iran flag

با حضور رییس قوه قضاییه در مشهد، بهره برداری از دفتر الکترونیک اسناد در دفاتر اسناد رسمی کشور آغاز شد

نسخه چاپی

با حضور رییس قوه قضاییه در مشهد، بهره برداری از دفتر الکترونیک اسناد در دفاتر اسناد رسمی کشور آغاز شد

بهره برداری از دفتر الکترونیک اسناد در دفاتر اسناد رسمی در کشور در اجرای ماده 7 قانون جامع حدنگار( کاداستر) طی مراسمی با حضور آیت اله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه در مشهد آغاز گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، آیت اله آملی لاریجانی در همایش ملی ” صیانت از وقف با رویکرد ثبت موقوفات و اراضی ملی” در مشهد با بیان مطالبی در باب اهمیت وقف و تاکید برآن در روایات، این همایش مشترک را فرصت مغتنمی برای تبادل نظر و تصمیمات مهم بین سازمان های ثبت ، اوقاف و جنگلها و مراتع عنوان کرد و افزود: قوه قضاییه از هیچ امکانی برای کمک به این هدف مهم مضایقه نخواهد کرد و انشاءاله با همکاری این سه دستگاه 50 درصد باقیمانده از اراضی وقفی نیز به سرعت تثبیت و سند آنها صادر گردد تا دست سازمان اوقاف در مواجه با کسانی که به این اموال دست اندازی می کنند باز باشد.

رییس قوه قضاییه نحوه همکاری این سه دستگاه در حل مشکلات اراضی وقفی و ملی و تثبیت مالکیت آنها را مدلی موفق برای حل دیگر اختلافات در دستگاهها عنوان کرد و آن را اقدامی پیشگیرانه در کاهش ورود بی دلیل پرونده ها به دستگاه قضایی دانست.

وی درتقدیر از تلاشهای دکتر تویسرکانی معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اظهار داشت: ایشان علاوه بر وظایف معمول سازمان ثبت، به بحث نوآوری ها و فناوری های جدید در ارائه خدمات ثبتی نیز اهتمام ورزیده اند و توانسته اند علیرغم کمبود جدی اعتبارات و آماده نبودن زیر ساختها، این مهم را به سرانجام برسانند.

آیت اله آملی لاریجانی با شجاعانه خواندن اقدامات این سازمان افزود: البته اشکالاتی هم در کنار این خدمات وسیع به جهت آماده نبودن برخی زیر ساختها بوجود آمد که انشاءاله آنها نیز بهبود پیدا خواهند کرد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: یکی از کارهای بسیار خوب در این سازمان ، تصویر برداری و اسکن اسنادی است که قریب به یکصد سال در سازمان ثبت بایگانی شده و من شخصا از نزدیک در واحد های ثبتی تهران در فضای بسیار کوچک و محدودی که کارکنان ثبت در آن مشغول به کار ونگهداری و اسکن اسناد هستند را ملاحظه کرده ام که خوشبختانه با این اقدام علاوه بر جلوگیری از نابودی تدریجی پروندها ، امکان جستجوهای سیستمی و تصویب در انجام کارها نیز به وجود خواهد آمد و این تلاش ها در کنار اقدام امروز که حذف دفاتر سنتی اسناد و الکترونیکی کردن آنها در دفاتر اسناد رسمی است جلوی بسیاری از مفسده ها را خواهد گرفت.

آیت اله آملی لاریجانی با اشاره به اهمیت طرح کاداستر در کشور اظهار داشت: تکمیل کامل کاداستر اقتضائاتی دارد که یکی از مهمترین آنها این است که دستگاههای دولتی متولی حراست از امر زمین حداکثر ظرف دو سال می بایست مستندات قانونی خود را به سازمان ثبت به جهت جانمایی در بانکهای اطلاعاتی و صدور اسناد ارائه می دادند که متاسفانه تا کنون این کار به خوبی انجام نگرفته است.

وی افزود: سند کاداستری فرصت مغتنمی است هم برای کشف تعارضات و هم برای بارگذاری اطلاعات زیادی بر روی نقشه که تاکنون از ظرفیتهای بزرگ کاداستر بطور کامل بهره گیری نشده و از دستگاههای مربوطه می خواهیم وظیفه قانونی خود را در ارائه مستندات و تکمیل بانک جامع املاک و کاداستر انجام دهند.

آیت اله آملی لاریجانی ضمن درخواست از دولت به جهت تامین بودجه کافی برای سازمان ثبت برای پیشبرد وظایف بسیار مهم این سازمان گفت: وزارت خانه های جهاد، نیرو، راه و شهرسازی و سازمان محیط زیست باید با اهتمام و پایش بیشتر و همکاری با سازمان ثبت با ارائه به موقع مستندات و نقشه ها از تشکیل پرونده های بی جهت در دستگاه قضایی جلوگیری نمایند تا دیگر لازم نباشد دستگاه قضایی بعد از ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم رودخانه ها، اراضی ملی و منابع طبیعی جهت تخریب آنها اقدام کند و از این موارد از ابتدا و قبل از ساخت و سازها جلوگیری گردد.

رییس قوه قضاییه با تذکر نسبت به برخی اقدامات سازمانهای متولی امر زمین در خصوص دقت در رعایت حقوق مردم و عدم تجاوز به این حق در مستند سازی اراضی دولتی گفت: گاهی در اثر غفلت و بی توجهی سندی به نام دولت صادر می شود و حق مردم به نام دولت مصادره می گردد که باید در این زمینه دقت لازم صورت گیرد و سازمانهای مربوطه هرجا که احساس شد به شخصی تعدی شده سریعا موضوع را رسیدگی و مانع اجحاف در حق مردم شوند.

