iran flag

تامین اجتماعی در یک تصمیم فراقانونی…! (مخالف و موافق درباره افزودن بن رفاهی به فهرست بیمه)

اخیرا ادارات تامین اجتماعی در یک اقدام ناگهانی و با یک پیامک از کارفرمایان درخواست نموده اند مبلغ 800000 ریال مصوبه 92/12/23شورایعالی کار را  در لیست بیمه کارکنان درج و برای هرنفر مبلغی معادل 240000 ریال واریز نمایند…

اینکه تامین اجتماعی از نظر مالی و بودجه ای دچار مشکل شده است موضوعی قابل تامل است ولی اینکه برای تامین هزینه ها و بودجه آن سازمان از طرقی فراتر از قانون استفاده شود زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست مدتی قبل شاهد تصویب قانون تامین بودجه سازمان مذکور توسط سازمان ثبت اسناد بودیم و اینبار بدون یک تاسیس حقوقی  تامین آن را بعهده کارفرمایان قرار داده اند

استناد درج این مبلغ ، مصوبه شورایعالی کار و تبصره ماده 36 قانون کار است که هردو مستند قبلا هم وجود داشته و اتفاق تازه ای حادث نشده … حال چرا در بین اقلام مزایای انگیزه ای و رفاهی تنها این مبلغ مشمول درج در لیست گردیده و انهم از اول خرداد؟ سوالی است که مسئولین تامین اجتماعی باید جواب بدهند و اینکه دفاتر اسناد رسمی چرا گرفتار تحمیل این هزینه شده اند و راه برون رفت آن چیست ؟ کانون سردفتران باید جواب بدهد ….

کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد طی نامه ای به کانون مرکز و دفتر حقوقی آن نسبت به موضوع عکس العمل نشان داده که ذیلا تقدیم میگردد و از همکاران محترم در سراسر کشور و جوامع سردفتران و کانونهای استانها تقاضا دارم در قبال این نوع تصمیمات فراقانونی اقدامات لازم را انجام دهند

 

http://sardaftar3y.persianblog.ir/


و ظاهرا بخشنامه مربوطه لغو گردیده

لغو بخشنامه تامین اجتماعی و عدم کسر حق بیمه از بن کارگری از اول تیرماه سال جاری

اعضاء گرامی انجمن
با سلام،

احتراماً، تصویر نامه واصله از کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمائی ایران در خصوص لغو بخشنامه تامین اجتماعی و عدم کسر حق بیمه از بن کارگری از اول تیرماه سال جاری بر اساس مصوبه سی و پنجمین جلسه شورای عالی کار جهت اطلاع و بهره برداری ارسال می گردد.

سیامک دولتشاهی
دبیر کل و عضو هیات مدیره

646-1

اعضای محترم کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایایی ایران
کلیه تشکل های کارفرمایی کشور
موضوع- در خصوص عدم کسر حق بیمه کمک هزینه اقلام مصرفی (بن کارگری)

پس از سلام،

همانگونه که مستحضرید در اسفند ماه ۱۳۹۲ با ابلاغ مصوبه جدید افزایش حق بن نقدی کارگرانف مقرر گردید از ابتدای فروزدین ماه ۱۳۹۳، میلغ ۸۰۰ هزار ریال به عنوان بن نقدی به کارگران پرداخت گردد که نسبت به سال قبل، ۳۰۰ هزار ریال افزایش داشت که چندی بعد سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه ای خواستار کسر حق بیمه از مبلغ مزبور کردید که مورد اعتراض این کانون عالی و تعدادی از کارفرمایان دیگر قرار گرفت.

