرات و اخطارهای لازم در خصوص ناکارآمدی این سامانه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داده شد، لیکن نه تنها به آنها توجهی نشد، بلکه همین بی توجهی به این نظرات سبب گردید تا از روز اول اجرای این طرح، ناکارآمدی این سامانه، بیش از پیش معلوم گردد، اما برخی مصاحبه ها و اظهارنظرها، نه تنها توجیهی بر اقدامات غیرقانونی اجرای ثبت آنی بود، که در این رهگذر به همکاران ما اهانت ها شد و به رسانه ها، آمار و گزارشی غیر واقعی نیز ارائه گردید.

در حالی که تا حوالی ظهر روز اول اجرای ثبت آنی (26/6/1392) بنابر اعلام سرپرست دفتر توسعه و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در همشهری آنلاین، تعداد اسناد ثبت شده در سامانه ثبت آنی 116 فقره اعلام شده بود، در روز دوم اجرای این طرح(27/6/1392) تعداد اسناد ثبت شده در سامانه ثبت آنی از سوی سرپرست دفتر توسعه و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خبرگزاری فارس 000/20 فقره اعلام شد! و سپس در مصاحبه دیگری در همان روز، تعداد دقیق اسناد ثبت شده در سامانه ثبت آنی 25250 فقره و همچنین تعداد اسناد تنظیم شده در گذشته سالیانه 000/000/25 فقره سند، اعلام گردیده است.

 این در حالی است که وظیفه دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ارائه سند به متقاضیان می باشد، نه صرفاً ثبت آن در سامانه ثبت آنی!

با تقسیم این تعداد بر 365 روز سال(بدون در نظر گرفتن روزهای تعطیل)، مشخص می گردد، در کشور ما روزانه 68494 فقره سند رسمی تولید و تنظیم می شود.

با فرض صحت عدد اعلام شده از سوی سرپرست دفتر فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در روز 5 شنبه مورخ 28/6/1392 که بیش از 43000 سند در سامانه ثبت آنی به ثبت رسیده _ نه این که تنظیم گردیده است_ یعنی در 3 روز اول اجرای این طرح، در مجموع روزانه 15000 سند رسمی در کشور به ثبت رسیده است. در حالی که در شیوه قبلی در همین 3 روز می بایست 273976 فقره سند تنظیم شده باشد. به عبارت دیگر ظرف 3 روز اول اجرای این طرح،_ با خوش بینی_ تنظیم 228976 فقره سند رسمی معطل مانده است.

بدون تردید اجرای این طرح هرچند با شعار شفاف سازی و سالم سازی و مبارزه با تخلف و جاعلین اسنادرسمی اجراء می گردد، اما بی تردید هدف از اجرای این طرح، استیلای بیش از پیش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر دفاتر اسناد رسمی است. به خصوص آن که حتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حاضر نشده است کمترین نقشی را برای کانون سردفتران و دفتریاران اختصاص دهد.

از سوی دیگر بر اساس اظهار نظرهای خلاف واقع سرپرست دفتر فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در خبرگزاریها منتشر گردید، به صراحت بیان داشته شد که مشکلات این سامانه، مشکلات کاربری بوده!!! و اشکالی از سوی سازمان ثبت یا اینترنت وجود ندارد!!! در حالی که بی تردید این اظهارات، غیر واقعی و خلاف واقع است.

سران دفاتر اسناد رسمی طی سالهای گذشته از سوی بسیاری افراد مورد بی مهری قرار گرفته اند که همواره از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مورد حمایت قرار می گرفتند، اما این بار سازمان محترم ثبت اسناد و املاک کشور بدون توجه به واقعیات،  اعتراض همکاران ما را در راستای مخالفت با شفاف سازی، عدم آشنایی با کامپیوتر و وجود مشکلات کامپیوتری در 90% دفاتر اسناد رسمی، کم کاری از سوی برخی سران دفاتر اسناد رسمی، ناراحتی ناشی از بین رفتن حیات خلوت‌ها و بیزینس‌ها، سنگ اندازی جاعلین اسناد در اجرای این سامانه و… ارزیابی فرمودند. بی تردید در این حوزه ترجیح بر سکوت داریم، اما به طور قطع می توانیم بگوییم، نه این انتظار را داشتیم و نه این حق ما بود و نه منطبق بر واقعیات.

اما آیا به راستی این سخنان جای تامل ندارد؟

 در طول هفته گذشته هربار از ایراد در سامانه سخن به میان آمد، به سرعت مجبور به سکوت شدیم و بلافاصله در رسانه ها متهم به کارشکنی و ترس از شفاف سازی شده و از سوی دیگر با آمارهای غیرواقعی در رسانه ها مواجه شدیم.

 اما در مصاحبه حضرت حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای دادستان کل کشور و سخنگوی محترم دستگاه قضایی، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران به صراحت در خصوص مشکلات ثبت آنی فرمودند:"مسئولان مربوطه به وجود پاره ای اشتباهات و قصورات در این زمینه اذعان کرده اند." به راستی این اظهارنظر چگونه تفسیر و تعبیر خواهد شد؟!

 کانون سردفتران و دفتریاران، با توکل به خداوند متعال و ابراز تبری از هر گونه اقدام خارج از موازینِ همکاران، در هر نقطه ای از کشور و توصیه موکد به پایبندی به قوانین موضوعه کشور و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با تأسی از فرمایشات امام راحل عظیم الشأن(قدس الله نفسه الزکیه) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر حاکمیت قانون و قانون مداری، موضع رسمی و قطعی خود را با تایید و تصویب اعضاء هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران، درخصوص سامانه ثبت آنی اعلام می نماید و از ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استدعا دارد، اجرای طرح ثبت آنی را به گونه ای به انجام رساند، که ضمن حفظ جایگاه و استقلال دفاتر اسناد رسمی و تعامل و همکاری به سیاق و روش پیشین، دفاتر اسناد رسمی، اسناد خود را در اوراق مخصوصی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اختیار ایشان می گذارد، تنظیم نمایند و سپس کلیه اطلاعات لازم و ضروری را در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فوراً وارد نمایند.

                                                                                                           با احترام فراوان               

                                                                                                               کانون سردفتران و دفتریاران                    

بدون نظر
  1. سردفتر مشهدی می گوید

    باسلام
    دمتان گرم هیچ اقدامی درجهت حمایت ازکانون تهران نمی کنید. بابا مشهدی ها وارثان ابومسلم خراسانی اند این همه ترس ازچی وبرای چی . کوتاه بیاید سازمان ثبت مارا بدترازاین خفیف خواهد کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.