iran flag

رییس کانون سر دفتران و دفتر یاران از مسوولان درخواست کرد: مبلغ حق التحریر عادلانه شود

محمدرضا دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران ایران در دیداری که جمعی از سردفتران و دفتریاران استان تهران با هیئت مدیره کانون به مناسبت سال جدید داشتند ضمن تبریک سال جدید و نیز ماه رجب عنوان کرد: در سال گذشته کانون سردفتران ایران با چالش های بسیاری مواجه بود. یکی از اصلی ترین این چالش ها تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در مجلس شورای اسلامی بود.خوشبختانه چند ماده از این قانون توسط کمیسیون به صحن مجلس بازگشت و در این فرصت در  دیدارهایی که با نمایندگان مجلس صورت گرفت در ماده 17 این قانون در بخشی که سند عادی را هم تراز سند رسمی می دانست، تغییراتی ایجاد شد.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، دشتی اردکانی ادامه داد: چالش بعدی که در سال 92 با آن روبرو بودیم عادلانه شدن مبلغ حق التحریر دفاتر اسناد رسمی بود. در این مورد خدمت ریاست قوه قضائیه رسیدیم، اعضای هیئت مدیره استدلال های خود را بیان کردند و مکاتباتی نیز در این زمینه با قوه قضائیه صورت گرفت. در نهایت، نهادهای مسئول به این نتیجه رسیدند که مبلغ حق التحریر دفاتر اسناد رسمی عادلانه نیست.

 

 وی عنوان کرد: مورد بعد، اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی است. بدین منظور کارگروه های مختلف در حال انجام فعالیت هستند و همکاران خبره ای در این کارگروه ها حضور دارند.  کارگروه اصلی نیز هفته آینده جلسه ای را در قوه قضائیه برگزار می کند. همچنین کارگروه مالیات ها نیز در حال انجام فعالیت خود است. باید طرحی برای ارائه به مرکز پژوهش های مجلس تهیه شود و در نهایت قانونی در این مورد در مجلس تصویب شود که سال ها قابل استفاده باشد. همچنین در سال گذشته حذف ماده 69 قانون جدید را نیز داشتیم. راهبردهایی را در سال گذشته برای حذف نشدن این ماده به کار بردیم که در حال اجرایی شدن است.

 

 رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: طبق قانون اندوخته های کانون باید در بانک ملی نگهداری شود. این در حالی است که با تدابیر اندیشیده شده از سوی هیات مدیره با برخی بانک ها صحبت هایی انجام شده است تا به بهترین روش در مورد سپرده گذاری های کانون عمل شود.

 

وی افزود: در مورد سامانه ثبت آنی مکاتبات فراوانی صورت گرفته است. در این مورد شخص رییس جمهور،‌ حسن روحانی نامه ای خطاب به کانون نوشتند و طبق این نامه آخرین مراحل ثبت آنی را جویا شدند. همچنین جلسه های هفتگی برگزار شده است تا مشکلات سامانه مرتفع شود و در این راستا رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز پیگیر حل مسائل بوده اند.

 

 دشتی اردکانی گفت: در مورد آمارگیری به منظور دریافت مالیات، ملاقاتی هایی را با سازمان امور مالیاتی کشور داشتیم. امروز نیز جلسه ای با جناب عسگری برگزار شد که در این جلسه ذکر شد مواردی را که نیاز به تفاهم نامه دارد با استفاده از تفاهم نامه مرتفع می شود و آن بخش نیز با جلسه سه جانبه ای که بین کانون سردفتران، سازمان ثبت و سازمان مالیاتی کشور برگزر می شود گفتگو و مرتفع خواهد شد.

 

 وی عنوان کرد: در سال 92 در مورد قرائت نادرستی که ناجا در مورد ماده 29 داشت با مقامات مسئول از جمله رییس قوه قضائیه دیدارهایی داشتیم. در این مورد آیت الله آملی لاریجانی ذکر کردند از قول بنده بگویید که ظرفیت این قانون تنها در اختیار دفاتر اسناد رسمی است و ناجا حق تنظیم سند خودرو را ندارد. آنچنان که ما رصد کرده ایم ناجا در این مدت حرکت خاصی نداشته است و دفاتر همچنان به کار خود در این زمینه ادامه می دهند. در سال گذشته همچنین بحث الحاق به اتحادیه جهانی سردفتران که سه سال مسکوت مانده بود دنبال شد. اعضای اتحادیه جهانی با حضور در ایتالیا بررسی کردند که با ایجاد تغییراتی در قانون، زمینه پیوستن ایران به اتحادیه جهانی فراهم شود. در این راستا همایش بین المللی باید برگزار شود که در حال پیگیری است.

