مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی: ثبت آنی یکساله شد یک میلیون و 299 هزار سند رسمی در سطح استان خراسان رضوی ثبت الکترونیکی شده است
رحمتی زاده افزود این سامانه که در 507 دفترخانه اسناد رسمی استان خراسان رضوی اجرایی شده است در یک سال گذشته منتهی به 25 شهریور امسال در12عنوان سند ، ثبت 1 میلیون و 299 هزار سند رسمی عملکرد داشته است.
ثبت آنی یکساله شد
یک میلیون و 299 هزار سند رسمی در سطح استان خراسان رضوی ثبت الکترونیکی شده است
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت سامانه ثبت الکترونیکی اسناد رسمی سال گذشته در26 شهریور وهمزمان با ولادت
امام رضا(ع) با تنظیم اولین سند رسمی الکترونیکی دریکی ازدفاتراسناد رسمی استان خراسان رضوی درسطح کشور اجرایی شده است.
ثبت آنی و عملکرد یک ساله
رحمتی زاده افزود این سامانه که در 507 دفترخانه اسناد رسمی استان خراسان رضوی اجرایی شده است در یک سال گذشته منتهی به 25 شهریور امسال در12عنوان سند ، ثبت 1 میلیون و 299 هزار سند رسمی عملکرد داشته است.
گزارش بهره بردای از سامانه ثبت الکترونیک اسناد به تفکیک انواع اسناد در بازه زمانی 26 شهریور 1392 تا 25 شهریور 1393
وی گفت با اجرایی شدن سامانه ثبت آنی علاوه بر شفاف و آسان سازی تنظیم اسناد رسمی ، اطلاعات اسناد تنظیمی بصورت آنی از طریق شبکه های LAN و WANاین دستگاه دربانک های اطلاعات ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان ها، اداره کل ثبت استان و سازمان ثبت اسنادواملاک کشورقرار می گیرد وضمن اینکه اطلاعات ثبت ملک و مالک بروز رسانی می شود امکان دسترسی مالک به اصالت و اطلاعات مرتبط با ملک درفضای الکترونیکی ایجاد شده ونظارت برعملکرد دفاتر اسناد رسمی و اسناد تنظیمی واستقرار برخط اطلاعات در دفاتر املاک ادارات ثبت اسناد رسمی بصورت لحظه ای فراهم گردیده است.
v حذف فیزیکی اوراق بهادار
مدیرکل ثبت اسنادواملاک استان خراسان رضوی گفت با اجرایی شدن سامانه ثبت آنی، اوراق بهادارکه پیش از این درقطع های مختلف استفاده و در مواردی مورد سرقت قرار می گرفت و به وسیله جاعلین درآنها اسنادی که فاقد اصالت بود تحریر می شد جمع آوری و اکنون اسناد بصورت یکسان با بهره مندی ازبانک های اطلاعات ثبتی درقطع A4 تنظیم وبا ثبت نهایی سند، پرینت مکانیزه اخذ وتحویل ذینفعان می شود.
v مزایای ثبت سند رسمی الکترونیکی و اطلاع رسانی پیامکی
رحمتی زاده گفت اسناد ثبت شده در سامانه ثبتی آنی علاوه بر اطلاعات طرف های سند و نوع سند، شناسه یکتا و منحصر به فرد، بارکد رمز سند، شماره وتاریخ ثبت دفتر واطلاعات سردفتر ودفترخانه ، شرایط و متون حقوقی ، هزینه های قانونی و مورد معامله بخشی از فیلدهای اطلاعاتی موجود در اسناد رسمی الکترونیکی است که براساس آن مالک می تواند در فضای اینترنتی با بهره مندی از بانک اطلاعاتی مرتبط در ادارات ثبت اسنادواملاک اصالت سند خود را بررسی نماید. همچنین با توجه به ثبت شماره تلفن همراه مراجعین در سامانه ، موضوع سند از طریق پیامک نیز به اطلاع اصحاب معامله می رسد.
v راستی آزمایی هویت طرف های سند رسمی
وی خاطر نشان کرد سامانه ثبت آنی بصورت آنلاین (برخط) به بانک اطلاعات هویتی ثبت احوال متصل و در تنظیم هر سند هویت طرف های سند راستی آزمایی و در مواردی که مغایرتی در هویت طرف های سند باشد یا فوتی اتفاق افتاده باشد پیشگیری لازم صورت می گیرد.
