iran flag

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری تشریح کرد: تعبیه کانال‌های مختلف و متنوع برای ارایه خدمات در حوزه سهام عدالت است ، به نظر می رسد از ظرفیت سایر کانال های ارایه خدمت مانند کانال دفاتر اسناد رسمی نیز بتوان کمک گرفت.

پروژه اصلی و حیاتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، پروژه سامانه پس از معاملات است که امسال گام های نهایی خود را بر می دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان مطلب بالا گفت: امسال تحولاتی با رویکرد پشتیبانی از ابزارهای مالی جدید به بازار سرمایه، در سامانه تسویه ایجاد شد. در گام اول لازم بود دوره های تسویه جدید و همچنین قواعد جدید تسویه برای صندوق های قابل معامله(ETF) ، تعریف شود که این کار انجام شد.

حامد سلطانی نژاد ادامه داد: یک کار دیگر که ابتدای سال انجام شد، بحث تسویه رولینگ یا تسویه سهام و اوراق بهادار به طور همزمان بود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از کار طراحی سامانه پس از معاملات به اتمام رسیده است، گفت: این سامانه هم اکنون در فازهای آزمایشی به سر می برد. در عین حال، هم اکنون گام های آزمایشی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برداشته می‌شود، تا سامانه برای معرفی به بازار سرمایه آماده شده و نقش هر کدام از فعالان بازار در این سامانه تعریف شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با بیان اینکه امسال در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سال خدمات الکترونیک نام گذاری شده است، خاطرنشان کرد: از همین رو، در شرکت به سمت سامانه هایی حرکت شد که ارتباط مردم با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه هر چه بیشتر از طریق خدمات الکترونیک با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برقرار شود.

وی با تاکید بر اینکه سرویس الکترونیک در حال جایگزین شدن سرویس حضوری است، تصریح کرد: برای مثال، امسال سامانه توزیع گواهینامه‌ها در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعریف شد. با این اقدام، سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان منتخب که نماینده شرکت سپرده گذاری هستند، گواهینامه انجام معاملات را دریافت کنند.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه در حوزه خدمات الکترونیک اقدامات دیگری نیز صورت گرفته است، افزود: از آنجا که قرار است سامانه ثبتی سهام عدالت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه باشد، طرحی ارایه شد که مورد توجه سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی هم قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در این طرح راهکارهایی به منظور نگهداری اطلاعات دارندگان سهام عدالت و ثبت اطلاعات سهام عدالت در سامانه ارایه شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم در طرح پیشنهادی، تعبیه کانال‌های مختلف و متنوع برای ارایه خدمات در حوزه سهام عدالت است، گفت: این کار انجام شده و هم اکنون با دفاتر پیشخوان مشغول مذاکره هستیم. به علاوه تعدادی دفاتر پیشخوان را برای این کار انتخاب کرده و به نظر می رسد از ظرفیت سایر کانال های ارایه خدمت مانند کانال دفاتر اسناد رسمی نیز بتوان کمک گرفت.

سلطانی نژاد به مذاکره شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با کانون سردفتران اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: از این شبکه نیز می توان استفاده کرد، زیرا اداره 45 میلیون سهام دار و ارایه خدمات به آنها باید به گونه ای باشد که بتوان از کلیه کانال‌های ارایه سرویس در کشور استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه بحث احراز هویت و ارایه خدماتی که نیازمند احراز هویت است هم باید به گونه‌ای انجام شود که امنیت کار را بالا ببرد، خاطرنشان کرد: به همین جهت خدمات الکترونیک با همین پس زمینه گسترش داده شد تا شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آمادگی ارایه سرویس به جامعه میلیونی سهام داران را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه طرح‌های عمده دیگری نیز در شرکت تعریف شده است، یادآور شد: هم اکنون در حال طراحی و تدوین سامانه‌هایی هستیم که بتوان با کمک آن معاملات کالا محور بورس انرژی را تسویه کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر معاملاتی مانند متانول، زغال سنگ و غیره از طریق سامانه‌ها صورت نمی‌گیرد، زیرا مقدار آن بسیار اندک است. بنابراین در حال طراحی سامانه ای هستیم که اطلاعات این معاملات را ثبت کنیم.

