iran flag

تلاش برای استقرار اظهارنامه الکترونیکی در سال ۹۳

اظهارنامه‌ها در سال جاری به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود و در حال تلاش هستیم تا روند کار به گونه‌ای شود که نیاز به دریافت اظهارنامه فیزیکی نباشد و مودیان بتوانند همزمان با ارایه اظهارنامه الکترونیکی مالیات خود را نیز به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از سایت خبری تخصصی خدمات ارزش افزوده، رییس سازمان امور مالیاتی با بیان این‌که سایت سازمان مالیاتی برای دریافت اظهارنامه الکترونیکی باز است افزود: ‌روزانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ مودی اقدام به ارائه اظهارنامه می‌کنند و مودیان برای دریافت اظهارنامه منتظر تیر ماه نباشند.

 

وی با بیان اینکه تا تیر ماه سال گذشته ۱۲ هزار نفر امضای الکترونیکی دریافت کرده‌ بودند گفت: کسانی که به صورت الکترونیکی اظهارنامه پر می‌کنند باید برای دریافت امضای دیجیتال نیز اقدام کنند.

 

 رفع مشکلات نرم‌افزاری طرح جامع مالیاتی

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان این‌که طرح جامع مالیاتی با تولید نرم‌افزار و آماده‌سازی برای نصب به صورت پایلوت در استان‌های تهران، ‌ اصفهان و کرمانشاه در حال اجرا است و مشکلات موجود برطرف شده است، گفت: در فاز جدید طرح جامع مالیاتی هفت استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، قزوین، قم، مرکزی و خوزستان اجرا می‌شود.

 

عسکری با بیان این‌که کار نصب نرم‌افزار طرح جامع را در این استان‌ها انجام خواهیم داد و مقدمات کار برای تامین تجهیزات از سال قبل آغاز شده است، گفت: در سال جاری با اجرای طرح جامع در این هفت استان، بیش از ۶۰ درصد ظرفیت مالیاتی کشور زیر بار طرح جامع می‌رود.

 

به گفته وی در فاز سوم طرح جامع مالیاتی در ۱۰ استان دیگر اجرا خواهد شد.

 

آمادگی برای ورود به حساب بانکی افراد

رییس سازمان امور مالیاتی درباره ورود نظام مالیاتی به حساب‌های بانکی افراد گفت: نظام مالیاتی وارد حساب‌های بانکی اشخاص نمی‌شود. البته طبق ماده ۲۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم اگر نظام مالیاتی به گردش حساب افراد نیاز داشته باشد می‌تواند با اجازه وزیر اقدام به دریافت گردش حساب مودیان از بانک‌ها کند.

 

عسکری درباره ارایه اطلاعات به دولت برای راستی آزمایی ثبت نام مرحله دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: در مورد اجرای فاز دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها و ثبت‌نام کنندگان برای دریافت یارانه دولت اگر لازم بداند از هر مسیری که به تشخیص برسد اقدام به راستی آزمایی می‌کند اما تاکنون در این زمینه به سازمان مالیاتی چیزی منعکس نشده است اما اگر لازم باشد از اطلاعات موجود در اختیار دولت قرار می‌دهیم.

 

 عدم توافق با اصناف 

معاون وزیر اقتصاد در مورد توافق سازمان مالیاتی با اصناف گفت: در قالب طرح جامع، چیزی به نام توافق وجود ندارد در چارچوب این طرح قانون به سازمان اجازه داده که برای گروه خاصی در اقصی نقاط کشور مالیات مقطوع تعیین شود. سال گذشته نیز عملا در مذاکرات با اصناف به توافقی نرسیدیم، این در حالی است که ما رویکرد کلان را دنبال می‌کنیم.

 

عسکری با اعلام این مطلب که سال گذشته نزدیک به یک میلیون اظهارنامه سفید بوده است، گفت: قرار است سازمان مالیاتی اظهارنامه مالیاتی بگیرد، نه اظهارنامه اطلاعات هویتی. این در حالی است که از دو میلیون و ۴۰۰ هزار مودی، ۴۴۰ هزار مودی اظهارنامه دادند و برگ قطعی آن‌ها صادر و مالیات آن‌ها تعیین شد. همچنین دو میلیون اظهارنامه خارج از چارچوب پر شد که یک میلیون اظهارنامه آن سفید بود، اما به هر حال سازمان مجبور به رسیدگی این اظهارنامه‌ها است حتی اگر سفید یا ناقص باشد.

 

وی با بیان این‌که سال گذشته نیز با اصناف به توافق نرسیدیم، گفت: رویکرد کلان را دنبال می‌کنیم و کلیه مودیان باید مالیات خود را اظهار کنند و از نظر ما اظهار نامه سفید اظهارنامه نیست.

 

رییس سازمان امور مالیاتی کشور درباره معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: براساس ماده ۱۰۷ قانون مالیات‌های مستقیم ورود تجهیزات و ماشین‌آلات توسط سرمایه‌گذار خارجی از مالیات معاف است اما به خدمات مالیات تعلق می‌گیرد. همچنین سرمایه‌گذاران خارجی مانند سرمایه‌گذاران داخلی با توجه به قوانین موجود از معافیت‌های مالیاتی برخودار هستند.

 

عسکری در خصوص تعداد کل ممنوع‌الخروجی‌های مالیاتی در کشور گفت: پیش از ۶ هزار نفر ممنوع‌الخروجی وجود دارد.

 

وی افزود: در پایان سال گذشته ثبت قانون را برای ممنوع‌الخروجی افراد با اختیار خودم بالا برده و برای برخی ۱۰ میلیون و نیز برخی واحدهای تولیدی صد میلیون و همچنین واحدهای تولید پروانه بهره‌برداری ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

 

وی در مورد مطالبات معوق سازمان امور مالیاتی گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار میلیارد تومان معوق وجود دارد و هر سال نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان از محل ممنوع‌الخروجی‌ها درآمد حاصل می‌شود.

بدون نظر
  1. سردفتر خوب می گوید

    تفاهم نامه اداره امور مالیاتی و کانون سردفتران منطقی و عادلانه نیست . این تفاهم نامه می بایست بر مبنای دریافت مالیات بصورت تصاعدی صورت پذیرد . به عنوان مثال دفتر خانه ای که تحریرش ۵ میلیون تومان می باشد تمامی این مبلغ صرف هزینه های دفترخانه می گردد و بیش از این مبلغ است که سود محسوب شده و مشمول مالیات می گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.