iran flag

مصاحبه اختصاصی رییس کانون سردفتران و دفتریاران با پارس وندار

شخصا بی کفایتی شرکت سامان را به ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جناب آقای صدر نوری، جناب آقای جهانگرد رییس سازمان فن آوری و اطلاعات، جناب آقای قنبری معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و جناب آقای فاطمی عضو محترم هیات مدیره و ریاست مرکز فن آوری اطلاعات بانک ملی اعلام نمودم. من از همکارانم بابت عملکرد غیر مسوولانه شرکت سامان عذرخواهی می کنم و من هم معتقدم اطلاع رسانی دیرهنگام شرکت سامان، توهین به خانواده بزرگ دفاتر اسناد رسمی است و تمام تلاشم بر این است تا با هماهنگی بانک ملی ایران نسبت به تغییر این شرکت در پشتیبانی از دستگاه کارتخوان دفاتر اسناد رسمی اقدام شود.

محمدرضا دشتی اردکانی، اولین شخصی بود که پارس وندار به مناسبت جایگاه ایشان در کانون سردفتران و دفتریاران، برای مصاحبه انتخاب نمود.

 در ابتدای این مصاحبه، به نمایندگی از همکاران عزیز سراسر کشور مراتب اعتراض شدید همکاران نسبت به عملکرد نامناسب و به دور از شأن شرکت سامان به ایشان ابلاغ شد و از ایشان درخواست گردید با هماهنگی بانک ملی ایران نسبت به تغییر این شرکت پشتیبان دستگاههای کارتخوان دفاتر اسناد رسمی، اقدام فوری به عمل آورند.

 ضمن تشکر از ریاست کانون سردفتران و دفتریاران، این گفتگو تقدیم شما عزیزان می گردد:

 چرا بسیاری از وعده های انتخاباتی اعضاء هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص رفع مشکلات حرفه ای همکاران ما بعد از ایام انتخابات و اخذ ابلاغ از رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به فراموشی سپرده می شود و مشکلات مانند گذشته همچنان باقی می ماند؟

بسم الله الرحمن ارحیم

فرارسیدن ماه مبارک رمضان، همچنین پیشاپیش ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) را خدمت شما و همه همکاران عزیزم تبریک عرض می نمایم.

آغاز فعالیت رسمی پارس ونداررابه فال نیک می گیرم و امیدوارم با توجه به منشور اخلاقی وبلاگ نویسان که در سومین نشست همکاران وبلاگ نویس به تصویب رسید، گامهای مهمی در راستای اطلاع رسانی، شفافیت و ارتقاء علمی همکاران و انعکاس مشکلات حرفه ای بر داشته شود. به عنوان رییس کانون سردفتران از شورای سیاستگزاری و تیم اجرایی پارس وندار صمیمانه تشکر می کنم.

انتخابات در عرصه های مختلف به دو گونه بر گزار می شود. در انتخاباتی مانند ریاست جمهوری در کشورمان، رییس جمهور پس از انتخاب شدن با رای مردم، تیم کاری خودش را شخصا انتخاب می کند و می تواند برنامه های خود را با هماهنگی کامل اجرا کند و نسبت مسایل هم کاملا پاسخگو خواهد بود.

اما در انتخاباتی نظیر مجلس شورای اسلامی، شوراها و حتی کانون سردفتران و دفتریاران، این موضوع متفاوت است. چرا که تصمیم جمعی اعضاء کارها را به پیش می برد و نظر اکثریت قابلیت اجرا دارد. در کانون هم، موضوع به همین شکل است و نظر اکثریت به عنوان مصوبه هیات مدیره تلقی می گردد و رییس کانون طبق قانون نیز صرفا مجری مصوبات هیات مدیره است. با این وصف، معتقدم شخصا هر آن چه در توان داشتیم به کار بستیم تا به تعهدات خود در ایام انتخابات جامه عمل بپوشانم.

