iran flag

خبر روزنامه خراسان در بازدید مدیر مسئول روزنامه خراسان از ثبت ناحیه 2 مشهد خراسان رضوی – مورخ دوشنبه 08/02/1393 شماره انتشار 18673

مدیر مسئول روزنامه خراسان، معاون سردبیر و هیئت همراه از بخش های مختلف اداره ثبت ناحیه 2 مشهد، از جمله دفتر املاک، بایگانی، اداره ثبت شرکت ها و… بازدید کردند.

مشاهده خبر در سایت روزنامه خراسان

 

دل مشغولی های مردم درباره ثبت اسناد و املاک
خراسان رضوی – مورخ دوشنبه 1393/02/08 شماره انتشار 18673
نویسنده: علی نژاد info@khorasannews.com

عکس:دهقانی

مدیر مسئول روزنامه خراسان، معاون سردبیر و هیئت همراه از بخش های مختلف اداره ثبت ناحیه 2 مشهد، از جمله دفتر املاک، بایگانی، اداره ثبت شرکت ها و… بازدید کردند. مدیرمسئول روزنامه خراسان در ادامه این جلسه با «خداقوت» گفتن به کارکنان ادارات ثبت اسناد استان به دلیل خدمات آنان گفت: امسال که آغاز آن مزین به نام حضرت فاطمه(س) شده است، امیدواریم نقطه عزیمت مبارکی در ذهن ما ایجاد کند تا با تاسی به سیره فاطمی، خلق و خو و رفتار و خدمت ما به جامعه علوی و فاطمی شود. وی با بیان این که حقوق ما به عنوان کارمندان جمهوری اسلامی از سرچشمه زلالی به نام خون شهدا می آید و حرمت مضاعف دارد، گفت: شهیدان، صاحبان اصلی این کشور هستند و اگر فداکاری ها و ایثارگری های رزمندگان، شهدا و جانبازان نبود، اکنون استقلال و عزت کشور وجود نداشت پس در همه حال باید به یادشان باشیم و برای ترویج روحیه آنان در جامعه تلاش کنیم. کورش شجاعی افزود: باید یادمان باشد که داشتن امضا، مسئولیت همه مسئولان، رهین فداکاری شهیدان است و شهیدان مایه عزت نظام اند. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت خوش رو بودن کارمندان در پاسخگویی به ارباب رجوع گفت: خوش رویی با مردم اولین وظیفه کارمندان ادارات جمهوری اسلامی است و این باید جزو آیین نامه فکری و رفتاری ما باشد حتی اگر به دلیل برخی قوانین نمی توانیم به همه درخواست ها پاسخ دهیم، حداقل با روی گشاده برخورد کنیم. شجاعی پیشنهاد کرد: در هر یک از ادارات ثبت اسناد استان واحد مشاوره راه اندازی شود و افرادی که گلایه ای دارند، راهنمایی و قانع شوند تا اعتمادشان از بین نرود.

 

تخصصی شدن امور اداری

وی به تخصصی شدن امور مختلف اشاره کرد و افزود: در شرایطی که بسیاری از امور مختلف، تخصصی می شود ما نیز باید تلاش کنیم که از این قافله عقب نمانیم. شجاعی با بیان این که به نوعی فعالیت ثبت املاک و دارایی قبل از میلاد مسیح هم وجود داشته است، یادآور شد: دین اسلام عالی ترین نوع قوانین معاملات، تجارت و ثبت را به مردم هدیه کرده است.

