بسم الله الرحمن الرحیم
به نام آن خداوندی که هم ایجاد وآفرینش نعمت ها و هم بقا و دوام نعمت ها هر دو در کف با کفایت حضرت اوست
حکم زیارت قبور
نکتۀ دیگری که مخالفان توسل بر آن اشکال می گیرند، زیارت قبور انبیاء علیهم السلام ائمه علیهم السلام و اولیاء الله و تبرک جستن به آن هاست . در پاسخ باید گفت که قرآن و سنت نه تنها این عمل را رد نمی کند ، بلکه بر صحت آن نیز تاکید می ورزد .
خداوند در قرآن می فرماید:
(وَاتَّخِذُوا مِن مَقَام اِبرَاهیمَ مُصَلٌّی)1
و از مقام ابراهیم ، نمازگاهی اختیار کنید.
اینکه خدا می فرماید مقام ابراهیم را نمازگاه خود قرار دهید ، دعوت به چیست ؟
مقام ابراهیم ، جایگاه همان سنگ مبارکی است که در زمان ساختن کعبه زیر پای حضرت ابراهیم علیه السلام قرار داشت و خداوند به برکت قدوم آن حضرت به آن سنگ قداست بخشید و در این آیه به انتخاب این مکان برای جایگاه نماز امر کرده است .
از سوی دیگر ، در سنت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله و اهل بیت علیهم السلام او تبرک جستن به برخی از مقدسات دیده می شود؛ برای مثال ، یکی از سنت های موکدپیامبر صلی الله علیه واله و اهل بیت علیهم السلام در مسئله حج وعمره که در منابع اهل سنت نیز بدان اشاره شده است «استلام» حجرالاسود است؛ مثلا" عکرمه از ابن عباس نقل می کند که :
«رَاَیتُ الَّنبی صلی الله علیه و الهیَسجُدُ عَلَی الحَجَر»2
دیدم که نبی مکرم صلی الله علیه واله بر سنگ (حجرالاسود)سجده می کند
بخاری نیز از عبداله بن عمر روایت می کند:
«رَاَیتُ رَسول الله (ص)یَستَلِمُهُ وَ یُقَبِّلُهُ»3
رسول خدا صلی الله علیه واله را مشاهده کردم که آن (حجرالاسود) را استلام می کند و آن را می بوسد.
…سیرۀ عملی رسول خدا صلی الله علیه واله و اهل بیت علیهم السلام و صحابه بر جواز زیارت قبور دلالت دارد؛ از جمله نقل شده است :
«زارَ الَّنبِیُ صلی الله علیه واله قَبرَ اُمِّه فَبَکَی وَاَبکَی مَن حَولَهُ ……وَاستَاذَنتُهُ [ربی]اَنَّ اَزُورَ قَبرَها فَاذَنَ لِی فَزُورُوا القُبُور فَانَّها تُذَکِّرُ المَوت»4
نبی مکرم صلی الله علیه واله قبر مادرش را زیارت کرد و گریست و اطرافیان را [نیز]گریاند ……سپس فرمود:[از پروردگار]اجازه گرفتم تا به زیارت قبر او بروم و به من اجازه داد . پس شما [هم]قبور را زیارت کنید که همانا این زیارت موجب یاداوری مرگ است.
همچنین انس از رسول خدا صلی الله علیه واله نقل می کند:
«مَن زارَنِی بِالمَدِیِنَهِ مُحتَسِبا کُنتُ لَهُ شَهِیدا اَو شَفِیعا یَومَ القِیَامَهِ»5
هرکس مرا برای وجه الله [و به نیت قربت]در مدینه زیارت کند، گواه یا شفیع او در روز قیامت خواهم بود .
طبرانی و بیهقی نیز از عبدالله عمر نقل می کنند که رسول خدا صلی الله علیه واله فرمود:
«مَن حَجَّ فَرازَ قَبری بَعدَ وَفَاتی کَانَ کَمَن زارَنی فی حَیاتی»6
هرکس که حج گذارد ، آنگاه قبر مرا پس از وفاتم زیارت کند، مانندکسی است که در زنده بودنم به دیدارم آمده است .
