iran flag

لغو شنگن ۴۷۰ میلیارد یورو ضرر روی دست اروپا می‌گذارد

ویزای شینگن

در صورت لغو توافق‌نامه شنگن، اقتصاد اروپا طی یک دهه دست‌کم ۴۷۰ میلیارد یورو ضرر خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پرس تی وی، یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد در صورت لغو توافق‌نامه شنگن، اقتصاد اروپا طی یک دهه دست‌کم 470 میلیارد یورو ضرر می‌کند.

موسسه پروگنوس روز دوشنبه با انتشار نتایج تحقیق خود اعلام کرد تاثیر این مساله بر جریان‌های تجاری، ده‌ها میلیارد یورو نیز به چین و امریکا خسارت می‌زند.

نتایج این تحقیق در حالی منتشر شد که کمیسیون اروپا پیشتر اعلام کرده بود احتمالا به کشورهای عضو پیمان شنگن اجازه می‌دهد برای کنترل سیل پناهجویان مرزهای خود را تا دو سال کنترل کنند.

این تحقیق به درخواست بنیاد آلمانی برتلسمان انجام شده است.

آرت دی گوس، رئیس بنیاد برتلسمان، گفت: «اگر مرزهای اروپا دوباره بسته شود، رشد هم اینک آهسته‌ی (اقتصاد) اروپا متحمل فشار بیشتری می‌شود. در نهایت مردم بهای (این اقدام) را خواهند پرداخت.»

بنا بر این تحقیق، تاخیری‌های طولانی در مرزها باعث می‌شود شرکت‌ها هزینه بیشتری برای ذخیره کردن کالاها در انبار و کارکنان خود بپردازند و افزون بر این، ارسال به موقع و سریع کالاها را دیگر نمی‌توان تضمین کرد.

در این تحقیق آمده است در شرایط «خوش‌بینانه» هزینه تولید در اروپا یک درصد افزایش می‌یابد که این مساله تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را در حد فاصل سال‌های 2016 تا 2025 میلادی، 470 میلیارد یورو کاهش می‌دهد.

این تحقیق می‌افزاید کاهش تجارت و افزایش قیمت‌ها در شرایط خوش‌بینانه برای اقتصادهای امریکا و چین به ترتیب 91 میلیارد یورو و 95 میلیارد یورو هزینه در بر دارد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در شرایط «بدبینانه» هزینه تولید حدود 3 درصد افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی هزینه‌های  تحمیل شده به اقتصاد اتحادیه اروپا به 1.4 تریلیون یورو می‌رسد.

نقل از خبرگزاری تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.