 

آیه ۲۸۲ سوره بقره مبنای ثبت اسناد و املاک

مدیرمسئول روزنامه خراسان گفت: در آیه ۲۸۲ سوره بقره که مبنای اساسی برای ثبت معامله و املاک است، مشخص شده است که انضباط مالی، اقتصادی، گرفتن شاهد و ثبت معامله از نیازهای ضروری جامعه بوده و خواهد بود. شجاعی افزود: قرآن کریم به بهترین شکل ممکن این درس ها را به انسان آموخته است و به لطف خدا کار اداره ثبت مزین به این آیه شریفه قرآن است. وی به روایتی که حرمت مال مسلمان را مانند حرمت جان مسلمان می داند، اشاره کرد و گفت: در پاسخ به این سوال که چرا حرمت مال مسلمان در کنار جان مسلمان قرار گرفته، دلایل متعددی قابل ذکر است؛ یکی از این دلایل می تواند این باشد که همان طور که برای جان انسان حرمت قائل شده برای مال انسان نیز حرمت قائل شده است و فردی نمی تواند مال فرد دیگری را به صورت عدوانی تصرف کند زمانی این تصرف اشکال ندارد که خودش رضایت داشته باشد یا مال خود را واگذار یا هبه کند. شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که فطرت انسان مالکیت را دوست دارد، اظهار کرد: در موصوف و صفت و مضاف و مضاف الیه هایی که انسان به کار می برد نیز ضمایر ملکی دیده می شود و بیان می کند آپارتمان من، خانه من، ماشین من و… یا گاهی ممکن است مالکیت غیر از مال مانند آبرو و موضوعات معنوی باشد.

 

اهمیت مالکیت

وی به جنبه های دیگر اهمیت مالکیت اشاره کرد و گفت: شاید یکی دیگر از دلایلی که در قوانین اسلامی حرمت مال مسلمان همانند جان اوست، این باشد که انگیزه برای کار و تلاش ایجاد شود و بیان نشود که مال، دارایی و ثروت ارزش ندارد و با این نگرش تلاش و تکاپو، کم رنگ شود.

شجاعی گفت: تولید ثروت از ارزش های اسلامی است چون تولید ثروت به تولید کار می انجامد و جامعه را از انفعال خارج می کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این تولید ثروت موجب اشتغال و رفاه جامعه می شود و رفاه نیز پایه های ایمان افراد را مستحکم می کند و باعث استقلال کشور و خوداتکایی امت اسلام می شود.

شجاعی یادآور شد: یکی از عوامل موثر در ترویج دین اسلام، ثروت حضرت خدیجه(س) بود که برای ترویج این دین مقدس به پیامبر اکرم(ص) تقدیم شد، پس کسی نمی تواند ارزش ثروت حلال را منکر شود.

وی سیره حضرت امام علی(ع) را الگویی برای تولید ثروت عنوان کرد و گفت: تولید ثروت ارزش دارد و دین اسلام با تن پروری و بیکاری مخالف است البته آنچه بی ارزش است، انباشت ثروت های غیرمشروع است.

شجاعی با طرح این سوال که «چرا اسلام برای مالکیت ارزش قائل شده است»، گفت: مالکیت حاصل کار و تلاش افراد است و فردی که باغ و ملکی دارد برای به دست آوردن آن تلاش کرده است البته موارد استثنا وجود دارد و آن که از راه حرام و نامشروع ثروتی اندوخته باشد، ثروتمند نیست بلکه کوهی از آتش بر شانه های خود حمل می کند.

وی افزود: آنچه در آموزه های دینی و اخلاقی نکوهش شده است نه مالکیت و تولید سرمایه بلکه سرمایه سالاری و به بردگی سرمایه رفتن است والا نتیجه کار و تلاش حلال، تولید سرمایه حلال است که در دین مثل جان و آبروی فرد محترم شمرده شده است. شجاعی با بیان این که داریوش پادشاه هخامنشی در دوران ایران باستان نیز فرمان نامه ای برای ثبت املاک داشته است و قبل از آن نیز آشوریان این کار را انجام داده اند، گفت: در آیه ۲۸۲ سوره بقره قرآن کریم تأکید شده است که معامله را بنویسیم و بر نوشته خود شاهد بگیریم و بدهکاری را بنویسیم و… که دلیل این امر نیز بیان شده است. وی با اشاره به فعالیت های اداره ثبت گفت: اگرچه فعالیت و خدمات اداره ثبت اسناد و املاک تخصصی است اما باید در جامعه بروز و ظهور داشته باشد و به اطلاع مردم برسد.