 

 رییس کانون سردفتران و دفترایارن ادامه داد: در مورد وضعیت درون سازمانی کانون سردفتران باید بگویم که ما 44 میلیارد و 500 میلیون توان بودجه مصوب در سال 92 داشتیم که 30 میلیارد و 700 میلیون تومان از این مبلغ به امور مستمری و بازنشستگی تعلق گرفت. 7.5 میلیارد مربوط به امور بیمه درمانی و سایر مبلغ نیز برای تهیه فضا برای شهرستان هایی که از دفتر کانون بهره مند نبودند و هزینه های جاری تعلق گرفت. همچنین در واحد درمان گزارش ها به صورت الکترونیک ارائه می شود تا مشکلات واحد درمان مرتفع شود. در زمینه آموزش برای اولین بار سه دوره کلاس های کارآموزی سردفتری ماده 69 برگزار شد. این در حالی است که سابقا سازمان ثبت امتحان هایی را برگزار می کرد اما امروز با گذراندن دوره های کارآموزی در کانون و گرفتن امتحان و اختبار، سردفتری که مستعد باشد به سازمان جهت ابلاغ معرفی می شود.  

 

وی افزود: در بحث بازرسی ها 260 مورد بازرسی صورت گرفت که با این بازرسی ها وصول حق الثب 15 میلیون تومان و وصول حق التحریر متاسفانه 400 میلیون تومان بود. همچنین در مورد بیمه درمانی کارهای بزرگی انجام گرفت و آیین نامه بیمه درمانی به تصویب رسید که به صورت پایلوت در چند استان در حالی اجرا است.

 

 دشتی اردکانی گفت: کانون سردفتران در خیابان امام خمینی ساختمانی قدیمی را دارد که دستور مرمت آن را داده ایم تا پس از بازسازی یا به عنوان موزه یا کتابخانه و یا محل استقرار اعضای هیئت مدیره استفاده شود. به طور کل کانون در تهران 5 ساختمان دارد که قصد داریم با فروش این ساختمان ها، یک محل واحد را تهیه کنیم و تمامی امور مربوط به کانون را در یک مکان تجمیع کنیم. متاسفانه در اسفند ماه شاهد قطع سامانه ثبت الکترونیک در سازمان ثبت احوال بودیم که ریاست این سازمان قول مساعد برای عدم تکرار این مورد را دادند تا دوستان سردفتر دچار مشکل نشوند.از سوی دیگر در زمینه نصب دستگاه کارتخوان در دفاتر اسناد رسمی جلساتی را با بانک ملی  و پارسیان داشتیم که خوشبختانه این مورد نیز به تصویب رسید.

 

در ادامه این جلسه مسلم آقاصفری نائب رییس کانون سردفتران و دفتریاران ایران ضمن گله مندی از عدم حضور تمامی مدعوین و همکاران تهران گفت: در سال 92 در مقام خدمت گذاری در بخش روابط عمومی کانون کارهایی را تا حد ممکن پیش بردیم. در روابط عمومی وظیفه تهیه نشریات ضمیمه را داشتیم که دو شماره در سال 92 منتشر شد. اما در سایر زمینه ها فعالیت و رضایت کافی وجود دارد از جمله انتشار 490 مورد اخبار که توسط هیئت خبرنگاری که با تیم روابط عمومی مشغول به کار است تهیه و منتشر شد. همراه با این عدد 160 مورد خبر در رسانه های تصویری به نمایش درآمد.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه مطالب منتشر شده توسط تیم خبر کانون مطوب بود اما از آنجا که مطبوعات و رسانه ها افکار خودشان را دارند با گزینش مطالب و تغییر تیتر ها در اخباری که تیم خبر ما محتوای اولیه اش را تهیه می کرد اعمال سلیقه می کردند.اما به طور کل از نظر تعداد انتشار خبر بیش از سال گذشته موفق بوده ایم.

 

 

 

نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: همانطور که ذکر شد سه همایش برگزار شد که از این تعداد یک مورد به همایش 6 دی تعلق داشت که به دلیل این که این تاریخ با زمان کاری برخی از مسئولان مطابقت نداشت این مراسم در مکانی کم وسعت تر و تنها با حضور وزیر دادگستری و رییس سازمان ثبت برگزار شد. تلاش ما بر این است که در سال جاری این همایش در مکانی وسیع تر و به صورت گسترده تری برگزار شود.

 

در ادامه محمد عظیمیان،عضو هیات مدیره و رییس دفتر حقوقی کانون به ذکر تلاش هایی که این دفتر در سال گذشته انجام داده بود پرداخت و گفت: همانطور که در جریان هستید این دفتر شامل 5 کمیسیون شامل: کمیسیون بررسی و اصلاح قوانین، کمیسیون حمایت و معاضدت قضایی، کمیسیون حقوقی، کمیسیون وحدت رویه، کمیسیون بیمه مسئولیت مدنی است. از آنجا که در  کمیسیون بررسی و اصلاح قوانین؛ موضوعات ارجاعی بررسی می شود و به پرسش های حقوقی و ثبتی ارجاعی پاسخ داده می شود تغییر قانون دفاتر اسناد رسمی که قانون پایه است انجام شد.  همچنین بررسی آیین نامه بیمه و بازنشستگی و ماده واحده حق التحریر و اصلاح قانون حق التحریر از دیگر فعالیت های این دفتر در سال گذشته بوده است.

