iran flag

همایش روسای کانونها و جوامع سردفتران و دفتریاران سراسر کشور در مشهد مقدس (قسمت هشتم باموضوع بیمه و درمان)


سخنان و طرح موضوعات و مشکلات حوزه بیمه و درمان توسط مسئول بیمه و درمان آقای گودرزی وآقای قاسمی از کانون مرکز ونماینده کانون یزد در همایش روسای کانونها و جوامع سردفتران سراسر کشور در مشهد مقدس


به نام خدا

گزارش مسئول واحد بیمه و درمان آقای گودرزی درعصر پنجشنبه مورخ 17/7/93

در انتهای جلسه عصر روز جمعه آقای گودرزی به همراه آقای حسینی خلاصه ای از عملکرد بیمه و درمان از زمان تصدی آقای گودرزی ارائه نمودند.

در ابتدا آقای گودرزی ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در جلسه و چهاردهمین همایش روسای کانونها و جوامع سردفتری از آقای حسینی خواست تا از طریق ویدئو پروژکشن گزارش تصویری خود را ارائه نماید.

در شروع گزارش  آقای حسینی مواردی از معضلات جهانی و کشوری نظام سلامت در سالهای گذشته ارائه  و گفت در حال حاضر و با شروع کار دولت تدبیر و امید ، آقای روحانی تغییرات خوبی را برای بیمه و درمان انجام داده و ما نیز  کارهای زیربنایی خوبی را آغاز نموده ایم که انشااله نتایج آن در سالهای گذشته آتی برای همکاران و فرزندان آنها به بهترین شکل اتفاق خواهد افتاد.

بطور مثال برابر گزارش آماری ذیل به لطف خداوند رشد خوبی را داشته ایم که همکاران محترم با مقایسه این آمار خود قضاوت خواهند نمود.

– دریکساله 92 ده هزار پرونده معوق تحویل گرفته ایم و امروز 500 پرونده معوق داریم.

– تعداد کارشناسان در حوزه درمان نه تنها بیشتر نشده بلکه از تعداد آنها با افزایش حجم خدمات کاسته شده است .

– سرعت در پرداخت هزینه ها،از 4 تا 7 ماه به حدود یکماه تقلیل یافته که البته می بایست انشاالله به 15 روز کاهش یابد.

-تعداد پرونده های انجام شده در سال گذشته 6200 مورد و امروز 7500 پرونده

– تعداد قرارداد با مراکز درمانی با شهرستانها از سه فقره به حدود 90 فقره افزایش و تهران از 132 فقره به 98 فقره کاهش یافته لازم به توضیح است 60 قرارداد منعقد و حدود 28 قرارداد به شهرستانها ارسال که منتظر امضا و عودت آنها هستیم.

– آسیب شناسی ما (آنچه در گذشته بوده)در چند بحث خلاصه میشود 1- عملکرد و اعتقاد به شیوه درمان به شیوه سنتی   2- عدم برنامه ریزی 3- عدم استفاده از تخصص کارشناسان در امور درمان 4- عدم امکان پاسخگوئی به همکاران در سطح کشور 5- محاسبه هزینه های درمان بدون مصوبه های هیئت مدیره وقت 6- عدم سرعت العمل به دلیل عدم کارشناسی متخصصین 7- عدم وجود سیستم مناسب رایانه ای جهت امور درمانی.