v شفاف سازی و پیشگیری از زمین خواری
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت شفاف سازی معاملات ، پیشگیری از پولشویی و زمین خواری ، تسهیل اخذ رونوشت سند ، بررسی اصالت اسناد به وسیله مراجع قضایی و بازرسی های تخصصی و سازمانی، تحریر شفاف هزینه های متعلقه، واریز بموقع حقوق دولتی، نظارت های آسان مالی و بررسی عملکرد دفترخانه های اسناد رسمی از دیگر مزایای تنظیم اسناد رسمی به وسیله سامانه ثبت الکترونیکی اسناد رسمی است.
v برچیدن جعل سند رسمی
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت در یک سالی که اسناد رسمی بصورت الکترونیکی تنظیم شده است حتی یک مورد ادعای عدم اصالت سندی نشده و جعل سند هم مشاهده نگردیده است.
v استعلام الکترونیکی و حذف مراجعه حضوری
وی گفت با اجرایی شدن سامانه ثبت آنی در دفترخانه اسناد رسمی استان ، استعلام های مرتبط با مورد معامله به وسیله دفاتر اسناد رسمی درفضای الکترونیکی پرسش وبوسیله ادارات ثبت اسنادواملاک پاسخ داده می شود وپس ازتنظیم سند بوسیله دفترخانه ها خلاصه معاملات بصورت آنی در اطلاعات بانک املاک ادارات ثبت اسنادواملاک مستقر می شود و با این اقدام استعلام های کاغذی و مراجعه حضوری طرف های سند حذف و علاوه بر کاهش هزینه های ایاب و ذهاب از اتلاف وقت جلوگیری شده است.
v استقرار سامانه پرداخت وجوه خدمات ثبتی و حذف تردد ها و جلوگیری از اتلاف وقت
رحمتی زاده افزود استقرار سامانه پرداخت وجوه خدمات ثبتی در دفترخانه های اسناد رسمی که در دفترخانه های اسنادرسمی استان اجرایی شده است علاوه برحذف ترددهای طرف های سند برای پرداخت حضور وجوه دربانک ها، وجوه مربوطه از طریق کارت خوانهای مستقر در دفترخانه های اسناد رسمی وصول وبصورت آنی با فیلدهای حق ثبت، مالیات ، حق التحریرو… در حساب های مربوطه واریز و فساد مالی را به صفر رسانده است.
v ارسال پستی اسناد مالکیت برای مالکان رسمی
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت کار دیگری که بمنظور تسهیل در امور طرف های سند در دفترخانه های اسناد رسمی اجرایی شده است اینکه براساس تفاهم نامه سه جانبه که بین ادارات کل ثبت اسنادواملاک ، پست و کانون سردفتران و دفتریاران استان تنظیم شده است پس از تنظیم سند انتقال ملک، تقاضای صدور سند مالکیت تک برگ کاداستری به وسیله سردفتر از مالک اخذ وبوسیله پست به اداره ثبت اسنادواملاک محل ملک ارسال و سند مالکیت کاداستری پس از صدور به وسیله ادارات ثبت اسناد واملاک، به آدرس مالک از طریق پست ارسال می شود و به این طریق از اتلاف وقت مالک جلوگیری و هزینه های وارده به مالک کاهش یافته است.
v حذف کاغذ ، کاهش مراجعات حضوری وتحقق دولت الکترونیک
رحمتی زاده با تأکید بر اینکه حذف کاغذ و کاهش مراجعه حضور خدمت گیرندگان و ارائه خدمات در فضای مجازی هدف تحقق دولت الکترونیکی است گفت این دستگاه در اجرای تکالیف قانونی مقرر در مواد46،48و211 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور ، ماده37 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ، پیش از زمان مقرر به تکلیف قانونی خود عمل نموده و تاکنون 20 سامانه ارائه خدمات ثبتی را بصورت الکترونیکی و مکانیزه در سطح ادارات ثبت اسنادواملاک و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان خراسان رضوی اجرایی نموده است.
