iran flag

در نشست مشترک کانون سردفتران و دفتریاران و وزارت امور اقتصادی و دارایی بر لزوم حذف آمارهای کاغذی تاکید شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران:

 آمارهای کاغذی از دفاتر اسنادرسمی حذف شوند

 در نشست مشترک کانون سردفتران و دفتریاران و وزارت امور اقتصادی و دارایی بر لزوم حذف آمارهای کاغذی تاکید شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، در این دیدار که در تاریخ 11 اسفند در محل وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شد؛ محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران؛ دکتر  فرهاد رهبر، مشاور عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ احمدعلی سیروس، عضو هیات مدیره؛ عظیمیان، عضو هیات مدیره؛ قاسمی عضو هیات مدیره و مرتضی دری مشاور مالیاتی حضور داشتند.

محمدرضا دشتی اردکانی در این جلسه با بیان اینکه ارسال آمارهای مختلف مالیاتی ازجمله تکالیف دفاتر اسنادرسمی است، افزود: سیاست های اصلاح الگوی مصرف و به روز رسانی خدمات اداری و اتوماسیون، ایجاب می‌کند به‌سمت مکانیزه سازی امور حرکت کنیم، همانگونه که در مواد 185، 42 ارزش افزوده و 169 قانون مالیات ها آمده است. بنابراین سازمان ها بخصوص سازمان امور مالیاتی باید آمار را از طریق سیستم ثبت آنی دریافت کند تا به این طریق با حذف آمار کاغذی از دفاتر، این مسئولیت نیز از تکلیف دفاتر اسنادرسمی ساقط شود.

 فرهاد رهبر، مشاور عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان اینکه  مسئولیت کار اجرایی ندارم بیان کرد: در جلسات ستادی می توانم مشکلات و مسائل مربوطه به کارهای اجرایی را پیگیری و مطرح کنم.

 احمدعلی سیروس، خزانه دار و عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران نیز گفت: با اجرای شبکه ثبت آنی، بین سازمان امور مالیاتی و دارایی و سازمان ثبت اسناد املاک کشور، علاوه بر کاهش هزینه های مترتب بر آن، مسائل اجرایی دفاتر و بهانه جویی های بی مورد مامورین مالیاتی رفع خواهد شد و بر ارتقای عملکرد دستگاه ها افزوده می شود.

 وی درباره رفع اختلافات طرفین درمورد ارسال اطلاعات آمار گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی بخشنامه ای از دفاتر خواسته است که آمارشان را در 25 هرماه ارسال کنند تا از مغایرت های موجود بین سازمان امور مالیاتی و دفاتر اسنادرسمی جلوگیری شود. امیدواریم که این نواقص رفع و دیگر مغایرتی در ارسال ها ایجاد نشود.

 حسین وکیلی، معاونت مالیات های مستقیم نیز که به درخواست دکتر رهبر در جلسه حاضر شده بود، درباره آنچه در گذشته اتفاق افتاده توضیحاتی ارائه داد و گفت: به زودی مودیان مالیاتی می‌توانند نسبت به املاک مسکونی خود، از طریق سیستم الکترونیک سازمان امور مالیاتی، کد مالیاتی دریافت کنند که از طریق این کد مفاصاحساب قابل رویت دفاتر اسنادرسمی خواهد بود.

 وی در ادامه گفت: در غیر اینصورت با مراجعه به دفاتر اسنادرسمی و از طریق سیستم، این دفاتر قادر خواهند بود که مفاصاحساب نقل و انتقال موضو ع ماده 187 قانون مالیات ها را اخذ کنند. به این ترتیب گامی در جهت حذف سیستم مفاصای کاغذی و تجهیز سیستم اتوماسیون برداشته می شود، درنتیجه از جعل گواهی های صادره جلوگیری خواهد شد.

  رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه تعدادی از دفاتر اسنادرسمی به این منظور به صورت پایلوت انتخاب می شوند، تاکید کرد: درابتدای امر و برای رفع برخی مشکلات در این زمینه بهتر است چند دفتر اسنادرسمی برای این کار انتخاب و پایلوت شوند که بتوانند طبق ماده 187 گواهی مالیاتی را از طریق سیستم با واریز مالیات نقل و انتقال را دریافت کنند.

 دشتی اردکانی در ادامه افزود: در مرحله بعد برای مالکینی که امکان دسترسی به سیستم را ندارندو قادرنیستند از طریق به امور مالیاتی خود برسند بهتر است با مراجعه به دفاتر اسنادرسمی از طریق سیستم مالیات نقل و انتقال خود را واریز و مفاصاحساب خود را دریافت کنند.

 به گفته دشتی اردکانی به این طریق از  تردد و مراجعات اضافی مالکین به سیستم مالیاتی جلوگیری می شود

 دشتی اردکانی پیشنهاد داد: جلسه ای با حضور دکتر تویسرکانی، معاون قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛ مهندس جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ دکتر عسگری معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور؛ دکتر رهبر، مشاور عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی و وکیلی، معاونت مالیات های مستقیم و کارشناسان مربوطه برگزار شود تا در این جلسه تصمیمات مهمتری اتخاذ شود که مبنا و ملاک الکترونیکی شدن امور مالیاتی باشد.

 وکیلی نیز  با استقبال از حذف آمارهای کاغذی، به گواهی تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: با وارد کردن اطلاعات املاک رهنی و مشخصات وام گیرنده در سامانه سیستم سازمان مالیاتی، ممیزین مالیاتی موظفند ظرف 15 روز کاری پاسخ لازم را و چنانچه مطالباتی دارند از طریق سیستم ارسال کنند. در غیر اینصورت تسهیلات دهنده در اجرای ماده 186 نیازی به گواهی ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.