– اقداماتی که در این زمینه انجام شده تا بتوان رفع آسیب نمود و از معضلات این حوزه کاست 1-جمع بندی و یکپارچه سازی کلیه کارها با بهره گیری از مصوبات قبلی و جدید 2-تعرفه ها و پرداختها از حالت تجربی  به حالت سیستماتیک تغییر یافت 3- پرداختهای متفاوت در موضوعات واحد در زمانهای متغیر به پرداختهای ثابت در زمانهای متفاوت و موضوعات واحد (بطور مثال در سیستم قدیم برای یک امر واحد امکان داشت در زمانهای متفاوت مبالغ متفاوت با تعرفه های متفاوت پرداخت میشد)4-مذاکرات مختلف با مراکز مختلف برای موارد متفاوت جهت اخذ تخفیفات قابل توجه، حتی موارد خاص و موردی بطور مثال دفترخانه…. شهرستان رشت برای بیماری خود 80 میلیون به 30 میلیون تومان تقلیل یافت و سردفتر فقط 15 میلیون پرداخت نمود و دفترخانه…. فارس 92 میلیون تومان ، 50 میلیون تومان را از شورای عالی پزشکی گرفتیم و 42 میلیون هم هیئت مدیره مصوب نمود و اقداماتی نظیر موارد فوق که به جرات میتوان گفت در طول تاریخ بیمه و خدمات درمانی کانون انجام چنین اقداماتی بی نظیر بوده مثلا" علاوه بر موارد فوق آیا حقوق بازنشستگان در سال گذشته تا 52 درصد افزایش نداشته؟ و من به عنوان گودرزی از شما کانونها و جوامع فقط تقاضای یاری در ادامه این مسیر را خواهانم.

– تشکیل کمیته درمان با تصویب هیئت مدیره، مشاوره درمانی، ایجاد واحد قراردادهای درمانی، اطلاع رسانی بصورت پیامک، صدور دفترچه های کانون، خرید دفترچه های درمانی پایه و پرداخت هزینه های آن توسط کانون (اقدامی که در حال حاضر در سطح کشور برای خرید دفترچه های پایه که همان بیمه سلامت باشد اجرایی شده و در همین جا تقاضای اینجانب از همکاران سراسر کشور خرید دفترچه بیمه سلامت چه بصورت جمعی با اخذ تخفیفات قابل توجه همان کاری که در قم انجام شده و چه بصورت فردی که کانون پس از خرید این دفترچه ها هزینه آن را به همکاران پرداخت می نماید. لازم به توضیح است که ما صندوق رفاهی داریم نه بیمه کانون و همکاران محترم آگاه باشند که بیمه و دفترچه سلامت به آنها تعلق می گیرد چرا که همکاران بیمه کانون نیستند بلکه از صندوق رفاهی کانون استفاده مینمایند)، پرداخت تنخواه به کانونها و جوامع و سایر اقدامات دیگر.

– استفاده هر نفر تا سقف 18 میلیون تومان از هزینه های بیمارستانی، زایمان 4میلیون تومان، لیزیک و بیماریهای چشمی در طول سال یک میلیون، معالجات سرپایی و تشخیص درمانی و دارو بر حسب نیاز و دستور پزشک کل هزینه آن در طول سال پرداخت می گردد، برای بیماریهای خاص دارو تا 15 میلیون تومان، دندانپزشکی هر فرد و هریک از اعضای خانواده ایشان پانصد هزار تومان درسال (برای هر نفر)، ارتودنسی یک ونیم میلیون، ایمپلنت تا سه دندان و هر دندان تا یک میلیون تومان با ارائه فاکتور، همین طور درمانهای خارج از کشور(در مسافرتهای خارجی)با تایید کنسولگری و یا سفارت بر حسب تعرفه های موجود، کانون هزینه های آن را پرداخت می نماید که همکاران برای آگاهی از ریز موارد فوق به پرتال خود در سایت کانون مراجعه نمایند.

– در خصوص واگذاری کل امور درمان به شرکتهای بیمه ما تحقیقات و بررسی فراوانی انجام داده ایم که این امر با اخذ استعلام از شرکتهای بیمه انجام شده از جمله بیمه دانا که برای هر نفر ماهیانه 82737 تومان و سالانه هر نفر 999هزار تومان و یک خانواده چهار نفری 4 میلیون تومان در سال که اگر جمع اعضای خانواده دفاتر اسناد رسمی (سردفتر و دفتریار و اعضای خانواده شان)  را 38 هزار نفر در نظر بگیریم برای یکسال سی وهفت میلیارد و هشتصد میلیون تومان بابت هزینه های درمان به بیمه دانا می بایست پرداخت کنیم ضمن آنکه هشت شرط برای استفاده از بیمه گذاشته بطور مثال 1- اگر دفترچه بیمه گر اولیه نباشد مشمول 30 درصد هزینه ها می شود 2- پدر و مادر را پوشش نمی دهیم 3- فقط از مراکز تحت نظر ما استفاده نمایید 4- هزینه ها باید برابر هزینه های وزارت بهداشت و درمان در بخشهای خاص محاسبه شودو…