همکاران ما روزهای دشواری را سپری می کنند و هیچ امیدی هم به حل برخی مشکلات که به نوعی پیگیری و حل آن وظیفه هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران است ندارند. در هر ماه معمولا چند روزی اینترنت دارای اختلال است. چند روزی هم مشکلات مختلف سامانه ثبت آنی، گریبان همکاران را می گیرد. چند روز هم ثبت احوال، سامانه را غیر فعال می کند. چند روزی هم کارتخوان فعال نیست. به هر دستگاهی هم که اعتراض کردیم ضمن رد مشکلات موجود و یا ناچیز خواندن آنها، بروز اشکال سه یا چهار روزه در طول یک ماه را طبیعی می داند. در حالی که بروز این مشکلات سه یا چهار روزه، برای دفاتر اسناد رسمی اختلال بیش از بیست روز در یک ماه را به همراه دارد و این وضع صدمات غیر قابل جبران روحی و روانی و معنوی را برای همکاران ما در پی داشته است.

اخیرا هم که شرکت سامان که واقعا سامانی در آن دیده نمی شود، چند روزی است بدون اطلاع رسانی، همکاران ما را در سراسر کشور با مشکل جدی مواجه کرده است و در آخر روز اداری پنج شنبه، با ارسال پیامکی که به نظرم باید توهین تلقی شود، همکاران را برای واریز وجوه، به بانک ملی هدایت نموده است. چاره دفاتر اسناد رسمی چیست؟

ما با توجه به این که طی سالهای اخیر فرآیند الکترونیکی شدن امور را در کشور آغاز و تجربه نمودیم، شاهد این مشکلات در همه سطوح نظام اداری کشورهستیم. برای مثال در بعضی از روزهای ماه، شاهد قطع سیستمهای بانکی هستیم که رییس جمهور محترم نیز در روز ارتباطات در جمع وزیر و کارشناسان و شرکتهای مرتبط اعلام نارضایتی خود را از پهنای باند و قطعی اینترنت اعلام نمود و مواردی مشابه از این دست که باید با تقویت و اصلاح زیرساختهای کشور این مشکلات مرتفع گردد و حل بسیاری از این امور از عهده ما خارج است، اما این مشکلات در حد توان هیات مدیره به طور جدی پیگیری می شود.

اما در قانون دفاتر اسناد رسمی، تکلیف شده است که درآمدهای دولتی به حساب بانک ملی ایران واریز شود و طی سالهای اخیر بانک ملی ایران، شرکت سامان را به عنوان واسطه  و پشتیبان دستگاههای کارتخوان دفاتر اسناد رسمی قرار داده است.

در این که شرکت سامان صلاحیت این واسطه گری و پشتیبانی را ندارد هیچ شک و تردیدی نیست. قطعی پی در پی، مشکلات  فنی، عدم اطلاع رسانی و حتی پاسخگویی به همکاران ما در موارد عدیده، غیرقابل تحمل است.

شخصا بی کفایتی شرکت سامان را به ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جناب آقای صدر نوری، جناب آقای جهانگرد رییس سازمان فن آوری و اطلاعات، جناب آقای قنبری معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و جناب آقای فاطمی عضو محترم هیات مدیره و ریاست مرکز فن آوری اطلاعات بانک ملی اعلام نمودم. من از همکارانم بابت عملکرد غیر مسوولانه شرکت سامان عذرخواهی می کنم و من هم معتقدم اطلاع رسانی دیرهنگام شرکت سامان، توهین به خانواده بزرگ دفاتر اسناد رسمی است و تمام تلاشم بر این است تا با هماهنگی بانک ملی ایران نسبت به تغییر این شرکت در پشتیبانی از دستگاه کارتخوان دفاتر اسناد رسمی اقدام شود.

کانونهای سردفتری واقعیتی قانونی و دارای ظرفیت فراوان هستند که در برخی استانها تشکیل شده اند. اما این ظرفیت مهم، بدون بودجه و اختیارات کافی و مسوولیتهای لازم، امکان فعالیت در حوزه دفاتر اسناد رسمی را ندارند. سیاست کانون مرکز در در مواجه با سایر کانونها در خصوص مسائل مالی و برون سپاری وظایف خود به سایر کانونها چیست؟

تشکیل و فعالیت کانونهای سردفتری، حکم قانون است و تا امروز هم این تکلیف قانونی به انجام رسیده است. قانون مسأله بودجه کانونها را پیش بینی نکرده است و تا اصلاح قانون در این خصوص، مشکل بودجه کانون استانها ادامه دارد. البته اینجانب معتقدم می توان بودجه ای را در اختیار استانها به عنوان هزینه کرد قرار دهیم، اما مجموع نظرات هیأت مدیره و مکاتبات معاونت سابق امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تصریح قانون در این خصوص، امکان در اختیار قرار دادن بودجه به کانون استانها وجود ندارد.

