iran flag

توقف صدور کارت ملی قدیمی از 22بهمـن

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به توقف صدور کارت ملی قدیمی و رونمایی از کارت هوشمند ملی گفت: از 22 بهمن ماه برای افرادی که به سن 15 سال تمام می‌رسند و باید کارت ملی صادر شود، کارت ملی هوشمند جدید داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد ناظمی اردکانی در نشست خبری ویژه صدور کارت هوشمند ملی گفت: علاوه بر افرادی که 15 ساله می‌شوند به افرادی که در اسناد هویتی آنها تغییری ایجاد می‌شود نیز کارت هوشمند ملی داده می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ در مرحله قبل افرادی که کارت ملی آنها مفقود شده است نیز کارت جدید هوشمند ملی دریافت می‌کنند.

اردکانی با بیان اینکه پروژه کارت هوشمند ملی یکی از پروژه‌های بزرگ فناوری اطلاعات در کشور است گفت: این پروژه در کشورهای توسعه یافته صنعتی و پیشرفته چند سالی است که به اجرا درآمده است و هنوز برخی کشورهای توسعه یافته این پروژه را آغاز نکرده‌اند به طوری که در کشور بلژیک این پروژه به صورت پایلوت به اجرا درآمد تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن در دیگر کشورهای اروپایی به اجرا گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه در پروژه کارت ملی هوشمند از بالاترین فناوری استفاده شده است، گفت: این پروژه از دستاوردهای علمی و فنی انقلاب اسلامی خواهد بود که انشالله در 22 بهمن اجرا و رونمایی آن در سراسر کشور شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر کشور در خصوص اجرای پروژه کارت ملی هوشمند به صورت پایلوت گفت: پیش از این، این طرح به صورت پایلوت در شهر مقدس قم اجرا شد که نتایج بسیار خوبی از اجرای این طرح حاصل شد. در اردیبهشت ماه و در انتخابات برای مجریان انتخابات از این طرح استفاده کردیم که خوشبختانه بدون هیچ مشکلی کار پیش رفت.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به شناسایی همه ایرانیان در فضای مجازی به عنوان هدف اصلی کارت هوشمند ملی گفت: تا به امروز شناسایی افراد در فضای فیزیکی انجام می‌شد یعنی شناسنامه و کارت ملی که در اختیار همه ایرانیان بوده است امکان شناسایی در فضای فیزیکی را فراهم می‌کرد حتی شماره ملی که امروز برای استعلام از پایگاه جمعیتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان شناسایی افراد در فضای مجازی را فراهم نمی‌کرد.

وی تاکید کرد: برای شناسایی افراد دو مولفه فنی در کارت هوشمند ملی در نظر گرفته شده است. مولفه اول اثر بیومتریک هر ایرانی است که بر اساس اثر انگشت در این کارت تعبیه شده است. یعنی برای هر ایرانی نیاز به دو اثر انگشت برای صدور کارت وجود دارد و اثر 10 انگشت دیگر در پایگاه اطلاعاتی کشور قرار داده می‌شود تا از طریق آن بتوان فرد را مورد شناسایی قرار داد.

وی با اشاره به امضای الکترونیک و پست الکترونیک برای هر فرد ایرانی به عنوان مولفه دیگر کارت هوشمند ملی گفت: اگر فردی بخواهد در فضای مجازی سندی را مابین خود و سازمان یا وزارت خانه دولتی رد و بدل کند می‌تواند از امضای الکترونیک خود استفاده کند و فردی که از امضای الکترونیک استفاده می‌کند در آینده نمی‌تواند آن را انکار کند.

اردکانی در خصوص پست الکترونیک نیز گفت: هر فرد ایرانی یک پست الکترونیک خواهد داشت تا اطلاعات و یا در صورت نیاز پیام‌های حاکمیتی را که باید در اختیار شهروندان قرار بگیرد از طریق این پست الکترونیک دریافت نماید.

معاون وزیر کشور در خصوص اطلاعات درون و روی کارت ملی هوشمند گفت: اطلاعات روی کارت همان اطلاعات هویتی است که بر روی کارت ملی‌های فعلی موجود می‌باشد اما اطلاعات درون حافظه کارت برخی اطلاعات چون اطلاعات شناسنامه‌ای، گروه خونی و یا تغییرات درون شناسنامه می‌باشد.