این موضوع در شرکتهای چون البرز و اس اواس و سایر شرکتها انجام شد مثلا" شرکتی برای یکسال  57 میلیارد تومان با فرانشیز 30 درصد مطالبه نموده بود.

در حال حاضر ما حدود کمتر از صد مرکز در تهران و 90 مرکز در شهرستانها قرارداد داریم که این آمار با لطف و حمایت و همکاری کانونها و جوامع برای مراکز استان و در آینده برای  شهرستانها  منعقد شده است اگر شما به سایت بیمه های خصوصی مراجعه نمایید تعداد مراکز تحت قرارداد بسیار کمتر از این آمار میباشد.

– بحث برون سپاری هم با آموزش و پرداخت هزینه های خود تا سقفی خاص را در دستور کار هیئت مدیره (تهران) داریم تا با یک سیستم تحت وب (جهت کنترل موضوع در سراسر کشور) به انجام برسانیم.

سخنان آقای قاسمی از واحد بیمه و درمان کانون مرکزدرصبح جمعه

به نام خدا ، آیین نامه بیمه و بازنشستگی از دو سال قبل توسط کمیسیون پژوهش و کمیسون اصلاح قوانین کانون بررسی و کار شد.از اسفند ماه بنده با یک کار گروه 8 نفره مامور شدیم که حدود صد ساعت کار و مطالعه شد. و در سایت و مجله کانون منتشر شد و منتظرارسال اظهار نظرها از سراسر کشور بودیم ولی متاسفانه هیچ کدام از همکاران اظهار نظری ننمودند. تغییرات عمدهای داده شد وجلسات متعددی برای باز خوانی و اصلاح مجدد آن گذاشته شد و حتی دو جلسه برای مبنای حقوق بازنشستگی گذاشته شد و ظاهرآن 20 ماده بیشتر ندارد ولی تغییرات عمده ای داشته است من از همکاران در همین جلسه تقاضا دارم که این 20 ماده را تکثیر کنند در اختیار خود و همکاران آنها در هر استان گذاشته و بررسی کنند و سریعا نظرشان را قبل ازنهائی شدن آن اعلام فرمایند هر چند که مقرر بوده نظر ،نظر کار کروه 8 نفره باشد حتی بدون تصویب هیئت مدیره به ثبت ارسال شود ولی من معتقدم که به مشورت همگانی گذاشته شود و سپس نهائی و اجرا شود.

– از جمله موارد ذکر شده آن بود که چون مبالغ ده درصد در یکی از بانکها، حتی خصوصی سرمایه گذاری شود و به حساب و مانده موجودی سود داده شود.

– دومین مطلب که در این 20 ماده آمده خسارت تاخیر به ده درصد است که بطور مثال در گزارش اخیر اعلان شد سال قبل 300 میلیون تومان معوقه ده درصد بوده و شش ماه گذشته نیز 240 میلیون تومان که وصول شده است لذا مقرر شد که هر دفتری که  تاخیر بیشتر از 6 ماه در واریز ده درصدها داشته باشد، مشمول جریمه قطع خدمات درمانی خواهد شد علاوه بر آنکه تخلف از نوع بند الف ماده یک داشته و در صورت تکرار به انفصال 2 سال خواهد انجامید.

– از دیگر تمهیدات صدور ابلاغ بازنشستگی توسط ریاست محترم قوه قضائیه باید صورت پذیرد که البته تفویض اختیار به ریاست محترم سازمان نیز می گردد.

– همچنین پیش بینی شد مبالغ موجودی سردفتر هیچ ارتباطی به سایر بدهی های سردفتر ناشی از شغل وی نداشته باشد و پرداختی موکول به تصفیه حساب سازمانها و ارگانهای مرتبط با سردفترنباشد.