بطوریکه استحضار دارند از مبلغ مزبور ۲۴۰ هزار ریال بابت ۳۰درصد حق بیمه و به تبع آن مالیات کسر می شود در صورتی که در سال های گذشته بن کارگری عیناً و نقداً و جدا از لیست، به کارگران پرداخت می شد و پیش از پرداخت نقدی نیز بن کارگری به صورت جنس و کالا از طریق اتحادیه امکان تهیه و در اختیار کارگران قرار می گرفت لذا کسر حق بیمه از آن منتنفی بود. با این اقدام سازمان تامین اجتماعی، عملا شیوه پرداخت بن نقدی کارگران در سال جدید تغییر می یافت ولی با این وجود منظور کردن مبلغ آن در لیست فاقد وجاهت قانونی بود. حال آن که ضمن کسر حق بیمه و مالیات از کارگران، هزینه اضافی نیز به کارفرمایان تحمیل می شود زیرا کارفرمایان علاوه بر پرداخت ۸۰۰ هزار ریال حق بن به کارگران، بایستی ۲۳ درصد آن یعنی ۱۸۴ هزار ریال دیگر نیز به ازای هر کارگر اضافه پرداخت کنند لذا پرداختی آنان به ۹۸۴ هزار ریال بالغ می شود و این رقم در همه ی کارگاه ها به ویژه کارگاه های بزرگ ماهیانه فشار بسیار زیادتری را از لحاظ مالی به کارفرمایان بخش خصوصی وارد می کند. لذا در این مورد نامه ای توسط دبیر کل این کانون عالی به تمام مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز سازمان تامین اجتماعی ارسال گردید و در دویست و سی و پنجمین جلسه شورایعالی کار که در روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۳/۴/۱۰ تشکیل شد مقام محترم وزارت آن را مطرح کردند و با پیگیری های این کانون عالی و تلاش نمایندگان کانون عالی در شورایعالی کار مقرر گردید تا طبق سنوات گذشته از اول تیرماه سال جاری حق بیمه ای از بن کارگری کسر نشود و این مبلغ جدا از لیست دستمزد به کارگران پرداخت گردد.

خواهشمند است مراتب را به کلیه کارفرمایان تحت پوشش ابلاغ فرمایند تا اقدامات لازم را معمول دارند.

با تقدیم احترام
محمد عطاردیان
دبیر کل

646-2

 

 

http://iseei.net/iseei/%D9%84%D8%BA%D9%88-%D8%A8%D8%AE

 

http://khabarkhoon.com/Tag/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1


افزایش هزینه‌های تولید، به ضرر کارگر و کارفرما

بخشنامه کسر حق بیمه از بن کارگری که‌ سازمان تامین اجـتـماعی آن را صادر و بعد از مدتی شورای عالی کار ابطالش کرد، از همان ابتدا محل مناقشه شد. نخست صدای اعتراض کارفرمایان بلند شد که با افزایش ناگهانی و قابل توجه حق بیمه نیروی کار خود مواجه شده بودند. آنها معتقد بودند در شرایط رکود اقتصادی و با وجود مشکلات متعددی که در فضای کسب و کار کشور وجود دارد سازمان تامین اجتماعی نباید برای افزایش منابع درآمدی خود، با یک بخشنامه مبلغ حق بیمه را افزایش می‌داد.
به گفته بعضی از کارفرمایان این بخشنامه به نفع خود کارگران هم نبود چرا که آنها نیز باید مبلغ بیشتری به‌عنوان حق بیمه پرداخت می‌کردند. از سوی دیگر در صورت تداوم این موضوع، نمایندگان کارفرمایان در جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال 94 زیر بار افزایش بن رفاهی نمی‌روند.
همچنین افزایش هزینه‌ها، ممکن است گروهی از کارفرمایان را ناچار به تعدیل نیرو کند. به اعتقاد آنها در شرایطی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال یافتن راهی برای کاهش هزینه‌های تولید و افزودن به سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالاست، نباید تصمیمی گرفته شود که هزینه‌های دیگر را افزایش دهد.
شکایت‌های کارفرمایان از افزوده شدن مبلغ بن رفاهی به فهرست حق بیمه تا جایی ادامه یافت که نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار لغو این بخشنامه شد.
در نهایت شورای عالی کار در یکی از جلسات خود، بخشنامه تامین اجتماعی را باطل کرد. پس از آن، نوبت به فعالان کارگری رسید که از لغو بخشنامه گلایه و از نمایندگان خود در شورای عالی کار به دلیل امضای این مصوبه انتقاد کنند. به اعتقاد آنها از زمانی که بن کارگری به صورت نقدی پرداخت می‌شد، باید درفهرست بیمه قرار می‌گرفت؛ در این صورت کارفرمایان نمی‌توانستند از پرداخت آن شانه خالی کنند و بر میزان حقوق بازنشستگی کارگران نیز افزوده می‌شد.
ابوالفضل فتح‌اللهی، عضو هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران در این مورد به «کسب و کار» گفت: با وجودی که افزوده شدن مبلغ بن رفاهی به فهرست بیمه، مبلغی را نیز به سهم بیمه‌ای کارگران اضافه می‌کرد ولی این مبلغ در مقایسه با اضافه حقوق آنها پس از بازنشستگی ناچیز بود.

