iran flag

همایش روسای کانونها و جوامع سردفتران و دفتریاران سراسر کشور در مشهد مقدس (قسمت ششم)


سخنان و طرح موضوعات و مشکلات توسط نمایندگان کانونهای فارس ، یزد، کرمان وخراسان رضوی در همایش روسای کانونها و جوامع سردفتران سراسر کشور در مشهد مقدس

 

به نام خدا

پس از سخنرانی جناب دکتر تویسرکانی ریاست محترم سازمان ثبت ازمسلم آقاصفری، عضو هیئت مدیره کانون مرکز به پاس سالها  خدمت صادقانه  در عضویت هیدت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران  با حضور دکتر تویسرکانی و دکتر مظفری  و آقای بکائیان و دشتی اردکانی با اهدای هدایایی تقدیر و لوح یادبودی نیز از طرف هیئت مدیره کانون مرکز به وی اهدا شد.

پس از آن در عصر پنجشنبه  بعد از نماز مغرب و عشاء  نمایندگان کانونهای بترتیب فارس ، یزد، کرمان و خراسان رضوی به ایراد سخنرانی و ذکر نکته نظرات خود پیرامون موضوعات همایش و طرح مشکلات ومسائل حوزه کاری دفاتر اسناد رسمی پرداختند  که در ذیل گزارش نکات مهم عنوان شده درعصر پنجشنبه تقدیم می گردد.

نکات مورد نظر نماینده کانون فارس آقای ساجدی:

1-تحمیل وظایف مضاعف بر دوش دفتر اسناد رسمی  توسط اداره دارایی همچون ارسال معاملات فصلی و توقع از حل موضوع توسط کانون مرکز

2-تعامل و همفکری کانون با سازمان برای تهیه قانونی جامع و کامل

3-تشکیل هر چه سریعتر  شورای عالی سردفتری  جهت استفاده از نکته نظرات کانونها و جوامع استانی

4-ضمن تقدیر و تشکر از زحمات آقای گودرزی، مشکلات بیمه و بازنشستگی و عدم بهره مندی تمامی سردفتران و دفتریاران برخلاف واریز ده درصد تحریر و اعتقاد براینکه باید بیمه فراگیرو جامعی انجام شود.

5- مشکلات کارتخوانها و تاخیر در دریافت مبالغ واریزی بعضا" تاخیر 72 ساعتی الی چندین روزه و این امر مصداق کامل اکل مال به باطل میباشد

6-حذف دفاتر که خواست همه استانهاست

7-نیروی انتظامی و تعویض مکرر پلاک بدون تنظیم سند قطعی و مشکلات این حوزه اعم از عدم تنظیم اسناد قطعی تعویض پلاکهای مکرر و غیرو 

نکات مورد نظر نماینده کانون یزد آقای میروکیلی:

1-بهتر است مسائل در حضور ریاست محترم سازمان جناب تویسرکانی مطرح می گردید که خیلی از راهکارها توسط ایشان ارائه و حل می گردید

2-ضمن قدردانی از زحمات اعضای هیئت مدیره کانون مرکز و تلاشهای  آنها برای اعتلای سردفتری، اعتقاد اینجانب بر این است که با حضور هفت هزار دفترخانه، حجم کار در حدی است که اعضای کانون مرکز توانایی انجام آن را ندارند و این مجموعه از یک وزارتخانه نیز گسترده تراست  و برای حل مشکلات حوزه سردفتری(بیمه، بازنشستگی، قوانین و بخشنامه ها، مشکلات جاری دفترخانه ها و مشکلات روزمره) نیاز است که به کانونهای سایر استانها بها داده و اعتماد کرده و از توانمندی و دانش و تجربه آنها استفاده کنیم  با این حجم وصولی عایدات برای دولت و حجم مراجعات (برابرآمار اینجانب هر فرد حداقل در استان یزد دوبار در سال به دفترخانه ها مراجعه مینماید بدون محاسبه گواهی امضاء و مشاوره ها) که قابل مقایسه با هیچ وزراتخانه ای  نمیباشد 

3-همه از مشکلات آگاهی و اطلاع دارند لذا زمان، زمان ارائه راهکارهاست و تفاضای اینجانب از همکاران آن است که همراه هر مشکل ارائه طریق و راهکار حل آن را نیز ارائه دهند این نباشد ما بدون هیچ نتیجه گیری عملی صرفا" به طرح مشکلات در این همایشها بپردازیم.

