iran flag

مجلس به دنبال افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی

رستمیان مطرح کرد:

مجلس به دنبال افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی

 
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه باید اعتبارات بیمه ها در بودجه ۹۵ افزایش یابد، گفت: هم اکنون سهم سلامت از تولید ناخالص ملی زیر ۷ درصد و پایین تر از کشورهای منطقه است که در تلاشیم این سهم را افزایش دهیم.
 

مجلس به دنبال افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی

عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در لایحه بودجه 94 مقرر شد 4800 میلیارد تومان اعتبارات حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص یابد، افزود: بنا بر گفته وزارت بهداشت تاکنون تنها 8 درصد آن اختصاص یافته است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هدف از اختصاص بخشی از درآمد حاصل از هفدمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت آن بوده که بتوانیم پرداخت از جیب مردم را کاهش دهیم، تصریح کرد: با توجه به اجرای قوانین از سوی وزارت بهداشت، اکنون حدود 15 درصد پرداختی از جیب مردم کاهش یافته است.

وی یادآور شد: در سیستم دولتی کاهش پرداخت صورت گرفته، کلینیک‌های ویژه نیز راه‌اندازی شده و در سیستم‌های دولتی نیز پزشکان در شیفت بعدازظهر در درمانگاه‌ها حضور دارند.

رستمیان افزود: از سویی دیگر 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند که ارایه خدمات درمانی به آنها نیز هزینه‌هایی بر بخش سلامت تحمیل کرده است.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه باید در لایحه بودجه 95 اعتبارات بیمه ای را نیز افزایش داد، تصریح کرد: با توجه به اجرایی شدن طرح تحول سلامت باید بودجه ای که طی یک الی دو سال اخیر به وزارت بهداشت و بیمه ها اختصاص یافته است تدوام یابد زیرا افزایش خدمات دولتی در حوزه سلامت نیازمند اعتبارات و البته تدابیر و راهکارهای مدیریتی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: سال گذشته قرار بود از عوارض  فروش املاک با قیمت های بالا حدود 3 هزار میلیارد تومان به بیمه ها اختصاص پیدا کند که متاسفانه در کمیسیون تلفیق رد شد اما امسال حتما در مورد افزایش اعتبارات بیمه‌ها پیشنهاداتی را  مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین باید راهنمای بالینی نیز در حوزه سلامت مورد استفاده واقع شود چراکه در این صورت می توان از هدررفت 20 درصد منابع مالی جلوگیری کرد و آن را به بخش دیگری در حوزه سلامت اختصاص داد.

رستمیان با یادآوری برخی انتقادات نسبت به چشمگیر بودن منابع مالی وزارت بهداشت، تاکید کرد: تولید ناخالص ملی (GDP) شاخص بین المللی است  و کشورهای دنیا بر اساس این مهم سنجیده می شوند که تا چه اندازه از درآمد تولید ناخالص ملی خود را به حوزه سلامت اختصاص داده اند.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، تصریح کرد: متوسط سهم حوزه سلامت  از GDP در کشورهای منطقه حدود 8.5 درصد است در حالی که این سهم در کشورمان زیر 7 درصد است که باید افزایش یابد، بدون شک امسال هم تلاش خواهیم کرد که سهم سلامت از GDP را افزایش دهیم تا به متوسط کشورهای منطقه برسیم و اعتبارات بیمه ها نیز افزایش یابد تا بتوانند بدهی های خود را به مراکز درمانی بپردازند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه امسال تلاش خواهیم کرد تا بودجه حوزه بهداشت را نیز افزایش دهیم، گفت: به طور حتم باید 30 درصد بودجه وزارت بهداشت و درمان در حوزه بهداشت هزینه شود تا در این حوزه نیز گام های مثبتی را برداریم./

نقل از خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.