جلسه کارگروه پرداخت الکترونیک در محل کانون سردفتران و دفتریاران خراسان به منظور بررسی وحل مشکلات تشکیل شد.
جلسه هم اندیشی کارگروه پرداخت الکترونیک در دفاتر اسنادرسمی ، در محل کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی ، با حضور آقای مزرجی و آقای دانشور نمایندگان بانک ملی خراسان، آقای معینی و آقای گاراژیان از شرکت پرداخت الکترونیک سامان ، آقای صانعی فر و آقای محمدی از اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی و آقای اشکذری و آقای عامری از کانون خراسان تشکیل گردید . در ابتدا آقای عامری دبیر کارگروه ضمن تشکر و خوشامدگویی به اعضاء به بیان مشکلات و ضعف سیستم در اجرا پرداخت ، که اهم نکات مورد اشاره وی بدین شرح است :
1 – قطعی های مکرر و بدون اخطار سیستم .
2 – اختلال و سرعت پائین و ظرفیت کم سرور مرکزی .
3 – اشکالات نرم افزاری منجمله عدم محاسبه حق الثبت و لزوم خروج از سیستم و محاسبه و ورود مجدد و بهره گیری از روش سنتی محاسبه دستی و ماشین حساب .
4 – شکایات متعدد دفاتر اسناد رسمی تحت پوشش ، مبنی بر تأخیر در ارائه سرویس و عدم پاسخ گوئی توسط شرکت مجری .
متعاقباً آقای محمدی مسئول حسابداری ثبت ، ضمن تأیید نکات فوق به بیان مشکلات اداره فوق در جمع داری حساب دفاتر و عدم امکان کنترل صحیح و به موقع حساب دفاتر پرداخته و ضمن اشاره به اشکالات دفاتر اسناد رسمی شماره 27 ، 88 ، 204 ، 145 ، 195 به بیان اشکال عمده در سیستم مبنی بر برداشت از حساب صاحب کارت و عدم واریز به حساب مقصد و نهایتاً اختلال در امر پرداخت حق الثبت پرداخته و اشکال و ایراد عدم پاسخ گوئی مجری در صورت برداشت از حساب و یا تأخیر در انتقال وجوه به حساب دفاتر گردید .
در ادامه آقای گاراژیان در پاسخ به اشکالات وارده به بیان نکات ذیل پرداخت :
1 – در ارتباط با ضعف ارائه خدمات به دفاتر اسناد رسمی شماره 27 ، 88 ، 178 ، 195 ، 204 و 36 به ابراز ادله مستند و پرونده دفتر خانه های فوق الذکر و ابراز رسید از ناحیه سردفتر به این نکته اشاره داشت که اشکالات
مطروحه از ناحیه حسابداری ثبت مربوط به دوره قبل از رفع اشکال بوده و تمامی نواقص سیستم دفاتری که مربوط به شرکت پرداخت الکترونیک سامان بوده برطرف گردیده است .
2 – درخصوص ارائه سرویس ها توسط کارشناسان و نمایندگان شرکت ، حداکثر زمان ارائه سرویس از ناحیه شرکت بستگی به بعد مسافت و تراکم کاری ، نهایتاً 24 ساعت اعلام گردید .
3 – در زمینه افزایش سرعت و رفع اختلال و قطعی های مکرر ، با بیان اینکه تحول و دگرگونی اخیر در نرم افزار پرداخت ، عمدتاً در یک بازده زمانی امکان اختلال در سیستم را فراهم ساخته ، اعلام نمود هم اکنون با بهره گیری از نرم افزار جدید ضریب خطا و سرعت بهبود یافته است .
4 – و همچنین در زمینه سرعت و یا اختلال در سیستم با بیان اینکه در تمامی گروه های پرداخت الکترونیک در پیک زمانی اختلال و سرعت امر تعریف نشده می باشد . در زمینه تجهیز و افزایش سرعت از ناحیه شرکت اعلام آمادگی نمود .
