iran flag

عملکرد سامانه های الکترونیکی ارائه خدمات ثبتی در سطح ادارات ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی منتشر شد .

اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با 25 واحد ثبتی ، 505 دفترخانه اسناد رسمی، 214 دفترخانه ازدواج و 60 دفترخانه طلاق در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، سیاست های بلند مدت قوه قضاییه ، برنامه های جامع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وظایف ذاتی و ابلاغی به منظور تثبیت حقوق مالکانه اشخاص حقیقی و حقوقی و فراهم آمدن نظم عمومی جامعه، امنیت قضایی، توسعه اقتصادی و کسب درآمد برای دولت در چهار بخش مهم ثبت املاک، ثبت اسناد، ثبت شرکت ها و مؤسسات و اجرائیات و نیز اجرای طرح های کاداستر و جامع املاک برای تحقق ثبت نوین به مردم شریف استان خراسان رضوی خدمت رسانی می نماید.

فناوری های نوین

ادارات ثبت اسناد و املاک در اجرای بند «و» ماده ۴۶، بند «ب» ماده ۴۸ و بند «م» ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند «ج» ماده ۱۲ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف به اجرایی نمودن ثبت نوین و کاهش مراجعه حضوری مردم در دریافت خدمات ثبتی می باشند و از این رو تا کنون 20 سامانه الکترونیکی در سطح ادارات ثبت اسناد و املاک ، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان خراسان رضوی اجرایی شده است.

 الف) بخش املاک

این بخش یکی از مهمترین بخش های مربوط به وظایف ادارات ثبت اسناد و املاک است . قنوات ،اراضی ،باغات و مستحدثات مربوط به اشخاص به ثبت
می رسد تا مالکیت آنها و حقوق ذوی الحقوق رسما معین و محفوظ بماند. در اجرای این وظیفه ی مهم و در طی جریان عملیات ثبتی اقداماتی از قبیل تقسیم حوزه ثبتی،شماره گذاری و پلاک کوبی ،توزیع اظهار نامه و قبول درخواست ثبت ، رسیدگی به اختلافات در پذیرش درخواست ثبت املاک ، انتشار آگهی های نوبتی و تحدیدی ،تحدید حدود املاک ، وصول اعتراض بر اصل و حدود و حقوق ارتفاقی ملک ،ثبت ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت ، اصلاح سند مالکیت و تغییراتی که در وضعیت املاک به وجود می آید ، رسیدگی به اسناد مالکیت معارض و اشکالات و اشتباهات در حین عملیات ثبتی ، تفکیک ،افراز و تجمیع صورت می گیرد .

در این بخش با ثبت ملک، مالکیت تثبیت می شود تا دولت به معنای عام یعنی حاکمیت از این حقی که طی تشریفات قانونی تثبیت شده حمایت نماید یعنی با ثبت ملک حقی ایجاد می شود که رسمیت دارد و همه باید آن را رعایت نمایند و قانون از این حق حمایت و پشتیبانی می کند که ماده 22 قانون ثبت به رسمیت این حق و حمایت حاکمیت از آن تاکید دارد .

1سامانه جامع کشوری املاک :                تاریخ راه اندازی : شهریور 1392                  عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : صدور 508705 سند

این سامانه با هدف ایجاد تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به ذینفعان و کاهش مراجعات حضوری  همچنین شفاف سازی و تثبیت حدود و اطلاعات املاک  و مالکیت ها  در نقل و انتقالات و معاملات رسمی توسعه کیفی همچنین پاسخگویی سریع به ارباب رجوع و نیز بازنگری و اصلاح قوانین، مقررات و استاندارد سازی رویه ها پس از گذشت سال ها با ایجاد تحول در ثبت سنتی سامانه جامع کشوری املاک طراحی و پیاده سازی شده  است و سند تک برگ کاداستر جدید یکی از مهمترین دستاورد های سامانه فوق الذکر می باشد.

 

2– سامانه داده آمایی پرونده های ثبتی :        تاریخ راه اندازی : شهریور 1392                  عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 171318 پرونده

با توجه به لزوم حفظ و نگهداری سوابق مالکیت و اسناد و پرونده های ثبتی ، یکی از اولویت های ضروری و مهم دستگاه داده آمایی تمامی اطلاعات موجود در پرونده ها و راه اندازی سامانه داده آمایی پرونده های ثبتی و امکان دسترسی الکترونیکی به اطلاعات پرونده ها بدون نیاز به فیزیک پرونده برای کاربران بوده است  که علاوه بر دقت ، سرعت دسترسی به اطلاعات را نیز افزایش داده است .

