iran flag

در جلسه شورای سیاست گذاری زمین آستان قدس رضوی با حضور مسئولین ثبت وکانون چه گذشت؟

بسم الله الرحمن الرحیم

پیروجلسه قبلی موضوع خبرشماره 954 سایت کانون خراسان و به دعوت جناب آقای محسنی معاونت املاک آستان قدس رضوی جلسه راس ساعت 4:30 روز یکشنبه 28/7/92 در محل اداره اراضی و مستقلات آستان قدس رضوی با حضور مدعوین ذیل تشکیل گردید.

از اداره کل ثبت خراسان: معاونت محترم اسناد ، جناب خدادادی به همراه ریاست بازرسی اداره کل ثبت خراسان جناب صانعی فر و آقای صدیق غفاری احدی از اعضاء دادگاه انتظامی سردفتران.

از کانون سردفتران: جناب اورعی رئیس و پنجتنی و حسین زاده دبیر و عضو هیئت مدیره کانون خراسان

و ازآستان قدس رضوی: جناب محسنی معاونت املاک ودکتر اصغری مسئول حقوقی و  مهندس مهدی نژاد  و مهندس حبیبی و مهندس صفائیان و مهندس اکبری و جناب مشجری مدیر املاک اراضی شهری به همراه جناب پیله ور و ضیائی مقدم  مدیرواگذاری و مدیر املاک شهری و جناب ذاکر نماینده .

این جلسه با حضور مجموعه ای از کارشناسان فقط به منظور بررسی راهکار حل مشکل حاصل از عدم امضاء همزمان ثبت دفاتر و اسناد شناسه یکتا اخذ شده دفاتر اسناد رسمی تشکیل گردید که در این خصوص پیشنهادهای متفاوتی ارائه و بررسی گردید.

در ابتدای جلسه جناب آقای خدادادی معاونت محترم اسناد اداره کل ثبت خراسان در مقدمه ای کوتاه موضوع سامانه ثبت آنی را تشریح  و در ادامه به این نکته اشاره نمودند که  تاکید قانون بر همزمانی امضاء اسناد و ثبت دفاتر میباشد و می بایست همان گونه که مشکل شناسه یکتا برای اسناد اجاره خط آـستان قدس با تدبیر جناب رحمتی زاده مدیرکل ثبت خراسان مرتفع گردید این مشکل نیز با استفاده از خرد جمعی مرتفع شود ، واشاره فرمودند که جناب رحمتی زاده طی نامه مستقلی از ریاست محترم سازمان تقاضای ایجاد دریچه و پنجره ای جهت دستیابی نمایندگان آستان قدس برای رویت و بررسی پیش نویس های اسناد اجاره ارسال شده است ، تا با ایجاد این امکان در سامانه ضمن کاستن تردد مستاجرین موجبات تسریع و تسهیل تنظیم اسناد اجاره آستان قدس فراهم گردد ودر ادامه خدادادی ضمن اشاره به این خبر که در آینده نزدیک دفاتر از گردونه تنظیم اسناد حذف خواهد شد افزود برای حل مشکلات و رسیدن به اهدافی بلند و مشترک می بایست با بلند نظری رویه های مشترکی پیش گیریم.

سپس جناب صدیق غفاری به طرح مشکلات پیش رو و همچنین اشاره به صدور احکام و مجازات سردفتران به جهت تخلفات ناشی از عدم رعایت مواد 18و 19 قانون دفاتر اسناد رسمی در موضوع عدم رعایت همزمانی امضاء اسناد و ثبت دفاتر داشت و اینکه تاکنون دادگاهها به جهت تعامل ، به حداقل مجازات که همان جریمه نقدی بوده بسنده کردند و ادامه این رویه با توجه به شروع تنظیم اسناد در سامانه ثبت آنی صحیح نیست ضمنا" ا بهترین راهکار حل مشکل را همان اعطای وکالت و نیابت به مستاجر فقط برای امضاء سند نهایی و ثبت دفتر آن پس از تایید پیش نویس توسط نمایندگان آستان قدس دانست در ادامه جناب صانعی فر با تشکر از تعاملات قبلی ثبت و آستان قدس در جهت رفع مشکلات مطروحه و اینکه در مقطعی از زمان بر تعداد نمایندگان آستان قدس افزوده شد اعلام آمادگی کامل بازرسی را در جهت حل مشکل مطروحه اعلام نمود.

