iran flag

توسعه ارتباط‌های بین‌المللی سازمان بازرسی کل کشور

توسعه ارتباط‌های بین‌المللی سازمان بازرسی کل کشور

 

پیتر تیلر، سفیر سوئد در تهران با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با ناصر سراج دیدار و گفت‌وگو کرد. سراج در این دیدار با اشاره به فعالیت آمبودزمانی سازمان بازرسی کل کشور گفت: بعد از انقلاب اسلامی بر اساس اصل 174 قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور که همان آمبودزمان در کشورهای اروپایی تلقی می‌شود، با اختیار نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین تأسیس شد. همان‌طور که در سوئد چهار آمبودزمان پارلمانی فعالیت دارند، در سازمان بازرسی ایران نیز چهار معاونت عملیاتی تقریباً با همان وظایف و مأموریت‌ها فعال هستند  با    این تفاوت که آمبودزمان کشور سوئد زیرمجموعه مجلس است ولی در ایران سازمان بازرسی زیر نظر مستقیم رئیس قوه قضائیه است و حتماً رئیس سازمان بازرسی ایران باید یکی از قضات عالی‌رتبه باشد.
سراج با اشاره به ارتباط تنگاتنگ مردم با سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: در بخش مردمی، مردم می‌توانند از طرق مختلف (تلفنی، اینترنتی و حضوری) شکایات خود از دستگاه‌های مختلف را به سازمان بازرسی منعکس کنند. به‌محض آنکه شکایتی در سازمان بازرسی به ثبت رسید، بلافاصله عین شکایت به مدیر دستگاه مربوطه ابلاغ می‌شود که آن مدیر ممکن است عالی‌ترین مقام کشور باشد و تاکید داریم ظرف یک ماه پاسخ این شکایت به شاکی منعکس شود و در صورتی شکایت بایگانی می‌شود که شاکی قانع شود وگرنه شکایت یا احیاناً تخلف طبق قوانین، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه حدود 60 هزار شکایت و گزارش طی سال گذشته به سازمان بازرسی منعکس شد، افزود: دلیل این حجم مراجعات به سازمان آن است که مردم با سازمان بازرسی ارتباط نزدیکی برقرار کرده و تصمیمات آمبودزمان کشورشان را قبول دارند. سازمان بازرسی کل کشور ایران در 31 استان نمایندگی و مدیرکل دارد که در استان‌ها نیز همچون مرکز، ضمن نظارت و بازرسی، به شکایات مردمی رسیدگی می‌کنند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور ارتباط‌های بین‌المللی سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان آمبودزمان را در حال توسعه خواند و افزود: در امور بین‌الملل خوشبختانه حداقل ظرف یکی، دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام و با کشورهای مختلف جهان ارتباطات خوبی برقرار شد.
سازمان بازرسی ایران عضو مؤسس و عضو هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی و عضو آمبودزمان بین‌المللی است و هم‌اکنون با بسیاری از کشورها مانند چین، مالزی، ترکیه، دانمارک و … تفاهمنامه دارد. در حال حاضر نیز در حال امضای تفاهمنامه با کشور روسیه هستیم.

نقل از روزنامه قانون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.