وی تاکید کرد: اطلاعاتی که طبق آیین‌نامه هیئت وزیران تکلیف شده است در کارت هوشمند ملی قرار گیرد شامل سوابق تحصیلی، گروه خونی و اطلاعات شغلی افراد می‌شود.

اردکانی ادامه داد: آنچه که در کارت‌های هوشمند ملی حائز اهمیت است این است که این کارت‌ها کلید ورود به پایگاه داده هر سازمان و دستگاه دولتی هستند، یعنی از طریق این کارت می‌توان به پایگاه داده اطلاعات فرد در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دسترسی پیدا کرد. به عنوان مثال وزارت بهداشت و درمان از طریق این کارت می‌تواند به عنوان کلید ورود به پایگاه داده سلامت فرد ایرانی به اطلاعات سلامتی این فرد دسترسی پیدا کند. دیگر سازمان‌ها مانند سازمان مالیاتی کشور، وزارت علوم و آموزش و پرورش نیز می‌توانند از این کارت به عنوان کلید ورودی به پایگاه داده افراد استفاده کنند.

وی در خصوص ایجاد امنیت در فضای مجازی به وسیله کارت هوشمند ملی گفت: هر فرد در شبکه اینترانت ملی که امیدواریم در آینده نزدیک ایجاد شود می‌تواند مورد شناسایی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: هنگامی می‌توان از کارت هوشمند ملی بهره‌وری کامل انجام شود که زیر ساخت‌های دولت الکترونیک فراهم شود. یعنی فردی که می‌خواهد به پایگاه داده اطلاعاتی در سازمان یا وزارتخانه‌ای دسترسی داشته باشد نیاز به یک پورتال دارد که در آن سطح دسترسی‌ها و اطلاعات وی ثبت شده باشد و امنیت لازم در این پرتال برای اطلاعات هر فرد فراهم شده باشد. در حقیقت به ثمر رسیدن این کار یعنی به ثمر رسیدن یکی از پروژه‌های بزرگ IT‌در کشور که باید در این زمینه همه سازمان‌ها و نهادها تلاش گسترده‌ای را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بالغ بر 100 هزار کارت به صورت آزمایشی تاکنون صادر شده است، گفت: در سال 1393 اگر اعتبارات کارت تامین شود می‌توانیم فراخوان عمومی برای صدور کارت ملی هوشمند بدهیم.بخشی از اعتبارات از محل تحویل کارت جدید و بخش دیگر از محل کمک‌های دولت تامین می‌شود.

اردکانی تاکید کرد: امسال و سال آینده کارت‌های ملی فعلی با هر تاریخی که بر روی آنها درج شده است تمدید شده‌اند و تا پایان سال 1394 اعتبار خواهند داشت. امیدواریم با تامین اعتبارات بتوانیم در سالهای آتی برای صدور کارت هوشمند ملی فراخوان داشته باشیم.

وی در خصوص دریافت کارت هوشمند ملی افزود:‌ امکان صدور این کارت‌ها تسهیل شده است و فرد می‌تواند از طریق اینترنت پیش ثبت‌نام خود را انجام دهند و پس از ثبت‌نام اطلاعات فرد با پایگاه جمعیتی کشور تطبیق داده می‌شود و در صورت درستی اطلاعات کد پیگیری برای وی صادر می‌شود. پس از این مرحله فرد با مراجعه به پست و دادن اثر انگشت خود کارت جدید به وی تحویل داده می‌شود.

اردکانی تاکید کرد: چون اثر انگشت فرد در هنگام تحویل کارت با پایگاه اطلاعاتی باید تطبیق شود، حضور فرد برای تحویل الزامی است. ولی ممکن است در آینده و با تامین تجهیزات فنی دیگر نیاز به مراجعه فرد نباشد. در حال حاضر 600 اداره ثبت احوال در سراسر کشور خدمات صدور کارت هوشمند ملی را انجام می‌دهند و بالغ بر 500 اداره برای دریافت مشخصات شهروندی تجهیز شده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک با همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها برای تامین اعتبار تجهیزات ادارات می‌توانیم ادارات باقی مانده را نیز برای دریافت اطلاعات شهروندان تجهیز کنیم تا هرچه زودتر این پروژه در سراسر کشور اجرا شود.