 

3 طرح کاداستر :

 اصولاً اجرای کاداستر مزایا و اهدافی را تأمین خواهد کرد که برای پیشرفت هر کشور در تمام زمینه ها لازم و ضروری است. هدف کاداستر ایجاد نظامی ساده،روان،دقیق،مطمئن و با قابلیت بروز رسانی سریع و آسان برای کلیه املاک و مستحدثات هر کشور است. کاداستر سیستمی است که در آن اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی ضمن تلفیق با یکدیگر، نگهداری و مدیریت میگردد تا جهت تعیین موقعیت جغرافیایی و هندسی املاک(تثبیت املاک) و عملیات ثبتی نظیر تحدید حدود،تفکیک،تجمیع،افراز و…و نیز رفع اختلافات ملکی در دعوی حقوقی مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور در حال حاضر دو نرم افزارتفکیک آپارتمان( upbuild )  وتفکیک عرصه ( upparcel ) جهت تهیه نقشه عرصه و اعیان و استفاده در سامانه جامع کشوری املاک به منظور صدور سند تک برگی جدید مورد استفاده قرار می گیرد و تا کنون نقشه 74 شهر استان با استاندارد کاداستر تهیه و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

4– ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست سند مالکیت موضوع اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی:

    تاریخ راه اندازی : آبان 1391                  عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 68598 درخواست ثبت شده

در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سندرسمی وآئین نامه اجرایی آن تمهیدات لازم به منظور پذیرش تقاضای الکترونیکی ازطریق سامانه مذکور صورت گرفته و سامانه مدیریت اینترنتی در خواست صدور سند موضوع قانون فوق الذکر طراحی و پیاده سازی شده است.

 

5– سامانه مدیریت اطلاعات و مستند سازی املاک دولتی (ماد) :

نظر به اینکه برابر تکالیف برنامه توسعه پنج ساله پنجم کشور ثبت معاملات آنی در دستور کار این سازمان قرار گرفته لذا در راستای سیاستهای ریاست محترم سازمان مبنی بر بهره گیری از فن آوری های نوین در تحقق تکالیف قانونی ، مبادرت به طراحی و تولید سامانه مدیریت اطلاعات و مستندسازی املاک دولتی به آدرس (WWW.maad-ssaa.ir) شده است که براساس آن، مستندات قانونی بصورت برخط ثبت و امکان ابلاغ به کلیه واحدهای ثبتی و پیگیری نتایج آن را خواهد داشت.

 

ب) بخش اسناد

اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی برای انجام معاملات و عقود و ایقاعات و تنظیم هر نوع سند رسمی مستقیما به دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق که تحت ضوابطی تشکیل و تابع ادارات ثبت اسناد و املاک حوزه ثبتی خود می باشند ،مراجعه می نمایند . اسناد آنها با رعایت مقررات و تشریفات لازم در دفاتر مربوط ( دفتر اسناد رسمی ،دفتر ازدواج ، دفتر طلاق ) ثبت و سوابق آنها در دفترخانه نگهداری می شود و در خصوص معاملات املاک غیر منقول علاوه بر ثبت در دفتر اسناد رسمی و حفظ سابقه خلاصه معامله آنها نیز به ادارات ثبت ارسال می گردد تا انتقال مزبور در ذیل ثبت اولیه در دفتر ثبت و هر گونه تغییر و نقل و انتقال در آن در دفتر املاک و پرونده ثبتی نیز منعکس گردد. نظارت بر امور دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق را ادارات ثبت اسناد و املاک به عهده دارند.

