iran flag

مشهد- ایرنا- نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت:نگرش های اشتباهی از سوی برخی از افراد در جامعه مطرح است که معتقدند اگر سرمایه ای را وقف کنیم، اوقاف دخالت می کند، درحالی که این نگرش ظلم بزرگ به زحمات و خدمات مسوولان است.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه امروز مشهد در حرم مطهر رضوی، افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه با ثبت و ضبط امور وقفی، همواره حامی وقف، واقف و مردم است و دخالتی در امور موقوفات ندارد و هیچ حیف و میلی در موقوفات صورت نمی گیرد.

وی اظهار داشت: نگرش های اشتباهی از سوی برخی از افراد در جامعه مطرح است که معتقدند اگر سرمایه ای را وقف کنیم، اوقاف دخالت می کند، درحالی که این نگرش ظلم بزرگ به زحمات و خدمات مسوولان است.

حجت الاسلام محمدی گفت: سازمان اوقاف در موقوفاتی انجام وظیفه می کند که متولی نداشته و یا مجهول الهویه است و نقش اوقاف مانند اداره ثبت احوال و اسناد است که والدین مشخصات فرزندشان را به محض بدنیا آمدن در آنجا ثبت می کنند اما فرزند در اختیار خودشان است.

وی با بیان اینکه فرهنگ وقف در کشور باید احیا و نهادینه شود، افزود: فرهنگ وقف باید همانند گذشته متناسب با شرایط و نیاز جامعه در کشور احیا گردد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه سخنانش با اشاره به آثار و برکات وقف درکشور گفت: وقف دارای برکات زیادی است که از آن جمله می توان به گسترش مهر و عطوفت و برکات اقتصادی آن در جامعه اشاره کرد.

حجت الاسلام محمدی افزود: وقف یک حکم الهی است که با نیت معین و مدت مشخص در بخش های مختلف مانند خانواده های بی سرپرست، هیات های عزاداری، تحصیل دانشجویان و طلاب دینی و مسائل فرهنگی صرف شود.

وی با بیان اینکه مدیریت در امور موقوفات برکات اقتصادی فراوانی برای جامعه در بردارد، افزود: اگر همه کسانی که از وقف بهره مند هستند، حق وقف خود را به موقع و منصفانه ادا کنند و مدیران در این راستا هیچ گذشت و اغماضی با هدف حفظ حقوق بیت المال نداشته باشند، وقف آثار مفیدی خواهد داشت.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تاکنون اقدامات خوبی برای نهادینه شدن وقف در جامعه صورت گرفته اما کافی نیست و برخی فکر می کنند که وقف متعلق به طبقه خاص،متمکنان، دولتمران، پولداران و مسوولان است، در حالی که وقف برای همگان می باشد.

وی با بیان اینکه همه ما می توانیم به صورت فردی و یا جمعی واقف باشیم، افزود: هر کس به اندازه توان خودش حتی با وقف یک جلد قرآن کریم می تواند واقف باشد و از برکات این امر خیر بهره مند گردد.

وی بیان کرد: پزشکان،مهندسان و روحانیون و پیشکسوتان جامعه می توانند با وقف سرمایه ای و با نیت مشخص به صورت گروهی واقف شوند.

حجت الاسلام محمدی گفت: وقف ماندگارترین امر خیر برای انسان است و حتی بعد از مرگ، فرزندان و یا بستگان واقف می توانند متولی موقوفه باشند.

وی در پایان افزود: خانم واقف مسجد گوهرشاد اکنون 500 سال از مرگش می گذرد، اما هر زائری که به حرم مطهر رضوی مشرف می شود و در این مسجد نماز و قرآن می خواند، اجر و پاداش آن برای این زن نیز محسوب می گردد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.