iran flag

فرا رسیدن ماه ضیافت الهی ، ماه رحمت و برکت و غفران برتمامی مسلمین جهان مبارک باد

به نام خدا

عظمت ماه مبارک رمضان در فرازهایی از خطبه شعبانیه از زبان رسول اکرم صلوات الله علیه و آله

 

فضیلت ماه رمضان :

ای مردم :به درستی که ماه خدا به برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده ماهی که نزد خدا بهترین ماه ها و روزهای آن بهترین روزها و شب های آن بهترین شب ها و ساعات آن بهترین ساعت هاست .

ضیافت الهی

و آن ماهی است که در آن به مهمانی خدا خوانده شده و از جمله اهل کرامت خداوند محسوب شده اید.

روزه و تلاوت قرآن

پس با نیت های درست و دل های پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا برای روزه داری در این ماه و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد چرا که بدبخت ، کسی است که در این ماه بزرگ ، از آمرزش الهی محروم بماند .

گرسنگی و تشنگی قیامت

با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه ، گرسنگی و تشنگی قیامت را یاد کنید به نیازمندان صدقه بدهید

احترام به بزرگان

به بزرگان خود احترام بگذارید و بر کوچک هایتان ترحم و به بستگانتان نیکی کنید

کنترل زبان

زبانتان را نگه دارید (زبان خود را از گفتار ناپسند و زشت نگه دارید) .

کنترل چشم

چشم هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست ، بپوشانید

کنترل گوش

گوش یتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست ، فروبندید

اکرام ایتام

به یتیمان مردم ، محبت کنید تا بر یتیمان شما محبت ورزند

توبه

از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید

ثواب اعمال ولو غیر ارادی

نفس هایتان در آن تسبیح است ، خوابتان در آن عبادت ، عملتان در آن پذیرفته و دعایتان اجابت شده است

 

دعا هنگام نماز

در هنگام نماز ، دستانتان را برآستان او به دعا بلند کنید که آن هنگام خداوند با نظر رحمت به بندگانش می نگرد و هرگاه با او مناجات کنند ، پاسخشان می دهد و چون او را صدا بزنند ، جوابشان می گوید و چون اورا بخوانند، اجابتشان می کند

طولانی کردن سجده ها

ای مردم جان های شما در گرو کارهای شماست پس با آمرزش خواهی از خداوند، آن ها را آزاد سازید ؛ و پشت های شما از بار گناهانتان سنگین است ، پس با طولانی کردن سجده های خود ، آن ها را سبک کنید. بدانید که خداوند که یادش والاست به عزت خود سوگند خورده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمی کند و در روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان برای حساب می ایستند ، آنان را با آتش هراسان نمی سازد .

اهمیت اطعام

ای مردم ؛ هر که از شما در این ماه ، روزه داری را افطار دهد پاداش او برای آن نزدخدا ، به اندازه پاداش آزاد کردن یک برده است و باعث آمرزش گناهان گذشته او می شود . برخی اصحاب گفتند : یا رسول الله همه ما قادر به انجام آن نیستیم حضرت فرمودند :  با افطار دادن روزه داران ، از آتش جهنم بپرهیزید اگر چه به نصف دانه خرما و یا به یک جرعه آب باشد

صلوات

و هر کسی در این ماه ، بر من زیاد صلوات بفرستد، خداوند کفه میزان عمل نیک او را در قیامت سنگین می کند

قرآن

و هرکس در آن ، آیه ای از قرآن تلاوت کند ؛ پاداش کسی را دارد که در ماه های دیگر ختم قرآن کرده است

ای مردم در این ماه ، درهای بهشت بازند . پس از پروردگارتان بخواهید که آن ها را بر شما نبندد و درهای دوزخ بسته اند پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید .

حسن خلق

ای مردم : هرکس اخلاقش را در این ماه ، نیکو سازد برای او وسیله عبور از صراط خواهد بود، در آن روز که گام ها بر صراط می لغزد.

مدارا با زیردست

و هرکس در این ماه بر زیردستان خود آسان گیرد ، خداوند حساب اورا را سبک خواهد گرفت و هرکس در این ماه ، شر خود را از دیگران باز دارد خداوند در روز دیدارش ، غضب خویش را از او باز خواهد داشت .

صله ارحام

و هر که در این ماه به خویشاوند خود نیکی کند ، در روز دیدار ، خداوند با رحمتش به او نیکی خواهد کرد و هرکس در این ماه از خویشان خود ببرد خداوند در روز دیدار، رحمتش را از خود قطع خواهد کرد.

نماز مستحبی

و هرکس در آن ، نماز مستحبی بخواند، برای او دوری از آتش ، نوشته می شود و هرکس واجبی را در آن ادا کند، پاداش کسی را دارد که هفتاد واجب را درماههای دیگر ادا کرده است .

پرهیز از حرام ،برترین اعمال

امام علی (ع)می فرمایند من برخاستم و گفتم : ای پیامبر خدا برترین کارها در این ماه چیست ؟فرمودند : برترین کارها در این ماه ، پرهیز از حرام های الهی است .

پس گریست : گفتم : ای پیامبر خدا سبب گریه شما چیست ؟ فرمودند : علی جان گریه من برای این است که در این ماه در حالی که به نماز ایستاده ای فرق سرت به دست شقی ترین انسان ها شکافته و محاسن شریف توبه خون خضاب می شود

در این ماه سراسر غفران و رحمت از شما التماس دعا داریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.