iran flag

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت: نحوه عملکرد و اجرای ثبت آنی توسط کارگروه تخصصی ثبت استان تهران روزانه رصد می‌شود.

سید میرصادق سعادتیان در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان این مطلب افزود: ثبت آنی، تکلیف قانونی در اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و طرحی ملی است که هم‌زمان با سراسر کشور در حوزه ثبتی استان تهران نیز اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه این نهاد با تشکیل کارگروه‌های مختلف به دنبال اجرای بهتر این طرح در دفاتر اسناد رسمی است، خاطرنشان کرد: این کارگروه شامل بخش‌هایی همچون ایجاد ارتباط الکترونیک، پیام‌گیر، ایمیل، تلفن مستقیم است و در صورت لزوم با اعزام گروه‌های نظارتی به دفاتر اسنادرسمی راهنمایی لازم را به آنان را ارایه می‌دهند.
وی تصریح کرد:اکنون با رفع تدریجی مشکلات در مدت حدود سه ماه از اجرای این طرح، آثار مثبت آن در مجموعه ثبت اسناد و املاک استان به وضوح نمایان است.
سعادتیان یادآورشد: هم‌اکنون استعلام و خلاصه معاملات فیزیکی حذف شده است و تمام مراحل به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

دسترسی آنی به عملکرد دفاتر اسناد رسمی
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران یکی از مزایای راه‌اندازی سامانه ثبت آنی دسترسی سریع، آسان و آنی به آمار عملکرد دفاتر اسناد رسمی عنوان کرد و افزود: قبل از اجرای طرح ده‌ها روز طول می‌کشید تا آمار جمع‌آوری و دسته‌بندی شود و حتی گاهی در آمار تنظیم‌شده به روش سنتی با مغایرت‌هایی زیادی مواجه می‌شدیم اما اکنون برای برنامه‌ریزی و تحلیل و بررسی آمار عملکرد دفاتر اسناد رسمی، اطلاعات لازم را به صورت همزمان در اختیار داریم و تصمیم‌های هر حوزه نیز با توجه به آمار مطمئن و قابل قبول گرفته می‌شود.
وی همچنین پیاده‌سازی سامانه ثبت الکترونیک را موجب نظم‌دهی به نظام معاملات در دفاتر اسناد رسمی دانست و گفت: نسخه پشتیبانی تمام معاملات در سرور مرکزی موجود است و در صورت بروز اتفاق غیرمنتظره یا حادثه غیرمترقبه همچون آتش‌سوزی در دفترخانه، با توجه به پیش‌بینی پدافند غیرعامل دیگر نمی‌توان گفت که به سابقه سند دسترسی نداریم زیرا تمام اطلاعات در سامانه محفوظ می‌ماند.
به گفته سعادتیان، همچنین چنانچه شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به سند ارایه‌شده مشکوک باشد می‌تواند اصالت آن را از طریق سامانه کنترل کند زیرا سامانه به طور الکترونیکی احراز اصالت یا عدم اصالت آن را امکان‌پذیر می‌کند تا نیازی به مکاتبه با اداره‌های ثبت نباشد و به صورت الکترونیک رفع ابهام درباره اصالت سند شود. وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اتصال نرم‌افزار ثبت اسناد با نرم‌افزار ثبت احوال، چنانچه مشخصات هویتی فرد با سیستم ثبت احوال مطابقت نداشته باشد یا در احراز هویت ابهام وجود داشته باشد از تنظیم سند پیشگیری می‌شود.
سعادتیان بررسی سیستمی افراد ممنوع‌المعامله و محجورین را نیز از دیگر مزایای این طرح برشمرد و افزود: این موضوع موجب می‌شود تا از تنظیم سند برای افراد مزبور خودداری شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بانک جامع املاک نیز گفت: این بانک یک سیستم پردازش و ذخیره اطلاعات به‌روز است که در صورت هر گونه تغییر در املاک و مالکیت افراد، در سامانه ثبت خواهد شد.

صدوربیش از 251 سند کاداستری در استان تهران
این مقام مسئول یکی از آثار اجرایی شدن طرح کاداستر در استان تهران را صدور اسناد مالکیت کاداستری خواند وتصریح کرد: اگر نقشه کاداستر شهرها موجود نبود و پلاک‌کوبی نشده بود، امروز با توجه به روش جدید صدور سند مالکیت کاداستری (تک‌برگی) با مشکل مواجه می‌شدیم .

وی یادآور شد: با توجه به صدور 251 هزار و 318 مورد سند مالکیت کاداستری در شش ماهه امسال در استان تهران26 درصد افزایش را در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته شاهد بودیم.
سعادتیان ادامه داد: کاداستر شهری استان تهران با یک میلیون و 825 هزار و 110 مورد پلاک‌کوبی، 21/96 درصد پیشرفت داشته است.

رسیدگی به 100هزار پرونده تعیین تکلیف اراضی
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران درباره اقدام‌های این نهاد در حوزه قانون تعیین تکلیف اراضی خاطرنشان کرد: در تمام اداره‌های تابعه استان دبیرخانه هیات فعال و ابلاغ اعضای هیات‌ها از طریق ثبت استان و مراجع مربوطه صادر شده است. یک نفر حسب مورد از کارکنان راه‌وشهرسازی یا امور اراضی است، یک نفر عضو قضایی و یک عضو ثبتی اعضای هیات را تشکیل می‌دهند که در رسیدگی به پرونده‌های مطرح شده در هیات‌ها استقلال دارند و پرونده‌ها را به طور الکترونیک ثبت می‌کنند. به گفته وی، پرونده‌های ارسالی به صورت نوبتی در حال رسیدگی است و تا کنون 100 هزار و 31 فقره پرونده به ادار‌ه‌های ثبت ارسال شده است.

صدور سند مسکن مهر
وی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های این نهاد در بخش املاک مسکن مهر هم اشاره و اظهارکرد : وظیفه ذاتی اداره ثبت اسناد و املاک، صدور سند مالکیت است و صدور اسناد مالکیت آپارتمان‌ها مستلزم تفکیک است بنابراین چنانچه مالکان اسناد و مدارک ثبت خود را ارایه کنند اداره‌های ثبت در اجرای مقررات مکلف به تفکیک هستند که املاک مسکن مهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و با ارائه سند مالکیت پایان کار، نقشه تفکیکی و رعایت ضوابط، مسکن مهر تفکیک و اسناد مالکیت آنها صادر می‌شود. به گفته سعادتیان، به دلیل سیاست‌های دولت در ارایه تسهیلات ویژه استفاده‌کنندگان مسکن مهر، اداره‌های ثبت نیز سعی بر آن دارند که در اجرای تفکیک یا صدور سند مالکیت تسریع داشته باشند.
وی تصریح کرد: برای صدور سند مالکیت مسکن مهر مشکل خاصی وجود ندارد اما این بخش حوزه‌ای ویژه و خارج از روال عادی اداره‌های ثبت است که بدون افزایش نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان‌های مربوطه یا بدون تامین منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تحقق اهداف دشوار است.
سعادتیان همچنین از برگزاری ملاقات‌های مردمی به صورت هفتگی خبر داد و در این باره گفت: در ملاقات عمومی بیشتر مردم برای امور مشاوره و درخواست تسریع کارشان مراجعه می‌کنند. وی همچنین بیان کرد: جلسات ملاقات مردمی به منظور برقراری ارتباط دو سویه با مراجعان و همچنین ایجاد فرصتی مناسب برای طرح مشکلات ثبتی‌ مردم روزهای یکشنبه هر هفته برگزار می‌شود.

http://www.hemayat.net/news/shahrestan.htm

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.