 

6– سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی      تاریخ راه اندازی : بهمن  1390      عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون :پاسخ به  507449 استعلام

 با افتتاح سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی ، ارتباط الکترونیکی بین 508 دفتر خانه اسناد رسمی و 24 واحد ثبت اسناد و املاک استان  به صورت لحظه ای و بر خط برقرار گردیده است . با  راه اندازی این سیستم دیگر نیاز به مراجعه مستقیم ارباب رجوع و نمایندگان دفاتر اسناد رسمی جهت ارائه استعلام و دریافت پاسخ آن نمی باشد . همچنین با اجرای این سامانه ضمن ایجاد نظم در فرآیند استعلام و افزایش دقت و  سرعت ، در پاسخگویی به مراجعین تسهیل و در وقت و هزینه صرفه جویی می شود و به دلیل انجام فرآیند به صورت مکانیزه نسبت به حالت سنتی و دستی احتمال بروز خطا کاهش یافته و باعث ارتقای امنیت پاسخ به استعلام ها می گردد.

 

7-سامانه ارسال و دریافت خلاصه معاملات :    تاریخ راه اندازی : مرداد 1391    عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : پاسخ به 265357 خلاصه معامله

جهت تسریع و تسهیل در ارائه خدمات ثبتی به مراجعین، دفاتر اسناد رسمی موظفند خلاصه معاملات را به صورت الکترونیکی ثبت و از طریق سامانه مدیریت کشوری املاک به واحد ثبتی مربوط ارسال نمایند و نیاز به مراجعه حضوری مالکین یا نمایندگان دفاتر نمی باشد.

 

8–   سامانه ثبت آنی :        تاریخ راه اندازی : شهریور 1392                  عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون :  اسناد تنظیمی 1061093 ،خدمات ثبتی ارایه شده 17579  ، مجموع خدمات ارایه شده تا کنون 1078672

سامانه ثبت آنی سند که طرحی برای شفاف سازی و بالا بردن امنیت اطلاعات اسناد است در تمامی دفاتر اسناد رسمی استان اجرایی گردیده است و تمامی مراحل ثبت اسناد و محاسبه هزینه های پرداختی توسط مراجعین به صورت مکانیزه انجام می گیرد.

 

9–  سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق :        تاریخ راه اندازی : دی 1391          عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : تعداد ازدواج ثبت شده در سامانه 105935    ، تعداد طلاق ثبت شده در سامانه تا کنون 24563  ، سایر موارد 320  ،  مجموع فرآیندهای ثبت شده 130818 

با اجرایی شدن سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق خراسان رضوی و برقراری ارتباط با ثبت احوال ضمن کنترل  مشخصات افراد و اطمینان از صحت آن، دسترسی به آمار لحظه ای ازدواج و طلاق به عنوان یکی از موارد مهم اجتماعی در تعیین سیاست های کلان کشور فراهم شده است.

 

 -10سامانه بانک جامع سردفتران و دفتریاران :        تاریخ راه اندازی : خرداد 1393          عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : صدور 133 ابلاغیه

نظر به اهمیت اطلاعات سردفتران و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و نقش مهم آن در تهیه گزارش ها ، اتخاذ تصمیم ها و صدور ابلاغ ها ، تمام اطلاعات مربوط ، با دقت کافی به طور کامل در سامانه وارد و منتج به ایجاد بانک جامع اطلاعات سردفتران و دفتریاران گردیده که هم اکنون تمامی امور مربوط به صدور ابلاغیه جهت سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و نیز دفتریاران اول و دوم شامل مرخصی ، کفالت ، انفصال ، توبیخ کتبی ، جزای نقدی ، تغییر محل دفترخانه، صورتجلسات تحویل و تحول و غیره به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد .

 

-11 سامانه اشخاص ممنوع الخروج      تاریخ راه اندازی : تیر 1390            عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : ممنوع الخروج  1307 مورد ،
رفع ممنوع الخروجی 599 مورد  ،  اجازه یکبار خروج 29  مورد ،  مجموع عملکرد 1935 مورد

 با توجه به اهمیت اعلام اسامی افراد ممنوع الخروج یا رفع ممنوع الخروج شده به سازمان های مربوطه جهت جلوگیری یا عدم جلوگیری افراد برای خروج از کشور اقدام به ایجاد سامانه فوق گردیده است که اطلاعات افراد مذکور به سرعت و پس از اقدام توسط ارباب رجوع و تکمیل مراحل اداری توسط واحد اجرای ثبت، از طریق پورتال سازمان در سامانه ثبت و در اختیار ارگان های مربوطه قرار می گیرد.

