iran flag

روش تنظیم سند ورثه ای با وارد کردن اطلاعات سهام وراث (مالکین جدید) و خریدار

 

این مطلب صرفا جهت ِ رفع ِ ابهام در وارد کردن ِ اطلاعات ِ سهام ِ مالکین ِ ورثه ای تهیه شده است ؛ چرا که مالک ِ مرحوم ، درسند ِ تنظیمی ِ دفترخانه ، دیگر سِمتی ندارد ، اما در سامانه ی ثبت ِ آنی چون سند ِ مالکیت به نام مرحوم است ، باید برای ارسال خلاصه معامله نیز ، نام ِ ایشان در سیستم باشد

به نام خدا
 
روش تنظیم سند ورثه ای با وارد کردن اطلاعات سهام وراث (مالکین جدید) و خریدار

ابتدا در قسمت انتخاب کد سند ، شماره ی فرم قطعی  مورد نظر را انتخاب و از قسمت جستجوی استعلام ، وارد می شویم و سپس پلاک فرعی مورد نظر را انتخاب می کنیم .

 

روش ِ تنظیم ِ این سند ، دقیقا ً مطابق با اسناد قطعی است ، به همین خاطر از توضیحات ِ اضافه خودداری می شود . این مطلب صرفا جهت ِ رفع ِ ابهام در وارد کردن ِ اطلاعات ِ سهام ِ مالکین ِ ورثه ای تهیه شده است ؛ چرا که مالک ِ مرحوم ، درسند ِ تنظیمی ِ دفترخانه ، دیگر سِمتی ندارد ، اما در سامانه ی ثبت ِ آنی چون سند ِ مالکیت به نام مرحوم است ، باید برای ارسال خلاصه معامله نیز ، نام ِ ایشان در سیستم باشد و اگر هویت ِ مرحوم یا سِمتش از سند حذف شود ، در انتهای سند و هنگام محاسبه ی هزینه ها با این پیام رو به رو خواهیم شد .


 

در نتیجه وقتی وارد سند شدیم ، نام ِ تمام ِ وراثی که در این سند مالک هستند را با سِمت ِ معامل وارد می نماییم و مرحوم ِ مذکور را شخص ِ غیر ِ اصیل معرفی کرده ، فقط رابطه ی او را با ورثه مشخص می کنیم.

 

 

برای پرهیز از اختلال در سهم بندی و محاسبه ی هزینه ، نام هیچیک از وراث را در قسمت ِ مستندات ، بعنوان ِ مالک ِ مستند وارد نمی کنیم . اما برای اینکه سهام ِ هریک از فروشندگان ِ سند ِ قطعی تنظیمی مان معلوم باشد ، در فیلد ِ توضیحات ِ مربوط به هویت ِ هریک از مالکین ، سهام ِ مورد انتقال از ایشان را تایپ می کنیم .

 


 


در قسمت ِ سهم بندی در مقابل ِ سوال ِ آیا سهم بندی توسط سامانه انجام شود ، "خیر" را انتخاب می کنیم و سپس به هریک از این دو صورت می توانیم عمل کنیم (که البته این دو روش مربوط به اطلاعات سهام ِ متعاملین ، در کلیه ی اسناد است ، نه فقط اسناد ورثه ای).
روش اول می توانیم جزء و کل سهام ِ مورد انتقال را وارد نماییم و روش ِ دوم می توانیم این دو فیلد را خالی گذاشته و در توضیحات ِ متنی ، عبارت ِ مورد نظر ِ خودمان را انشاء نماییم .

سهم مورد معامله را نیز می شود بصورت اطلاعات ِ فیلدی یا متنی وارد کرد.

 

سپس اطلاعات را ثبت کرده و هزینه ی سند را محاسبه می نماییم .

 

خسته نباشید !

 

و من الله التوفیق

فرامرز جمشیدی

۴ نظرات
  1. برهانی می گوید

    این حالت ساده است . حال زمانیکه دو نفر مالک هستند یکی از انها فوت نموده و ان دیگری ورثه مرحوم نیز هست و همچنین همین مالک از طرف بقیه وراث وکالت نیز دارد در این شرایط سیستم چگونه تنظیم شود ؟

    1. ابوالفضل زینالی می گوید

      در اینصورت نام دو مالک را بعنوان معامل اضافه میکنیم وراث را اضاقه می کنیم ولی در گزینه اصیل خیر را میزنیم.مالک فوت شده را برای وراث و برای مالک مورث میگیریم و بعد مالک زنده را به همه وراث وکیل می گیریم.

  2. مهدی ن می گوید

    با سلام
    در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۳ این آموزش بدون تصویر در وبلاگ شخصی اینجانب درج گردیده است .
    http://www.mehdinikzad.persianblog.ir

  3. حسین زاده سردفتر 30 مشهد می گوید

    باسلام و عرض ادب خدمت همکاران خصوصاًپرسنل سند نویس در خصوص موضوع مطروحه از طرف همکار گرامی جناب برهانی به اطلاع میرساند زمانی که حالت فوق واقع میشود میبایست مالک اول (متوفی اول) را بعنوان معامل اصلی انتخاب نموده و متوفی دوم را در قسمت توضیحات متوفی اول (مالک اصلی) درج می نماییم تا بدین ترتیب اسم متوفی دوم در توضیحات مالک اول و وراث وی تکرار می گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.