iran flag

پورابراهیمی خبرداد: دیوان اصل‌90 با مدیریت یک قاضی تشکیل‌می‌شود/ دیوان اصل 90 هفته آینده در دستور صحن علنی

پورابراهیمی خبرداد:
دیوان اصل‌90 با مدیریت یک قاضی تشکیل‌می‌شود/ دیوان اصل 90 هفته آینده در دستور صحن علنی
نایب رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دیوان اصل 90 را یک قاضی اداره خواهد کرد.

دیوان اصل‌90 با مدیریت یک قاضی تشکیل‌می‌شود/ دیوان اصل 90 هفته آینده در دستور صحن علنی

محمدرضا پورابراهیمی درگفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به تغییر کمیسیون اصل 90 به دیوان توضیح داد:از دو سال پیش موضوع اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس در دستورکار کمیسیون آیین نامه داخلی قرار گرفت و در زمان بررسی مواد و موضوعاتی که مرتبط با اصلاح آیین نامه بود پیشنهادی مطرح شد که ساختار و جایگاه کمیسیون اصل90 تغییرکند تا جایگاه محکم‌تری درخصوص پیگیری‌های محوله از اصل 90 قانون اساسی داشته باشد.

 جمع آوری نقطه نظرات هیات رئیسه

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس نهم شورای اسلامی در ادامه،افزود:این پیشنهاد مورد بررسی اعضا قرار گرفت و به دلیل اهمیت،پیشنهادها جمع بندی و به دکترلاریجانی ارسال شد تا  نقطه نظرات و رئیس مجلس هیات رئیسه اخذ نیز شود.

وی با بیان اینکه درنهایت و بر اساس پیشنهاد ها مقررشد دو موضوع در اصلاح ساختار کمیسیون اصل 90 مبنا شود،اظهارداشت: یکی از دغدغه‌های اصلاح ساختار کمیسیون اصل 90 عدم علاقه‌مندی نمایندگان برای عضویت دراین کمیسیون بود.از آنجا که کمیسیون وظایف خاصی دارد نمایندگان داوطلب عضویت در آن نمی شوند.

پورابراهیمی تاکید کرد:همین امر باعث می شد که کمیسیون اصل 90 که اهمیت ویژه ای دارد با کمتر از 10 عضو تشکیل شود و تعداد کم اعضا فشار و سختی زیادی به کمیسیون وارد می کند.

مشکلات کمیسیون اصل 90

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه‌داد: موضوع دیگری که مورد بررسی قرار گرفت نحوه تغییر ساختار کمیسیون بود.هدف ازتغییرساختار افزایش اقتدار کمیسیون اصل 90 برای پیگیری موضوعات مربوط به حوزه ماموریت است.

به گفته این نماینده کمیسیون اصل 90 با وجود دارابودن ماموریت‌های خاص مانند کمیسیون‌های دیگر تشکیل می شود اما بر اساس ماموریت های محوله نیازمند امکانات بیشتر و سازمان یافته تر است.

پورابراهیمی تاکید کرد: بنابراین مقرر شد بین اینکه کمیسیون اصل 90 سازمان شود یا دیوان تصمیم گیری شود که بعد از جمع بندی همه پیشنهادها و بررسی در هیات رئیسه مجلس مقرر شد دیوان اصل 90 مد نظر قرار گیرد.

این نماینده با بیان اینکه دیوان اصل 90 مانند دیوان محاسبات خواهد بود، اظهار داشت: دیوان اصل 90 مانند بازویی مقتدر در کنار قوه مقننه قرار می گیرد تا خروجی آن مانند دیوان محاسبات بر تصمیمات کشور اثر گذار باشد.

بررسی دیوان اصل 90 در صحن علنی

وی با بیان اینکه دیوان شدن کمیسیون اصل 90 هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد، افزود: از آنجایی که اصلاح موادی از آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس است و دیوان شدن کمیسیون اصل 90 نیز در قالب اصلاح آیین نامه مطرح شده است، هفته آینده این مسئله در نشست علنی مطرح می شود.

تدوین شرح وظایف دیوان اصل 90 در کمیسیون آیین نامه

نایب رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از تعیین تکلیف دیوان شدن کمیسیون اصل 90، شرح وظایف دیوان مورد بررسی قرار می گیرد، توضیح داد: دیوان اصل 90 مانند دیوان محاسبات باید توسط قاضی اداره شود، اما چارچوب و شرح وظایف آن که قطعا افزایش خواهد یافت بعد از تصویب در صحن علنی در کمیسیون آیین نامه داخلی تدوین خواهد شد./

نقل از خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.