v سامانه ها و عملکرد آنها
وی عناوین سامانه های اجرایی شده در سطح ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و کارکردآنها را تشریح کرد و گفت :
الف ) در بخش املاک که این بخش یکی از مهمترین بخش های مربوط به وظایف ادارات ثبت اسناد و املاک است . قنوات ، اراضی ، باغات و مستحدثات مربوط به اشخاص به ثبت می رسد تا مالکیت آنها و حقوق ذوی الحقوق رسما معین و محفوظ بماند. در اجرای این وظیفه ی مهم و در طی جریان عملیات ثبتی اقداماتی از قبیل تقسیم حوزه ثبتی،شماره گذاری و پلاک کوبی توزیع اظهار نامه و قبول درخواست ثبت ، رسیدگی به اختلافات در پذیرش درخواست ثبت املاک ، انتشار آگهی های نوبتی و تحدیدی ، تحدید حدود املاک ، وصول اعتراض بر اصل و حدود و حقوق ارتفاقی ملک ،ثبت ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت ، اصلاح سند مالکیت و تغییراتی که در وضعیت املاک به وجود می آید ، رسیدگی به اسناد مالکیت معارض و اشکالات و اشتباهات در حین عملیات ثبتی ، تفکیک ،افراز و تجمیع صورت می گیرد و در این بخش با ثبت ملک، مالکیت تثبیت می شود تا دولت به معنای عام یعنی حاکمیت از این حقی که طی تشریفات قانونی تثبیت شده حمایت نماید یعنی با ثبت ملک حقی ایجاد می شود که رسمیت دارد و همه باید آن را رعایت نمایند و قانون از این حق حمایت و پشتیبانی می کند که ماده 22 قانون ثبت به رسمیت این حق و حمایت حاکمیت از آن تاکید دارد که سامانه های مرتبط عبارتند از :
1– سامانه جامع کشوری املاک : تاریخ راه اندازی : شهریور 1392 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : صدور 541594 سند مالکیت تک برگ کاداستری
این سامانه با هدف ایجاد تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به ذینفعان و کاهش مراجعات حضوری همچنین شفاف سازی و تثبیت حدود و اطلاعات املاک و مالکیت ها در نقل و انتقالات و معاملات رسمی توسعه کیفی همچنین پاسخگویی سریع به ارباب رجوع و نیز بازنگری و اصلاح قوانین، مقررات و استاندارد سازی رویه ها پس از گذشت سال ها با ایجاد تحول در ثبت سنتی سامانه جامع کشوری املاک طراحی و پیاده سازی شده است و سند تک برگ کاداستر جدید یکی از مهمترین دستاورد های سامانه فوق الذکر می باشد.
2– سامانه داده آمایی پرونده های ثبتی : تاریخ راه اندازی : شهریور 1392 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 171318 پرونده
با توجه به لزوم حفظ و نگهداری سوابق مالکیت و اسناد و پرونده های ثبتی ، یکی از اولویت های ضروری و مهم دستگاه داده آمایی تمامی اطلاعات موجود در پرونده ها و راه اندازی سامانه داده آمایی پرونده های ثبتی و امکان دسترسی الکترونیکی به اطلاعات پرونده ها بدون نیاز به فیزیک پرونده برای کاربران بوده است که علاوه بر دقت ، سرعت دسترسی به اطلاعات را نیز افزایش داده است .