نکات مورد نظر نماینده کانون کرمان آقای مسعودی:

1-استفاده از دستگاه فینگرپرینت در حذف دفاتر جهت احراز هویت توسط  اثر انگشت طرفین سند 

2-صدور ابلاغ کفالت برای دفتریاران هر دفترخانه (که واجد شرایط میباشند)در زمان مرخصی سردفتران و حل مشکل توکن دفتریاران

3-اندیشیدن تدبیری جهت عدم تعطیلی دفترخانه ها در زمان فوت سردفتر چرا می بایست با فوت سردفتر دفتریار و پرسنل دفترخانه با مشکل مواجه شوند و این موضوع پرداخت بیمه بیکاری حل نمی گردد  چرا که زمان استفاده از بیمه بیکاری محدود است

4-ایجاد امکان استفاده سردفتران بازنشسته ازمشاغلی همچون مشاوره حقوقی، کارشناسی، پروانه .وکالت،

5-چرا آیین نامه پیش فروش آپارتمانها معطل مانده

6-قید مبلغ واقعی در قراردادهای پیمانکاری و عقود نامعین

7-مشخص نمودن صریح و روشن وظایف دفتریار که در حال حاضر صرفا" منحصر به نوشتن دفتر تمبر است

8-ایجاد امکان امحاء بایگانهای دفاتر پس از گذشت زمانی معین ، نمی بایست سردفتری که سوابق سنگین دفترخانه دیگری را تحویل می گیرد هزینه های سنگین تهیه مکان و نگهداری سوابق برعهده وی باشد

9-ایجاد امکان آموزشهای ضمن خدمت برای همکاران جدید الورود برای  آگاهی دادن با آموزشها در جهت عدم ارتکاب تخلفات (سهوی)

10-ایجاد بانک جامع اطلاعاتی در خصوص بخشنامه های ناسخ و منسوخ چرا که سردفتران با انبوهی از بخشنامه هایی مواجه است که نمیداند از کدام یک از بخشنامه ها استفاده نماید

و در انتها نماینده کرمان از تک تک اعضای کانون تهران از جمله آقای گودرزی و سیروس وعظیمیان  تقدیر و تشکر نمود

نکات مورد نظر نماینده کانون خراسان آقای پنجتنی:

در مقدمه دکتر پنجتنی تذکر داد بر اینکه در حال حاضر  شغل و حرفه  ما در حال تهدید و فشار است  همچون برخورد شهرداریها با دفاتر اسناد رسمی  برای اخذ مجوز تجاری و یا نصب تابلو و همچنین برخورد نیروی انتظامی  و غیرو که همکاران از آن مطلع و آگاهند و این موضوع و تهدید نیاز به یک اقدام جدی جمعی دارد.

و روش اینجانب در طرح موضوعات و مشکلات شیوه طرح موضوعی است  و در این زمینه  موضوعات را به  دو قسمت قبل از اصلاح قانون دفاتر و پس از آن ارائه مینمایم در قسمت اول نکات مهم مد نظر کانون خراسان که می بایست در اصلاح قانون دفاتر لحاظ گردد:

1-با عنایت به اینکه شغل سردفتری و دفتریاری هیچ وابستگی به امر تجارت ندارد و حتی به تصریح ماده 15 قانون دفترخانه ها یکی از مشاغل منافی سردفتری است و میبایست در لایحه اصلاحی قانون صراحتا عدم نیاز به مجوز تجاری برای محل دفترخانه جهت اشتغال به سردفتری اعلام گردد.