– ابلاغ واقعی را ملاک پرداخت مستمری قرار دادیم چرا که مواردی داشته ایم شخصی هم در محل کار خود مشغول خدمت سردفتری بوده و هم حقوق بازنشستگی دریافت می نموده.

– مسئله تعلیق گفته شد اگر تعلیق به موجب حکم دادگاه  منجر به برائت شد جزو سوابق خدمت خواهد بود و حقوق بازنشستگی این مدت در صورتی پرداخت می شود که ده درصد آن مدت تعلیق واریز نماید.

 – دختران در صورت نداشتن شوهر(اگر ازدواج کرده و مطلقه شده باشد) و فرزندان ذکور 20 سال مطلق و تا 25 سال اگر تحصیل نمایند نوادگان در صورتی که پدر نداشته و تحت تکفل سردفتر یا دفتر یار باشند مشمول دریافت مستمری خواهند بود.

– در خصوص سلب صلاحیت، انفصال ابد، مستعفی به موجب حکم دادگاه در آیین نامه قبلی می گفت اگر شخصی ده سال پرداختی داشته باشد 25 درصد به آنها پرداخت و تصفیه حساب می شوند وبیشتر از ده سال پرداختی را می گفت الی ابد مستمری دریافت نمایند وما ده سال را 15 سال کردیم، اگر زیر 15 سال باشد 25 درصد آن را بدهند و قطع رابطه شود و تصفیه شود چرا که 50 درصد پرداختی وی برای بیمه سردفتر و خانوار ایشان هزینه میشود و اگر بالای 25 سال پرداختی داشته باشد پس از 60 سالگی حقوق بازنشستگی را خود یا وارث آنها دریافت کنند وقبل از 60 سالگی کسی که ازکار دفترخانه کناره گیری کرده ودارد کار میکند و شغل دیگری را اختیارنموده حق دریافت مستمری را ندارد.

اینجانب از سال 88 در مجموعه کانون و مشکلات حوزه دفتر خانه قرار دارم و خواهشی که از همه همکاران دارم این است که دست به دست هم داده و از تفرقه خارج شوید، با اتحاد واتفاق چه از نظر فکری و چه حضوری.

چرا توقع داریم بدون حضور و ارائه افکار و نکته نظرات صحیح و سازنده و عدم پافشاری و اصرار تغییری ایجاد شود توقع من از همکاران سراسر کشور خصوصاً نخبگان این حوزه(شما اعضاءهیئت مدیره و علی الخصوص روسای کانون) انتظار آن است با کلان نگری و بررسی شرایط جهانی و کشوری و موقعیت دفاتر اسناد رسمی در جامعه و موقعیت سردفتر و دفتر یار با حاکمیت براین اساس و مقتضیات شرایط ، طرحهای اجرایی و عملیاتی دهیم و طرحی نو دراندازیم.

توقع همکاران کشور در این نباشد که هیئت مدیره تهران باید بر دیوان عدالت شکایت کندوکانون مرکز فلان قدم را بردارد و… انتظار آن است که حداقل  دو خط بنویسیم و طرحی نو در انداخته با بررسی عمیق با کارشناسان و اقتصاد دانها و غیره .نه آنکه فقط برای موضوع جاری مثل خودرو نظر دهیم آن هم بصورت مقطعی وموردی همه می گویند باید بشود، چه باید بشود چطور باید بشود؟ باحضور و ارائه طرحها و برنامه ها……

سخنان نماینده کانون یزد آقای طباطبایی در صبح جمعه:

اولاًبیمه از بازنشستگی جداست و دو مقوله جدا از هم است من نمی دانم چرا همکاران اصرار بر این دارند که هر دو را با هم بیاورند در واقع ما برای اجرای مُرّ قانون ما می توانیم در صدی از ده درصد ها را حق بیمه بشناسیم و درصدی از آن برای بازنشستگی.