3– طرح کاداستر :
اصولاً اجرای کاداستر مزایا و اهدافی را تأمین خواهد کرد که برای پیشرفت هر کشور در تمام زمینه ها لازم و ضروری است. هدف کاداستر ایجاد نظامی ساده،روان،دقیق،مطمئن و با قابلیت بروز رسانی سریع و آسان برای کلیه املاک و مستحدثات هر کشور است. کاداستر سیستمی است که در آن اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی ضمن تلفیق با یکدیگر، نگهداری و مدیریت میگردد تا جهت تعیین موقعیت جغرافیایی و هندسی املاک(تثبیت املاک) و عملیات ثبتی نظیر تحدید حدود،تفکیک،تجمیع،افراز و…و نیز رفع اختلافات ملکی در دعوی حقوقی مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور در حال حاضر دو نرم افزارتفکیک آپارتمان
( upbuild ) وتفکیک عرصه ( upparcel ) جهت تهیه نقشه عرصه و اعیان و استفاده در سامانه جامع کشوری املاک به منظور صدور سند تک برگی جدید مورد استفاده قرار می گیرد و تا کنون نقشه 74 شهر استان با استاندارد کاداستر تهیه و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
4– ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست سند مالکیت موضوع اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی:
تاریخ راه اندازی : آبان 1391 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 70869درخواست ثبت شده
در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سندرسمی وآئین نامه اجرایی آن تمهیدات لازم به منظور پذیرش تقاضای الکترونیکی ازطریق سامانه مذکور صورت گرفته و سامانه مدیریت اینترنتی در خواست صدور سند موضوع قانون فوق الذکر طراحی و پیاده سازی شده است.
5– سامانه مدیریت اطلاعات و مستند سازی املاک دولتی (ماد) :
نظر به اینکه برابر تکالیف برنامه توسعه پنج ساله پنجم کشور ثبت معاملات آنی در دستور کار این سازمان قرار گرفته لذا در راستای سیاستهای ریاست محترم سازمان مبنی بر بهره گیری از فن آوری های نوین در تحقق تکالیف قانونی ، مبادرت به طراحی و تولید سامانه مدیریت اطلاعات و مستندسازی املاک دولتی به آدرس (WWW.maad-ssaa.ir) شده است که براساس آن، مستندات قانونی بصورت برخط ثبت و امکان ابلاغ به کلیه واحدهای ثبتی و پیگیری نتایج آن را خواهد داشت.
ب) در بخش اسناد که اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی برای انجام معاملات و عقود و ایقاعات و تنظیم هر نوع سند رسمی مستقیما به دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق که تحت ضوابطی تشکیل و تابع ادارات ثبت اسناد و املاک حوزه ثبتی خود می باشند ،مراجعه می نمایند . اسناد آنها با رعایت مقررات و تشریفات لازم در دفاتر مربوط ( دفتر اسناد رسمی ،دفتر ازدواج ، دفتر طلاق ) ثبت و سوابق آنها در دفترخانه نگهداری می شود و در خصوص معاملات املاک غیر منقول علاوه بر ثبت در دفتر اسناد رسمی و حفظ سابقه خلاصه معامله آنها نیز به ادارات ثبت ارسال می گردد تا انتقال مزبور در ذیل ثبت اولیه در دفتر ثبت و هر گونه تغییر و نقل و انتقال در آن در دفتر املاک و پرونده ثبتی نیز منعکس گردد. نظارت بر امور دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق را ادارات ثبت اسناد و املاک به عهده دارند که سامانه های مرتبط عبارتند از :
6– سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی : تاریخ راه اندازی : بهمن 1390 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون :پاسخ به 537841 استعلام
با افتتاح سامانه استعلام و پاسخ استعلام الکترونیکی ، ارتباط الکترونیکی بین 507 دفتر خانه اسناد رسمی و 25 واحد ثبت اسناد و املاک استان به صورت لحظه ای و بر خط برقرار گردیده است . با راه اندازی این سیستم دیگر نیاز به مراجعه مستقیم ارباب رجوع و نمایندگان دفاتر اسناد رسمی جهت ارائه استعلام و دریافت پاسخ آن نمی باشد . همچنین با اجرای این سامانه ضمن ایجاد نظم در فرآیند استعلام و افزایش دقت و سرعت ، در پاسخگویی به مراجعین تسهیل و در وقت و هزینه صرفه جویی می شود و به دلیل انجام فرآیند به صورت مکانیزه نسبت به حالت سنتی و دستی احتمال بروز خطا کاهش یافته و باعث ارتقای امنیت پاسخ به استعلام ها می گردد.
7-سامانه ارسال و دریافت خلاصه معاملات : تاریخ راه اندازی : مرداد 1391 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : پاسخ به 290124 خلاصه معامله
جهت تسریع و تسهیل در ارائه خدمات ثبتی به مراجعین، دفاتر اسناد رسمی موظفند خلاصه معاملات را به صورت الکترونیکی ثبت و از طریق سامانه مدیریت کشوری املاک به واحد ثبتی مربوط ارسال نمایند و نیاز به مراجعه حضوری مالکین یا نمایندگان دفاتر نمی باشد.