در خصوص همکاری و تفویض اختیارات به کانونها بارها تاکید کرده ام که کانون مرکز به تنهایی امکان حل و فصل و پیگیری مشکلات همکاران ما در سراسر کشور را ندارد و برون سپاری وظایف و اختیارات کانون مرکز، سیاست جدی هیأت مدیره است و به کررات از استانها در جلسات مختلف تقاضای کمک و همراهی نموده ایم.

در همایش ششم وبلاگ نویسان در اراک موضوع ارتباط با نمایندگان مجلس از سوی روسای محترم یکی از جوامع سردفتری  مورد اعتراض واقع شد و کانون هم این موضوع را به ایشان سپرد.از بعد از همایش تا به امروز، شخصا دوبار با ایشان تماس گرفتم، اما هنوز موفق به انجام موضوع مورد نظر نشدیم. لذا کانون مرکز اعلام آمادگی می نماید تا نسبت به برون سپاری وظایف خود با رعایت قانون اقدام نماید.

طی سالهای اخیر تعامل کانون سردفتران و دفتریاران با ادارات مربوط به حوزه دفاتر اسناد رسمی به خوبی انجام نشده است. برای مثال اختلاف بر سر نحوه محاسبه تعرفه برق دفاتر اسناد رسمی، الزام دفاتر اسناد رسمی به پرداخت عوارض تابلو و مشاغل توسط شهرداری، دغدغه همه روزه دفاتر اسناد رسمی است. به خصوص ادارت دارایی که برخورد بسیار نامناسبی با همکاران ما دارند. جرایم متعدد و بلاوجه دفاتر اسناد رسمی، تحمیل ارزش افزوده به دفاتر اسناد رسمی و اکنون هم اصرار بر الزام دفاتر اسناد رسمی به رعایت ماده 169 مکرر و دهها موضوع دیگر که دفاتر اسناد رسمی با ادارات دارایی روزانه درگیر هستند. خلاصه این که تمام دستگاهها و ادارت دولتی در هر شرایطی هر گونه تمایل خود را به دفاتر اسناد رسمی تحمیل می کنند و کانون هم نظاره گر است. حل این مشکلات بر عهده کیست؟

البته من نظر شما را در این زمینه قبول ندارم. به طور خاص در خصوص دارایی باید عرض کنم، ما جلسات متعدد با رییس سازمان امور مالیاتی و دو تن از معاونان ایشان داشتیم و مسائل را منعکس و پیگیری نموده ایم. حتی ما هنوز هم در موضوع ارزش افزوده معترض هستیم و معتقدیم  به دفاتر اسناد رسمی تعلق نمی گیرد.

واقعیت این است که فضای حاکم بر کشور و سیاستهای کلی نظام به سمتی پیش می رود که اداره کشور باید با اتکاء به مالیات انجام بپذیرد و از هر درآمدی باید مالیات متعلقه را وصول کرد.

هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران معتقد است ماده 169 مکرر مشمول دفاتر اسناد رسمی نمی شود و به این هم بسنده نکردیم و به دیوان عدالت اداری هم  دادخواست دادیم و منتظر رسیدگی و اعلام نظر هستیم.

به این هم اکتفا نکردیم و مکاتبات متعدد با مجلس شورای اسلامی، کمیسیونهای مختلف و مرکز پژوهشها انجام داده ایم و موضع خود را اعلام و تقاضای کمک نموده ایم.

در مورد عوارض تابلو و عوارض مشاغل واقعیتی است که زمانی که مصوبه شورای شهر در شورای عالی استانها به تصویب برسد، در حکم مصوبات مجلس و لازم الاجراست. شخصا با عالی ترین مقامات مسوول در این حوزه مذاکره داشتم و آنها معتقد هستند دفترخانه، دیگر دفترخانه نیست، بلکه محل کسب و درآمد است و باید عوارض مشاغل پرداخت شود.