2-تبیین مسئولیت های سردفتران و دفتریاران در قبال مراجعین بطور شفاف  با توجه به اهمیت و اولویت رعایت حقوق شهروندی.

3-روشنگری و تبیین مسئولیتهای مراجعین و حقوق و اختیارات سردفتران و دفتریاران با توجه به ضرورت حسن جریان  تنظیم اسناد رسمی در دفاتر امین بودن سردفتران و دفتریاران.

4-در لایحه اصلاح قانون دفاتر حقوق و وظایف متقابل دفاتر با ادارات و نهادها و مراجع قضائی بطور شفاف مطرح و لحاظ گردد چرا که ارتباط دفاتر با ادارات و نهادها و مراجع قضائی بسیار گسترده بوده و حقوق شهروندان در خلال این ارتباط نیز مطرح میباشد.

5- در لایحه اصلاح قانون دفاتر به دلیل کثرت اشخاص حقوقی (اعم ازحقوقی حقوق عمومی و اشخاص حقوقی حقوق خصوصی)در کشور و تفاوت قواعد حاکم براین اشخاص، تنظیم سند برای آنها و نحوه نمایندگی از طرف آنها بطور دقیق روشن و مشخص و تعیین شود.

6 – اختصاص قسمتی از لایحه اصلاحی به آئین تنظیم سند رسمی و تبیین اموری مانند احراز مالکیت ، احراز هویت ، رعایت تشریفات شکلی ، نحوه شکل گیری ارکان ماهوی اعمال حقوقی ، چرا که از یک طرف تنظیم سند رسمی در حال حاضر آئین نانوشته و نامنسجمی دارد و درک آن نیاز به  سالها تجربه و تحقیق دارد و از طرف دیگر قواعد حاکم بر آن از قواعد حاکم بر اسناد رسمی تنظیم شده متفاوت است لذا این استدعای و بذل عنایت به تدوین وپیش بینی آئین تنظیم سند رسمی را در لایحه اصلاح قانون دفاتر داریم.

7 – جهت پرهیز از هرگونه خود محوری و انحراف در بازرسی ها و رسیدگی های انتظامی و اصلاح محور بودن مجازات های انتظامی رعایت اصل قانونی بودن تخلفات و مجازات های انتظامی سردفتران و دفتریاران ضروری است استدعا دارد دستور فرمائید در لایحه اصلاح قانون دفاتر به اصل قانونی بودن مجازات های انتظامی و اصل قانونی بودن تخلفات انتظامی تصریح و تاکید گردد.

8 – با عنایت به تخصصی بودن جرائم مربوط به حرفه سردفتری و پرهیز از اشتباه و انتساب جرائم به سردفتران و دفتریاران استدعا داریم در لایحه اصلاح قانون دفاتر پیش بینی شود که تعقیب و رسیدگی به جرائم ناشی از شغل سردفتری در دادگاههای تخصصی و با حضور نماینده کانون سردفتران و دفتریاران و استماع نظر کارشناسی اداره ثبت انجام شود.

9 -با توجه داشت که ضرورت دارد تصمیمات کشوری در حوزه سردفتری با مشارکت کلیه سردفتران و دفتریاران اتخاذ شود لذا از ریاست محترم سازمان استدعا داریم دستور فرمایند نحوه شکل گیری دموکراتیک شورای عالی یا اتحادیه سردفتران و دفتریاران و نحوه تعامل دموکراتیک کانونهای استانی با یکدیگر بصورت شفاف و سودمند در لایحه اصلاحی قانون دفاتر پیش بینی گردد.

10 – نظر به اینکه پیش برد اهداف و برنامه های کانون های استانی بدون اختصاص بودجه ممکن نیست استدعا دارد در لایحه پیش بینی شود که کسری از حق التحریر ماهانه جهت اجراء وظایف کانون های استانی اختصاص یابد.

11 -پیشنهاد میشود دستور فرمائید کمیته ای مرکب از نمایندگان  کانونهای استانی و بهترین حقوق دانان اداره کل هر استان جهت بررسی مشترک طرح اصلاح قانون دفاتر تشکیل و گزارشات خود را جهت جمع بندی نهایی به سازمان و کانون مرکز ارائه نمایند.

