iran flag

«همباشی سیاه» جایگزین«ازدواج سفید»

«همباشی سیاه» جایگزین«ازدواج سفید»

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضائیه از دستگاه‌های مهم در حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی است، گفت: متاسفانه دشمنان حملات زیادی از این ناحیه به دستگاه قضایی وارد می کنند و با بازی با این الفاظ، کشور را متهم به چیزی می‌کنند که خود بدترین رفتار ها را در آن بخش دارند.
حجت الاسلام هادی صادقی با بیان این که نباید تابع دیدگاه های غلط لیبرال غربی بود، افزود: غرب از طریق همین تبلیغ های فراوان خود توانسته این نگاه لیبرال و سکولار خود را ترویج داده و رسمیت ببخشد تا جایی که این نگاه را به کشور های اسلامی نیز تحمیل کرده است.
قصاص مایه حیات است
وی به مسئله قصاص به عنوان نمونه اشاره کرد و افزود: برابر نص صریح قرآن کریم قصاص مایه حیات است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
صادقی با بیان این که بسیاری از قوانین کیفری کشورها به سمت حمایت از مجرمان به جای بزه‌دیدگان رفته است، گفت: این فرهنگ غلطی است که باعث خسارات فراوانی به جامعه می شود.
وی در پاسخ به صحبت‌های یکی از حضار در خصوص نقد ازدواج های به اصطلاح سفید، تاکید کرد: با صحبت‌های شما موافقم  اما لطفا به هیچ وجه برای این امر نامبارک از واژه ازدواج سفید استفاده نکنید، چراکه این عمل نه ازدواج محسوب می‌شود و نه سفید است و پیشنهاد می‌کنم عبارت «همباشی سیاه» را جایگزین آن کنید.
این پیشنهاد معاون فرهنگی قوه قضاییه با استقبال و موافقت حضار واقع شد و مقرر شد تا از این به بعد از واژه «همباشی سیاه» استفاده کرده و رسانه‌های کشور نیز این مسئله را رعایت کنند.
اگر صرفا به دنبال حقوق باشیم، ضرر خواهیم کرد
صادقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که هر جا سخن از حقوق صرف آورده، ضرر کرده‌ایم،  افزود: پیشنهاد می‌کنم در خصوص حقوق شهروندی و امثالهم نیز عبارت حقوق و مسئولیت‌ها را توامان بیاورید، چراکه در برابر هر حق، تکلیف و مسئولیتی وجود دارد و اگر صرفا به دنبال حقوق باشیم، ضرر خواهیم کرد.
معاون قوه قضاییه با بیان نباید در این موضوعات دنباله‌رو تفکرات لیبرال غربی بود، افزود: به عنوان مثال در همین موضوع ازدواج بیش از آن چه درباره مسئولیت‌های طرفین ازدواج و زوجین صحبت شود، درباره حقوق آنها تبلیغ شده که نتیجه آن افزایش قابل توجه طلاق در جامعه‌مان شد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هرچه ازدواج ها مدرن‌تر شد، طلاق هم افزایش یافت، گفت: در ۱۰ سال گذشته نسبت ازوداج و طلاق ۱۰ به یک بود که این آمار امروز به نسبت ۳ به ۱ نزدیک شده است، یعنی در برابر هر ۳ ازدواج یک طلاق در کشور رخ می دهد.
حجت الاسلام صادقی تشابه حقوق زن و مرد را غلط دانست و افزود: حقوق زن و مرد شبیه به هم نیست، بلکه متعادل است و باید عدل و انصاف در حقوق زن و مرد رعایت شود.
معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان این که در همه دنیا چون شهروندان در برابر دولت ضعیف تر به حساب می آیند، بعضا حقوق شهروندان تضییع می‌شود، گفت: این مسئله باعث شد تا توجه به رعایت حقوق شهروندان جدی تر گرفته شود که البته ما هم در دستگاه قضایی به جد این موضوع را دنبال می‌کنیم.
آفت حاکم بودن به جای خادم بودن
معاون دستگاه قضا به آفت حاکم بودن به جای خادم بودن در دستگاه اجرایی اشاره کرد و افزود: این نگاه غلط باعث تضییع حقوق مردم می شود، مثلا بنده در قوه قضاییه باید رعایت کنم که مردم را ارباب رجوع به معنای واقعی کلمه بدانم و این مسئله نیازمند کار فرهنگی جدی و تغییر گفتمان است.
وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب خود را خادم می داند  اما بعضا یک کارمند جزء خود را ارباب مردم می پندارد، گفت: این فرهنگ اربابی باید تغییر کند و ما از همه دستگاه ها می خواهیم که در این خصوص به طور جدی کارکنند و فرهنگ خادم بودن را جایگزین فرهنگ اربابی کنند، چراکه اگر همه دستگاه ها حقوق مراجعان و اربابان رجوع را رعایت کنند واقعا بسیاری از مسائل حل می شود.

نقل از قانون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.