iran flag

نکاتی که بایستی در اسکنرهای اثر انگشت مورد استفاده دفاتر اسناد رسمی مدنظر قرار گیرد.

استفاده از اسکن اثر انگشت اقدامی شایسته در جهت کاهش تخلفات و ارتقاء امنیت تهیه و تنظیم سند رسمی است. اثر انگشت هر انسانی نشانگری منحصر به فرد برای او محسوب می شود، و این امر حتی برای دو قلوهای یکسان نیز صدق می کند.  

اما مطالعه مقالات مختلف در این زمینه از جمله روشهای مورد استفاده در دستگاهای اسکنر اثر انگشت رعایت برخی الزامات در این  حوزه را گوشزد می نماید.

اثر انگشت انسان یکی از عجایب خلقت است. اگر بخواهیم به زبان امنیت اطلاعات بگوییم، هر انسانی که متولد می شود همراه خود یک کارت شناسایی همیشه قابل دسترس در اختیار دارد. همه ما روی انگشتان خود یک طراحی منحصر به فرد داریم، که به تنهایی و به معنای واقعی کلمه معرف هویت شما است و در نوک انگشتان تان جای گرفته، پس همیشه همراهتان است.

روش های اسکن اثر انگشت به شرح زیر است 

1) سنسور نوری (اپتیکال optical) 

2) سنسور خازنی (capacitance) 

3) سنسور حساس به فشار

4) سنسور امواج مافوق صوت

  • جعل کردن صفات فیزیکی که منحصر به هر شخص می باشند، بسیار سخت تر از جعل کارت شناسایی است.

     

  • شما هرگز قادر نخواهید بود یک الگوی اثر انگشت را مانند یک رمزعبور حدس بزنید. 
  •  شما نمی توانید اثر انگشت، عنبیه یا صدای خود را مانند کارت شناسایی جا گذاشته یا گم کنید.  
  • شما نمی توانید همانند فراموش کردن رمزعبور، اثرانگشت خود را فراموش کنید!

اما به همان اندازه که این روش موثر و ایمن است، به طور حتم مصون از خطا نیست و ناگزیر معایب عمده ای نیز بر این سیستم وارد است. اسکنر نوری همیشه نمی تواند بین یک عکس از اثر انگشت و اثر انگشت حقیقی تمایز قائل شود و اسکنر خازنی را گاهی اوقات می توان با قالبی ساخته شده از انگشت فرد مجاز فریب داد. همچنین اگر کسی به اثر انگشت ثبت شده کاربر مجاز دسترسی یابد، می تواند اسکنر را فریب دهد. در بدترین شرایط، فرد جانی حتی می تواند انگشت کاربر مجاز را قطع کرده و با استفاده از آن به سادگی از حصار امنیتی گذر کند. البته بعضی از اسکنرها دارای سنسورهای اضافی ضربان و حرارت هستند تا زنده بودن انگشت را با آن تایید کنند.

نتیجه گیری: 

با توجه به مسائل مطرح شده در نظر گرفتن چند مورد می تواند امنیت کار را بالاتر برده و ضریب اطمینان کار انجام شده را بهبود بخشد.

1- دستگاه اسکنر اثر انگشت مورد استفاده در دفاتر بایستی با سنسور ضد خش و ضد خرابکاری و جعل با بهترین طراحی و با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی باشد. 

2-اسکنر به کار رفته بایستی از روشهای بیومتریک همچون حرارت انگشت ، بار الکتریکی بدن یا ضربان و … جهت تشخیص زنده بودن فرد استفاده نماید. 

3- اگر امکان تطبیق اثر انگشت متعاملین با دیتابیس اثر انگشت افراد در ثبت احوال مهیا شود ضریب اطمینان کار جهت کاهش هر نوع تخلف به طور چشمگیری افزایش یافته و امکان تخلف در این حوزه را می تواند به صفر برساند.  

البته مشکلات نادری از قبیل قطع شدن انگشت فرد در طی سالیان می تواند برای شخص معامل مشکلاتی را به وجود بیاورد که بایستی راهکاری برای این قبیل مشکلات نیز پیش بینی شود. 

