iran flag

مدیر کل ثبت اسناد و املاک کرمانشاه : مطابق مقررات محکومیت های مالی و محکومیت های کیفری الزاما” صاحب سند ، صاحب خودرو می باشد و نه صاحب پلاک

مدیر کل ثبت اسناد و املاک کرمانشاه : مطابق مقررات محکومیت های مالی و محکومیت های کیفری الزاما” صاحب سند ، صاحب خودرو می باشد و نه صاحب پلاک

طبق مقررات اجرای ثبت و مقررات آیین دادرسی ( اعم از کیفری و مدنی ) به دستگاه قضا تکلیف شده است که لزوما” سند رسمی را ملاک قرار دهید نه تغییر و تعویض پلاک .

متن مصاحبه تلویزیونی مدیر کل محترم ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه ، جناب آقای دالوندی  با شبکه زاگرس کرمانشاه در خصوص نقل و انتقال خودرو

 

این مصاحبه که با برنامه در شهر شبکه زاگرس صورت پذیرفت در خصوص نقل و انتقال خودروها در دفاتر اسناد رسمی و آثار سوء عدم ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی می باشد .

 

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با بیان این موضوع که الزام به تنظیم و ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی بارها و مکررا” توسط رییس محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به صورت ملی بیان شده است ، افزودند قانون ، منبع اصلی تکالیف و حقوق ما می باشد و در ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ اختیار تنظیم سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی محول شده است و از وظایف ذاتی دفاتر اسناد رسمی می باشد .

ایشان در خصوص پاسخ به این سوال که چنانچه اشخاص جهت ثبت سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه ننمایند چه آثاری برای آنها خواهد داشت ، بیان داشتند : که ما در علم حقوق یک عمل حقوقی داریم و یک آثار عمل حقوقی و در صورت عدم مراجعه اشخاص به دفاتر اسناد رسمی و عدم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی ، آثار عمل حقوقی این کار متوجه خود متعاملین خواهد بود .

دالوندی در قسمت دیگری از مصاحبه و در پاسخ به این سوال که آیا صاحب پلاک خودرو ، صاحب خودرو هست یا خیر ؟ بیان داشتند : مطابق مقررات محکومیت های مالی و محکومیت های کیفری الزاما” صاحب سند ، صاحب خودرو است و نه صاحب پلاک .

همچنین وی از وجود پرونده های متعددی  در اجرای ثبت کرمانشاه در خصوص خودروهایی خبر داد که علیرغم اینکه خودرویی صرفا” با پلاک چندین دست گشته و انتقال آن باستناد برگ سبز بوده اما بدلیل مشکلاتی که برای مالک اصلی خودرو ( صاحب سند ) پیش آمده  در حال حاضر خودرو توسط اجرای ثبت توقیف گردیده است .

مدیر کل ثبت اسناد  و املاک استان کرمانشاه بیان داشتند که طبق مقررات اجرای ثبت و مقررات آیین دادرسی ( اعم از کیفری و مدنی ) به دستگاه قضا تکلیف شده است که لزوما” سند رسمی را ملاک قرار دهید نه تغییر و تعویض پلاک .

وی  در ادامه  و در مقام مقایسه بین برگ سبز خودرو ( شناسنامه مالکیت خودرو ) صادره از سوی راهنمایی و رانندگی  و سند رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی افزودند مطابق مقررات سند رسمی به آن سندی گفته می شود که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می شود و نقل  و انتقال آن در آنجا  انجام می شود و حقوق دولتی آن نیز وصول می شود و وفق آیین دادرسی و وفق مقررات آیین نامه اجرای ثبت در اداره ثبت به این نوع سند سند رسمی اطلاق می شود  و چنانچه هر کدام از این ارکان وجود نداشته باشد آن سند ، سند رسمی به معنی کامل آن نیست .

 دالوندی  با بیان این موضوع که دستگاه ها و سازمان های اداری در حدود وظایفشان اگر صورتمجالسی تنظیم کنند در حکم سند رسمی است و نه سند رسمی به تفاوت این دو موضوع اشاره کردند .

همچنین ایشان در تعریف ثبت بیان داشتند ثبت بدان معناست که دارای دفتری باشد  بنام ” دفتر ثبت نقل و انتقالات ” که به امضای نماینده دادستان رسیده  باشد و برگه شماری شده باشد و قانون به آن اعتبار داده باشد .

عضو شورای عالی قضایی استان در پاسخ به سوال دیگری مبنی  بر در رهن و وثیقه گذاشتن خودروها باستناد برگ سبز پاسخ دادند : در رهن و وثیقه گذاشتن مستلزم مالکیت می باشد و مالکیت فرد نیز بایستی به صورت رسمی تثبیت شده باشد و مورد قبول باشد ، در غیر اینصورت امکان در رهن گذاشتن و سایر حقوق نظیر در رهن گذاشتن هم امکان پذیر نمی باشد .

 

photo_2016-05-30_23-25-40

در ادامه مصاحبه تلویزیونی با شبکه زاگرس کرمانشاه جناب صدیقی صفایی رییس هییت مدیره جامعه سردفتران و دفتریاران استان کرمانشاه  در خصوص نقل و انتقال خودرو بیان داشتند که بر اساس قوانین موجود و بر اساس تعاریفی که در قانون هست مخصوصا” قانون مالیات های مستقیم ، مالیات های مصوب نقل و انتقال خودرو و قوانین شهرداری ها ، دفاتر اسناد رسمی تنها و منحصر در تنظیم و نقل و انتقال و ثبت اسناد خودرو شناخته شده اند و انتقال سند اتومبیل صرفا” در اختیار دفاتر اسناد رسمی می باشد .

صدیقی صفایی با اشاره به ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات  رانندگی و تصریح این ماده به تنظیم سند پس از هر تعویض پلاک افزودند اشخاص پس از هر بار تعویض پلاک می بایستی جهت حفظ حقوق خود و دور ماندن از هر گونه ضرر و زیان ناشی از عدم ثبت سند خودرو برای تنظیم و ثبت سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند .

رییس هییت مدیره جامعه سردفتران و دفتریاران استان کرمانشاه درباره ی تبلیغات سویی که علیه دفاتر اسناد رسمی در خصوص دریافت وجوه زیاد هنگام تنظیم و ثبت سند خودرو بیان داشتند که کمتر از یک پنجم از هزینه دریافتی از بابت تنظیم سند سهم دفترخانه می باشد و دفترخانه ها مر قانون را انجام  می دهند .

ایشان با بیان این موضوع  که حفظ حقوق اشخاص و مالکیت آنها محترم است و اسناد خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت و تنظیم شود از مردم خواست تا حافظ حقوق خودشان باشند و برای تنظیم و ثبت سند خودروهایشان به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند که در این صورت شاهد کاهش حجم و تعداد پرونده های مطروحه در مراجع و محاکم قضایی خواهیم بود و مردم از آثار سوء عدم ثبت سند خودرو مصون خواهند بود .

منبع : کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمانشاه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.