iran flag

حدیث هفته(11) آرزوهای واهی؛دور کننده انسان از حقیقت کدامند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

استاد محمدعلی انصاری درذیل تفسیرآیه 78 سوره مبارکه بقره با ذکر آیه 123سوره نساء در قسمت چهارم بحث،موضوع (آرزوهای واهی؛دور کننده انسان از حقیقت) می نویسد:

این آیه قانونی الهی است.نباید دل را به غیر از حقیقت به چیزدیگری خوش کرده و بگوییم پرونده سیاه ما به باران مغفرت شسته شده و به بند رحمت آویزان می شود.این آرزوی واهی موجب می شود که انسان در رخوت و خمودی بماند وبه مرحله تحرک و شکوفایی نرسد؛ به تعبیر شاعر:

ذره را تا نبود همت عالی حافظ

طالب چشمه خورشید درخشان نشود[1]

خداوند با ذکر این آیات نه تنها پرونده جماعتِ یهود را رو می کند، بلکه خطاب و هشداری جدیّ به مسلمانان می دهد که مبادا ذهن خود را به خیالات و آرزوهایی خوش کنند که هیچ مقدمه ای برایش فراهم نکرده اند.

قانون الهی آن است که:

«خَلَقَ اللّهُ الجَنَّهَ لِمَن اَطَاعَهُ وَ اَحسَنَ وَ لَو کَانَ عَبداً حَبَشِیّاً وَ خَلَقَ النَّارَ لِمَن عَصَاهُ وَ لَو کَانَ قُرَشِیّاً».

خداوند بهشت را برای کسی خلق کرده است که او را اطاعت کرد و احسان نمود؛ اگرچه بنده حبشی   باشد و آتش را برای کسی آفریده است که نافرمانی اش کرد؛اگرچه قُرَشی باشد. [2]

رضوان الهی در انتظار بندگان مطیع خداوند است وقهر خداوند و دوزخ در انتظار عاصیان وخطاکاران؛ حال از هر نژاد و رنگی که باشند،تفاوتی ندارد. بنابراین ملاک نجات و رستگاری یا سقوط  و هلاکت، اصالت عمل و میزان سیّه و حسنه است.

باید گفت که به یقین، یکی از علل ناکامی مسلمانان در سده های اخیر و حرکت کُند آنان در دستیابی به جایگاه شایسته، تکیه بر آمال وآرزوهای واهی است که آن ها را از حقایق و واقعیات دور کرده و موجب غرور و عُجب برخی از آنان شده است. [3]

1-حافظ شیرازی، دیوان اشعار، غزل 227،ص180

2-(حدیث حضرت سجادع) رشیدالدین محمد بن شهرآشوب،المناقب،ج 4، ص151

3-محمد علی انصاری، تفسیر مشکاه، ج3، ص323

  

 

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    دنیا ساعتی بیش نیست آنرا در
    اطاعت حق بگذرانید رسول اکرم ص
    امروزه از نظر علمی ثابت شده است عمر انسان در برابرعمر کائنات برابر یک چشم بر هم زدن است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.