نویسنده: مهدی لندرانی

http://notary4.blogfa.com/

۱۹ نظرات
  1. مرتضي می گوید

    و البته اگه انگشت های فرد سوخته باشه تکلیف چیه؟

  2. اسمعیل صادق زاده(صادقی)282مشهد می گوید

    به نام خدا – بااهداء سلام وتحیات همکارگرامی جناب آقای مهدی لندرانی با تشکر وسپاس از زحماتی که همیشه در راستای به روز رسانی اطلاعات و فناوری های مرتبط با دفاتر اسنادرسمی متحمل میشویدشما بعنوان یک همکار دفتریار ومطلع در حوزه آی تی مستحضرید هرراه کاری که بتوانداز جعل مادی توسط جاعلین جلوگیری نماید مطمئنا” استقبال سایر همکاران را نیز به همراه دارد اما سوال اینست که بار مالی تهیه این تجهیزات مثل همیشه به عهده سران دفاتر است یا سازمان محترم ثبت اسناد واملاک کشور شخصا” متقبل هزینه های تهیه ونصب این سخت افزار دردفاتر اسنادرسمی میگردد؟

  3. برهانی می گوید

    اثر انگشتی که قرار باشد خود دفاتر متصدی جمع اوری ان باشند بجز مسئولیت بیشتر هیچ چیز ندارد.

  4. حافظ می گوید

    استفاده کردیم بسیارسپاسگذارم ازنویسنده وکانون خراسان

  5. دفتر23 همدان می گوید

    با سلام چنانچه در نظر است اسکنر اثر انگشت مراجعین اخذ سود در نحوه وچگونگی اخذ اثر انگشت افرادی که قادر به حضور در دفتر خانه نبوده یا زندانی هستند راهکار اندیشیده شود با تشکر

  6. سردفتر مشهد می گوید

    اگرواقعا بتوان این شیواه را به شکل صحیح دردفاتر راه اندازی نمود مطمینا بسیار مفید است اما لطفا اول همه زمینه ها را آماده وسپس اقدام نمایید نه اینکه مثل ثبت آنی همه را حیران وسرگردان کنید
    یک سردفتر

  7. حجت ارحام دفتریار دفتر 7 دورود می گوید

    سلام و خسته نباشید
    بنظرم چنانچه مورد سوم متن فوق اجرایی نشه ، این طرح کمک چندانی به دفاتر و مردم و… نخواهد کرد و تاثیری گذاری و تحول چندانی نیست.

  8. سردفتر می گوید

    سلام.حالا مگه این اسکن انگشت میخاد بیاد .از کی میخاد بیاد .بحث دفتر چی میشه پس.ابا بالاخره کاداستر به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید یا نه

  9. حسین ف می گوید

    هرچه وابستگی به تکنولوژی دردفاتر بیشتر شود خطر عدم ارائن خدمت به مشتری ونقصان دردرآمد دفاتر هم بیشتر می شود مثال:قطع اینترنت مشکل خطوط تلفن قطعی برق قطع وی پی ان خرابی اسکنر خرابی چاپگر مشکل نرم افزاری یاسخت افزاری رایانه وغیره

  10. برهانی - دفتریار 351 مشهد می گوید

    جناب حسین ف چنان از وابستگی به تکنولوژی می فرمایند که انگار دفاتر در ایران تمامی امور خود را با تکنولوژی روز انجام می دهند . یک سری به سایت های دفاتر اسناد رسمی خارج از ایران (کشورهای پیشرفته) بزنید ببینید دفاتر اسناد چگونه فعالیت دارند . ان وقت از نحوه فعالیت دفاتر در ایران …. می شوید.