ما مخالف پرداخت عوارض و مالیات نیستیم. اما میزان درآمد و این همه مالیات و هزینه و عوارض و جریمه و … با هم همخوانی ندارد.

بله.. ما هم قبول داریم که اینها با هم همخوانی ندارند. وزیر محترم دادگستری در همایش ششم دی ماه سال گذشته اعلام نمود که میانگین درآمد دفاتر اسناد رسمی 8 میلیون و پانصدهزار تومان است در حالی که میانگین هزینه ماهانه هر دفتر اسناد رسمی 8 میلیون تومان است. خودتان این معادله را حل بفرمایید که چه باید کرد؟؟

این مطالبه ما از شما به عنوان رییس کانون سردفتران و دفتریاران است که چه باید کرد… نه این که شما هم بفرمایید چه باید کرد…به نظر می رسد دستگاهها فقط علاقه به بازرسی و جریمه و مجازات دارند، بدون آن که گامی در جهت مشکلات حرفه ای ما بردارند. گویی از نظر سایر ادارات، دفاتر اسناد رسمی صرفا برای انجام تخلف و تضییع حقوق دولتی و پرداخت جرایم آمده اند و همه دستگاهها موظف به جلوگیری از این امور هستند!! نحوه برخورد بسیاری از این ادارات با همکاران ما حتی غیر انسانی است…

در این خصوص با ریاست محترم قوه قضاییه، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ، ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک، وزیر محترم دادگستری، کمیسیونهای حقوقی و اقتصادی مجلس مکاتبه و رایزنی شده است و در جریان جزییات مشکلات هستند.

واقعی کردن حق التحریر املاک به چه نتیجه ای رسید؟

 شخصا معتقدم که  مبنای محاسبه حق التحریر اسناد غیرمنقول، قیمت واقعی باید لحاظ شود، اما با توجه به فضای حاکم بر کشور و نظر مراجع تصمیم گیر در این خصوصوبه دلیل رعایت مسایل مربوط به تورم، برداشت اینجانب این است که با توجه به رایزنیها و مکاتبات انجام شده امکان درج  قیمت واقعی در سند وجود ندارد. ولی مسوولین معتقدند هر چند نوشتن قیمت واقعی در اسناد غیرمنقول، ممکن نیست ولی شکل فعلی هم باید اصلاح شود و قیمتی بین قیمت منطقه ای و قیمت واقعی در اسناد غیرمنقول درج شود.با این حال با تمام جدیت دنبال این هستیم با توجه به تصویب قانون پول شویی که در اکثر مواد آن تکلیف را به دفاتر اسناد رسمی گذارده است، برای شفافیت در معاملات، قیمت واقعی در اسناد غیر منقول درج شود.

اصلاح قانون دفتر اسناد رسمی در چه مرحله ای قرار قرار دارد؟

در تمام کمیسیونهای فرعی اظهار نظر شده است. آخرین کمیسیونی که به همراه معاونت امور اسناد سازمان ثبت در آن شرکت داشتیم، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود. از آن جا که در این اصلاحیه در دوعبارت از کلمه بیمه و درمان نام برده شده بود، کمیسیون بهداشت بر آن شد تا از ما سوالاتی داشته باشد.

آنها به صراحت به ما گفته اند که با توجه به راه اندازی بیمه سلامت کشور، کانون سردفتران حق ندارد بیمه پایه همکاران را رأسا انجام دهد و موظف به رعایت مقررات طرح بیمه سلامت در کشور است. البته همه دستگاهها به زودی چنین الزامی را خواهند داشت. لذا با توجه به این شرایط، درآینده نیز کانون موظف است بیمه پایه همکاران را از طریق بیمه نظام سلامت کشور تامین نماید و صرفا بیمه تکمیلی را رأسا انجام دهد.

النهایه، در حال حاضر اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی سیر خود را طی می کند تا سپس در کمیسیون قضایی مطرح و پس از جلب نظرات کارشناسی به صحن علنی آورده شود.

حذف دفتر سردفتر از دفاتر اسناد رسمی در چه مرحله ای است؟

در این خصوص باید از رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکر و قدردانی کرد و علی رغم آن که به نظر من حذف دفاتر جاری ارتباطی با قانون کاداستر ندارد، اما ایشان با جدیت پیگیر موضوع هستند و اکنون این قانون در شورای نگهبان مراحل نهایی خود را طی می کند و پس از تایید و ابلاغ، به زودی شاهد حذف دفاتر جاری خواهیم بود.