8– سامانه ثبت آنی : تاریخ راه اندازی : شهریور 1392 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : اسناد تنظیمی 1276585 ،خدمات ثبتی ارایه شده 23003 ، مجموع خدمات ارایه شده تا کنون ثبت 1299588 سند الکترونیکی
سامانه ثبت آنی سند که طرحی برای شفاف سازی و بالا بردن امنیت اطلاعات اسناد است در تمامی دفاتر اسناد رسمی استان اجرایی گردیده است و تمامی مراحل ثبت اسناد و محاسبه هزینه های پرداختی توسط مراجعین به صورت مکانیزه انجام می گیرد.
9– سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق : تاریخ راه اندازی : دی 1391 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : تعداد ازدواج ثبت شده در سامانه 117129 ، تعداد طلاق ثبت شده در سامانه تا کنون 28550 ، سایر موارد 320 ، مجموع فرآیندهای ثبت شده 145679
با اجرایی شدن سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق خراسان رضوی و برقراری ارتباط با ثبت احوال ضمن کنترل مشخصات افراد و اطمینان از صحت آن، دسترسی به آمار لحظه ای ازدواج و طلاق به عنوان یکی از موارد مهم اجتماعی در تعیین سیاست های کلان کشور فراهم شده است.
10-سامانه بانک جامع سردفتران و دفتریاران : تاریخ راه اندازی : خرداد 1393 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : صدور 133 ابلاغیه
نظر به اهمیت اطلاعات سردفتران و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و نقش مهم آن در تهیه گزارش ها ، اتخاذ تصمیم ها و صدور ابلاغ ها ، تمام اطلاعات مربوط ، با دقت کافی به طور کامل در سامانه وارد و منتج به ایجاد بانک جامع اطلاعات سردفتران و دفتریاران گردیده که هم اکنون تمامی امور مربوط به صدور ابلاغیه جهت سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و نیز دفتریاران اول و دوم شامل مرخصی ، کفالت ، انفصال ، توبیخ کتبی ، جزای نقدی ، تغییر محل دفترخانه، صورتجلسات تحویل و تحول و غیره به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد .
-11 سامانه اشخاص ممنوع الخروج : تاریخ راه اندازی : تیر 1390 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : ممنوع الخروج 1413 مورد ،
رفع ممنوع الخروجی 650 مورد ، اجازه یکبار خروج 32 مورد ، مجموع عملکرد 2095 مورد
با توجه به اهمیت اعلام اسامی افراد ممنوع الخروج یا رفع ممنوع الخروج شده به سازمان های مربوطه جهت جلوگیری یا عدم جلوگیری افراد برای خروج از کشور اقدام به ایجاد سامانه فوق گردیده است که اطلاعات افراد مذکور به سرعت و پس از اقدام توسط ارباب رجوع و تکمیل مراحل اداری توسط واحد اجرای ثبت، از طریق پورتال سازمان در سامانه ثبت و در اختیار ارگان های مربوطه قرار می گیرد.
12– سامانه بخش نامه های ثبتی و اشخاص ممنوع المعامله : تاریخ راه اندازی : شهریور 1392 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 33 عدد
با توجه به ضرورت اعلام اسامی افراد ممنوع المعامله به دفاتر اسناد رسمی در کوتاه ترین زمان ممکن به منظور جلوگیری از انجام معاملات غیر قانونی و پیشگیری از تضییع حقوق دیگران ،سامانه مذکور به صورت یکپارچه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی شده است.
13- گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی : تاریخ راه اندازی : تیر 1392 تمامی سران دفاتر دارای گواهی امضای دیجیتال بوده و صحت اسناد صادره و خلاصه معاملات تنظیمی از طریق توکن سخت افزاری متعلق به شخص سر دفتر تصدیق می گردد.
با ثبت گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی استان مراجعین بدون اینکه از طرف مقابل شناخت قبلی داشته باشند
می تواند با او ارتباط برقرار و با اعتماد به اینکه دفاتر اسناد رسمی تصدیق امضای الکترونیکی را نموده است به وجود واقعی یکدیگر پی برده و با اطمینان خاطر و استفاده از کلید رمز خصوصی و عمومی اختصاصی با همدیگر معامله اینترنتی نمایند.
14– سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی : تاریخ راه اندازی : سال 1388 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : وصول مبلغ 2 هزار میلیارد ریال شامل حق التحریر ،مالیات ، درآمدخدمات ثبتی و 8درصد درآمد وصولی شهرداری
با نصب سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه خدمات ثبتی در 507 دفترخانه اسناد رسمی استان، حقوق دولت در انتقال به موقع درآمدها حفظ، در وقت و هزینه ارباب رجوع و بانکها صرفه جویی ، در ارائه خدمات به مراجعین تسریع و تسهیل، مسافرتهای بین شهری را کاهش ، از تراکم مستقیم مراجعان بانکی می کاهد و باعث سرعت ، دقت و کیفیت در ارائه خدمات به ارباب رجوع
می شود .
ج) در بخش اجرائیات که یکی از مهمترین مزایای اسناد رسمی لازم الاجرا بودن آنهاست که برای اجرای آنها نیازی به مراجعه به محاکم دادگستری نیست. این اقدام توسط اداره ثبت اسناد و املاک در شعبه ای بنام شعبه اجراء صورت می گیرد و به همین دلیل شعبه اجرا در ثبت اسناد و املاک را می توان به عنوان یک دادگستری کوچک درون ثبت نام برد. به این نحو که با درخواست بستانکار و ذینفع در دفترخانه تنظیم کننده سند اجرائیه صادر و برای اجراء به اداره ثبت ارسال می گردد. در اداره ثبت با صدور دستور اجراء توسط رئیس ثبت به شعبه اجراء ارجاع می گردد ، در شعبه مزبور با تشکیل پرونده و ابلاغ به بدهکار یا کسی که اجرائیه بر علیه او صادر گردید برابر آئین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و سایر مقررات مربوط به موقع اجراء گذاشته می شود که سامانه های مرتبط عبارتند از :
15– سامانه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا : تاریخ راه اندازی : خرداد 1391 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : صدور 30181 اجراییه
به منظور سهولت و سرعت بیشتر در رسیدگی به تقاضاهای اجرایی با راه اندازی سامانه مذکور امکان ثبت تقاضانامه، تشکیل پرونده، صدور اجرائیه و اخطاریه و غیره به صورت الکترونیکی فراهم گردیده است.
د) بخش ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ؛ ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری و پلمپ دفاتر روزنامه و کل نیز به عهده ادارات ثبت محول گردیده که این اقدام در قسمتی به نام شعبه ثبت شرکت ها با رعایت مقررات و عمدتاَ قانون تجارت و قانون ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و آئین نامه های اجرایی و اصلاحی آنها و سایر مقررات مربوط صورت می گیرد، علائم و اختراعات و شرکت های خارجی در مرکز و در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می رسد و در قانون هفت نوع شرکت شامل شرکت های سهامی عام و خاص، با مسئولیت محدود ، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی تعاونی و نیز شرکت های تجاری و موسسات ، ثبت اسم تجاری و پلمپ دفاتر پیش بینی شده که امور آنها از جهت ایجاد هویت و شخصیت ، نه نظارت بر عملکرد آنها بر عهده ثبت شرکت ها و موسسات ادارات ثبت اسناد و املاک می باشد.
16– سامانه ثبت شرکت ها : http://sherkat.ssaa.ir تاریخ راه اندازی : بهمن 1392 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : ثبت 52062 شرکت و موسسه غیر تجاری
با توجه به ضرورت طبقهبندی مدیریتی اطلاعاتی برای حضور کلیه شرکتهای ایرانی در تجارت جهانی و ایجاد یک مرجع ملی قابل اتکا سامانه ثبت شرکتها مبتنی بر کارتابل الکترونیکی با هدف انجام مراحل ثبت شرکت ، ایجاد شناسنامه الکترونیکی و شناسه یکتا برای شرکتها، کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع، اطلاعرسانی به مراجع ذیصلاح و غیره راهاندازی گردیده است. د ) سامانه های اداری
17– سامانه مکاتبات مکانیزه در تاریخ بهمن 1391 راه اندازی گردید و عملکرد آن تا کنون : 6770 نامه ارسالی ،5436 نامه دریافتی می باشد که درجهت تسریع در امور و ایجاد امنیت در تبادل اطلاعات به صورت درون سازمانی بین واحدهای ثبتی و برون سازمانی، بین دادگستری و ادارات ثبت برقرار گردیده است و موارد مورد نیاز مرتبط با ثبت توسط دادگاه ها از واحدهای ثبتی استعلام و پاسخ خود را دریافت می دارند .