5 – درخصوص اعلام قطعی سیستم با اخذ شمارات همراه اعضاء کارگروه ، مقرر گردید حتی الامکان قبل از قطع شدن ، مراتب به صورت پیام کوتاه جهت انجام اقدامات لازمه اعلام گردد .
در ادامه آقای صانعی فر نماینده اداره کل ثبت با بیان این که اشکالات فنی و نواقص موجود باعث ایجاد بی نظمی و بعضاً سوء استفاده افراد سود جو می گردد اعلام نمود دستورالعمل جدید ریاست محترم سازمان ثبت مبنای پرداخت و حسابداری دفاتر اسناد رسمی بوده و خواهان توجه جدی به آن شد .
نمایندگان بانک ملی ایران در ادامه جلسه ضمن تأیید نکات مطروحه به بیان ممنوعیت ارائه خدمات توسط شرکت مجری تحت عنوان بانک سامان و عدم استفاده از رول ها و دستگاههای پاز بانک سامان توسط مجری پرداخته و آقای دانشور با بیان اینکه قطعی مقطعی سیستم در روند امور بانکی امروزه به لحاظ استفاده همگانی امری طبیعی است ، درخصوص رفع آن نیز خواهان اقدامات جدی از ناحیه شرکت گردیده و آقای مزرجی نماینده اداره انفورماتیک بانک ملی با بیان شکایات وارده از ناحیه عده ای از دفاتر اسناد رسمی ، خواهان پاسخ گوئی به آن ها توسط شرکت سامان شد . در ادامه نمایندگان بانک ملی آمادگی کامل این بانک را جهت راه اندازی کارگاه آموزشی جهت دفاتر اسناد رسمی را اعلام نمودند .
پس از پایان شور در مجموع اعضاء کارگروه با تأیید بر اینکه سیستم فوق از نارسائی اختلال و قطع مکرر به لحاظ ضعف سیستماتیک و سخت افزاری در تنگنا می باشد خواهان تهیه جزوه آموزشی نرم افزاری توسط شرکت سامان و ارائه راهکارهای بهره وری هرچه بیشتر از دستگاههای منصوبه پرداخته و کانون سردفتران نیز آمادگی خود را جهت
انتشار جزوه مزبور اعلام داشته و با توجه به اینکه اختلالات مزبور مانع بهره برداری آنلاین سیستم می گردد ، چنانچه در خارج از وقت اداری نیز دفاتر نسبت به واریز وجوه اقدام نمودند بلامانع تلقی گردد .
ضمناً نظر به اینکه علی رغم رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری بعضی از دفاتر خود را مکلف به استفاده سیستم در پرداخت وجوه حق التحریر نموده که این امر باعث اختلال و کندی سرعت سیستم و استفاده همگانی می گردد ، بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل و مجری نسبت به نصب دستگاههای کارت خوان POS مجزا جهت دفاتری که مایل به واریز وجوه به حساب بانک ملی ایران هستند گردید .
ضمناً شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز اعلام نمود نسبت به اعلام شماره تلفن های امداد اقدام نماید و در پایان با توجه به دستورالعمل جدید سازمان ثبت درخصوص پرداخت ها مقرر گردید به طریق مقتضی از ناحیه شرکت پیمانکار نسبت به اعلام قطع سیستم به دفاتر اسناد رسمی تابعه و اداره ثبت مشهد اقدام گردد تا مقدمات اجرای بهینه سیستم فراهم شود و با تأیید این نکته تا زمان برگزاری جلسه نواقص دفاتر در سطح شهر مشهد برطرف گردیده خواهان تسریع سیستم امداد شده و نمایندگان شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز با اعلام آمادگی هر چه بیشتر این شعبه جهت ارائه خدمات فنی مربوطه خواهان همکاری دفاتر و رفع نواقص سخت افزاری شدند و جلسه مزبور با ذکر صلوات در ساعت 30 / 9 بامداد به کار خود خاتمه داد .