مدیرمسئول روزنامه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت استفاده از فکرهای نو، ابداعات و نوآوری های کارکنان و استفاده از ظرفیت های نخبگان تأکید کرد و گفت: ابداع، نوآوری و خلاقیت باید جایگاه واقعی خود را در ثبت داشته باشد.

وی افزود: هرچه خدمت رسانی به مردم دقیق تر و اطلاع رسانی نیز کارآمدتر و به روزتر باشد، میزان دعواهای حقوقی مردم کمتر خواهد بود و پرونده های محاکم قضایی نیزکاهش می یابد، چون برخی افراد از حقوق و شرایط و قوانین اطلاع ندارند و برخی از بی اطلاعی مردم سوء استفاده می کنند. شجاعی تأکید کرد: گاهی افراد قبل از این که به محاکم قضایی مراجعه کنند، به خاطر مسائل حقوقی و مالی درگیر می شوند و مشکلاتی را برای خود و دیگران به وجود می آورند. وی با بیان این که اطلاع رسانی به مردم باید دقیق باشد، گفت: هرچه به مردم خدمت بیشتری کنیم، اعتماد مردم را افزایش و وظیفه خود را بهتر انجام می دهیم.

شجاعی افزود: اگر هزار و یک تصمیم خوب گرفته یا آیین نامه اجرایی تصویب شود که برای مردم کارگشا باشد اما به مردم اطلاع رسانی نشود، یک صدم آنچه توقع است اثر بخشی نخواهد داشت.

 

ضعف اطلاع رسانی

این مدیر رسانه ای به اقدامات انجام شده در اداره ثبت اسناد و املاک اشاره کرد و افزود: این اقدامات از ارزش زیادی برای نظام جمهوری اسلامی برخوردار است اما یک نقص عمده در سیستم ثبت اسناد کشور وجود دارد و آن هم ضعف اطلاع رسانی است.

شجاعی با بیان این که باید به میزان فعالیت ها اطلاع رسانی کنید، افزود: خدمات الکترونیکی و به روز شدن بخشی از خدمت رسانی ها و جایگزینی سندهای تک برگ با سندهای دفترچه ای یکی از اقدامات مهم اداره ثبت است که راهکار استقبال مردم از این طرح این است که صادقانه و به موقع با مردم سخن بگویید و مردم را قانع کنید که تک برگ شدن سند مزایای زیادی دارد.

وی بهره  بردن از متخصصان اطلاع رسانی را ضروری دانست و گفت: اگر مردم قانع شوند، در اجرای طرح ها مشارکت می کنند و این امر ضریب موفقیت اجرای طرح را بیشتر می کند ولی اگر قانع نشوند طرح ها مورد استقبال قرار نمی گیرد.

مدیرمسئول روزنامه خراسان با بیان این که مردم حرف های دارای مبنای علمی و صادقانه را می پذیرند، گفت: با رسانه همفکری و برای آن ها تولید خبر کنید تا مردم از حاصل زحمات کارکنان این اداره مطلع شوند و بدانند که چه کارهایی انجام می دهند.شجاعی افزود: برای اقناع مردم استمرار اطلاع رسانی ها نیز لازم است که باید در مکان های مختلف از جمله دانشگاه ها، تریبون های نماز جمعه، ملاقات های عمومی با مردم، رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه ها انجام شود. وی پیشنهاد کرد: همان گونه که برای مسائل مختلف پیام و پیامک تولید می شود، پیام های ثبتی نیز تولید شود.

بدون نظر
  1. AlyasGhasemof می گوید

    ذکات علم اموختن است کسی که میاموزد نیتتش خیر است عمرش باعزت خواهد بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.