iran flag

لایحه مناطق آزاد در جلسه هیأت رئیسه تعیین تکلیف می‌شود

ابوترابی‌فرد در واکنش به تجمع نمایندگان مناطق مرزی در محل هیات رئیسه مجلس:

لایحه مناطق آزاد در جلسه هیأت رئیسه تعیین تکلیف می‌شود

لایحه مناطق آزاد در جلسه هیأت رئیسه تعیین تکلیف می‌شود
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تجمع و اعتراض نمایندگان برخی مناطق مرزی درخصوص عدم تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد به علت نیاز داشتن به دو سوم آرای نمایندگان گفت: این مسئله در نشست آتی هیات رئیسه بررسی و مورد تعیین تکلیف قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، آغاز نشست علنی (دوشنبه 30 آذر) مجلس شورای اسلامی با تذکر احمد شوهانی نماینده مردم ایلام درخصوص عدم تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد در جلسه علنی روز گذشته همراه بود؛ به طوری که نمایندگان برخی استان‌ها و مناطق مرزی از جمله سیستان، ایلام، گیلان، گلستان، اردبیل و خوزستان در اعتراض به عدم تصویب کلیات لایحه مذکور در نشست روز گذشته مجلس و ابهامات آیین‌نامه‌ای و قانونی در تصویب این لایحه در محل هیات رئیسه مجلس تجمع کردند.

این نمایندگان اعلام می‌کردند با توجه به اینکه لایحه ایجاد مناطق آزاد مغایر با قانون برنامه پنجم توسعه نیست، از این‌رو در رأی‌گیری نیاز به دوسوم آرای نمایندگان نبوده است، لذا می‌بایست این لایحه به تصویب می‌رسید و خواستار آن بودند که لایحه مجدداً به رأی نمایندگان گذاشته شود.

در ادامه نشست علنی محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به اعتراضات نمایندگان گفت: ما باید در چارچوب آیین‌نامه و با برداشت و تفسیر این حوزه عمل کنیم. همچنین براساس قانون جلسه علنی مجلس باید با مدیریت و براساس تفسیر و برداشت رئیس جلسه از آیین‌نامه اداره شود. البته ممکن است موارد متعددی از آیین‌نامه برداشت شده باشد که در نهایت به این نتیجه برسیم که برداشت گذشته قابل نقد بوده و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به نشست روز گذشته مجلس و مسئله نیاز لایحه ایجاد مناطق آزاد به دوسوم آرای نمایندگان مجلس برای تصویب، افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه برقراری هرگونه تخفیف یا معافیت مالیاتی علاوه بر قوانین مربوطه ممنوع است، حال در این رابطه نمایندگان معترض می‌گویند که مسئله معافیت مالیاتی مناطق آزاد در قانون مناطق آزاد مصوب شده و مصوبه جدیدی نیست که مغایر با قانون برنامه باشد، اما برداشت دیگر این است که قوانینی که تا قبل از برنامه پنجم مصوب شده، به قوت خود باقی است، اما مصوبات بعد از برنامه نتیجه‌ای جز کاهش درآمدها نداشته و تصویب آن نیازمند دوسوم آرای نمایندگان است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به درخواست نمایندگان این مسئله در هیات رئیسه با حضور باهنر که ریاست جلسه دیروز را برعهده داشته، مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف می‌شود./

نقل از خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.