iran flag

معاون قضایی دادگستری کل استان تهران در گفت‌و‌ گو با میزان: اجرای طرح کاداستر دست زمین خواران را کوتاه می‌کند

 

خبرگزاری میزان: مسئول کانون بسیج حقوقدانان وکلای دادگستری با بیان اینکه متاسفانه جریمه‌ها و مجازات زمین‌خواری بازدارنده نیست، گفت: اگر مجازات‌های این جرم بازدارنده بود با این وسعت شاهد هجوم دلالان و افراد سودجو نبودیم.

 

نیاز به وضع قانون جامع داریم

«علی رسول‌زاده فرساد» در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی میزان در رابطه با بازدارندگی مجازات زمین‌خواری و خلاء قانونی در این زمینه تصریح کرد: نمی‌توان گفت که در رابطه با مقابله با پدیده زمین‌خواری با خلاء قانونی مواجه هستیم؛ اما این امکان وجود دارد که برای برخورد قاطع و همه جانبه‌تر قانون جامعی در مجلس وضع شود.

وی افزود: باید در زمینه برخورد با زمین‌خواران جرم‌انگاری صورت گیرد تا برای کسانیکه تخلفاتی در خصوص محیط زیست انجام می‌دهند جرایم سنگینی در نظر گرفته شده و مجرمان قدرت ریسک مادی برای انجام این تخلفات را نداشته باشند و بهتر است جرایم سنگین و قانون جامعی در این زمینه داشته باشیم که جنبه عمومی و جنبه کیفری آن بیشتر شود.

جرایم موجود بازدارنده نیست
مسئول کانون بسیج حقوقدانان وکلای دادگستری با بیان اینکه متاسفانه جریمه‌ها و مجازات زمین‌خواری بازدارنده نیست، گفت: اگر این مجازات‌ها بازدارنده بود تا این وسعت شاهد هجوم دلالان و افراد سودجو نبودیم.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست یک ضرروت غیرقابل انکار است، افزود: مقام معظم رهبری روز گذشته در رابطه با مقابله با پدیده زمین‌خواری همه مسئولان را مورد خطاب قرار داده‌اند و این کار نیازمند یک اقدام فراجناحی و فراقوه‌ای است.

 

برای کاهش این مشکل جهادی نیاز است

رسول‌زاده فرساد ادامه داد: باید همه قوا و همه سازمان‌ها داخل کشور دست به دست هم دهند، با هم متحد شده و مقابل این سودجویان ایستادگی کنند و نهادهای نظارتی چون سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، شهرداری‌ها و نیروی‌های انتظامی باید نسبت به این موضوع اقدامات قابل توجهی انجام دهند.

وی در پایان با تاکید بر مقابله با تخلفات مقامات رسمی محلی در خصوص جلوگیری از زمین‌خواری خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مقامات رسمی محلی با زمین‌خواران همکاری می‌کنند و برای جلوگیری از این موضوع بهتر است مقامات محلی از خارج از استان انتخاب شوند، علاوه‌براین باید از مرکز به کار این‌ نهادها نظارت وجود داشته باشد تا میزان تخلفات در این زمینه کاهش پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.