  11. نیکزاد می گوید

    با سلام
    قرارنبوده و نیست و نخواهد بود دفاتر اقدام به خرید شخصی اسکنر اثر انگشت یا پد امضا نمایند و اصولا که حتما هم همینطور است سازمان ثبت اصول و شرایط و ضوابط را اعلام خواهد کرد و اگر در جریان باشید کانون به استقبال اشکالات و مشکلات احتمالی این مقوله رفته و اقدام به راه اندازی لینک و صندوق مشکلات سامانه ثبت آنی نموده است که پس از تایید نهایی طرح کاداستر در ورا نگهبان این موارد حتما با گذشت زمان اندک اجرا خواهد شد و لزومی ندارد سران محترم دفاتر نگران تهیه اسکنر و رعایت شرایط آن باشند.

  12. یک کارمند دفترخانه می گوید

    با سلام . کار خوبیه ولی خیلی از دفاتر با اجرای این قانون کارشون سخت میشه . طرف نیست دفاتر با یک تلفن امضاء بزنند به جای اون شخص .
    مطلب دیگه اینه که برای سندهای ورثه ای سیستم نرم افزاری نوظهور چه راه حلی ممکنه داشته باشه ؟

  13. سردفتر می گوید

    حداقل خوبی اثر انگشت این که دفاتری که سند ماشین سفید می گیرند دیگه انگشت فروشنده رو ندارن خودشون بزنند.

  14. حمید می گوید

    ضمن عرض سلام مدیریت دفتر تلفیق سنت و مدرنیته است حداقل یه گام از روش سنتی فاصله بگیرید و بعد گام دوم را به سمت مدرن شدن بردارید هنوز دفاتر جاری را نبسته اید پس لطفاً بایستید و کمی به پشت سر خود بنگرید اسناد تک برگ ۲۰ روزه با چهارصد تومان به دو روز صادر می شود و الخ خانه از پای بست ویران است / خواجه در فکر رنگ ایوانی

  15. ناشناس می گوید

    قطعا کسانی که با این اقدام مخالفند ترس از ادامه خلاافها وسفیدکاریشان هستند

  16. سید محمد کاظم ربانی دفتریار دفتر146 مشهد می گوید

    با سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای پنجتنی و تمامی همکاران در این عرصه.واقعا” باید گفت مرهبا به این همت و پشتکارتان که همیشه پشتوانه دفاتر بوده و هستید و با این روش یعنی امکان استفاده از اثر انگشت بهترین راه حل را در جلوگیری از جعل و گرفتن اسناد سفید که توسط بعضی از دفاتر شاهد آن هستیم میشویم و در این دنیای الکترونیک و با استفاده از فناوری اطلاعات در ارتباطات امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت در زمینه های جدید ثبت در دفاتر اسناد رسمی باشیم.و من ا… توفیق

  17. نادری می گوید

    دوستان سلام ….مطمئننا قدم گذاشتن از سنت به مدرنیته در آغاز سخت خواهد بود استفاده از این اسکنر ها نه خیلی سخت هست و نه این اسکنر ها قیمت بالایی دارند . شما میتونید بهترین نوع اون رو با قیمت های خیلی مناسب تهییه بفرمایید میمونه بحث نرم افزار که بستگی به منطق و پیاده سازی اون داره که من در جریان اون نیستم ولی به عنوان یک فروشنده و پشتیبان سیستم های کنترل تردد و اسکنر اثر انگشت میتونم بگم از بابت قیمت زیاد نگران نباشید. نمونه این اسکنر ها در حال حاضر در یکی از بانک های خضوضی حدود دوساله داره استفاده میشه و کاملا بازخورد خوبی داشته . میتونید برای آشنایی با اسکنر ها به سایت شرکت من مراجعه بفرمایید .
    http://www.Rayansara.com

  18. منصور می گوید

    با سلام.میگن اثر انگشتو اسکن می گیریم بعد می ذلریم جلوی اسکنر.ایا این کلک رو می تونن بزنن

  19. شهاب/319 می گوید

           با اومدن اسکنر های اثر انگشت میزان جعل اسناد و سواستفاده های  نادرست تقریبا به صفر میرسه . پس لطفا از لحاظ  امنیتی به این مهم بسنده بشه و دفاتر زودتر جمع آوری شه . ممنون 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.