کارفرمایان در کنار کارگران
محمد عطاردیان، دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران، با گذشت مدتی از ابطال بخشنامه تامین اجتماعی و مخالفت‌های هر روزه نمایندگان کارگری با این موضوع، اعلام کرد که چنانچه جامعه کارگری با موضوع کسر شدن حق بیمه از مزایای بن کارگری مخالفتی نداشته باشند،کارفرمایان نیز با این موضوع مخالفتی ندارند. ما حاضر هستیم بار دیگر موضوع را در شورای عالی کار مطرح کنیم.
وی گفت: کارفرمایان از طریق گفت‌وگو با کارگرانی که در کارگاه‌های آنها شاغل هستند به این نتیجه رسیدند که بهتر است حق بیمه از مزایای بن کارگری کسر نشود. تصور ما بر این بود که این تصمیم به زیان کارگران است.

هر نوع افزایش هزینه؛ به ضرر بنگاه‌ها
اما آیا همه کارفرمایان با آنچه نماینده آنها در شورای عالی کار مطرح کرده است موافقند؟ سهیلا محبی، تولیدکننده‌ای که در زمینه صنایع غذایی فعالیت می‌کند در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه گاهی نمایندگان ما همه جوانب موضوعات را در نظر نمی‌گیرند. در وضعیت فعلی فضای کسب و کار، تمام کارگاه‌های خرد و کلان، در صورت افزایش هزینه‌های تولید و خدمات با مشکل مواجه می‌شوند.
وی بیان کرد: بسیاری از تصمیماتی که سازمان تامین اجتماعی می‌گیرد یک طرفه و بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی بنگاه‌هاست. ما انتظار داریم که این سازمان خود را در کنار بنگاه‌های اقتصادی بداند نه در مقابل آنها.
به اعتقاد محمدابراهیم شمالی، دبیر انجمن مدیران صنایع فارس نیز صدور بخشنامه سازمان تامین اجتماعی درباره کسر حق بیمه از بن کارگری از همان ابتدا کار اشتباه بود و باید لغو می‌شد.
وی گفت: افزایش مبلغ بیمه بر قیمت تمام شده کالا اثر می‌گذارد و با افزایش مبلغ کالا قدرت رقابت بنگاه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.
به گفته این فعال در وضعیتی که بنگاه‌های تولیدی با حداقل سود یا حتی بدون سود در حال فعالیت هستند، نباید تصمیمی گرفته شود که هزینه تولید افزایش یابد
.

http://tnews.ir/news/E30927983287.html?sid=3706996#%D8%A7%D9%81

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    به نام خدایی که اگر حکم کند همه ما محکومیم.وقتی کانون با ما اینگونه رفتار می کند که دفتریارم یک سال است نتوانسته دفترچه بیمه اش را تمدید کندآنقدر رفته و آمده ایمیل و جیمیل به این و آن ارگان زده که در نهایت عطایش را به لقایش بخشید.حضرات بفرمایند کانون غیر از این دفترچه بیمه ی …. چه خدمات دیگری در قبال ده درصد به ما می دهد که این هم اوضاعش اینگونه است.
    حالا به تامین اجتماعی خرده می گیرید آنها هم فهمیده اند دیوار کوتاه تر از سردفتر وجود ندارد.کارمندم ساعت کاریش تقلیل یافته مدت قراردادش کم شده می گویند باید سند و مدرک بیاوری که چرا اینگونه شده؟؟؟؟؟؟؟
    یکی نیست بگوید به شما چه مربوط نمی خواهد بیشتر از این مدت کار کند.موندیم چکار کنیم….
    کانون محترم ارگانهای مختلف به طرق مخصوص خودشان ما را می نوازند.شما هم عیب کسان منگر و احسان خویش / دیده فرو بر به گریبان خویش

  2. مهدی احمدی می گوید

    دوست عزیز سلام لطفآ خودتان را معرفی فرمایید تا بدانیم از کدام دفترخانه و کدام دفتریار دارای مشکل شده تا زمانی که خود را معرفی نفرمایید مگر علم غیب داشته باشیم که موضوع روشن گردد واقعا برای آنها که حتی شهامت معرفی خود را ندارند متاسفم

  3. نظری 129 می گوید

    به اسم و رسم طرف کاری نداشته باشیدکه بخواهید جواب طرف رابدهید به صحبت هایش گوش کنید که حق است و درد همه سردفتران است وقتی حرف طرف درست است و درد مشترک است نیاز به موضع گیری نیست باید سعی کنیم باهم اتحاد داشته باشیم نه اینکه یکدیگر را بکوبیم …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.