iran flag

حدیث هفته :آثار تربیتی و اخلاقی نماز «4 : یقین آوردن به روز قیامت»

به نام خدا

آثار تربیتی و اخلاقی نماز

4 : یقین آوردن به روز قیامت

یکی دیگر از آثار برپایی نماز، تقویت باور و ارتقای ایمان و یقین به روز قیامت و صحنه حساب الهی است . خداوند سبحان در توصیف نمازگزاران واقعی می فرماید:

(وَالَّذینَ یُصدِّقونَ بِیْومِ الدِّینِ * والَّذینَ هم مِن عَذابِ رَبِّهم مُشفقُونَ)1

و آنها به روز جزا ایمان دارند و آنها که از عذاب پروردگارشان بیمناک اند.

حقیقت نماز و آموزه های آن موجب می شود، آدمی به قهر و عذاب الهی به گونه جدی فکر کند و خوف از عقاب الهی و امید به ثواب خداوندی ، رفتار اورا در دنیا سامان بخشد و اورا بسوی انجام بهترین اعمال ترغیب کند.

ایجاد تعهد               

یکی از آفات رفتاری آدمیان ، بر سر پیمان نبودن و ترک تعهد است . واگذاردن عهده و پیمان و مشغول شدن به کاری دیگر، موجب تزلزل شخصیت انسان و رکورد اعتماد اجتماعی او می شود . آدمیان برای دستیابی به هرگونه ترقی و پیشرفت باید نیروی تعهد را در خود  تقویت کنند تا استحکام وجودی شان آنان را به سوی موفقیت نیل دهد.

یکی دیگر از آثار بسیار مهم اقامه ، نماز ، تقویت روحیه تعهد و پیمان داری است ؛ چرا که برپایی نماز، باید به مسائل  مختلف ، توجه و تعهد داشت . در منطق قرآن نمازگزاران کسانی هستند که امانت ها و عهد خود را رعایت کنند:

(وَ الَّذینَ هُم لِامَانَاتِهِم وَ عَهدِهِم رَاعُون)2

و آنها که امانت ها و عهد خود را رعایت کنند.

برای نمونه تعهد به مکان ، زمان و قبله ، نوع لباس ، طهارت ، حق الناس و … موجب میشود انسان نمازگزار در هر روز ، توجه و تعهد کافی به انجام بهترین اعمال داشته باشد . یکی از مهم ترین تعهداتی که انسان نمازگرار تا پایان عمر بر سرآن باقی می ماند شهادت بر یگانگی حضرت احدیت و رسالت حضرت ختمی مرتبت (ص)است ؛ شهادتی که پایبندی بر آن ، نمودهای رفتاری و گفتاری وپژه ای در زندگی انسان نمازگزار دارد و اورا به سرمنزل مقصود می رساند

(وَالَّذینَ هُم بِشَهَاداتِهِم قَائِمونَ )3

و آنها که با ادای شهادتشان قیام می نمایند.

1-معارج ، 27-26.

2-معارج ، 32.

3-معارج،33

4-شکوه وصال ، محمدعلی انصاری صفحات 81 به بعد

بدون نظر
  1. علیرضا دیداریان سردفتر 5 نیشابور می گوید

    با سلام واحترام خدمت تمامی دست اندرکاران پرتلاش این سایت خصوصا جناب حسین زاده عزیز .از اینکه به اینگونه مطالب معنوی میپردازید کمال سپاس وقدردانی را مینمایم.ومن ا..توفیق.

  2. امیر لعل نوری دفتریار 61 مشهد می گوید

    سلام خدمت جناب حسین زاده. خواهشمندم این مبحث نماز را بیشتر ادامه دهید. این امر به معروفی است که خلاء آن در جامعه به شدت احساس میشود و متاسفانه رسانه کمتر به آثار نماز توجه دارد. از شما سپاسگذارم.

  3. همکار می گوید

    باسلام ودعای خیرجناب استادحسین زاده دفتریاراول که سابقه دفتریاری آن کمتراز۴سال است درتیرماه ۹۵کارشناسی را تمام میکندمیتوانددرآزمون ۹۴سردفتری شرکت کند؟باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.