iran flag

سازمان ثبت اسناد سالانه 25 میلیون مورد خدمت به مردم ارایه می کند

 

سازمان ثبت اسناد سالانه 25 میلیون مورد خدمت به مردم ارایه می کند
تهران- رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت که این سازمان سالانه 25 میلیون مورد خدمت به مردم ارایه می کند و با میزان 200 میلیون بار مراجعه مردمی به مراکز ثبتی، از جمله نهادهای تاثیر گذار و خدمت رسان کشور است.
"احمد تویسرکانی" در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک یک نهاد حاکمیتی وابسته به دستگاه قضاییه است وحجم عظیمی از خدمات دهی به مردم را عهده دار است.
معاون قوه قضاییه با اشاره به دامنه خدمت رسانی سازمان ثبت اسناد و املاک به جامعه ادامه داد: صدور اسناد مالکیت، ثبت معاملات رسمی، ثبت شرکت ها و موسسه های غیر تجاری، ثبت اختراعات و ابتکارات، اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا، ثبت ازدواج و طلاق از جمله خدمات این سازمان به مردم است.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه میزان مراجعات متقاضیان به مجموعه این سازمان بسیار زیاد است، گفت: حدود 500 اداره و قریب به 13 هزار دفترخانه در کشور مشغول ارایه خدمات هستند و 200 میلیون مراجعه سالانه به این مجموعه صورت می گیرد.
معاون رییس قوه قضاییه تصریح کرد آنچه ما احساس می کنیم که به عنوان تکلیف و وظیفه است، حرکت درجهت کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری بخصوص در سازمان گسترده ای همچون ثبت اسناد و املاک است.
تویسرکانی، حرکت در جهت شفاف سازی و افزایش سرعت عملکرد به همراه ارتقای سلامت اداری و کاهش مراجعات متقاضیان به واحدهای ثبتی را از جمله رویکردهای سازمان ثبت اسناد و املاک در دوره جدید بیان کرد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در صورتی که بتوانیم با اصلاح برخی فرآیند ها در حوزه ثبت حدود 100 میلیون از مراجعات مردمی به مراکز ثبتی را کاهش دهیم، می توانیم در حجم عظیمی از هزینه های منابع عمومی کشور صرفه جویی کنیم که رضایتمندی مردم را در پی خواهد داشت .
معاون قوه قضاییه توضیح داد: در این جهت، برنامه های گسترده ای داریم که استفاده کامل از فناوری های نو و اصلاح قوانین و مقرراتی که منطبق با نیاز امروز سازمان ثبت نیست، از اولویت هاست.
تویسرکانی به روز رسانی قوانین و مقررات، تجهیز منابع وامکانات به همراه نظارت و کنترل و تلاش برای ارتقای اعتبارات سازمانی را از دیگر رویکردهای مدیریت حوه ثبت اسناد و املاک در دوره اخیر برشمرد.
وی با بیان اینکه سازمان ثبت به رغم درآمدزا بودن از مجموع درآمدهای خود کمترین بهره را می برد، گفت: سازمان ثبت با گستره ای وسیع در سطح کشور و با قدمتی قریب به 100 سال از لحاظ ابزار، امکانات و پشتیبانی در وضعیت بسیار ضعیفی به سر می برد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک یادآورشد که یک سوم واحدهای ثبتی که حدود 150 ساختمان اداری را شامل می شود، استیجاری است و بیش از نیمی از ساختمان های اداری این سازمان که سرویس دهی به مردم را عهده دارند، قدیمی و فرسوده هستند.
به گفته معاون قوه قضاییه، وضعیت پشتیبانی و کمک های انسانی در سازمان ثبت بسیار ضعیف بوده و از جهت نیروی انسانی این سازمان به شدت نیازمند است.
وی یادآورشد که 30 درصد از پست های اداری سازمان ثبت اسناد خالی است و این مجموعه از لحاظ نیروی انسانی ماهر و متخصص دچار مشکل است.
تویسرکانی همچنین نبود اعتبارات مناسب را از جمله چالش های سازمان ثبت اسناد عنوان کرد و گفت: در برنامه و قانون بودجه سال 89، کارهای زیادی انجام شده است و رایزنی با دولت و مجلس برای ارتقای وضعیت بودجه در اولویت امور قرار گرفته است.
این مقام قضایی تصریح کرد با افزایش بودجه واعتبارات سازمان ثبت و در کنار آن ارتقای خدمات دهی به مردم، موجبات رضایتمندی آنان را از این مجموعه که مراجعان بسیاری دارد، فراهم می کند.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک همچنین به ضرورت تسریع در اجرای طرح کاداستر ( تهیه نقشه هوایی از املاک و اراضی ) در کشور اشاره کرد و گفت: از سال 73 و در قالب برنامه ای 20 ساله و بودجه 170 میلیارد تومانی قرار شد که این طرح اجرا شود اما با گذشت بیش از 17 سال از تصویب این طرح، تنها 50 میلیارد تومان برای اجرای آن احتصاص یافته است.
تویسرکانی با طرح این پرسش که چرا با گذشت سالیان متمادی از تصویب طرح کاداستر که برنامه ای مهم ملی است و آثارش هم متوجه مردم و همه دستگاهها می شود باید برای جذب اعتبار آن استدلال کنیم، گفت: جای تاسف است که سازمان ثبت از منابعی که خود کسب درآمد می کند، نمی تواند بهره گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با اهتمام دولت و تامین باقیمانده اعتبار اجرای طرح نقشه هوایی از املاک، زمینه اجرای این طرح ملی فراهم شود.
اجتمام**1010/1572


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.