این مقام مسئول در خصوص معماری کارت‌های جدید، گفت: برای تولید کارت‌ها از شرکت‌های داخلی و خارجی همکاری‌های گسترده‌ای را دریافت کرده‌ایم و از بالاترین فناوری در تولید آن استفاده کرده‌ایم. تا به امروز در آسیا، مالزی، قطر، این پروژه را شروع کردند و کشورهایی چون پاکستان، ترکیه و عربستان نیز به تازگی برای این پروژه اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی در خصوص اجرای این پروژه در کشورهای اروپایی گفت: بلژیک با 11 میلیون جمعیت حدود 10 میلیون کارت به صورت پایلوت صادر کرده است، کشور آلمان نیز با 80 میلیون جمعیت 20 میلیون کارت صادر کرده است و ایتالیا هم با 60 میلیون جمعیت توانسته است 20 میلیون کارت صادر کند. البته هلند نیز با 17 میلیون جمعیت حدود چهار میلیون کارت صادر کرده است.

وی ادامه داد: در ایران این آمادگی وجود دارد که طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی شده تا پایان برنامه پنج ساله (1394) پروژه به صورت فراگیر اجرا شود ولی اجرای این پروژه منوط به تامین بدنه کارت است. در حال حاضر به طور کامل در داخل کشور امکان تامین وجود ندارد، چرا که ماژولی که در کارت استفاده می‌شود باید از خارج خریداری شود. این کارت هم به صورت تماسی و هم غیر تماسی خوانده می‌شود، بدنه‌ای از جنس پلی کربنات دارد و از هفت لایه تشکیل شده است. البته تلاش داریم بدنه را با کمک شرکت‌های داخلی در آینده به طور کامل در کشور تولید کنیم.

اردکانی در خصوص سیستم عامل استفاده شده در کارت هوشمند ملی گفت: در حال حاضر از یک سیستم عامل استاندارد با تغییراتی که در داخل کشور روی آن اعمال شده استفاده می‌شود. امیدواریم در آینده سیستم عامل را نیز خودمان تامین کنیم که با این کار قیمت تولید کارت‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی از شرکت‌های دانش بنیان خواست تا در زمینه همکاری در تولید این کارت‌ها با سازمان ثبت‌احوال کشور مشارکت داشته باشند.

اردکانی ایجاد عکس و نوشته‌های کارت هوشمند ملی را به صورت لیزری معرفی کرد و افزود: از نگاه ما جعل این کارت تقریبا به صفر رسیده است، البته همیشه درصدی را برای این کار در نظر می‌گیرند ولی تقریبا جعل این کارت غیرممکن است.

وی تامین امنیت در کلیه بسترهایی که از کارت بهره‌برداری می‌کنند و دادن آموزش و فرهنگ سازی لازم را از مولفه‌هایی معرفی کرد که تا زمان محقق شدن آنها امکان فراخوان عمومی برای گرفتن کارت توسط همه مردم وجود ندارد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان استفاده از اطلاعات هویتی افراد پس از مفقود شدن این کارت‌ها وجود دارد؟ گفت: امکان استفاده از اطلاعات کارت هوشمند ملی به هیچ عنوان مقدور نیست و تنها خود فرد امکان استفاده از آن را با توجه به اینکه اثر انگشت وی در حافظه این کارت‌ها نگهداری می‌شود خواهد داشت.

وی در خصوص تجمیع کارت ملی هوشمند و شناسنامه هوشمند گفت:‌مشخصات هر فرد در داخل حافظه این کارت‌ها قرار داده شده است و امکان تغییر آن نیز وجود دارد. زمانی که کارت هوشمند ملی فراگیر شد می‌توان با داشتن قانون جدید این کارت را جایگزین شناسنامه‌های هوشمند جدید کرد.

اردکانی تاکید کرد: شناسنامه‌های قدیمی با توجه به اینکه عکس به آن الصاق می‌شد امکان جعل بسیاری داشتند و گزارشات زیادی در این خصوص به سازمان ثبت احوال رسیده بود. بر همین اساس در یک فرایند اصلاحی شناسنامه‌های جدید را در دستور کار قرار دادیم اما برای آن فراخوانی اعلام نکردیم. البته اگر اعتبار لازم موجود بود در این خصوص فراخوان می‌کردیم زیرا که به نفع کشور است که سند هویتی که در اختیار شهروندان است متقن باشد.