سخنان بنده به هیچ عنوان نافی زحمات آقای گودرزی نمی باشد و من در همین جا به نمایندگی از کانون یزد از زحمات ایشان تقدیر و تشکر می نمایم.

ولی بحث ما بر سر این داریم که چرا باید جناب گودرزی 18 ساعت در روز بر روی این قضیه زحمت کشیده ولی نتیجه نهایی با این همه زحمت تفاوت چندانی با سالهای قبل نداشته باشد و نهایتاً اینکه هنوز دفتر چه درمان ندارند، هنوز بیمه تکمیلی ندارند و در بیمارستانهای طرف قراردادها هم آن طور که باید کارشان انجام نمی شود من از ریاست کانون آقای دشتی و هیئت مدیره به عنوان مسئول و پاسخگوی قضیه باشند آنچه جناب قاسمی فرمودند نه تنها در یزد از سایر استان ها استدعا کردم در خصوص این آئین نامه نظر دهند وقتی دیوار اعتماد متزلزل شده و البته کم وبیش اظهار نظر هایی شده ولی هیچ کدام حاضر به ارسال به کانون نشدند چرا که آن اعتماد و ارتباط متزلزل شده و باید جلب اعتماد شود و من قول می دهم در تمام مواد چه اصلاح قانون چه اصلاح بیمه و بازنشستگی اقدام خواهد شد.

این دو مقوله بیمه و درمان به بزرگترین دغدغه سران دفاتر و دفتر یاران تبدیل شده و کمتر کسی از این اهالی را می توان یافت که رضایت از عملکرد بیمه و درمان در طول سالهای متمادی داشته باشند آن هم با پرداخت مبالغ هنگفتی که قابل مقایسه با هیچ اداره و مرجعی نمی باشد.

در فرایند پرداخت هزینه ها هیچ یک از بیمه شده ها در سطح کشور همانند بیمه کانون نبوده و دچار چنین فرایند هایی نیستند و هزینه های سایر بیمه شده ها هزینه هایشان بطور مستقیم از سوی بیمه گر پایه و بیمه گر تکمیلی پرداخت می شود و بیمه شده فقط فرانشیز خود را پرداحت می کند. واین موقعیت تعجب همگان را برانگیخته و در شان سردفتران و دفتر یاران نمی باشد و باید برای این وضع فکر اساسی کرد. یک ده آباد به از صد شهر خراب است.اگر ذخیره صندوق در حال اتمام است باید تدبیری اندیشید و برای تامین آن بدنبال منابع خصوصی و دولتی گشت و کمیسیون مربوط باید بدنبال سالانه نمودن تعرفه ها باشد زیرا عدم تکافوی بودجه در سالهای آتی نمی تواند توجیه خوب و مناسبی برای محروم کردن افراد و اعضای زیر مجموعه فعلی باشد بیماری که درمانش ضروری است و همکاری که درد می کشد را نمی توان نادیده گرفت و آینده را دید.آینده نگری بسیار پسندیده ولی نباید از حال افراد حال غافل شویم، آزمون و خطا کافی است، طرحهای بلند مدت بجای خود ولی برای کوتاه مدت باید برنامه ریزی شود و در اولویت قرار گیرد چرا که هزینه کردن در این را هم وظیفه است و هم سرمایه گذاری .در حال حاضر دفتر چه های چاپ شده را کدام پزشک یا بیمارستان یا داروخانه می پذیرد؟ و می بایست امروزهیئت مدیره پاسخ دهند تا دستاوردی از این همایش داشته باشیم تا به استانهای خود ارائه دهیم. اگر کانون تهران بتواند با عملکرد خود اعتماد کل همکاران را جلب نماید بزرگترین سرمایه را بدست آورده و سرمایه ای که هیچ زمان خالی نخواهد شد و سرمایه ای جاودانی خواهد بود،حال به هر دلیل که انجام نگردیده.