 

12– سامانه بخش نامه های ثبتی و اشخاص ممنوع المعامله :       تاریخ راه اندازی : شهریور 1392       عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 33 عدد

 با توجه به ضرورت اعلام اسامی افراد ممنوع المعامله به دفاتر اسناد رسمی در کوتاه ترین زمان ممکن به منظور جلوگیری از انجام معاملات غیر قانونی و پیشگیری از  تضییع حقوق دیگران ،سامانه مذکور به صورت یکپارچه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی شده است.

 

 

-13   گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی :      تاریخ راه اندازی : تیر 1392    عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : تمامی سران دفاتر دارای گواهی امضای دیجیتال بوده و صحت اسناد صادره و خلاصه معاملات تنظیمی از طریق توکن سخت افزاری متعلق به شخص سر دفتر تصدیق می گردد.

با ثبت گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی استان مراجعین بدون اینکه از طرف مقابل شناخت قبلی داشته باشند
می تواند با او ارتباط برقرار و با اعتماد به اینکه دفاتر اسناد رسمی تصدیق امضای الکترونیکی را نموده است به وجود واقعی یکدیگر پی برده و با اطمینان خاطر و استفاده از کلید رمز خصوصی و عمومی اختصاصی با همدیگر معامله اینترنتی نمایند.

 

14–   سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی :      تاریخ راه اندازی : سال 1388      عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : وصول مبلغ 1 هزار و 853 میلیارد ریال شامل حق التحریر ،مالیات ، درآمدخدمات ثبتی و 8درصد درآمد وصولی شهرداری

     با نصب سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در 505 دفترخانه اسناد رسمی استان، حقوق دولت در انتقال به موقع درآمدها حفظ، در وقت و هزینه ارباب رجوع و بانکها صرفه جویی ، در ارائه خدمات به مراجعین تسریع و تسهیل، مسافرتهای بین شهری را کاهش ، از تراکم مستقیم مراجعان بانکی می کاهد و باعث سرعت ، دقت و کیفیت در ارائه خدمات به ارباب رجوع می شود .

 

ج) بخش اجرائیات

یکی از مهمترین مزایای اسناد رسمی لازم الاجرا بودن آنهاست که برای اجرای آنها نیازی به مراجعه به محاکم دادگستری نیست. این اقدام توسط اداره ثبت اسناد و املاک در شعبه ای بنام شعبه اجراء صورت می گیرد و به همین دلیل شعبه اجرا در ثبت اسناد و املاک را می توان به عنوان یک دادگستری کوچک درون ثبت نام برد. به این نحو که با درخواست بستانکار و ذینفع در دفترخانه تنظیم کننده سند اجرائیه صادر و برای اجراء به اداره ثبت ارسال
 می گردد. در اداره ثبت با صدور دستور اجراء توسط رئیس ثبت به شعبه اجراء ارجاع می گردد ، در شعبه مزبور با تشکیل پرونده و ابلاغ به بدهکار یا کسی که اجرائیه بر علیه او صادر گردید برابر آئین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و سایر مقررات مربوط به موقع اجراء گذاشته می شود.

 

15–   سامانه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا  :     تاریخ راه اندازی : خرداد 1391      عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : صدور 29587 اجراییه

به منظور سهولت و سرعت بیشتر  در رسیدگی به تقاضاهای اجرایی با راه اندازی سامانه مذکور امکان ثبت تقاضانامه، تشکیل پرونده، صدور اجرائیه و اخطاریه و غیره به صورت الکترونیکی فراهم گردیده است.

 

 

د) بخش ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری 

ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری و پلمپ دفاتر روزنامه و کل نیز به عهده ادارات ثبت محول گردیده که این اقدام در قسمتی به نام شعبه ثبت شرکت ها با رعایت مقررات و عمدتاَ قانون تجارت و قانون ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و آئین نامه های اجرایی و اصلاحی آنها و سایر مقررات مربوط صورت می گیرد، علائم و اختراعات و شرکت های خارجی در مرکز و در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می رسد.

در قانون هفت نوع شرکت شامل شرکت های سهامی عام و خاص، با مسئولیت محدود ، تضامنی، نسبی ، مختلط سهامی و غیر سهامی تعاونی و نیز شرکت های تجاری و موسسات ، ثبت اسم تجاری و پلمپ دفاتر پیش بینی شده که امور آنها از جهت ایجاد هویت و شخصیت ، نه نظارت بر عملکرد آنها بر عهده ثبت شرکت ها و موسسات ادارات ثبت اسناد و املاک می باشد.