قانون، سران دفاتر اسناد رسمی را موظف به پرداخت ماهانه 10% از درآمد خود به کانون سردفتران و دفتریاران نموده است. با وجود شعار شفافیت مالی از سوی کانون سردفتران و دفتریاران، عملا از سوی هیأت مدیره هیچ گاه ترازنامه مالی(به معنای واقعی) به همکاران ارایه نشده است. در این خصوص توضیح بفرمایید.

با عرض معذرت این سوال شما را هم قبول ندارم. ما امسال در پرتال کانون اعلام کردیم. در جلسه ای هم که با حضور روسای کانونها و جوامع سردفتری سراسر کشور داشتیم این موضوع را مطرح و اعلام کردیم.

باید خدمت شما و همکاران به صراحت عرض کنم که بیش از 70% درآمد ماهانه کانون سردفتران و دفتریاران از محل وصول 10% واریزی همکاران، صرفأ به عنوان حقوق به بازنشستگان پرداخت می شود. ضمن آن که تمام هزینه های کانون سردفتران و دفتریاران صرفا پس از تایید نماینده رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مستقر در کانون سردفتران و دفتریاران پرداخت می شود و حتی یک ریال هم خارج از این روال پرداختی در کانون وجود ندارد. با این حال در سال جاری، هم به شما و همکاران قول ارایه بیلان مالی را خواهم داد.

تا به امروز کانون سردفتران و دفتریاران دوبار به صورت جدی عزم برگزاری همایش را داشته است. یکی سال گذشته و دیگری هم امسال 19 مرداد ماه که هر دوی آنها به نتیجه نرسید و متوقف ماند. از سوی دیگر برخی معتقدند وظیفه کانون تنها انجام بیمه و بازنشستگی است و بسیاری از کارها از جمله برگزاری همایشها و… خارج از صلاحیت قانونی کانون است.لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید.

این که تصور نماییم بیمه و بازنشستگی تنها وظیفه کانون است و کانون اختیار و وظیفه دیگری هم ندارد، اشتباهی بسیار بزرگ است. این هنر است که صرفا در گوشه ای بنشینیم و پول همکاران را فقط هزینه درمان و بازنشستگی کنیم؟ آیا نباید برای فردای حرفه فکری کرد؟ آیا نباید جایگاه واقعی دفاتر اسناد رسمی در نظام حقوقی کشور تبیین کرد؟

امروز و در این شرایط دشوار ما احتیاج داریم تا خود و خدمات خود و نخبگان جامعه سردفتری و دفتریاری را به کشور عرضه و معرفی کنیم. در کشور ما هنوز هم بسیاری از خواص با نام حقوقی حرفه ما هم به درستی آشنایی ندارند، چه برسد به عوام. وظیفه کانون است تا با برگزاری همایشها و جلسات و سخنرانیها  این حرفه را به عوام و خواص معرفی نماید.

 به عنوان مثال در سفر اخیر ما به استان کردستان، نماینده محترم ولی فقیه در استان از بسیاری از خدمات و فعالیتهای همکاران ما بی اطلاع بودند، با این حال با تشریح اقدامات دفاتر اسناد رسمی نماینده محترم ولی فقیه قول مساعد دادند که جایگاه و اهمیت سند رسمی را مخصوصا در طرح آمایش سرزمینی به دفتر مقام معظم رهبری منعکس نمایند.

پس ما ناگزیر به برگزاری همایشها و جلسات و سخنرانیها هستیم و این سیاست هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران است. کما این که در سالهای گذشته حرفه ما و منصب سردفتری این چنین که امروز شناخته شده است، شناخته نشده بود. در حال حاضر کانون سردفتران و دفتریاران در عالی ترین سطوح نظام و قوای کشورارتباطات موثر و فعالی دارد و بر خلاف برخی اظهار نظرها این گونه روابط بوده است که آسیب پذیری این حرفه را به حداقل ممکن رسانیده است.