وی در خصوص استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه سلامت کشور، گفت: در هنگام طراحی و مطالعات کارت هوشمند ملی نماینده وزارت بهداشت و درمان در جلسات حضور داشتند و قرار گرفتن برخی اطلاعات فرد مانند گروه خونی در این جلسات مصوب شد. امکان استفاده از این کارت‌ها به صورت پایگاه محور فراهم است و در خصوص بیماریها و سوابق پزشکی و نظام بیمه‌ای که فرد از آن استفاده می‌کند می‌توان اطلاعات لازم را در این کارت‌ها قرار داد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: طبق آیین‌نامه دولت بر اساس زمان بندی پیش‌بینی شده بسترسازی برای استفاده از این کارت‌ها از سال 1391 آغاز شده است.

وی در خصوص هزینه صدور کارت در شرایط فعلی گفت: حدود 40 درصد هزینه کل کارت مربوط به بدنه و بالای 60 درصد آن مربوط به تراشه کارت می‌باشد با توجه به اینکه تراشه کارت از خارج خریداری می‌شود هزینه آن از شهروندان دریافت می‌شود. این هزینه سال گذشته 5000 تومان، امسال 10 هزار تومان و برای سال آینده حدود 15 هزار تومان پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص تامین اعتبارات لازم برای صدور کارت هوشمند ملی گفت: هماهنگی‌هایی با وزارت ارتباطات داشته‌ایم که در آینده و پس از مطالعات در صورت نیاز به ازای هر تراکنش مبلغی دریافت شود تا از این طریق بازگشت سرمایه‌ای برای اپراتوری که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است به وجود بیاید.

معاون وزیر کشور در خصوص زمان پروسه تحویل کارت هوشمند ملی گفت: از لحاظ زمانی می‌توانیم کارت را در همان روز مراجعه فرد صادر کنیم اما برای دریافت اثر انگشت و ارسال آن در آینده که شاید از طریق پست امکانپذیر شود، چند روزی فرصت لازم است.

وی افزود: گرفتن هزینه برای کارت ملی فعلی و شناسنامه با توجه به اینکه طرح حاکمیتی است طبق قانون انجام می‌شود. هزینه‌ای که از فرد بابت کارت هوشمند ملی دریافت می‌شود تنها هزینه بدنه کارت است.هزینه‌های زیر ساخت‌های این پروژه توسط دولت تامین شده است.

وی در خصوص استفاده از کارت هوشمند ملی بجای کارت‌های بانکی و کارت بلیت‌ها گفت: پیش‌بینی شده است کارت هوشمند ملی جایگزین تمام کارت‌های موجود فعلی در کشور شود. منتهی اجرای این طرح منوط بر فراهم کردن زیر ساخت‌ها توسط نهادهای مربوط می‌باشد. در قانون برنامه پنج ساله پیش بینی شده که همه دستگاه‌ها از این کارت استفاده کنند و در آیین‌نامه مصوب دولت هم استفاده از این کارت تسهیل شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در هر سال 20 میلیون دریافت اطلاعات از شهروندان داشته باشیم، گفت: با این احتساب می‌توانیم تا پایان دولت یازدهم کارت هوشمند ملی را در کشور فراگیر کنیم.

وی تعداد افرادی که به سن 15 سال می‌رسند و برای آنها کارت هوشمند ملی صادر می‌شود را بالغ بر یک میلیون و 500 هزار نفر دانست و گفت:‌ البته برای افرادی که در اسناد هویتی آنها تغییر ایجاد می‌شود و کسانی که کارت ملی آنها مفقود شده نیز کارت ملی هوشمند صادر می‌شود که بر این تعداد افزوده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در کشور حدود هفت میلیون بیسواد وجود دارد آیا تمهیدات لازم برای استفاده آنها از کارت هوشمند ملی دیده شده است، گفت: امضای الکترونیک و پست الکترونیک تعبیه شده در این کارت‌ها محدودیتی برای استفاده از آنها وجود ندارد و امیدواریم افرادی که بی سواد هستند بتوانند از این دو امکان کارت با توجه به آموزش‌های لازم استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.