iran flag

شرکت سپرده گذاری مرکزی و ساماندهی معاملات وکالتی و خارج از بازار سرمایه

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی 1393/11/20
مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از ساماندهی معاملات وکالتی و خارج از بازار سرمایه خبر داد وگفت : یکی از
معاملاتی که در حال حاضر کم و بیش به صورت موازی در حال انجام است، معاملات وکالتی و صلحی و مانند آن است.
به گزارش روابط عمومی سمات ، محمد سجاد سیاهکار زاده افزود : این گونه معاملات که مغایرت آشکار با ذات بازار سرمایه دارد، طبق بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه فاقد اعتبار معرفی شده اما با وجود این مستند قانونی همچنان در حال انجام است.
سیاهکارزاده اضافه کرد: این گونه معاملات بستر سفته‌بازی و سودجویی را در خارج از مکانیزم بازار سرمایه فراهم می کند و در مواردی تا بیش از 20 بار تفویض وکالت صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت :همچنین در این گونه معاملات علاوه بر پرداخت نشدن کارمزدهای مصوب در بازار سرمایه حتی مالیات سهم دولت نیز پرداخت نمی شود.
سیاهکارزاده گفت : شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مواد پیشنهادی خود با تاکید دوباره بر فقدان وجاهت و اعتبار اینگونه معاملات، بر هماهنگی تمامی بخش‌های بازار سرمایه و همچنین هماهنگی‌های میان بخشی با مراجع دادگاهی و دفاتر ثبت اسناد تاکید کرده است.
سیاهکارزاده اعلام کرد : یکی از خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سپرده‌گذاری اوراق بهادار و صدور گواهینامه سهام است و اگرچه با گواهینامه‌های سهام از گذشته همچون اوراق بهادار اصلی رفتار می‌شود، اما آنچه که ‌باید به آن توجه شود این است که ملاک وجود دارایی و مالکیت آن در بازار سرمایه، سامانه ثبت شرکت سپرده‌گذاری است نه صرفا برگه‌های کاغذی؛ بنابراین گواهینامه‌های سهام اگرچه اعتبار دارد اما اصالت ندارد و تنها جهت اطلاع در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد.
مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت سمات اضافه کرد : همچنین بدون وجود اینگونه برگه‌های کاغذی نیز می‌توان میزان دارایی را از طریق سامانه‌های الکترونیکی و موبایلی کنترل کرد و اصالت بخشی به گواهی‌های سهام امکان جعل، انگیزه‌های سوء استفاده کلاهبرداران و انجام معاملات وکالتی و خارج از سازوکار بازار را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه درباره حذف گواهی‌های سهام نگرانی‌هایی در خصوص مشتریان اعتباری وجود دارد ، گفت: این مهم در سامانه فعلی پس از معاملات از طریق مکانیسم کنترل خرید اعتباری و در سامانه جدید نیز به صورت بنیادی پیش‌بینی و برطرف شده است، بنابر این هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.