اما در خصوص لغو همایش سال گذشته باید عرض کنم که اظهارات خلاف واقع برخی همکاران بازنشسته و شاغل به ریاست محترم قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص انجام هزینه های میلیاردی!! برای همایش دلیل اصلی برگزار نشدن همایش سال گذشته بود. برخی تصور می کنند که تمام هزینه های کانون باید صرف حقوق بازنشستگان و بیمه شود و آیندگان و شاغلین نباید از منافع معنوی و مادی این سپرده ها استفاده کنند.

این را هم فراموش نکنیم که قرار نیست حاکمیت رأسا ما را بشناسد و برای این شناسایی به دنبال ما بیاید، این ما هستیم که باید خود را به دیگران و حاکمیت عرضه و معرفی نماییم و این چیزی جز برگزاری همایشها سخنرانیها کارهای فرهنگی ساختن فیلم و اطلاع رسانی میسر نمی باشد.

زمزمه تشکیل دفاتر خدمات ثبتی به گوش میرسد .آیا این موضوع صحت دارد ؟

خیر. مطمئن باشید جناب آقای دکتر تویسرکانی به دفاتر اسناد رسمی اعتماد و اعتقاد دارند و اگر قرار باشد کاری از مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برون سپاری شود صرفا به دفاتر اسناد رسمی سپرده خواهد شد .

 یکی از تهدیدات جدی آینده کانون سردفتران و دفتریاران، انجام امور به صورت شخصی و نداشتن تشکیلات مناسب برای انجام کارهاست. بدین معنا که اگر تعداد معدودی از همکاران حاضر بازنشسته شوند، حرفه ما به صورت تشکیلاتی هیچ ارتباطی حتی با مجموعه ثبت هم ندارد. در این خصوص توضیح بفرمایید.

بله. همین طور است. من هم این موضوع را به عرض نخبگان و مسوولین رساندم. در این حرفه افراد لایق بسیار زیادی وجود دارد که توان اداره کارهای بزرگ را دارند، اما غالبا همکاران من علاقه ای به کار و فعالیت در کانون ندارند. از طرفی هم به نظر من اخذ معذوریت برای تمام اعضاء هیات مدیره برای اداره کانون الزامی است، تا همکاران به صورت تمام وقت در خدمت کانون باشند، که البته این هم مقبول بعضی از همکاران نیست.

حرف آخر:

اداره کانون با ساختار فعلی به مشکل جدی برخورده است. رییس کانون حتی اختیار تغییر کارمندی را هم ندارد. معتقدم اعضاء هیات مدیره باید سیاستگزاریهای کلان حوزه سردفتری را انجام دهند و نظارت بر فعالیت رییس کانون در چارچوب قانون داشته باشند. رییس کانون هم باید با توجه به ضوابط قانونی و آیین نامه های داخلی آزادی عمل برای اداره کانون را داشته باشد تا بتوان کانون را به صورت سیستمی اداره کرد و مشکلات و معضلات اداری و داخلی کانون به حداقل برسد.

http://www.parsvandar.ir/listnews/detail/17/%D9%85%D8%B5%D8

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    این حرفها برای تو مادر نمی شود

  2. ناشناس می گوید

    vadehae entaghabate ta ky?

  3. يعقوب رحماني سردفتر12مرند می گوید

    چراباوجودبی کفایتی شرکت سامان قطع ارتباط وادامه همکاری نشده است

  4. ناشناس می گوید

    آقای دشتی ازشما ممنویم ولی واقعا بازرسی ادارات خیلی سران دفاتر رااذیت می کنند و رفتار بسیار نامناسب و دور از شانی دارند

  5. ناشناس می گوید

    پس فهمیدیم کانون هم اختیاری نداره تو کارا چه برسه به دفاتر …

  6. دفتریار1 می گوید

    ای کاش درباره موضوع حذف دفتریار و دادن اختیار نصب وعزل آن به سردفتر هم حرفی میزدند تا بالاخره تکلیف خودمون رو هم بدونیم!
    درباره بانک سامان هم معلومه که وقتی از صدقه سری دفاتراسناد رسمی این حجم میلیاردی که درطول روز دراین بانک درگردش است هیچوقت حاضر نیست که چنین لقمه چیربو نرمی رو از دست بدهد!!!
    طبق معمول ازماست که برماست))))

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.