پیشنهاد ما این است که تمام همکاران دفترچه های بیمه پایه را از طریق سایت بیمه و سلامت گرفته و داشته باشند و در خصوص بیمه تکمیلی، یا با کانون یا با یک شرکتی قرارداد بسته و یا به کانون های استانی برای هر استان جداگانه بیاورد تا مستقلاًاستانها انجام دهند و همه بطور یکسان و یک سقف معین  بهره مند شوند چه آنها که دارای بیماری های خاص هستند و چه سایر همکاران ما برای پرسنل دفتر خانه ها در یزد با سقف 4-5 میلیون تومان قرارداد جمعی منعقد نمودیم که مورد رضایت و استفاده پرسنل بود و از تخفیفات جمعی خوبی هم بهره مند شدیم و این بیمه باید به شکلی باشد در شان سردفتر  و دفتر یاران .همانگونه که بانکها و فرهنگیان در حال حاضراستفاده می کنند و این واگذاری موضوع به یک شرکت بیمه کاری است که همه ارگانها انجام داده اند و شما هم می توانید انجام دهید ضمن آنکه تعداد نیرویی که در واحد درمان شاغل هستند و اشتغال خواهند داشت در سطح کشور برای خدمات دهی به همه سردفتران چه تعداد با چه هزینه ای خواهد بود؟ البته این منافاتی با سایر اقدامات کانون برای اهداف بلند مدت نداشته و کانون  می تواند در کنار این راه حل ،راه حلهای طولانی مدت را همچون شرکت بیمه درست کند، امور درمان را تقویت کند، نیرو و کارشناس استخدام کند ……بررسی و کارشناسی نماید.

سخنان پایانی آقای گودرزی در ظهر جمعه:

تشکر میکنم از همه دوستان خصوصا" آقای طباطبائی و آقای مرادی که هر چه انتقاد دوستان بیشتر باشد  دست اینجانب  برای پاسخگوئی بازتر خواهد بود.

 همه ایرادات بیان شد ولی ای دوستان آیا در عملکرد اینجانب در این مدت یکسال یک نکته مثبت و اقدام  مثبتی نبوده  اگر در واحد درمان مشکلاتی نبود اینجانب  مامور در این واحد چهت  رفع مشکل نمی شدم و به قصد اصلاح رفتیم ولی آقای مرادی، با همه علاقه و احترامی که برای شما قائل هستم جزو اولین و بیشترین استانهای بودید که با آن تعامل کرده  و قرارداد بستیم ولی دریغ از یک تایید.

 من خدای خودم را شاهد می گیرم که دیناری حقوق نمی گیرم و فقط خدا باید بداند که چرا آمدم حال با قصد تبرع با تقرب یا خودخواهی یا قهرمانی و غیرآن.

لطفا" یک محاسبه و بررسی منصفانه نسبت به گذشته و حال حاضر انجام دهید این طرح در ابتدا راه است و کدام کار و حرکت است که در ابتدا بدون زحمت و مشکل به سرانجام رسیده باشد من اعتقاد و ایمان به مسیرم دارم و برای همین این مسیر را انتخاب کردم و این محقق نمی شود مگر با کمک و یاری شما در استانهایتان .

من خودم از شما معتقدترم و بیشتر با  مشکلات آشنایی دارم معاون ریاست جمهوری می گوید نظام سلامت ما خود بیمار است ، بحث کل نظام سلامت ایران است. من هیچ توقعی ندارم و اگر مقبول نیتفتاد با خودم می گویم خدایا تو شاهد باش من تلاش خود را انجام داده ام و کنارمی روم.

برای حل مشکلات بیمه و درمان پس از سالها کاری شروع شد و دریچه ای باز شد نباید این دریچه را ببندیم یا کاری انجام دهیم که این دریچه بسته شود.والسلام

انشاالله در گزارش پایانی این همایش دو روزه ، جمع بندی مطالب و بیانیه پایانی و برگزاری همایش بعدی خواهیم پرداخت.

منتظر ارائه نظرات سازنده شما همکاران محترم هستیم.


تهیه وتنظیم عکسها و گزارشهای تقدیمی فرهاد حسین زاده عضو هیات مدیره و مدیر سایت کانون خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.