iran flag

اسناد مکتوب آستان قدس از مرز 13 میلیون برگ گذشت

اسناد مکتوب آستان قدس از مرز 13 میلیون برگ گذشت

کتابخانه آستان قدس

در نیمه نخست سال جاری، با جذب افزون بر 5 هزار و 500 سند مکتوب و غیر مکتوب از طریق اهدا و خریداری به مرکز اسناد آستان قدس رضوی، شمار اسناد مکتوب این مرکز از مرز 13 میلیون و 354 هزار برگ گذشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل حسن آبادی، مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان آستان قدس، اعلام کرد: در شش ماه نخست سال 1394، بیش از 5 هزار و 500  برگ سند مکتوب و غیر مکتوب از طریق اهدا، خریداری و تولید، به مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزوده شده است که با این تعداد، شمار اسناد مکتوب این مرکز از مرز 13 میلیون و 354 هزار برگ گذشت. از میان اسنادی که در سال جدید جذب این مجموعه شده است، بیش از 4 هزار و 90 برگ مربوط به اسناد مکتوب است که افزون بر سه هزار و 700 برگ آن، اهدایی است و افزون بر یک هزار و 300 سند نیز مربوط به اسناد تصویری‌ست.

وی در میان اسناد اهدایی در سال جدید، اسناد پیشینه خاندان مسعودی خراسانی را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و افزود: این اسناد، پیشینه خاندان مسعودی خراسانی و به ویژه محمدحسن مسعودی خراسانی، اولین رئیس بلدیه (شهردار) شهر مشهد است که شامل اسنادی به دستخط وی و اسناد دیوانی، احکام و فرامین و انتصابات این خاندان به مناصب دولتی است.

حسن آبادی، با بیان اینکه حفظ و نگهداری این اسناد از دغدغه‌های مهم این مرکز است، گفت: در این راستا از اسناد مکتوب این مرکز تنها در شش ماه نخست سال جاری، بیش از یکصد و 43 هزار صفحه، نسخۀ پشتیبان تهیه شده و تعداد دو هزار برگ نیز مورد مرمّت و آفت‌زدایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود پنج هزار نفر برای استفاده از اسناد مکتوب و غیر مکتوب، به این مرکز مراجعه می‌کنند، به اسناد دیجیتال‌شده اشاره کرد و گفت: در راستای ارائه خدمات مطالعاتی به محققان و دانش‌پژوهان، در حال حاضر اسناد دیجیتالی این مرکز، از مرز 3 میلیون و 348 هزار برگ گذشته است که شامل اسناد تاریخی،‌ عکس، ‌نقشه و پایان‌نامه است.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس ‌رضوی در راستای حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، از اهدا و واگذاری اسناد مکتوب و فایل‌های دیجیتال توسط افراد حقیقی یا حقوقی به مجموعه وسیع و ارزشمند موجود در این سازمان، استقبال می‌کند.

نقل ازخبرگزاری تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.