 

وی افزود: همچنین در این مدت به تعداد 225 نامه به کمیسیون های مختلف این دفتر ارجاع شده که در خصوص آنها بحث و بررسی واظهار نظر صورت پذیرفته است. در خصوص 36 موضوع در کمیسیون حقوقی بحث و بررسی و اظهار نظر صورت پذیرفته است. تعداد 12 پرونده در کمیسیون بیمه مسئولیت مدنی توسط دو کارشناس از سوی کانون و یک کارشناس از سوی بیمه ایران مطرح و کارشناسی شد. 8 موضوع در کمیسیون بررسی و اصلاح قوانین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 11 سوال در قالب 6 رای کمیسیون جهت تایید نهایی به سازمان ثبت ارسال شده است. کمیسیون حمایت و معاضدت قضایی 18 مورد پرونده رفع اختلاف بعد از بررسی به جوامع استان های مربوطه ارجاع شده است. 15 مورد از پرونده های اختلاف بعد از بررسی در کمیسیون به سازمان ثبت ارسال شده است.

 

همچنین محمد گودرزی، عضو هیات مدیره و رییس دفتر نظارت و بازرسی کانون سردفتران و دفتریاران با بیان این که به صورت موقت مسئولیت بخش درمانی را نیز برعهده دارد، عنوان کرد: لفظ بازرسی لفظ تلخی است و خلاف واقع است اگر بگویم خود بنده از بازرسی در دفتر خود استقبال می کنم اما در مدت زمانی که در دفتر بازرسی در خدمت نایب رییس فعلی کانون بودم متوجه شدم که فضای بازرسی را نیز می توان تلطیف کرد. بنابراین هر کسی اعتراضی نسبت به روند بازرسی ها و بازرس ها از جمله بنده دارد با جان و دل می پذیرم. اما دوستان سردفتر نیز وجه ارشاد برخورد بازرسان را بیش از وجه مچ گیری در نظر بگیرند. همانطور که بر اساس اشتباه محاسبانی در میزان حق التحریر ها مبلغ قابل توجهی به کانون تعلق گرفت. در سال گذشته هم 83 دفتر اسناد رسمی مورد بازرسی کلی و 260 دفتر مورد بازرسی اجمالی و موردی قرار گرفته اند.

 

وی ادامه داد : از سوی دیگر واحد درمانی کانون همواره خط مقدم اعتراض همکاران بخصوص در استان ها بوده است. زیرا دوستان حاضر در استان ها همواره معترض بودند امکاناتی که در تهران برای سردفتران و دفتریاران وجود دارد بی بهره اند. بدین منظور در چند استان با بیمارستان هایی که خود مجامع پیشنهاد داده بودند قراردادهایی منعقد کردیم. در نظر داشتیم که امسال بیمه های درمانی تجدید نشود زیرا رییس جمهور دستور بیمه تمامی ایرانیان را صادر کرده اند اما دوستانی که سابقه دارند به صورت نصف قیمت از این بیمه برخوردار می شوند.

 

گودرزی افزود: در واحد درمانی تا سقف 18 میلیون به منظور بیمه بیماری ها و تا سقف 4 میلیون در بحث تولد فرزند پرداخت می شود که این ارقام تا پیش از این بسیار کمتر از این بود و با همفکری با دیگر اعضای هیات مدیره سعی بر آن داریم تا ارقام درمانی را بهبود ببخشیم. همچنین دفترچه ای با نام تعرفه معیار تهیه شده است که قیمت های بیمه درمانی تمام سازمان های دولتی ذکر شده است.

 

در ادامه احمدعلی قاسمی از اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در سخنانی کوتاه خطاب به سردفتران گفت: جمع سردفتران افرادی عالم و تحصیلکرده هستند. باید علم و دانسته خود را محور قرار دهیم و همانطور که در هیات مدیره اتحاد وجود دارد این اتحاد در میان تمامی سردفتران ساری و جاری شود، در این حالت است که می توان کانون را به واحدی علمی تبدیل کرد.

 

 

 

بدون نظر
  1. سردفتر مبهوت ! می گوید

    افزایش معقولانه ی تعرفه ی حق التحریر خواسته ای به حق و کاملاً منطقیست. لیکن دندان طمع و اعمال پشت پرده و مخالف شئون سردفتری برخی سردفتر نماها – هرچند که انگشت شمارند – معضلی بزرگ است و چاره ای اساسی باید در خصوص آن اندیشیده شود. وقتی تعرفه تحریر افزایش یابد ولی اشتهای سیری ناپذیر همکاری که مایل است کل اسناد یک شهرستان را انحصاراً و یک تنه تنظیم کند، موجب آن گردد که به لطایف الحیل، اسناد سایر همکاران صدیق از دستشان خارج گردد، چه میتوان کرد؟!! چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید / گفتا ز که که نالیم که از ماست که بر ماست!! اینها متأسفانه واقعیت دارد. هر چند بسیار تلخ.

  2. سردفتر می گوید

    سلام کمیسیون تقسیم اسناد فراموش شد !!!
    پیش بینی سقف حق التحریر فراموش شد !!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.