 

16– سامانه ثبت شرکت ها :  http://sherkat.ssaa.ir     تاریخ راه اندازی : بهمن 1392     عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : ثبت 51652  شرکت و موسسه غیر تجاری

با توجه به ضرورت طبقه‌بندی مدیریتی اطلاعاتی برای حضور کلیه شرکت‌های ایرانی در تجارت جهانی و ایجاد یک مرجع ملی قابل اتکا سامانه ثبت شرکت‌ها مبتنی بر کارتابل الکترونیکی با هدف انجام مراحل ثبت شرکت ، ایجاد شناسنامه الکترونیکی و شناسه یکتا برای شرکت‌ها، کاهش مراجعه حضوری ارباب‌ رجوع، اطلاع‌رسانی به مراجع ذی‌صلاح و غیره راه‌اندازی گردیده است .

 

سامانه های اداری

 

17–  سامانه مکاتبات مکانیزه :       تاریخ راه اندازی : بهمن 1391         عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 5660 نامه ارسالی ،4529 نامه دریافتی

جهت تسریع در امور و ایجاد امنیت در تبادل اطلاعات به صورت درون سازمانی  بین واحدهای ثبتی  و برون سازمانی، بین دادگستری و ادارات ثبت برقرار گردیده است و موارد مورد نیاز مرتبط با ثبت توسط دادگاه ها از واحدهای ثبتی استعلام و پاسخ خود را دریافت می دارند .

18– اتوماسیون اداری:         تاریخ راه اندازی : آبان 1388                  عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 1578903 نامه صادره و وارده

با حذف مکاتبات کاغذی از سیستم اداری  و راه اندازی اتوماسیون اداری علاوه بر سرعت و دقت در امر رسیدگی ، باعث تسریع در پیگیری امور و نامه های ارجاعی در اداره و عدم نیاز به مراجعه به قسمت های مختلف گردیده است .

19– سامانه های دولت ، سامد و بازرسی :         تاریخ راه اندازی : مهر 1391                  عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 250

در راستای تحقق دولت الکترونیک و جلوگیری از اتلاف وقت و سرعت بخشیدن به امر رسیدگی نامه های بین سازمانی، این اداره کل با 120 ارگان متصل به این شبکه بدون نیاز به ارسال فیزیک نامه در ارتباط می باشد . 

20–  پورتال و پایگاه ارتباطی استانی :        

 در راستای اطلاع رسانی سریع  و آسان و دسترسی بر خط مراجعین به آخرین اخبار و اطلاعیه های مرتبط با فعالیت دستگاه و دسترسی به خدمات مجازی ارایه شده ، پورتال اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی  با آدرس( kh.ssaa.ir ) در دسترس می باشد .

به منظور تکریم ارباب رجوع در پورتال ارتباطی اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی امکان برقراری ارتباط سریع و آسان جهت طرح مسایل و پیشنهادات به طور مستقیم با مدیر کل وجود دارد که با دریافت کد پیگیری در هنگام ارسال پیام از طریق سامانه امکان رهگیری و دریافت پاسخ از قسمت پیگیری نامه ارسالی برای شخص فراهم است.

همچنین در راستای بهبود خدمات الکترونیکی ارایه شده و تحقق کامل اهداف دولت الکترونیک دو سامانه ی پذیرش تقاضاهای مردمی به صورت الکترونیکی و آرشیو الکترونیکی نیز در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال آماده سازی جهت اجرا می باشد.

http://kh.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4080&ctl=Edit&mid=10841&Code=7991

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    در قسمت آمار اسناد تنظیمی دفاتر یعنی بطور متوسط هردفتر ۲۱۰۰ سند در طی این مدت تنظیم نموده با این حساب دفتر من که در شهرم جزء دفاتر با درامد متوسط به بالا محسوب می شوم فقط ۵۰ درصد تعداد اسناد فوق را تنظیم نموده ام این یعنی اختلاف طبقاتی شدید دفاتر باید فکری نمود

  2. آرمان می گوید

    سلام. خواستم بدونم از چه طریقی و یا سامانه ای میشه دونست ازدواج شخصی ثبت شده یا نه؟
    ممنون از راهنمائی تون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.