باشگاه سهام‌داران راه‌اندازی می‌شود

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه فاز نخست طرح باشگاه سهام داران طراحی شده است، اظهار کرد: این طرح با صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی تاکید کرد: سرمایه گذارانی که مالک واحدهای ETF هستند، نیازمند نوعی تعامل با مدیران صندوق هستند و از همین رو سامانه‌ای در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه طراحی شد تا این ارتباط ایجاد شود و باشگاه سهام داران بازار سرمایه نیز شکل بگیرد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی تصریح کرد: اقدامات و طرح های یاد شده در چند فاز تعریف شده است.

پروژه حیاتی شرکت

 وی با تاکید بر اینکه پروژه اصلی و حیاتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، پروژه سامانه پس از معاملات است، ابراز امیدواری کرد که امسال گام‌های نهایی آن برداشته شود و طرح به بهره برداری برسد.

سلطانی نژاد در خصوص زمان تقریبی راه اندازی سامانه پس از معاملات گفت: راه اندازی این سامانه به این موضوع بستگی دارد که چه زمانی بتوانیم با ارکان و فعالان بازار به توافق برسیم تا آنها بهره برداری خاص خود را از سامانه داشته باشند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که به طور قطع باید یک فرصت به فعالان بازار سرمایه داده شود تا بتوانند خودشان را با تغییرات سامانه سازگار کنند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به اینکه سامانه جدید بر اساس سامانه هیبرید طراحی شده است، گفت: بنابراین هر سرمایه‌گذاری هر تعداد سهم را از طریق هر کارگزاری خریداری کند، امکان فروش از طریق همان کارگزار و همان تعداد سهم را خواهد داشت.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه وی با ذکر مثالی ادامه داد: فرض کنید سهام‌داری تعداد هزار سهم ایران خودرو را از طریق یک کارگزار و 100 سهم همین شرکت را از طریق کارگزار دیگری خریداری می کند. در هنگام فروش هزار سهم را از طریق همان کارگزار اول و 100 سهم را از طریق کارگزار دوم می‌تواند به فروش برساند.

سلطانی نژاد تاکید کرد: با راه‌اندازی سیستم هیبرید، کارگزار ناظر حذف می‌شود و سهام‌داران نمی‌توانند سهام خود را به صورت تجمیعی نزد یک کارگزار به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پاسخ به این سوال که روند فروش سهامی که پیش از این خریداری شده‌اند، به چه صورت خواهد شد، گفت: درست به همین دلیل، راه اندازی سامانه زمان بر شده است. در حقیقت بحث مدل های مالی با اهمیت است، به طوری که در ابتدا چطور باید دیتاهای سامانه های قبلی را به سامانه جدید وارد کرد و در برخی موارد هم ممکن است ناقص بوده و متناسب با نیاز ما نباشد.

وی با اشاره به اینکه برای این انتقال دیتاهای قبلی به سیستم های جدید در دنیا، مدل ارایه می شود، گفت: در عین حال، بحث چگونگی مدیریت مالی نیز مطرح است.

سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه باید برای موارد یاد شده مباحث قانونی تعریف شود، خاطرنشان کرد: به طور قطع برای این موارد نیازمند بحث های قانونی و دستورالعمل های لازم از جانب سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری ابراز داشت: برخی از دستورالعمل ها و اقدامات به دلیل محدودیت های سیستمی در سامانه قابل اجرا نیست و به علاوه بعضی موارد هم محدودیت های خود سیستم باید برطرف شود.

وی تصریح کرد: در حقیقت بحث های فنی راه اندازی سیستم از یک طرف و موارد مالی، حقوقی و بحث های آشنایی ارکان بازار سرمایه، از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخت تا سامانه جدید فعالیت خود را آغاز کند

http://isna.ir/fa/news/92081811356/گام-های-آخر-برای-راه-اندازی-سامانه-پس-از.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.