12 – با عنایت به  اینکه سردفتران و دفتریارانی که دارای لیسانس حقوق هستند پس از ده سال خدمت به سردفتری و دفتریاری یا بازنشستگی تجربیات ارزشمندی کسب می کنند لذا استدعا داریم امکان اشتغال آنها به وکالت بدون آزمون وکالت در لایحه اصلاحی قانون دفاتر پیش بینی شود.

در قسمت دوم با توجه به قوانین و بخشنامه های گذشته ، حسن جریان امور حرفه سردفتری نیاز الزاماتی دارد.

1- جناب آقای دکتر تویسرکانی مستحضر هستید بیش از سه سال از تصویب تعرفه حق التحریر می گذرد دراین مدت قیمت کالاها و اجناس چندین برابر شده ولی هیچ افزایشی در تعرفه مزبور ایجاد نشده است و وقتی روند صدور ابلاغات فرا قانونی را به این موضوع بیافزائید تصدیق خواهید فرمود که همکاران ما در تنگناهای مالی مایوس کننده ای قرار دارند نظر به اینکه در ماده 54 قانون دفاتر عدم بررسی تعرفه حق التحریر پس از 4 سال ممنوع اعلام شده و افزایش حق التحریر متناسب با رشد تورم جزء اختیارات ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میباشد . استدعا داریم دستور مقتضی در جهت اصلاح تعرفه  حق التحریر متناسب با رشد تورم را صادر فرمائید. و 2-نظر به اینکه کلیه روابط حقوقی مهمه اشخاص در جامعه اعم از حقیقی و حقوقی در دفاتر اسناد رسمی و بصورت سند رسمی تنظیم میشود ارائه آموزش های عمومی برای برقراری روابط سالم و صحیح مردم ضرورت دارد ، بنابراین استدعا دارد دستور فرمائید کانونها از ظرفیتهای مختلف سازمان جهت اطلاع رسانی و آموزش مردم از طریق رسانه های عمومی به این مهم اقدام نمایند.

و در پایان پس از سخنرانی دکتر پنجتنی نماینده کانون خراسان و اعلام نکته نظرات ایشان جلسه عصر پنجشنبه به پایان رسید.

انشاالله در گزارش بعدی سخنرانیهای صبح جمعه این همایش دو روزه و پس از آن گزارش مستقل بیمه خدمت شما مخاطبین محترم تقدیم خواهد شد.

منتظر ارائه نظرات سازنده شما همکاران محترم هستیم.

تهیه وتنظیم عکسها و گزارشهای تقدیمی فرهاد حسین زاده عضو هیات مدیره و مدیر سایت کانون خراسان

بدون نظر
  1. یوسفی محصر 105 می گوید

    کاش در این جلسات صحبتی از اورت های گوناگون و رنگارنگ اقایون دارائی و جرائم بی هیچ توجیه علب اخصوص در زمینه مالیات بر ارزش افزوده بعمل مب آمد . یقین دارم خلی از همکاران با چنین مشکلی بر خورده اند . راه حل چیست

  2. دفتریار 1 می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید ای کاش مسئولین کانون که به نوعی هم حامی سردفتران هستند و هم حامی دفتریاران درباره وضیعت دفتریاران و زمزمه‌های حذف این عزیزان هم سخنی میگفتندو اعتراض این دسته از عزیزان رو به گوش مسئولین محترم می‌رساندند تا شاید گره‌ای از مشکلات دفتریاران باز می‌شد!!!

  3. حسین زاده سردفتر 30 مشهد و مدیر سایت می گوید

    باسلام خدمت همکار و دفتریار محترم که خود را معرفی ننموده اند باطلاع نی رساند در صورتی که تمامی سلسه گزارشات، خصوصا” قسمت هفتم و هشتم را مطالعه فرمایند پاسخ خود را دریافت خواهند نمود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.