دکتر تویسرکانی معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور نیز در این همایش با اشاره به نگاه تیز بینانه مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاستهای برنامه ششم توسعه در بند 67 مبنی بر توسعه ثبت رسمی مالکیتها گفت: سازمان ثبت با اتکاء به این مهم و همچنین با هدایت ها و حمایت های آیت اله آملی لاریجانی در همه ابعاد تحولات بزرگی را به انجام رسانده است.

وی با اشاره به حذف دفاتر املاک و اسناد و الکترونیکی شدن این دو دفتر گفت: دفاتر املاک و اسناد الکترونیکی از بسیاری مفاسد و جعل هایی که در فرایند سنتی و دستی انجام می گرفت جلوگیری می کنند.

رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور ادامه داد: با اجرای این طرح دیگر در دفاتر اسناد رسمی خلاصه معاملات در دفاتر دست نویس اسناد یادداشت نمی شود و نگارش جمله معروف ” ثبت با سند برابر است” در ذیل این دفاتر از سوی متعاملین نیز صورت نخواهد گرفت و مزایای این طرح از حیث ارتقاء سلامت اداری، سرعت و شفافیت در کار بسیار چشم گیر خواهد بود.

وی با تاکید بر اجرای قانون جامع کاداستر از سوی این سازمان افزود: مطابق قانون به دستگاههای متولی تکلیف شده تا ظرف دو سال مستندات خود را به سازمان ثبت ارائه تا سند کاداستری آنها صادر گردد و در صورت همکاری دستگاهها، سازمان ثبت آمادگی دارد قبل از اتمام دوره پنج ساله این قانون آن را به سرانجام برساند.

رییس سازمان ثبت اظهار داشت: این سازمان حدود 99 درصد از مالکیتهای مردم در عرصه شهر ها را در بستر کاداستر جانمایی کرده ولی متاسفانه در زمینه مالکیتهای دولتی به علت کندی فعالیت دستگاههای متولی دچار مشکل شده است.

دکتر تویسرکانی افزود: سازمان ثبت امروز فراتر از تکالیف قانونی خود عمل کرده و مرتبا موضوع سند دار کردن اراضی ملی و موقوفات را با تمام توان خود پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: امروز در حوزه فعالیتهایی که موثر در بهبود فضای کسب و کار است بنا به گزارش های نهادهای مرتبط بین المللی، رتبه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از دستگاههای موثر در بهبود فضای کسب و کار در بین سایر دستگاههای مرتبط مناسب تر ارزیابی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه هم در اولین همایش ملی ” صیانت از وقف با رویکرد ثبت موقوفات و اراضی ملی ” گفت: بر اساس تفاهم نامه های مشترک این سه دستگاه از سال 1388 تا کنون ذکر این نکته مهم ضروری است که قبل از انقلاب 22 هزار و 900 سند رسمی برای موقوفات صادر شده بود، از بعد پیروزی انقلاب تا سال 1388 حدود 42 هزار و 500 سند و از سال 1388 تا امروز 55 هزار سند برای موقوفات با همکاری موثر سازمان ثبت و سازمان جنگلها و مراتع صادر شده است.

وی افزود: با این همکاری جهادی در هفت سال برابر 78 سال برای موقوفات سند صادر شده و از تلاشهای رییس سازمان ثبت در این زمینه تقدیر و تشکر می کنیم.

جلالی رییس سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری نیز طی سخنانی اقدامات مشترک سه دستگاه ثبت، اوقاف و جنگلها و مراتع را مظهر دقت، شفافیت و پیشگیری کننده انحرافات و وقوع جرم اعلام کرد و گفت: حدود 83 درصد از عرصه کشور را اراضی منابع طبیعی شامل می شود که تا کنون برای 135 میلیون هکتار از این اراضی اسناد مالکیت از سوی سازمان ثبت صادر و 115 میلیون هکتار از این میزان در سامانه کاداستر جانمایی شده است.

گفتنی است اولین همایش ملی ” صیانت از وقف با رویکرد ثبت موقوفات و اراضی ملی” با همکاری مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان ثبت اسناد واملاک کشور و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری به مدت دو روز از دهم تا یازدهم شهریور ماه با حضور مسئولین ستادی و استانی این دستگاهها در مشهد برگزار می شود.

نقل از سایت سازمان ثبت

1 نظر
  1. سردفتر و دفتریار 312 مشهد . می گوید

    با تبریک ارتقاء و جایگاه سردفتری به کلیه همکاران عزیز ، بر خود لازم دانستیم تا در این زمینه از زحمات دلسوزانه ، صادقانه و بی چشمداشت آقای مهندس میر شفیعی ، جناب آقای قلی زاده ، آقای اورعی و یکایک عزیزانی که در راه آموزش و برگزاری کلاسهای آموزشی بهره برداری از دفتر الکترونیک در مشهد اقدامات فراوانی انجام دادند که شاید هرگز نامشان برایمان آشکار نشود و متوجه تلاششان نشویم تشکر نماییم .همه آموزشها عالی ، کافی و بروز بود .سلامت جسم ، آرامش روح ، طول عمر و عاقبت بخیری را برایشان آرزومندیم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.