18– اتوماسیون اداری: تاریخ راه اندازی : آبان 1388 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 1664114 نامه صادره و وارده
با حذف مکاتبات کاغذی از سیستم اداری و راه اندازی اتوماسیون اداری علاوه بر سرعت و دقت در امر رسیدگی ، باعث تسریع در پیگیری امور و نامه های ارجاعی در اداره و عدم نیاز به مراجعه به قسمت های مختلف گردیده است .
19– سامانه های دولت ، سامد و بازرسی : تاریخ راه اندازی : مهر 1391 عملکرد از ابتدای راه اندازی تا کنون : 250
در راستای تحقق دولت الکترونیک و جلوگیری از اتلاف وقت و سرعت بخشیدن به امر رسیدگی نامه های بین سازمانی، این اداره کل با 120 ارگان متصل به این شبکه بدون نیاز به ارسال فیزیک نامه در ارتباط می باشد .
20– پورتال و پایگاه ارتباطی استانی :
در راستای اطلاع رسانی سریع و آسان و دسترسی بر خط مراجعین به آخرین اخبار و اطلاعیه های مرتبط با فعالیت دستگاه و دسترسی به خدمات مجازی ارایه شده ، پورتال اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با آدرس( kh.ssaa.ir ) در دسترس می باشد .به منظور تکریم ارباب رجوع در پورتال ارتباطی اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی امکان برقراری ارتباط سریع و آسان جهت طرح مسایل و پیشنهادات به طور مستقیم با مدیر کل وجود دارد که با دریافت کد پیگیری در هنگام ارسال پیام از طریق سامانه امکان رهگیری و دریافت پاسخ از قسمت پیگیری نامه ارسالی برای شخص فراهم است.
درآمد پنج ماهه
وی در ادامه با تشریح عملکرد ادارات ثبت اسنادواملاک استان خراسان رضوی در پنج ماهه نخست سال جاری را گفت درپنج ماهه اول سال جاری و در اجرای وظایف ذاتی ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی استان 311 میلیارد و 997 میلیون ریال درآمد حاصل که با 57/46درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز شده است و افزود توسعه خدمات در محیط مجازی و برخط از برنامههای راهبردی ثبت اسناد و املاک است که علاوه بر شفاف سازی عملکرد، سرعت بخشی در امور را در پی دارد و با اجرایی شدن کاداستر و ارائه خدمات الکترونیکی در چهار بخش مهم ثبت املاک، ثبت اسناد، ثبت شرکتها و مؤسسات و نیز اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا علاوه بر اینکه نظم عمومی جامعه، امنیت قضایی، توسعه اقتصادی و کسب درآمد را برای دولت به همراه داشته، اختلافات ملکی را به حداقل رسانده و با کاهش زمان انتظار دریافت خدمات و هزینههای مادی و معنوی وارده به مراجعه کنندگان، میزان رضایت مندی ارباب رجوع از عملکرد را ارتقا داده است.
v تلاش همکاران و همراهی مردم و رسانه
رحمتی زاده در خاتمه همراهی مردم شریف و تلاش کارکنان ثبت و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان و حمایت رسانه ها به ویژه روزنامه ها و خبرنگاران معزز ، گزارشگران ارجمند و نخبگان محترم استان را در اجرایی شدن خدمات الکترونیکی به وسیله این دستگاه ستود.
http://kh.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4080&ctl=Edit&mid=10841&Code=8324
باسلام جناب مدیرکل سامانه ثبت انی هیچ اشکالی نداشته است همه اش مزایا وامتیازبوده قطعی واشکالات حقوقی نداشته