سپس هریک از اعضاء کانون به طرح نکته نظرات خود پرداختند از جمله جناب اورعی به مغفول ماندن عدم رعایت قانون در سالهای متمادی تنظیم اسناد اجاره خط آستان قدس اشاره نمود و اینکه با عدم امضاء دفاتر توسط نمایندگان آستان قدس ، سردفتر از یک طرف و ارباب رجوع از طرف دیگر به عنوان دو قربانی عدم رعایت قانون میباشند…..سپس جناب  پنجتنی به اشکالات حقوقی ناشی از ناقص بودن ثبت دفاتر از جمله تضییع حقوق آستان قدس رضوی و مستاجرین آن اشاره نمود و همچنین در ادامه افزود چرا می بایست سردفتر از طرف سازمان ثبت و بازرسی از یک طرف و ارباب رجوع از طرف دیگر و ضلع سوم آستان قدس رضوی تحت فشار قرار گیرد و سپس به محاسن راهکار اعطای وکالت و نیابت به مستاجرین پرداخت و در ادامه حسین زاده اشاره کرد با توجه به اینکه راهکار اعطای نیابت بهترین و آسان ترین و کوتاه ترین راهکار ارائه شده میباشد تقاضا نمود جمع حاضرحتی برای مدت زمانی محدود  رای بر اجرای موقت طرح  مذکور دهند.

 پس از آن جناب محسنی تاکید و تقاضای بر صدور مجوز در خصوص رویت پیش نویس از طریق سامانه برای نمایندگان آستان قدس با استفاده از توکن خاص توسط سازمان ثبت نمود و اینکه در نهایت می بایست بسوی استفاده از سامانه ها و امضاء الکترونیک در جهت حل مشکلات موجود نمود در ادامه جناب دکتر اصغری راهکار ارائه شده ، دادن نیابت و وکالت به مستاجرین را غیر ممکن عنوان نمود وگفت: اعطای وکالت در این امور از امور حاکمیتی است…!  

در ادامه جلسه هر یک از اعضاء محترم حاضر در شورای سیاست گذاری زمین به طرح نکته نظرات خود پرداختند و در انتهای جلسه و جمع بندی مطالب ضمن اشاره به اینکه می بایست راهکارهای ارائه شده بیشتر بررسی و کارشناسی گردند  اعلام شد شاید سریع ترین راه برای حل رفع تراکم اسناد موجود افزایش موقت تعداد نمایندگان ، حداقل به دوبرابر باشد. که دستیابی به این موضوع نیز به جهت سلسه مراتب اداری و مقررات خاص آستان قدس بر تعیین نمایندگان ، سخت و دشوار است و در آخر مقرر شد موضوع در جلسه دیگری به دعوت آستان قدس بررسی گردد.

 امید است با وسعت نظر اعضاء محترم شورای سیاست گذاری زمین آستان قدس رضوی مجددا" بر موضوع اعطای نیابت و نمایندگی به مستاجرین بررسی کارشناسانه ای انجام پذیرد تامشکل مذکور برای همیشه از دفاتراسناد رسمی رخت بر بندد. انشاالله

مدیرسایت کانون خراسان: فرهاد حسین زاده

بدون نظر
  1. وحيد جوانشير افشار - سردفتر 126 مشهد می گوید

    با تشکر از همکاران گرامی که پیگیر این معضل هستند . بنده فقط یک سوال برایم ایجاد شده و آن هم اینکه مگر نه اینست که اجرای قانون برای همگان یکسان است . سروران گرامی این معضل چه ربطی به دفاتر اسناد و اداره ثبت دارد که مشکل را حل نمایند . کافیست قانون اجرا شود .مگر استانقدس سوای دیگر اشخاص است یا قانون استثنای خاصی برای استانقدس در نظر گرفته است این مشکل صرفا مشکل خود آستانقدس است . به نظر بنده اگر دفاتر متحد باشند و اداره ثبت هم بخشنامه ای شدیدالحن صادر نمایدکه با دفاتر خاطی برخورد میشود و هیچ دفتری بدون امضاء‌نماینده سندی را تایید نهایی نکند این آستانقدس محترم رضوی است که مجبور میشود خود را با اجرای این قانون وفق دهد . واقعا نمی دانم چرا همیشه توپ باید تو زمین ما سردفتران باشد.البته پیشنهاد اعطای نیابت به مستاجر عالیست

  2. رضا@@@@ می گوید

    سلام علیکم
    نظرات برادر محترم و استاد گرامی حضرت آقای جوانشیر افشار که مبتنی بر قانون میباشد کاملا مورد تایید است از ایشان تشکر میکنیم

  3. amir می گوید

    نظر آقای افشار بسیار عالیه

  4. ناشناس می گوید

    من هم موافقم . شاید بدین وسیله شهد اتحادی که سالها انتظارش را می کشیدیم دهانمان را شیرین کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.