…آنچه مسلم است ، تعظیم اولیای الهی چه در زمان حیات آنها و چه بعد از آن و تعظیم قبور و جایگاه آن ها نه تنها منافاتی با توحید ندارد، بلکه از مصادیق تعظیم شعایر الهی است :
(ذلِکَ وَ مَن یُعَظَّم شَعَائِر الله فَاِنِهَّا مِن تَقوَی القُلُوب )7
این است [فرایض حج]و هرکس شعایر خدا را بزرگ دارد ، پس در حقیت ، آن از تقوای دل هاست .
یک دیگر از دلایلی که مسلمانان بر مبنای سنت پیامبر به زیارت قبور نبی مکرم (ص)و اهل بیت علیهم السلام اهتمام می ورزند ،آن است که یاد و خاطره بزرگانی را زنده و جاویدان نگاه دارند که بشر تا ابد وام دار زحمات و کوشش بی پایان ایشان است ؛ همانطور که در آموزه های قرآن کریم در ماجرای اصحاب کهف آگاهان قوم هنگامی که به غار و محل آرمیدن این بزرگان رسیدند و با بدن های بی جانشان برخورد کردند ، برای تجلیل و تمجید از این قهرمانان توحید و خفتگان بیدار، بر مزار آنها مسجدی بنا کردند:
(قَالَ الَّذیِنَ غَلَبُوا عَلَی اَمرِهِم لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهم مَسجِدا)8
کسانی که برکارشان غلبه یافتند ، گفتند:حتما" برایشان معبدی بنا خواهیم کرد
واضح است که مسلمانان به سنگ و چوب قبر و طلا و نقره ضریح دل نبسته اند ؛ بلکه هدف آنها اتصال روح خویش به ارواح پاک اولیا برای تقرب به خداوند است . بوسه زدن بر کلام خدا و بر در و دیوار حرم مطهر پیامبر (ص ) و ائمه معصومین (ع) نیز به خاطر عشقی است که به صاحبان آن مضاجع وجود دارد و اگر این در و دیوار در جای دیگری نصب شده بود ، کسی آن را نمی بوسید .
بنابراین توسل به یامبر(ص) و اهل بیت پس از رحلت ایشان و زیارت قبورشان ، مانند زمان زنده بودن آنها توجه و استعانت استقلالی نیست ؛ یعنی مسلمانان معتقدند عطا و لطف و قبض و بسط امور در کف با کفایت خداوند است و این بزرگان ، جلوه اتم و مظهر اکمل صفات خداوند در هستی و انسانهای آبرومندی هستند که واسطه رحمت خداوند بر خلایق محسوب میشوند . به همین دلیل اهل ایمان روی به درگاهشان می آورند تا به حق تقرب بجویند و انس قلبی خود را با اولیاء الله فزون تر کنند و اگر تواضع و خضوعی نشان می دهند، کرنش در برابر مقامی است که خداوند به آنها داده است .9
1.بقره .125
2.ابوبکر احمدبن حسین بیهقی ، السنن الکبری ، ج5، ص75
3. محمد بن اسماعیل بخاری ، الصحیح ، ،ج 2، ص162
4.مسلم بن حجاج نیشابوری ، الصحیح ، ج 3، ص 65
5- رشیدالدین محمد (ابن شهر آشوب) ، المناقب ، ج 1، ص 210
6- ابوبکر احمد بن حسین بیهقی ، السنن الکبری ، ج 5، ص 246
7- حج ، 32
8- کهف 21
9. تفسیر مشکاه استاد محمدعلی انصاری ،جلد اول، ص 273 به بعد
آقا سلام.حکم حق الناس را هم بگوئید چیست؟ با این همه قطع سیستم در طول روز و ماه بعناوین مختلف و طلبکاری ارباب رجوع و توهینات انان. ما که کم آوردیم شما راحت باشین.
معلوم نیست مارو جزء الناس حساب میکنن یانه؟
چون طبق بند ۲ تبصره ۱ ماده ۱۲ خلقت سردفتران ،سردفتران جز ناس محسوب نمیشوند پس حقی هم ندارند.
سلام آقا مااز طلا بودن پشیمان گشته ایم مارابهمان مس تبدیل کنید والله شنبه هفته گذشته کلا قطع تاپنج شنبه روزی دوالی سه ساعت قطع شنبه امروز هم تاساعت ۱۱ قطعه فحش ارباب رجوع برای ماباشد تا آن دنیا کمی از گناهان مابکاهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